Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

Det vet jeg ikke noe om. Jeg kjenner ikke elektronikken i CTEK laderne. Men det er en mulighet at laderen tester for indre motstand og lademottakelighet i batteriet og ut fra det trekker konklusjonen at "dette er et for stort batteri", og dermed går direkte på vedlikeholdslading. Jeg vet ikke om det er slik det foregår, men det burde være en mulighet. Link til diagrammet: http://www.sonnak.com/ctek.cfm

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha skumlest innleggene og hoppet over de lange utredningene har jeg kommet frem til at alle påstandene ikke kan være riktige.

 

Når det gjelder vurdering av mulige feil med høy spenning som følge med en såpass liten lader er det viktig å holde tungen rett i munnen.

 

Spenningen under ladning er et resultat av platenes referanse til elektrolytten, eller et resultat av spenningsreferansen til laderen eller et resultat av en kombinasjon av disse to.

 

En fire ampere lader er jo en relativt beskjeden ladekilde, og når spenningen etter kort tid havner på 16,2 volt, kan man med 99 % sikkerhet si at spenningen kommer fra laderen og ikke batteriet.

 

Da sitter vi igjen med en konklusjon som Jonas allerede har nevnt. Batteriet er enten sulfatert og belaster ikke laderen eller så er det nesten brudd i batteriet. Dette bekreftes for så vidt av at spenningen før ladning var 12,1 volt og at laderens egen indikator viser at batteriet er fulladet når laderen settes på.

Disse indikatorene gjenspeiler jo om laderen blir belastet eller ikke.

 

Hvis dere leser innlegg 97 så ser dere at Handy 70 laderen jeg koblet til en batteribank bare leverte 3,5 ampere. Uten å kjenne egenskapene i denne laderen så er jo dette noe av det jeg vil ha avdekket. Er det laderen eller batteriene som er årsaken til at laderen bare leverer 50% avoppgitt effekt. (Jeg tror nemlig batteriene er sulfatert også i mitt tilfelle).

 

Det er svært vanlig at disse enkle laderne har høyt regulator setpunkt, noe som ikke er skadelig for batteriet innenfor rimelige grenser. Med hensyn til positiv gitterkorrosjon så er dette også et resultat av tid.

Man kan skade et batteri vesentlig mer ved å kontinuerlig holde batteriet på 13,8 volt enn å periodisk dra spenningen opp i 16 volt med en strømbegrenset lader.

 

Det eneste man gjør i praksis ved å dra spenningen opp til 16 volt noen ganger i året er å utjevningslade batteriet, noe som er positivt i en del tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Men det er en mulighet at laderen tester for indre motstand og lademottakelighet i batteriet og ut fra det trekker konklusjonen at "dette er et for stort batteri", og dermed går direkte på vedlikeholdslading.

Lars H.

Hei Lars H.

Manualer for CTEK kan lastes ned fra CTEK Support. Der står det litt om hvordan laderene fungerer mot større batterier. Bla "trenger motspenning på min 6Volt for å starte". Går over til vedlikeholdslading nå ladestrøm synker under 0,4A osv

 

 

Man kan skade et batteri vesentlig mer ved å kontinuerlig holde batteriet på 13,8 volt enn å periodisk dra spenningen opp i 16 volt med en strømbegrenset lader.

Hei Ole Petter. Ladespenning over 15Volt er skadelig uansett og har ingen positiv funksjon

Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden er jeg til dels enig, men 16,5 volt kan være nyttig av og til.

 

Har man med et dårlig ladesystem å gjøre og en batteribank som har fått følger av dette må man gjøre noen valg. Skal man bytte batteribank til 14000 kroner og vente på at det samme skjer igjen, eller skal man repparere batteriene og bruke pengene på et ladesystem som virker?

 

Jeg bruker en justerbar strømforsyning til denne jobben, og er ofte oppe i 16,5 volt. Det kastes utrolig mange batterier hvert år som kunne blitt repparert.

 

Du skulle kanskje lest manualene du linker til Nike, for jeg gjør ikke annet enn hva CTEK gjør. En eneste forskjellen er at jeg gjør det kontrollert mens CTEK forsøker å gjøre det automatisk.

 

Kluet er å strømbegrense samt overvåke temperaturutviklingen i batteriet. (CTEK har ikke overvåkning på temperatur og må derfor begrense strøm og spenning i større grad enn hva jeg trenger å gjøre).

Link to post
Share on other sites

Mulig at vi snakker om hverandre Nike, men lader man et batteri strømbegrenset og stopper ladningen innen rimelig tid slik som var vanlig før i tiden så skades ikke batteriet av dette. Jeg ser mye mer skader på batterier etter at automatiske ladere står på kontinuerlig med en ladespenning på mellom 13,8 og 14 volt. (Åpne syre bly batterier).

 

Etter å ha prøvd to CTEK ladere og kastet dem, så må jeg jo si at jeg mistenker dem for å være flinkere på markedsføring enn å lage ladere.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor kastet du CTEK laderne Ole Petter? Hva var det de ikke var brukandes til? Var det til å redde halvdøde batterier? Klarte de ikke jobben å lade normalt friske batterier slik vi vanlige båteiere bruker en lader? Eller hvorfor?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har spesielle behov Lars, og normalt løses dette behovet best med en stokk dum lader alla Ferve med en trafo og simpel regulator. Jeg bruker da å ha to 12 volt ladere for å kunne begynne på en utjevningsladning av et par 12 volt batterier om det er 12 volt eller 24 volt system jeg arbeider med.

Jobben skal uansett avsluttes med en utjevningsladning som jeg da bruker en strømforsyning til, men jeg kan jo ikke sitte i to dager å passe på batteriene til utjevningsladningen kan begynnes på.

 

Men så er det slik at disse boksene (gammel type lader) er relativt klumpete, og derfor har jeg prøvd noen elektroniske ladere. Jeg kjøpte derfor Ladak sine 7 ampere ladere for å prøve disse, og nå står de tilkoblet en batteribank hvor cellene varierte fra 1,23 til 1.25 i syrevekt. Vi får se hvordan dette går, og virker de ikke som jeg ønsker etter noen forsøk, så går de rett i bosskassa de også.

 

CTEK laderne er sikkert greie til sitt bruk, men de er litt for intelligente og gjør derfor ikke jobben slik jeg ønsker, og så går de i stykker. Jeg mener det finnes bedre ladere for båtbruk på markedet hvis man ikke lar seg lure av god markedsføring.

 

Hvis dere lurer på hvilken lader jeg synes er bra i denne størrelsen, så finnes det en lader fra Global som virker på samme måte som de gamle Ladak laderne. Jeg tror de er 6 eller 10 ampere men husker ikke hva betegnelsen er. (Hadde to slike men de ble begge installert permanent på batterier til en generator fordi dynamoen kokte i stykker batteriene og måtte kobles ut i en fart).

 

Jeg tror Optimal la ut en link til disse laderne en gang, og hvis han leser dette kan han kanskje finne ut hvilken lader jeg mener. (En liten tett hvit lader i aluminium med kjøleribber på).

 

NB! jeg er mer avhengig av at ting virker enn at det er billig.

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg deg. Selv har jeg en lineær Ladac 30A lader med skilletrafo i båten som jeg er meget godt fornøyd med. Den går over til 13,6volt pulslading når hovedladingen er over. Men jeg kjøpte en CTEK Multi XS 3600 lader for noen dager siden for å ha hjemme, til startbatteriet i bilen og et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk i hobbyrommet. Det skal også brukes som nødstrøm for en databackup-HD hjemme når jeg er på ferie. Da tenkte jeg å ha denne CTEK'n tilkoblet en måneds tid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva laderen heter, så er det ikke bra å la de stå på hvor lenge som helst.

Mål alltid syrevekten,,, jeg har gjort dette med mine batterier, og de har jeg hatt i snart 4 år i båten.

Kommer spenningen under 12,4 volt begynner sulfateringen.

Ole Petter har helt rett i det han sier.........

Redigert av 4play (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei HulkHaugen

 

Ser av et tidligere innlegg at du vurderer en lader fra Biltema. (#93 # 95)

 

Jeg har meget god erfaring med og vil heller anbefale deg å eventuelt gå for denne 44-715 modellen , som er makan til den du nevner når det gjelder kapasitet, lader max med 9A o.l. , men med den store forskjellen at den kan stå på hele tiden og regulerer seg da fullautomatisk elektronisk etter batterienes behov.

 

Har ved jevnlige kontrollmålinger sett at de kutter ut ladingen når batteriene er kommet opp i ca. 14,5 - 14,7 volt , for så å slå inn igjen når spenningen på batteripolene er kommet ned i et sted litt over ca. 13,2 volt .

 

Har flere slike til forskjellige lade-formål / vedlikeholdslading av flere typer batteribanker i båtene, og de har alle fungert meget bra i mange år nå - minst fem år nå, - du verden som tiden flyr fort, gitt!

 

Ship'o hoi :seeya::sailing:

 

Ja jeg kikket på den, men den lader bare opptil 90Ah, mens den jeg fant lader til 120Ah...

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kikket på den, men den lader bare opptil 90Ah, mens den jeg fant lader til 120Ah...

 

Hei!

 

Da har du nok vært litt for rask når du orienterte deg på websiden deres.

 

Det er to modeller av denne type Biltema autom. elektroniske (vedlikeholds-) ladere.

 

Og du har helt rett i at modell 37-710 som er den du refererer til, - er på 6A og oppgitt for bruk opp til 90 Ah batterier.

 

Men hvis du ser videre på den linken jeg ga deg vil du se at det er oppgitt en modell til der, som er den litt større laderen jeg har referert til, nemlig modell 44-715 som da er oppgitt til å levere max 9A og for batterier opp mot 120 Ah.

 

Jeg bruker denne modellen bl.a. på noen store lastebilbatterier på 170 Ah, - og jeg har bestandig nok strøm og batteriene er i toppslag hele tiden.....!

 

Jeg må kanskje legge til at når jeg er ute på tur så blir de ladet så godt og så raskt som det er mulig idag, - ved hjelp av en Sterling høyeffektsregulator tilkoblet dynamoen.

 

Men jeg bruker mye strøm ombord i turbåten, og det er ikke alle turene som blir "lange" nok (i kjøretid), til at jeg får ladet opp igjen.

 

Derfor kobler jeg bare på en liten ledningsstubb jeg har i dreggluka foran, til et strømuttaket på hjemmebrygga og så setter disse Biltema-laderne igang med å lade opp batteriene slik at jeg er sikker på å starte neste tur med batterier som er klar til max innsats igjen.

 

Dette funker meget bra for mitt behov ihvertfall! :sailing:

 

Lykke til med dine valg av praktiske løsninger av ditt ladebehov - og ship'ohoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det dannes sulfat på platene i batteriet fra første amperetime som lades ut. Enkelt forklart går sulfatgruppene SO4 i like stor grad til de positive og negative platene når batteriet lades ut. Samtidig binder oksygenet som utvikles på de positive platene seg med fritt oppløst hydrogen slik at syreblandingen omdannes til vann.

 

Med andre ord dannes sulfat helt naturlig under utladningen, og får dette sulfatet sitte der en stund så krystalliseres det slik at det blir vanskelig å fjerne igjen.

Link to post
Share on other sites

Tenk en tanke.

Hvis man skal ha en permanent lader i en båt, hvordan skal programvaren i laderen klare å ta høyde for alle parametrene som er programmert hvis laderen ikke vet hvilken temperatur batteriet har til enhver tid?

 

Jeg mener at en lader uten temperatursensor neppe vil klare å lade batteriene korrekt under forskjellige forhold uansett, og kan kun brukes der hvor omgivelsestemperaturen er stabil rundt 20 grader C.

 

Under flere forhold vil det derfor være mye bedre å bruke en lader uten intelligens, for da vet man hva laderen gjør og kan forlenger ladetiden litt hvis det er kaldt. Normalt vil et åpent syre bly batteri gå over i utjevningsladning mellom 48 og 72 timer hvis ladespenningen er 14,4 volt.

 

Roald fikk litt pepper i en annen tråd fordi han ønsket å vite hvordan batterier kan kontrolleres. Men dette er jo det viktigste av alt, for det er først med denne kunnskapen man kan finne ut om laderen gjør jobben.

 

Hvis man lader en batteribank med en lader som er intelligent men er litt for liten og i tillegg ikke kompenserer for temperaturen, så vil man oppleve at batteriet ikke blir fulladet når det er kaldt. Dette finner man ikke ut uten at man har en nøyaktig syrevektmåler hvor man kan kompensere for temperaturen elektrolytten har.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med andre ord dannes sulfat helt naturlig under utladningen, og får dette sulfatet sitte der en stund så krystalliseres det slik at det blir vanskelig å fjerne igjen.

 

Hei Ole Petter!

 

Meget grei og lettfattelig praktisk info dette her.

 

Man må sørge for på en eller annen måte å få ladet opp igjen batteriene sine etter at de har vært i "aksjon" :flag::smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tilbakemelding på hvordan Ladak handy 70 oppførte seg over helgen. Som tidligere nevnt koblet jeg denne laderen opp mot to 180 Ah batterier og laderen ladet med 3,5 ampere.

 

NB! Husk at dette er en jobb laderen absolutt ikke er beregnet på, men jeg ønsket bare å finne ut omladeren er for intelligent for mitt bruk.

 

Det har blitt gjort et forsøk på å lade opp disse to batteriene før, men dette nyttet ikke og eieren fikk et tilbud på nye batterier for 7000 kr. pluss mva.

 

Syrevekten var som følger før jeg koblet laderen opp:

 

Batt 1:

1.23

1.23

1.23

1.25

1.23

1.23

 

Batt 2

1.23

1.21

1.25

1.25

1.23

1.26

 

Etter et par dager er status slik: Spenningen er 14,11 volt og ladestrømmen er 0

Batt 1

1.28

1.28

1.28

1.29

1.28

1.28

 

Batt 2

1.28

1.25

1.28

1.28

1.27

1.29

 

Dette er slettes ikke verst, -synes jeg. (selv om batteriene ikke er toppladede).

Jeg forsøker å sette på strømforsyningen uten strømbegrensning og 15 volt setpunkt. Ladestrømmen blir da 7,2 ampere. Så setter jeg spenningen til 16,5 volt og ladestrømmen blir 38 ampere. (Dette trenger ikke å være riktig, for strømforsyningen min klarer ikke mer enn 40 ampere).

 

Det positive er at batteriet tilsynelatende tar ladning bedre nå enn når jeg startet.

 

Jeg lader da batteriene med 15 volt i fire timer og følger på med en 16,5 volt ladning i en time. Ved 16,5 volt settes strømbegrensningen til 5 % av batterikapasiteten, det vil si 18 ampere.

Under veis stopper jeg ladningen periodisk for å se om batteriene gasser og utvikler varme. Alt ser greit ut for jeg holder meg godt innenfor sikre marginer.

Syrevekten etter denne ladningen er som følger:

 

Batt 1

1.295

1.295

1.300

1.300

1.300

1.300

 

Batt 2

1.300

1.300

1.300

1.295

1.300

1.300

 

Nå skal syrenivået etterjusteres og så skal batteriet få en liten etterladning før reservekapasiteten måles, men så langt ser det greit ut. Skulle bare mangle forresten, for batteriene er bare 12 måneder gamle og har nesten ikke blitt brukt.

 

Hva med Handy 70 laderen? Jeg synes det ser lovende ut, og kanskje endelig en intelligent lader som ikke er så forb***et intelligent.

 

NB! Dette er ikke retningsgivende for hvor god denne laderen vil være generelt sett, og personlig synes ikke jeg dette er en lader som er optimal i båt. (Jeg bruker slike ladere som et verktøy).

Link to post
Share on other sites

Ole Petter virker å kunne sine ting om batterier og slikt, og har til min glede kjøpt og testet Handy 70, som jeg nettopp har bestilt for å lade min batteribank på 2 x 120 Ah.

 

Hans konklusjon gjør at jeg føler meg rimelig trygg på at laderen vil gjøre jobben. ;)

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB! Dette er ikke retningsgivende for hvor god denne laderen vil være generelt sett, og personlig synes ikke jeg dette er en lader som er optimal i båt. (Jeg bruker slike ladere som et verktøy).

 

Hans konklusjon gjør at jeg føler meg rimelig trygg på at laderen vil gjøre jobben. ;)

Så når Ole Petters personlige mening er at denne laderen ikke er optimal i båt, så føler du deg sikker på at den kan gjøre jobben i båten din?

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om en mann som kaster CTEk 7600 fordi den ikke tilfredsstiller hans åpenbart spesielle behov, en lader som svært mange har gode erfaringer med - og når han da mener at Handy 70 er lovende, men ikke optimal - så tolker jeg det som mer enn bra nok - da jeg ikke deler denne entusiasmen rundt batterier og lading som enkelte andre her inne utviser.

Link to post
Share on other sites

jeg har en egen ctek søppelkontainer hvor jeg kaster alle laderene i .. tror jeg snart bytter fabrikat.

 

Hva er det som er så galt med laderne da, hifo?

Det er jo det som eventuelt er interessant for oss andre (vanlige dødelige) å få kunnskap om, - og ikke bare et generelt utsagn av meget negativ karakter.....?

 

Du har vel garanti og i tillegg også det som kalles "grunnlag for reklamasjon", hvis du mener noe er galt?

 

Så det burde vel ikke være slik at du trenger å ordne deg med egen søppel-kontainer for Ctec-ladere, det er jo bare meget dumt å ikke reklamere?

 

 

Ellers står du jo fritt til å velge hva du måtte ønske av ladere som du har bedre tro på, men for all del, - vær KONKRET og kom med argumentene hvis det er slik at du mener det er bare søppel det du har kjøpt opp til flere ganger. (Oppfatter det slik siden du mener du har behov for en egen hel kontainer?) :yesnod::giggle::crazy:

 

 

NB!

Jeg har erfaring med flere merker og modeller ladere til forskjellig behov, - og det merkelige er at jeg aldri har trøbbel med noen av dem.

Bl.a. så har mine 5 stk. Biltema aut. elektroniske vedlikeholdsladere modell 44-715, virket upåklagelig året rundt nå i fem år, og mine 2 stk. Ctec Multi XS 7000 har fungert utmerket til den dedikerte oppgaven de er satt til, og det er nå allerede blitt bortimot 2 år...........!

 

Og på denne erfaringsbakgrunnen så kjøpte jeg igår to nye Ctec -ladere til annet lade-behov jeg har pådratt meg i det siste.

Jeg fikk kjøpskvittering med 5-års Garanti (reklamasjon) på disse også, i tilfelle de ikke vil gjøre jobben slik som forventet!

 

Hva er det jeg gjør galt da?

 

(joda, - det er et lite "spark" til alle disse TEORETISKE forståsegpåerne som rakker ned på alt de ikke liker selv, eller av en eller annen "difus" årsak!) :yesnod::smiley:

 

Ship'o hoi alle sammen! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det som er så galt med laderne da, hifo?

 

Så det burde vel ikke være slik at du trenger å ordne deg med egen søppel-kontainer for Ctec-ladere, det er jo bare meget dumt å ikke reklamere?

:wflag: det var faktisk bare en spøk Seastar.. :blush: trodde det var innlysende , når jeg snakket om egen ctek søppelkontainer.. sorry.

jeg har montert 1 ctek lader i mitt liv . og den fungerer knirkefritt under panseret på en bil enda.. (fastmontert i motorrom)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...