Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

Du bør jo se på strørrelsen på laderen. Litt avhengig av hvor god tid du har. Sjekk Mascot-ladere.

 

PS Du får skru ut laderen du har i båten, den er vel på ca 40 Ah. Da går ladingen som en drøm.

Overladningsbeskyttelse er ett must. Ellers brenner du batteriene, men det er stort sett std.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du må bare se etter disse poeng:

-hvor lenge har laderen tid til å lade opp batteriene?

-hva slags batteri er det?

-kan laderen lade disse batterier etter spesifikasjon?

 

Og hvis laderen skal stå på i lengere tid så må du sjekke om laderen har mulighet for vedlikeholdsladning.

 

Men disse poeng gjelder også for alle andre spørs om både batteriladning og strømforsyning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg leste på spec, var att den ladet med 1Ah. Dvs att du bruker veldig lang tid, hvis

du tømmer batteriene. Skal du lade ofte vil jeg valgt en med høy kapasitet.

 

Den her som du har lagt ut, har en vannbestandighet som er bedre enn 10 min i dusjen fra alle bauer og kanter. Og det trenger vel du ikke, du har tak. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du får ikke toppladet batteriene(jeg leste 125 Ah). Det er ikke topp for batteriene.
Sorry, dette blir feil. Så lenge laderen kan avgi en strøm som overstiger batterienes selvutladning vil den kunne lade opp et hvilket som helst batteri, det vil bare ta laaang tid.

Det er isolert sett ingen sammenheng mellom laderen og batteriets kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Skal du lade over lengre tid, så er det kanskje greit med pulslader eller en med equalizing funksjon for å unngå sulfatering. Har vindmølle-lader på hytta, men kommer ikke på hva den heter, levert av Getek hvertfall.

Jo fler ampere, jo hurtigere lading hvertfall.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så jeg bør ha en 12,5Ah lader da? Problemet er at den koster jo skjorta og litt til. Dessuten kan batteriene stå en uke eller to til lading på denne laderen. På hytta lades de med solcelleanlegg, men de tas med et par ganger i året for å få de skikkelig toppladet med denne laderen da.

Link to post
Share on other sites

så Bitteliten må altsa ha en 12,5 ampers lader?

 

Så skyter jeg til et spm

Hvordan er det å bruke den på mindre batterier

f eks et 75 ah startbatteri

 

Der var vi nesten samtidig bitteliten :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min erbødige påstand er at det Joerg her sier ikke stemmer. Man kan ikke gi noen generell regel om dette, det avhenger helt av hvor raskt man har behov for å lade opp ett visst antall amperetimer.

En "batterieliminator" lader fra Biltema kan fint lade en 1000aH batteribank hvis den får tid på seg.

Jeg ville ikke brukt den gamle oransje saken, men slik du beskriver behovet kan en hvilket som helst lader med elektronisk regulering benyttes.

Har aldri blitt særlig imponert av disse nymotens x-trinn laderne..... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den lille der fra Biltema er vel beregnet på små MC-batterier? Ladekapasitet 6-20 ah er vel ikke i samsvar med ditt 125 ah batteri.?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tiiii prosent av kappasiteten er mål, tiiii prosent

Har du tid, burde du begrense deg på 10 %, dvs lade 125Ah-batterier med maks 12,5 A (ikke Ah :crazy: ) Ladingen wrenger litt på platene - wrenges de for mye faller 'kjemien' lettere ut av platene.

 

Lader du med færre A så gjør det ikke noe bortset fra 2 ting:

 

1) det tar lengre tid - som andre allerede har påpekt

 

2) ladere er noe ulik når de går over i trinn 3 av ladeforløpet (vedlikeholdslading). Hvis laderen er for liten, kan det hende at

 

- den oppdager ikke betingelsene for denne overgangen hvis den føler om at strømmen har synket nok - jeg mener cetrek gjør det slik - og fortsetter med 14.4V i all evighet men med liten strøm (det er jo en LITEN lader) og derfor behøver det ikke være en katastrofe, eller

- hvis den bare blir i trinn 2 for en fast tidsperiode- som Mascot sine - så går den for tidlig i vedlikeholdslading og det tar enda lenger tid før batteriet blir fullt..

 

Correct me if I'm wrong (men jeg tror jeg har rett :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Må ikke overdrives, derfor ville jeg har skrivet det litt morsomt.

Og det er riktig som Ingar skriver, derfor har jeg skrivet i første innlegg :

"-hvor lenge har laderen tid til å lade opp batteriene?"

 

Men hva er vitsen med en anbefaling til en lader der man MÅ forvente en uke ladningstid :confused:

 

"10%-regeln" garanterer fullstendig ladning av batteriene om en dag, selv om han eieren har glemt å sette på laderen "på mandag".

 

Husker man det for sent (f.eks "på torsdag") så blir det ingenting med "hytteliv inkl. batteri".

Sorry, om man må være på en mening vet jeg ikke, men jeg ville aldri anbefale en "babylader".

 

Hva er i mot at man kjøper en som er kraftigere med en gang, men en som kan brukes for flere bruksmåter?

Hjemmeladeren er optimalt for 10% eller gjerne også 10A.

Med detn kan lades alt som tilhører i kategoriet "normalt-liv".

Om den koster kr. 400,- eller i rettning kr. 1000,- spiller vel ingen rolle etterhvert.

Og spesiellt hjemme finnes det flere muligheter for annen bruk også.

Så sparer man seg kjøp av en annen "spesiallader" (f.eks. for rask mellomladning av bilbatteriene om vinteren) i tillegg.

 

Men, også det skal bare oppfattes som tips.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...