Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

Tenker på oppstarten jeg da, isproblemer, ferjekai som ikke passet til båtene, kollisjoner med kaia, etc.

Jeg tror man skal skille mellom brukernes inntrykk og det inntrykket mediene gir. Største problemet jeg har opplevd var da det var streik for noen år siden-

 

 

Etter å ha sett en kar som knuste ankelen til kona (mellom baug og brygge) I Risør med en Windy37 p.g.a ukyndig bruk av elektroniske "gasshåndtak" (båten sjaltet ikke i revers fordi motorene ikke hadde kommet nok ned i RPM, og han kom i "motfase" ) så er jeg tilbøyelig til å være enig med Nøtterøy :yesnod: assere førerposisjonen ved tillegging e.l. Noen som har noen erfaringer?

Dette er jeg enig med deg i - det krever tilvenning.

 

Jeg har sjelden hatt behov for å bruke motorene mer enn på tomgang ved tillegging - men det kommer an på motortype og situasjonen. Blir man stressa og begynner å gi gass så er VP systemet slik at motoren først må ned i turtall før den endrer gir. Og det er 1 sek forsinkelse fra nøytral til gir også. Så det kan være litt vanskelig om man ikke er vant til dette.

 

En gylden regel for oss er å ta det med ro når man legger til og går fra. Vi kjører som regel bare for en motor når vi legger til. Og når vi er i havnemanøvre da er det "klart skip" ombord hos oss. Da gjelder "sitt ned - hold kjeft" for de som ikke har faste oppgaver. :smiley: Og de som har faste oppgaver er godt forberedt og alt er klarkjort. Og ingen gjør noe før jeg sier i fra. Jeg har for stor respekt for 8 tonn båt og over 500 hk og andres fine båter til at jeg vil ha det på noen annen måte ombord hos oss. Og jeg tillater aldri at noen skal forsøke å ta i mot båten om den går litt for fort inn mot kai. Har vi ikke fendret godt nok får det heller bli en skade. Båten kan repareres - det er værre med folk. Venner av oss synes det er strengt, men etter at kona i en vennefamilie fikk nesten knust legg i sommer har de begynt å snakke om at de kanskje trenger litt mer system de også :wink:

 

Man kan justere motstanden på gasshåndtakene, men det er liten effekt synes jeg. For meg er det en vanesak, og jeg vil ikke tilbake til mekaniske gasshåndtak. Men en sak som hadde vært fint var om VP kunne snu litt på logikken sin. I dag må man holde inn N knappen på EVC displayet for å sette motoren i fri. Jeg mener det hadde vært bedre å ha det omvendt, dvs at man måtte trykke på en knapp for å sette motorene i gir. Særlig i forhold til unger som "leker seg" er nok det en fordel.

 

Det har vært flere ulykker med de elektroniske gasspakene. En var en Targa som smalt i brygga på Jomfruland med personskade (knekt arm i følge rikspressen) som følge.

 

Jeg ba Windy ommøblere litt på kontrollplasseringene på båten min. Originalt står trimflapsbryterne bak gassspakene slik at man må legge armen oppå gassspakene for å trimme flapsa. Jeg har fått disse bryterne i forkant av gasshåndtakene. Dette er særlig nyttig når vi kjører i sjø og mye vind - for da bruker jeg flapsa en del for å trimme båten. Og kommer det en bølge når man holder armen over gasshåndtaka da gir man fort full gass ufrivillig og det er ikke noe morro

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett en kar som knuste ankelen til kona (mellom baug og brygge) I Risør med en Windy37 p.g.a ukyndig bruk av elektroniske "gasshåndtak" (båten sjaltet ikke i revers fordi motorene ikke hadde kommet nok ned i RPM, og han kom i "motfase" ) så er jeg tilbøyelig til å være enig med Nøtterøy :yesnod: På den annen side så er det kanskje vi med gamle Balticer som er misunnelig..... :lol:

 

Årsaken her er vel først og fremst at kjærringa skulle ta imot!

 

Det er en gylden regel jeg alltid følger ved tillegging, mannskapet henger ut fendere, så setter de seg ned, FØR jeg går inntil brygga.

Når båten så er på plass ved brygga hopper jeg i land, og gjør fast.. Først etter at det er i orden får mannskapet lov til å bevege seg fritt igjen.

Noen synes (som Bitteliten sier) at det kan virke litt strengt, men det er rett og slett pga sikkerhet, selv en båt på kun 3,3 tonn gjør det vondt å stoppe med armen eller beinet..

 

Det er også enklest i de fleste tilfeller å gjøre hele tilleggingen alene, unntaket var i sommer, da jeg skulle inn på en 11-12 meters plass med 9,5 meter båt.. Det lå 3 båter longside både foran og bak luka jeg skulle inn i..

Men for all del, det gikk også, med hjelp fra kyndige mennesker på land som fikk på plass et spring til å snu båten med.

 

Eierne av båtene både foran og bak var forøvrig relativt skeptiske til manøveren, spesiellt når de så at jeg var alene ombord :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man skal skille mellom brukernes inntrykk og det inntrykket mediene gir. Største problemet jeg har opplevd var da det var streik for noen år siden-

Dette er jeg enig med deg i - det krever tilvenning.

 

Uten sammenheng forøvrig, men som flygeleder skal jeg være skjønt enig i at real life og media ikke alltid er på samme planeten, og at det krever tilvenning........men etter 16 år i jobben så blir man vant til å være skyteskive :lol:

Jeg ba Windy ommøblere litt på kontrollplasseringene på båten min. Originalt står trimflapsbryterne bak gassspakene slik at man må legge armen oppå gassspakene for å trimme flapsa. Jeg har fått disse bryterne i forkant av gasshåndtakene.

 

Very good thinking :yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et lite sidespor av tråden men :rolleyes:

Er enig det Bitteliten skriver her. Vi har 11 tonn når vi går inntil. Kona er innerforstått med at hun ikke skal "ta i mot" slik vi gjør på hytta med GH14 eller Polar`n. lett regnestykke da. Kone=46 kg på en god dag VS Fjord38 med full tanker=11000 kg--- Vi bruker også stort sett en motor avgangen når vi legger til, men bruker begge når vi legger fra !.. + hjulvispen foran.....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Mekaniker må ta jobben mellom massevis av vinterkonservering. Venter tlf i ettermiddag/kveld. Da vi snakket sammen i går var feilen ikke lokalisert.

Får se positivt på det; han sitter til over ørene i oppgaver, og prøver så godt som mulig å betjene ossw utenfor "tur"....

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Får se positivt på det; han sitter til over ørene i oppgaver, og prøver så godt som mulig å betjene ossw utenfor "tur"....
Er ikke dette en garanti/reklamasjonssak. Da skal det vel fikses innen rimelighetens tid, Det betyr straks det når det gjelder BÅT :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vel, så enkelt er det dessverre ikke..

Dette er neppe motorfeil, og dermed altså ikke et Volvo-ansvar. I samråd med båtselger er en mekaniker satt på jobben, men det er jo ikke slik at han kan kaste alt annet han har på blokka for å stå på pinne for meg.......(dessverre)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det var ment med et smil da. Jeg er selv i byggebrabsjen som jo har veldig stort trykk for tiden og selvsagt har jeg greid å overbooke. Ikke så hyggelig med reklamasjoner da, men prøver iallfall å få de gjort fortere en fort såfremt det lar seg gjøre. Heldigvis ikke så mange av de men de stiger med oppdragsmengden desverre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

... 1. Det finnes ingen bryter e.l for å overstyre motoren ved datafeil...

Det trodde jeg også, men over lunsj i dag snakket jeg med nok en D6 eier som hadde hatt trøbbel. Han kunne fortelle at en av knappene på EVC-panelet må holdes inne en stund for å overstyre systemet (husket ikke hvilken) dersom systemet hadde registrert en feil alvorlig nok til at det stoppet motoren. Typisk nok står ikke denne "featuren" i brukermanualen, men han hadde vridd den ut av VP-mekanikeren. Dette synes jeg er positivt, og hadde jeg vært D"X" eier tror jeg at jeg ville lært meg dette trikset ASAP.

..OG angånde KAD 43 - det er vel samme systemet der også - bare feilen er alvorlig nok så får du ikke motoren til å gå. VP hadde dataproblemer med sine første KAD 42/43'er som stoppet uten grunn...

Som nevnt av andre kom vel EDC-systemet først på KAD44. Har hatt 42 og har 43 og begge er velsignet fri for elektronikk av den sorten vi diskuterer her.

Link to post
Share on other sites

Må bare få ønske lykke til med løsningen av problemene og håper det går raskt. Bedre at det skjer innenfor garantitid en om 5 år.

 

Ser at det kommer noen negative innlegg om steyr. Jeg har i hvertfall ikke registrert så mange feil på elektronikk i min søken etter info om Steyr. Angående service hos Univa har jeg også hørt bare godord. Når det gjelder monoblokken så er vel de kjølemessige fordelene mye større enn ulempene ved evt ventilfeil. Det er vel mere feil med båtmotorer pga kjøling/ havarerte topper/topppakninger en pga ventilproblemer. Jeg har ikke hørt om en Steyr med ventilproblemer enda. Når det gjelder elektronikk, så har jo dette vært i bruk på Steyr siden begynnelsen av 90 tallet. Pumpedysene er mekanisk drevet av kamaksel men pådraget elektronisk styrt. Derfor er det mulig å manipulere pådraget mekanisk bak en plugg i bakkant av blokka. Det vil si, så langt jeg har forstått, at får du starteren til å gå, og fødepumpa(feks dir. 12V), så skal man komme seg hjem for egen maskin om "hjernen" er død. Disse motorene går jo selvfølgelig også automatisk ned i hast ved div alarmer. I tillegg har det vel tatt Volvo og Yanmar 12-15 år å matche/forbigå Steyr på vekt/ytelse forhold, men ikke uten å bruke aluminium i motorene (blokk/topp). Monoblokkene til Steyr er støpejern. Det er heller ikke så mye hemlighold rundt teknologien deres. Alt av manualer er tilgjengelig på steyr-motors.com(mye info for intereserte), og jeg har også snakket med steyr eiere som har diagnoseprogrammet på PC selv. Må jo være en stor fordel å kunne komme hjem for egen maskin, og kunne feilsøke litt selv når garantien er ute. Forøvrig får de jo ganske mye juling i MOB båter og militære kjøretøyer, så de er vel ganske velprøvet :smash:

Link to post
Share on other sites

Alt av manualer er tilgjengelig på steyr-motors.com(mye info for intereserte)
Dette er meget bra, men burde vært en selvfølge. Det er egentlig for galt at vi her på BP må bruke tid og penger på å gjøre manualer tilgjengelig.

 

Første gang jeg hørte om monoblokken så jeg for meg en motor i ett stykke.....

Nærmere studie av de flotte splitttegningene som Steyr har lagt ut viser at bare topp og sylindere som er i ett. Synes dette virker som en veldig god løsning, gitt alle problemene med toppakninger på konvensjonelle motorer.

 

da ventilene sitter i samme retning som stempelet skal ikke disse ryke...
Er dette noe Steyr garanterer?
Link to post
Share on other sites

Jeg synes at Steyr-opplysningene er veldig interessante. Kanskje det hadde vært en ide og poste disse under egen streng? Motorstyringserfaringene skjules vel også under en ikke helt beskrivende tittel. Det er begynt å komme en del interessante erfaringer for en dag.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe Steyr garanterer?

Finner ikke noe på nettet om hva som garanteres og ikke...

Mange som snakker om hvor omfattende det er om en må skifte en ventil på en Steyr, det har de delvis rett i men en skal være klar over at det ikke er ventilene som gir etter først om det "fatale" skulle skje. Ventilene er plassert slik at de beveger seg i samme akse som stemplene, de vil med andre ord bli presset loddrett oppover og armen over den vil brekke. Denne armen kommer en til fra oppsiden. På Steyr fabrikken blir dette demonstrert for forhandlere, en starter motoren og finner frem vinkelkutteren, sikter på reimene og.... :eek:

Link to post
Share on other sites

..det må da være allt for lett å sette båten i gir/full gass hvis eks jakke e.l henger seg fast i de når man i et stresset øyeblikk må forlate/passere førerposisjonen ved tillegging e.l. Noen som har noen erfaringer?

Etter et par ukers erfaring kan jeg bekrefte at dette var en smule uvant helt i starten, men at en venner seg utrolig fort til det. Det å ha lav fart ved tillegging er stikkordet. Da går det bra. Må si at jeg så langt ikke er skremt av dette. Men, joda, kontrollene er lett å ufrivillig dytte forover. Har hatt noen lettere ukontrolerte akslerasjoner... :smiley:

 

Jeg har fått disse bryterne i forkant av gasshåndtakene. Dette er særlig nyttig når vi kjører i sjø og mye vind - for da bruker jeg flapsa en del for å trimme båten. Og kommer det en bølge når man holder armen over gasshåndtaka da gir man fort full gass ufrivillig og det er ikke noe morro

Dette må da være en miss av Windy. Selvsagt må flapsene kontroleres i forkant av gasskontrollen. Jeg bruker det på akkurat samme måte som deg. Om de stod bak hadde jeg følt meg temmelig klønete.

 

Jeg var ute med en kollega i dag i hans Windy 33 SCirocco. Han fikk også en datafeilmelding på sin D6350 :eek: Ikke noe problem å kjøre videre når meldingen var kvittert. Men dette er jo noe :headbang::headbang::puke:

 

Det trodde jeg også, men over lunsj i dag snakket jeg med nok en D6 eier som hadde hatt trøbbel. Han kunne fortelle at en av knappene på EVC-panelet må holdes inne en stund for å overstyre systemet (husket ikke hvilken) dersom systemet hadde registrert en feil alvorlig nok til at det stoppet motoren. Typisk nok står ikke denne "featuren" i brukermanualen, men han hadde vridd den ut av VP-mekanikeren. Dette synes jeg er positivt, og hadde jeg vært D"X" eier tror jeg at jeg ville lært meg dette trikset ASAP.

Meget interessant. Det ser ut til å dukke opp flere og flere tilfeller..men Volvo holder altså på at det har vært marginalt med feil!

 

Dette du nevner med måten å kvittere ut feil var interessant. Regner med at du gjengir svaret du får, Bitteliten. Manualen sier noe om å holde "D-knappen" inne i 5 sek. for å få lest ut feilmeldinger. Det er ikke det du tenker på da? Men når du sier det, holdt jeg nok inne "D-knappen" en stund da jeg kvitterte ut min feil da motor stoppet. Men jeg mener likevel å ha lest i manualen at en uansett ikke får overstyrt systmet om det er registert en alvorlig feil som kan føre til havari. Det er kun ved mindre alvorlig feil, giverfeil e.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...