Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

Kan på det varmeste anbefale Ctek XS 7000, bruker en slik selv. Den kan booste batteriene dine, og kan brukes som power supply 13.6 volt opp til 7A. I en liten båt som min windy 7800 vil den funke fint som landstøm for litt lys og bilstereo. Monter en slik i båten din og den tar vare på batteriene dine hele sesongen gjennom... :yesnod:

 

Beste pris var på NAF butikken når jeg kjøpte min..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Som er tilskudd til batteriladertest kom jeg over DENNE artikkelen...

:eek: whow ...

Da skal en komme igjen for å diskutere priser med meg om ladere fra Sterling :lol:

 

:flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Cteken min lader veldig greit opp to stk 115a. batterier, bruker laaaang tid, men ramler elegant ned på 13,6 volt når batteriene er fulle. I utgangspunktet vil jeg si at batteriene mine var ferdige. ladefeil på dynamo over lengre tid, dyputlading så det holder. Men ctek 7000 har blåst nytt liv igjen, :flag: før hadde jeg problemer med ei natt. nå klarer jeg minst to, med god margin. er spent på hvor lenge batteriene vil vare :confused:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Drar denne opp igjen.

Jeg har behov for en lader til å lade opp båtbatteriet en gang eller to i løpet av vinteren. Har ikke behov for noe mer og ønsker ikke å legge mer penger enn absolutt nødvendig i dette.

Slik jeg leser tråden vil jeg være hjulpet med den største laderen fra Biltema som har følgende spek: Maks. 5 A ladestrøm. ladekapasitet 15–50 Ah. Med innebygd vifte.

Har jeg forstått innleggene i tråden rett??

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Laderen er nok på 45 A, ikke Ah.

 

Du sier ikke noe om laderen er tretrins "inteligent", eller om det er en vanlig "bassilllader", så det er vanskelig å si. Lad batteribanken ett døgn, og mål syrevekten etter at batteriene har stått uten lading i et døgn. Lad mere om syrevekten er for lav. Sjekk ladespenning, max 14,4V. Kontroller at batteriene ikke gasser under lading. Når syrevekten er korrekt, kan du la dem stå en måned og se hvordan det går med batteriene.

 

Har du en "inteligent" lader kan den bare stå på hele vinteren.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Da har du ikke noe problem, bare sett på laderen, og kontroller en gang i mellom. Jeg har tilsvarende lader, og den står på året rundt, og passer seg selv.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bra at noen tar opp igjen saker som er nyttige for oss ferskinger.

Kjøpte selv CETEK 7000 i høst og er kjempefornøyd.

Det jeg imidlertid lurer på, dersom batteriene lades helt opp sent på høsten. Tåler de og stå i båten om vinteren, eller er det nødvendig og ha de hjemme og topp lade de innimellom.?

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Batteriene har det best i båten, jo kaldere desto bedre! Om du har mulighet til å lade dem litt etter 2-3 måneder er det bra, men det går som regel greit uten også!

 

mhemil: Ideelt sett bør vel en tretrinns lader stå på minst ett døgn for å toppe batteriene korrekt opp. Men slik det er hos deg nå? Så lenge du orker å være til stede, rett og slett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg hadde en 45A Mobitronic tidligere, har nå en Sterling CED 50A.

Det går fint med små landstrømskurser på 5A.

Men du må vente noen timer før du kopler vamtvannsberedern til. :wink:

Mobitronic 45A trekker faktisk max 5,2 A v 220V.

Switch mode ladere er ikke en linjær last.

Problemet er egentlig størst ved bruk med strømaggregat, små 1kVA aggregat blir for lite.

 

(At man skal kunne kjøre en 150A lader på en 10A kurs er nok litt misforstått)

 

mobitronic2.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok litt an på hvilken kvalitet lader man velger.

Her er noen eksempel på hvor effektive ladere kan være, og som da har stor betydning for hvor mye effektforbruket er i forhold til ladestrøm.

Det er ikke langt ifra at dette oppsettet med 140 ampere ladestrøm kan takles av en 10 amp. sikring på land.

 

I fall man får problemer med sikringen så vrir man jo bare litt på potmeteret som sitter I fjernstyringspanelet og begrenser ladestrømmen litt.

 

 

70 amp. model

Total charge current 70 A @ 14.4 V

Full load consumption (230 V AC) 1200 VA

 

100 amp. model

Total charge current 100 A @ 14.4 V

Full load consumption (230 V AC) 1700 VA

 

140 amp. model

Total charge current 140 A @ 14.4 V

Full load consumption (230 V AC) 2400 VA

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent det samme i praksis for de fleste, men som produsent må man være litt ”dum” for å oppgi slike apparater i Watt. Man har på en måte da gått god for at watt styrken er der uansett om spenning og strøm varierer, noe man garderer seg mot ved å bruke betegnelsen kva.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...