Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

Enig i det Andreas skriver om maks ladestrøm, såsant man kan ta tiden til hjelp er det bedre med en lader som er "for liten" enn en som er for stor.

Også enig med Andreas.

Men hvis laderen er intelligent nok og man tar en lader som er tilpasset minste batteriene man har,

så er det bedre med en lader som er kraftigere enn "1,6A" modellet.

En 6 eller 10A tre/fire-trinns lader kan brukes for nesten alle tillfeldigheter som jeg kan kommer på

og er for min skyld en betydelig bedre allround-investisjon.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

 

Har du mye 220V utstyr ombord (lamper,kjøleskap,TV etc)?

 

Greit a ha en "liten lader" for å lade batterier når intet forbrukes, men når man er i båten å forbruker strøm bør laderen være større. Den bør også være beregnet for parallell last.

Jeg her selv en "liten" lader - type LADAC Marinelader på 2 X 5A. Det er en dyr og bra lader, men ubrukelig til å lade med parallell last.

Når jeg ligger i havn og "ferierer" ombord bruker jeg en Mascot 20A lader for å kunne opprettholde toppladede batterier og samtidig bruek en del strøm.

 

Jeg vurderer av den grunn å selge Ladac`n og kjøpe en 30A lader som fastmonters og som kan tilfredstille begge behov.

 

Husk også at en liten lader faktisk kan bli for liten hvis den ikke er beregnet å kunne stå å lade for fullt i flere dager. Den kan jo ta skade av det.

Link to post
Share on other sites

En ørliten avsporing i de små timer, Bitteliten....

 

Halvorsen har jo åpnet litt for at gass kan forurense en god tid uten de store kostnader, så kanskje det bør vurderes også? Du ser hvor store problemer svenskene har med sine atomkilder... :wink:

Med de røra du har på dine D4 eller 6 eller hva det er, så vil jo ikke folk merke et rør eller to til.... Så kan du jo selge litt strøm i uthavner langs kysten samtidig.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Olpi - jeg ser ikke etter lader å ha ombord i båten. Det er en lader til hyttebatterier når de tas hjem for å topplades.

 

Ombord i båten har vi lader så det holder. Men det vurderes atomkraftverk også

 

ooopps! :lol: leste ikke ditt innlegg godt nok, beklager. Når det er sagt vill jeg uansett ikke valgt en liten lader som ikke beregnet for oppgaven med å stå på lenge å lade. Kjøp kvalitet selv om du kjøper en liten lader. Mascot leverer under mange forskjellige navn og de er bra.

DENNE koster ca tusenlappen veil, og passer sikkert bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en Ctek Multi XS 3600 til startbatteriet mitt - det er på 115 Ah og det er som regel i meget god form når bare laderen har fått gjøre sitt. Samtidig er laderen grei til å lade bilbatterier hjemme, for ikke å snakke om at den har eget MC-modus, som er et absolutt pluss.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så jeg bør ha en 12,5Ah lader da? Problemet er at den koster jo skjorta og litt til. Dessuten kan batteriene stå en uke eller to til lading på denne laderen. På hytta lades de med solcelleanlegg, men de tas med et par ganger i året for å få de skikkelig toppladet med denne laderen da.

 

Du burde ikke spare noen hundrelapper på en for liten lader i hvertfall. Greit at opplading ikke tar resten av sommerferien heller!

 

Jeg kjøpte en lader i Strømstad her i sommer da den gamle tok kvelden. Kjøpte da en 15 A lader kostet 1900 SEK. Kanskje var det mye, men 1900 svenske båtpenger er jo ikke vanlige penger da! :sailing:

 

Den har vedlikeholds lading, to utganger, og kan stilles mellom Gel og Bly batterier, virker som bare det!

Link to post
Share on other sites

"-hvor lenge har laderen tid til å lade opp batteriene?"

Riktig! :yesnod: DET er et nøkkelspørsmål!!

 

Bitteliten: Har du mye 220V utstyr ombord (lamper,kjøleskap,TV etc)? ...Når jeg ligger i havn og "ferierer" ombord bruker jeg en Mascot 20A lader for å kunne opprettholde toppladede batterier og samtidig bruek en del strøm.

Riktig! :yesnod: Selv om dette er en "avsporing" fra hyttestrømmen (som er korrigert).

Militæret kjøper/bruker en lader på 1,5 amp til sine stridsvogner ! :eek: Den er inteligent, har flere trinn, føler på¨batteriet OG pulser (HF 3,26 MHz) på vedlikeholdslading! (Koster et par laken OG kan kjøres over av en Tiger, samt tåler MYE vann!)

Sjøl har jeg et lite solpanel som topper opp batteriene; Ganske snedig å se hvor mye DET utgjør i løpet av 14 dager i båthavna.

Det jeg prøver å si (som andre også antyder), er at laderen bør tilpasses bruken! Den lille C-tec laderen til Bitteliten er sikkert bra nok til hytta hanses! Å lade opp et "utladet" batteri" på kort tid, krever MYE strøm = stoor lader. Men de siste 10 - 20% av ladingen TAR TID! Å forsøke å korte ned på den tiden KOSTER: Høyere ladespenning MÅ til for å "fylle" batteriet fort OG opprettholde ladeSTRØMMEN, som resulterer i MYE gassing, for ikke å glemme VARMGANG, som, hvis ikke automatikk eller NØYE kontroll er til stede, permanent ødelegger batteriet!

Et eksempel: Jeg jobbet en vinter i Oslo i 5 mnd. og bodde i min bobil. Hadde strømtilførsel til bilen (varme, TV, data, osv.); Snekret sammen en vedlikeholdsladerlader, som leverte 13,8 volt og 0,075 Amp. til startbatteriet, og dette var mere enn nok til å holde DET batteriet på topp!! I tillegg hadde jeg en flertrinns-lader med max kapasitet på 20 amp. til forbruksbatteriet. (Helt i tråd med det OLPI antyder!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette blir som valg av påhengsmotor: Båtselger i Arendal VET at 75 Hk er ideell motor til en båt; Bringer båten opp i 35 knop (som er største fornuftige hastighet for skroget) og er et økonomisk valg (kjøp - forbruk - osv.) Men det kunden ønsker er en motor som NABOEN ikke rynker på nesen av, og ved andre "vikarierende motiv" gir bedre gjennkjøpsverdi +++ (tror han); Derfor kjøpes en motor på 125 Hk (eller større). Bortkastede penger spør du meg.

Samme med lader: HVA skal den brukes til, hvor store er batteriene, hvor stort er strømforbruket og hvor lang TID har man tilgjengelig for opplading.

Værre er det ikke!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten!

 

Mange typer ladere, mange meninger og veldig stor sjanse for å kaste bort mange store penger på ladere som ikke er etter behovet!

 

Min erfaring etter snart to års aktivt bruk:

 

Har 170 Ah vanlige åpne syre/bly batterier, samt to stk 115 Ah lukkede fritidsbatterier, som har vært ladet og vedlikeholdsladet gjennom hele året.

 

Dette fungerer meget bra og batteriene er i toppform, og jeg har testet tilstanden m.h.t. kapasitet og ladetilstand også etter lengere perioder ved bruk av langt dyrere "vidunderladere" som jeg har lånt av båtkamerater på brygga.

 

Og konklusjonen min, - er at mine batterier ikke kan bli mere, eller rettere sagt, det går ikke an å få de mere enn "toppladet", - og da bruker jeg 3 stk. av denne laderen fordelt på batteribankene:

 

Biltema automatiske elektroniske vedlikeholdsladere på 9A, modell 44-715, ca 330 kroner.

 

Har også for testens skyld, - hatt en lader av nevnte type stående på et vanlig åpent bly/syre batteri (115Ah) i garasjen i 6 mnd, og batteriet blir toppladet raskt og holder seg toppladet uten å miste merkbart med vann under ladeforløpet.

 

Derfor er jeg ikke med på dette udokumenterte og lite nyanserte "hylekoret" om hvor dårlig alt på Biltema er,.........jeg vet nemlig også at disse laderne selges i andre kjeder/fagbutikker under andre navn/forpakning til langt dyrere pris.

 

Derfor er det vel mere et spørsmål om hva som er behovet og bruksområdet til den enkelte og ikke minst at laderne blir plassert slik at de får arbeide under forhold de er konstruert for.(Bl.a. liker de ikke noe særlig vann/saltvann!) :wink::yesnod:

 

NB!

En liten avsporing til vedlikeholdlading av hyttebatterier, - etter at jeg monterte PDAR høyeffektregulator (fra Jørg Becker) i båten, er det ikke lenger så stort behov for opplading av batteriene ved landligge.

Men jeg har de på for å vedlikeholde i perioder når båten ikke så ofte er i bruk, og selvfølgelig gjennom hele vinteren.

 

Da vet jeg nå av egen erfaring at batteriene ALLTID er toppladet foran neste tur.........!

 

Og jeg vet godt hvor trasig det er når det ikke er tilfelle.........!

 

Så lykke til alle sammen, - med ditt eget valg av lader til ditt spesifikke behov!

 

:flag::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er isolert sett ingen sammenheng mellom laderen og batteriets kapasitet.

Mulig det med nyere ladere, men jeg har hatt en sleipner lader på 10A til ca 1500,- kjøpt for 3-4 år siden. Denne skulle lade 2 x 110 amp batterier ved behov, og da ofte når batteriene har lite strøm i seg. Denne laderen ble så varm at den etterhvert ikke klarte å få opp spenningen såpass at batteriene blir fulladet. (selv med nye batterier om bord)

 

Min erfaring er da at når jeg første skal kjøpe en lader til en noe større batteri bank har jeg nå hørt på anbefalingene om størrelse og kjøpt meg en Quick lader på 25 amp på den samme banken.

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

Tenkte også tanken på at det var en feil i laderen, og feilen kom etter en opplading av batteriene som hadde vært meget tomme.

Har flere bekjente som har denne C-Tec laderen med liten kapasitet, men over tid er batteriene helt toppladede og fine.

 

Det må vel være en grunn til at leverandørene skriver hvor store batterier en lader er beregnet for?

 

 

 

 

Tommy...

Redigert av GipsyGirl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en Ctek Multi XS 3600 til startbatteriet mitt - det er på 115 Ah og det er som regel i meget god form når bare laderen har fått gjøre sitt.

 

Til ditt bruk, Bitteliten, ville jeg ha valgt en slik som Worse har eller eventuelt en som er et hakk kraftigere. Til den forrige båten vår brukte jeg en Ctek Multi XS 7000 (?), og den fungerte meget bra. Jeg gav ca 1200,- for min (tilbud i bilutstyrsforretning), og 3600-versjonen er/var klart rimeligere enn det. Jeg synes Ctek-laderne er veldig gode - de kom også godt ut av en test i BM for noen år siden. Der ble det også gjort et poeng av at laderen ikke lot seg "lure" selv om strømforbrukere var koblet til batteriet under lading.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

CTEK 3600 er innkjøpt og tilkoblet batteri nr 1. Det rare er at det batteriet var fulladet for 2 dager siden med den gamle oransje laderen som duret som et halv vogntog på tomgang. CTEK laderes sier at det ikke er utladet lenger og pusher strøm inn i det. Vi får se om vi får noe mer ut av batteriene

Link to post
Share on other sites

Enig i det Andreas skriver om maks ladestrøm, såsant man kan ta tiden til hjelp er det bedre med en lader som er "for liten" enn en som er for stor.
Er du nå helt sikker på det? Grunnen til at jeg spør er denne greia med at syre faktisk er tyngre enn vann og at den på sikt legger seg lagvis med svakere konsentrasjon opp mot toppen av batteriet. Når man så lader er det viktig å få en ladestrøm høy nok til å gi i alle fall bitte lite grann gassing, helst litt mer enn bare bitte lite grann egentlig. Så får man litt sirkulasjon i blandingen og konsentrasjonen blir jevnere. Slik jeg har forstått det er dette grunnen til at ladere ikke bare har en nedre Ah-grense for batteribanken men også en øvre. Men skråsikker er jeg jo ikke..... :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde en rar sak med vår CTEK lader nå. Det ene batteriet var ikke fulladet viste det seg og jeg satt på laderen. Stod på i noen timer og batteriet var jo nesten fulladet før jeg satte på ladern, så jeg begynte å bli litt utålmodig. For å sjekke tok jeg av laderen og satte den på igjen. Da jeg koblet laderen til igjen var det plutselig fulladet. Rart.

Link to post
Share on other sites

Mulig du har rett, Andreas, men litt rulling påvirker vel ikke et batteri med celler som er 20 cm høye, 2 cm brede, tilnærmet fulle med væske, og med plater i fleng som fungerer som effektive skvalpeskott?

 

En del ladesystemer har jo faktisk luftslanger som går til bunnen av hver celle samtidig som de lades med høy ladestrøm. Systemer for steike rask lading av truckbatterier f.eks.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kan ikke uttale meg skråsikker om dette. Min kilde (Heinz Ladener: Solare Stromversorgung, 1996) oppgir til og med for stasjonære batterier at det bare behøver å skje - dette med gassing slik at syren røres om - i liten utstrekning: "kortvarig,lett gassdannelse er ved noen batterityper til og med ønsket i større tidsintervaller for å blande elektrolyten" (min uthevelse og oversettelse).

 

Jeg tror vel også at vektforskjellen mellom nederst og øverst er ikke så stor pluss at den kjemiske reaksjon selv uten gassingen medfører bevegelse i elektrolyten. Men som sagt: har ikke detaljert kunskap om dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...