Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

Dette ble jo etterhvert en mangfoldig tråd med mange debatter parallelt. Meget interessant at feilen din ble lokalisert MorMajorII.

..ble kapselen rundt forfilteret mellom tank og motor antagelig ikke skrudd godt nok sammen. Etter noe risting har det løsnet, og sluppet inn luft slik at motoren dro luft og ikke diesel da jeg ga på turtall forrige fredag.

 

Det er mye slurv i båtbransjen om dagen. Omtrent samme feil har jeg en kjenning som fikk på helt ny båt. Mutrene på slangene til forfilteret var bare strammet for hånd, og ikke etterstrammet. Etter noen dagers kjøring oppdaget eier at det fløt diesel i kjølen. Dette er jo livsfarlig slurv! Men greit at vi dermed var en elektronisk feil mindre :yesnod:

 

Mener du at det ikke er noe i mine påstander om at det skjer merkelige og uforklarlige ting utenfor Vealøs. Husk at nøyaktig det samme uforklarlige hendte oss og det på samme tidspungt. Tilfeldigheter? Pføy.. nei kom ikke her. Hvis du hadde hatt på VHFén da du gikk inn i området ville du også ha hørt en stadig tiltagende suselyd. Som om et eller annet (noen?) sendte ut støy for å forstyrre radiosambandet.

Og så er det ikke tilfeldigheter at Forsvaret og Nato har en sk. nedlagt marinebase på Vealøs. Skjønt nedlagt og nedlagt fru Blom. Det ligger stadig merkelige farkoster der og militære kjøretøyer står parkert. Men ser du noe, militært personell der? Ikke det nei, nemlig. Hvor er de hen? Hørte jeg noen si at di sitter i sitt underskjøiske forskningslaboratorie utenfor basen på dypt vann og driver med et eller annen som offentligheten ikke skal ha innsyn i? Hmmm?

 

:lol::lol: Dette begynner jo å bli rene Twin Peaks! Selvsagt skylder vi på Forsvaret - helt enig! De er noen skikkelig luringer alle sammen :lol: Gi oss en oppdatering om du registerer båter som går i ring der ute :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

bare et par kommentarer til to innlegg jeg skummet forbi i farten,....

 

forskningsråd?

tjavel, nøye internasjonale analyser ligger bak kommentaren om softwarefeil.

i tillegg har jeg samarbeidet med proframmerere fra SI/NEMKO/SINTEF og i en spesifikk sammenheng sa de som følger; jeg er nr 7 som har overtatt utviklingen av dette *(avansete) reguleringprogrammet.

 

jeg VET at mye av det som er gjort tidliger er overflødig/oppdatert/kvalitetssikret men tør jeg røre det?

nix, aner ikke engang hva det gjør.

unik situason? nei, selvom endringer nok har skjedd og at det har blit noe bedre.

 

 

prisen for "stive" motorblokker.

som Skipper Worser konkret viste et eksempel på tidligere kan "pinging" forårsake alt fra kavistajon til sprekker og andre skader.

 

selvølgelig er det letter å oppnå en "rigid" motor uten flex med monoblokk og muligvis med en viss vektbesparelse.

 

imidlertid er det slik at hvit produsenten BESITTER TEKNOLOGIEN som skal til bygger man både lette og sterke motorer med løse topper for enkel vedlikehold.

 

de kan også bygges i hel aluminum som vist i dette eksemplet

http://world.honda.com/HDTV/news/2003-4030226_1a/

tykkelsen i aluminumsveggen mellom sylinderlinerene er vbare 3mm!

 

men det er selvølgelig mye enklere å droppe støpejern med 3 ganger vekten i en sandform selv om - det i fløge Marna er problemer med å finne gode støperier i dag!

 

eller brukte vel bugatti monobloc teknologien tidligt men de var nok ikke først og en ser aldri noe til dette innen racing der belastninger, krav til høy styrke og lav vekt er ekstremt høyt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok man må være forberedt på at det er en rekke komponenter som må etterstrammes både i motorrommet og andre steder i en ny båt.

 

Yanmar har eksempelvis informasjoner til verkstedene om hvilke klemmer som må etterstrammes. Dette kan vi utmerket gjøre selv.

 

Dessuten er det hensiktsmessig å gå over alle slangeklemmer på ferskvannssiden. Selv om ferskvannet ikke gjøre noe særlig skade hvor det kan gå galt, er det greit å ha noe kontroll på slangeklemmene.

 

Jeg er sløv og glemmer som regel å slå av bryter til vannpumpen slik at det alltid står trykk på ferskvannssiden.

 

Dessuten kan det være greit en gang i året - klanskje skjeldnere, men periodisk - å gå over bolter som eventuelt sitter i lydpotte, giroljekjøler og andre steder hvor saltvannet passerer. Dette har jeg lært gjennom tæring av bolt både i lydpotte og giroljekjøler - tidligere omtalt på forumet.

 

Grunnen til at disse kontrollene er særs viktige på sjøen er at det kan være mange fot under båten når ulykken er ute, mens ulykker i bilen knyttet til fremdrift eller annet skjer med null fot mellom bil og veiunderlag.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å være enig i dette. Da jeg hentet båten hadde jeg en del historier om løse slangeklemmer mm i bakhodet. Jeg ba produksjonssjefen sørge for en fullstendig gjennomgang med skrutrekkere o.a. før jeg la ut på ferden hjem fra Askøy til Oslofjorden. Det gjorde fabrikken - men mulig de nøyde seg med slangeklammene fordi jeg ba spesifikt om dette??

 

En ting er sikkert: Man lærer så lenge man har båt!

 

Var ute på min første "solotur" med den nye båten fra fredag til lørdag. Alt fungerte bra nå - og det var også godt for ego'et at jeg fikset alt alene også med større båt; til og fra brygge m.m.

 

Man blir drevet langt ut i fortvilelsen når skuta ikke er mobil, og dessto lenger inn i nirvana når alt fungerer bra! Flott tur i regnet. :yesnod:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

de kan også bygges i hel aluminum som vist i dette eksemplet

http://world.honda.com/HDTV/news/2003-4030226_1a/

tykkelsen i aluminumsveggen mellom sylinderlinerene er vbare 3mm!

 

Den Honda-maskinen kan da ikke være noen teknisk revolusjon lengre. MB har jo konstruert diesel-motorer i aluminium en stund. Og Audi har vel tatt teknologien til "the next level" med sin nye 500hk/1000nm superdiesel som de skal stappe i Q7 og A8. Bl.a. med de nye piezo-dysene hvor de har 5 sekvensielle innsprøytninger pr. stempelslag. Det er vel ikke lenge før de sitter i båtmotorer.

 

Men må si at det blir spennende å se hvordan toppakningene holder seg i det lange løp, med bare 3mm sylindervegger..?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det hjelper så mye med teknologi der. Når toppen festes i en motor med toppakning, så vil det alltid være arealet til boltene som skal ta opp kreftene mens i en monoblokk blir dette fordelt jevnt over hele godset. Aluminium blir offtest brukt pga vektegenskaper, og når Volvo ikke klarer å lage sin alu motor vesentlig lettere en steyr sin 15år gamle monoblokk, vet jeg hvem som imponerer meg mest.Om det er værst å ikke kunne ta av toppen for å overhale ventiler, eller om det er værst å ha en toppakning som kan ryke/topp bli skjev kan sikkert diskuteres i det uendelige. Når det gjelder racingindustrien, så er det vel vekt/ytelse for å komme først som gjelder, ikke driftsikkerhet i år etter år. Det er jo mye av det samme som skjer i båtindustri. Raskere og mere vektfølsomme båter offrer soliditet og driftsikkerhet for vekt. Tror ikke det er mye tvil om at feks en normalladet 6l perkins rekkesekser på 600 kg har lenger levetid enn en hvilken som helst "lettvektshyler".Men da må man kunne bære vekten da.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Siden elektronikken er kommet for å bli, blir vel genistreken å gjøre den både mer intelligente og mer robuste. La hjernene bli smarte nok til å alltid gjøre de riktige valgene og alltid kunne fortelle deg hva den gjør og hvorfor den gjør det i det flotte multidisplayet, samt bra nok til å bare

Lotus, du kan være rimelig trygg på at jeg husker godt den diskusjone du startet for en god tid tilbake hva som var best av to motorer med identisk ytelse der den ene har mekanisk styring og den andre har elektronisk styring. Svaret mitt er vel omtrent det samme som dengang - jeg veit a rakkern hva som er best jeg. :wink: Men at det er sårbart på en ny måte med elektronikk - det er sikkert. Det er liksom mer håndgripelig at det er en slange som er løs eller ei reim som har ryki.

 

De siste dagene har jeg finlest instruksjonsheftet for D6/D4 motorene med en viss overfokusering på feilmeldinger. Det jeg har funnet ut av det som står i heftet er at det kun er 1-2 typer feil som medfører at motoren stopper når den er i drift (jeg husker ikke i farten hva de er - boka og jeg er på hver vår side av et litet hav nå). Ved alle andre typer feil - inkl. for høy driftstemperatur og for lavt oljetrykk reduserer elektronikken effekten på motoren til et nivå som gjør at motoren ikke tar skade. Slikt sett har man en "usynlig hjelpende hånd" i motorrommet som passer på våre kjære der nede. I teorien altså :wink: La oss håpe at de er gode praktikere de som har lagd motorene våre

 

Dette med feilmeldinger forutsetter jo at hjernen er i orden - det var det som var feil på min motor, og da er det jo ikke så lett å få det rett uten en transplantasjon.

Link to post
Share on other sites

De siste dagene har jeg finlest instruksjonsheftet for D6/D4 motorene med en viss overfokusering på feilmeldinger. Det jeg har funnet ut av det som står i heftet er at det kun er 1-2 typer feil som medfører at motoren stopper når den er i drift (jeg husker ikke i farten hva de er - boka og jeg er på hver vår side av et litet hav nå). Ved alle andre typer feil - inkl. for høy driftstemperatur og for lavt oljetrykk reduserer elektronikken effekten på motoren til et nivå som gjør at motoren ikke tar skade. Slikt sett har man en "usynlig hjelpende hånd" i motorrommet som passer på våre kjære der nede. I teorien altså :wink: La oss håpe at de er gode praktikere de som har lagd motorene våre

 

Dette med feilmeldinger forutsetter jo at hjernen er i orden - det var det som var feil på min motor, og da er det jo ikke så lett å få det rett uten en transplantasjon.

 

Da er vi flere som finleser VP`s manualer om dagen :lol: Det som også er greit å vite er at om du skulle få en feilmelding av den "alvorlige sorten" der motor stopper, er det bare å kvittere ut og starte igjen - så sant feilen ikke virkelig er alvorlig da. Men da vil en uansett motor være i en liten krise. Men det er ikke noen grunn til å legge skjul på at "hjernefeil" skaper problemer uansett.

 

Ellers har jeg hatt dialog med Volvo de siste dagene. De sier at systemet graderer feilmeldinger i hukommelsen. Dersom den ikke er vesentlig blir den slettet. De mente det var årsaken til at de ikke fant igjen noen feilmelding fra da min stoppet. Jeg har spurt om det er fornuftig med videre feilsøking, men de mener at så lenge jeg ikke har noen som helst indikasjoner ellers på feil og så lenge den ikke oppstår igjen etter en del kjøring, blir det som å lete etter den berømmelige nåla i høystakken. Konklusjonen fra min VP forhandler er derfor at vi avventer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje VP burde hatt eb\n liten minnemodul som kunne lagre en logg på alle feilmeldinger som motoren måtte finne på å lire av seg. Kanskje med backup til disk i en liten pc ombord. Da ville det jo være lettere å analysere seg frem til problemet. "Mange feilmeldinger små, kan jo bli til en stor å" ser det ut som. Hmmm, kanskje det blir det neste.

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke minne burde vært rimelig stort her.. :lol: .. etter det antellet feilmeldinger som dukker opp på disse nye motorene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med den lokale Steyr verksted før jeg kjøpte båtem min og de hadde bare lovord å si om disse. Eneste problemene de hadde var på de helt første modellene for 5-6 år siden der det var en feil på styringen av glødingen der denne slo seg på nå motorn gikk på tomgang og motor temp falt. Dette resulterte i overbelastning på dynamo og at denne røk.

 

Dynamoene ble skiftet på garanti og program feilen ble rettet. Ingen feil etter dette!!! SA han.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

QUOTE(Bitteliten @ 03.10.06 22:37)

Regner med at dere andre som har ny båt ikke har hatt noen som helst feil dere heller

----------------------------------------------------------------------------------------

Selvsagt har vi det, dvs at min KAD 43 av 2003 årgang har gått helt og da mener jeg helt knirkefritt frem til helgen for 3 uker siden. Vi hadde vært en tur til Mandal fra Fredag til Lørdag. Blåste relativt godt fra øst, vi skulle på vei hjem runde tåneset og gå mot Ålo for å komme i le. bølgehøyden var vel ca. 2m. på det verste rett i fleisen. Etterhvert som jeg dreide inn mot Ålo fikk jeg bølgene mer og mer fra Høyre til slutt rett fra høyre. Måtte ned i 12-14 knop. Alt gikk greit, vi kom i le av sjøen og jeg la på til 25 knop igjen. Da var det noe som ikke stemte. Motoren begynte å fuske og lugge, jeg la gassen i bånn. Tenkte at om det er noe med dieselen skal den i alle fall få det den kan. Kom inn til Ålo, og slapp gassen ned til tomgang. Tenkte nå får vi drive inn til brygga. Men motoren gikk fint som bare det på tomgang. fikk lagt til, åpnet forfilter og her var det nesten ikke mer diesel enn at det fyllte glasset i bunnen. Uansett sjekket jeg begge filter, monterte sammen igjen og luftet systemet. Alt fungerte fint etter dette. Hva var så årsaken ? Vet ikke dette helt, men teori er jo at jeg har fått en bevegelse som forårsaket at jeg fikk sugd luft opp i stigerøret. Sannsynligvis ville dette problemet ha gått over av seg selv om den bare hadde fått gå lenge nok på tomgang. Så lenge den fikk nok til å gå på tomgang ville nok luften ha gått i retur til tanken etter langt om lenge. Men er det mulig å forebygge dette på en annen måte ?

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

joda, men så forekommer de turene - når forholdene ligger til urette - som plutselig tar 6-8t i stamp / halvplan i grov sjø i stedet for 2 timer i plan med et dieselforbruk som gjør enhver bensinmotor misunnelig....

 

btw, eneste bunkersbåten jeg så i sommer var i strandby og den beveget seg ikke ut av havna...

... ikke hadde den bensin heller men skitt au ;-) - ikek mer enn 300m å trille trallen til OK stasjonen der ultrafuelen kostet 9.45,-.........

Link to post
Share on other sites

Gullfisk,her i huset har aldri Steyr vært innlemmet i bruk til flåtens fremdrift . Gråklumpen som jeg refererte til er Yanmar. Da det ble besluttet å bytte motor så ble det Volvo igjen. Steyr var en motor som ble valgt bort mest pga dårlige servicemuligheter her i Universets Senter men også fordi jeg aldri forstod importørens forklaringer ang ventil system osv og hvordan dette ble reparet på monoblokk motorer. Og ikke var jeg særlig lysten på å måtte seile båten til Kristiansand for motorbytte på et verksted jeg har null kunnskap om. De hadde sikkert gjort en ypperlig jobb de men da kunne jeg ikke slengt innom på morgenen og sett hva som var gjort når det måtte passe meg.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk,her i huset har aldri Steyr vært innlemmet i bruk til flåtens fremdrift...

...mest pga dårlige servicemuligheter her i Universets Senter men også fordi jeg aldri forstod importørens forklaringer ang ventil system osv og hvordan dette ble reparet på monoblokk motorer.

Tror nok nettverket til Steyr i Norge har blitt mye bedre enn den gang, og du er nok ikke alene om å være skeptisk til utradisjonelle monoblokker og service på disse, jeg har ikke så mye erfaring med hverken mine Steyr eller andre motorer men fornøyd er jeg så langt og det er vel det viktigeste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...