roesok Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 ...da jeg ikke deler denne entusiasmen rundt batterier og lading som enkelte andre her inne utviser. Jeg kan også være med i den foreningen. Imponerende med faglig tyngde, teoretiske kunnskaper og sterke meningen om volt, spenning, watt, ampere etc. Personlig er mitt hovedanliggende at batteriene fungerer og leverer nok strøm så motor starter. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det kan jo være det er forskjellige behov ute og går... Noen er fornøyd når motor starter. Noen har større båter. Behovet vårt er gjerne strøm nok til å ha belysning til hele båten ved landstrøm, kjøleskap, el-toalett, stereo, div duppeditter etc. etc. Og alt dette forbruket samtidig som man lader, og helst uten at laderen går i spinn i ladesyklusene. Ladetiden skal også gjerne være kortest mulig i tid f.eks. ved aggregat lading. Da ender ala Ctek laderne fort i leketøy kassa. Så behovene er vidt forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ja visst er det forskjellige behov ute og går og det er vel ingen bombe. Behovet ditt Mix er ikke så uvanlig lenger og krever sin lader. Men kan du ikke da komme med et alternativ til lader fremfor bare å avslutte innlegget med noe så lite konstruktivt som "Da ender ala Ctek laderne fort i leketøy kassa."? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dannyboy11 Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det må føyes til at dette med behov er et poeng, og jeg meldte i tidligere innlegg at jeg skal topplade to 120 Ah batteri, og skal ikke bruke denne laderen permanent i båt - for å brålade i havn og lignende. Jeg har hele uka på meg og vel så det for å lade mine batteriere - og da - tipper jeg, vil Ladacen gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 At Ole Petter vet mye om batterier og lading det er sikkert, men jeg ble litt bekymret for "halleluja" stemningen her en stund Det er mye kritikk av "intelligente" ladere men for 99,9% av brukerne er vel dette rett medisin allikevel. De fleste vil vel bare ha en lader som holder batteriet i bra stand uten å måtte passe på "...kan ikke sitte i to dager å passe på..." Jeg mener at en lader uten temperatursensor neppe vil klare å lade batteriene korrekt under forskjellige forhold uansett, og kan kun brukes der hvor omgivelsestemperaturen er stabil rundt 20 grader C.Dette finner man ikke ut uten at man har en nøyaktig syrevektmåler hvor man kan kompensere for temperaturen elektrolytten har. Tja, ideellt sett skal så skal vel ladespenningen justeres ca 24mVolt per grad utover 20 grader. - ved høyere temp og + ved lavere Trodde de fleste syremålere var temp kompenserte.. Er den ikke det så kan dette regnes ut: 588 x densiteten (g/cm3) + 0,415 x temperaturen (Celsius) - 661 så har du ladningsgraden i prosent. Det er ca 8,3% forskjell på 20grader og 0grader Det er vel ingen vits i å overopplade batteriene? Er de 100% oppladet er vel det greit for de fleste. Øker du dette (det er mulig) så reduseres levetiden (man får ikke i pose og sekk). Samme med temperaturen på batteriene, høyere temperatur reduserer levetiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hadde en gang en ypperlig måler for syrevekt med eget termometer og skala for å kunne korrigere syrevekt ut fra temperatur. Dessverre morknet gummien så måleren ble ubrukelig, men her er i hvert fall et bilde av det som er igjen. Så kan de som vil bruke denne skalaen og korrigere egne målinger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Men kan du ikke da komme med et alternativ til lader Nei, det kan jeg nok ikke på et generellt grunnlag, til det er behovene for ulike. Men jeg kan godt anbefale Sterling produktene til Jørg her på forumet. Han har produkter som dekker det meste, god kvalitet til en akseptabel pris. Og har også god kunnskap om emnet og utmerket service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Nå må det ikke ta helt av her. Jeg har ikke noe annet forhold til CTEK ladere enn at jeg synes de ofte går i stykker. På toppen så ser det ut som om alt er i orden når de slutter å virke, noe som jeg synes er ergerlig. Senest i dag var jeg hos en kunde som hadde fått en ny CTEK på garanti, og jeg benyttet anledningen å sammenligne den med Handy 70. Begge laderne startet å lade i overkant av 7 ampere, Ladaken med 7,4 og CTEK en med 7,1 ampere. Etter kort tid ladet CTEK laderen med 5,1 ampere og Ladaken med 4,3 ampere. Jeg gjorde ikke så mye ut av testen, men trakk vel den konklusjonen at hvis man ønsker en liten lader får man i pose og sekk, for begge laderne leverte mindre strøm enn fabrikantene oppgir ser det ut til. (Det kan ha vært noe galt med batteriet jeg brukte på testen, så dere får prøve selv). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Noen som har testet Trident Smart batteriladere? Forstår på Ole Petter at CTEK går ofte i stykker... Denne laderen finnes i 12A, 25A og 40A. Har en spec som virker ok ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ble anbefalt Ctek av såkalt en "tung" bruker med god erfaring på området. De har ikke hatt problemer med disse laderne som de har mange av i bruk. Selv har jeg en Ctek Multi XS25000 (25A) som har vært helt problemfri. (riktignok bare 2 år gammel) Har bare hørt godord om disse avanserte laderne så dette synes jeg hørte noe merkelig ut. Det er jo forresten god garanti på disse, og de er jo ikke billige heller så jeg har problemer med å tro at oppegående folk bare dropper disse i en container?? Stiller meg uforstående og noe skeptisk til slike løse påstander!!! http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-25000.aspx?p=features%0d%0a Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det er jo forresten god garanti på disse, og de er jo ikke billige heller så jeg har problemer med å tro at oppegående folk bare dropper disse i en container?? Stiller meg uforstående og noe skeptisk til slike løse påstander!!! Tror heller ikke noe på dette. Sikkert bare en slags spøk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Siste 2 årene har jeg kastet 2stk Dolfin, 1stk Mobitronic og 3stk C-tec ladere i containeren til Hifo. Jeg er ikke sikker på hvilken andel disse produsentene har i markeden jeg jobber på men mange andre merke ser jeg mer av Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Tror heller ikke noe på dette. Sikkert bare en slags spøk Tja,mulig det er spøk, får vel bli mer selektiv på hvem man "låner øre" til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hva selskapet er opptatt av og har lyktes med kommer vel til syne i denne pressemeldingen. hva er forresten virkningsgraden på disse laderne? (Mål dem, ikke les dere til svaret). http://www.ctek.com/Pressreleases/Pressmed...TOR-FSNC-SV.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hva selskapet er opptatt av og har lyktes med kommer vel til syne i denne pressemeldingen. Strategi og konsernutvikling er vel viktig i enhver bedrift, kan ikke se at dette går forringer kvaliteten på laderne? Hva mener du med virkingsgrad? Tilført vs. avgitt energi?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jazzmatazz Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hei! Man kan bli gal av å lese for mye! Jeg kjøpte meg i dag en Ctek onyx (tilsvarende xs 7000). Jeg håper og tror at den skal gjøre en grei jobb med lading til nidelven min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Kanskje det allikevel er verdt å tenke gjennom saken og skille mellom suksess hos bedrift og teknisk standard på produkt når egenskapene i laderne diskuteres. Markedsføring er uten tvil noe CTEK har vært flinke på. De har lyktes med å overbevise majoriteten av folket om at laderen er langt bedre enn den egentlig er. Ja jeg mener forbruk av eneri i forhold til levert energi. Når disse laderne kom på markedet hadde de ikke oppgitt dette på databladet, men man kunne regne det ut basert på andre data. Dette stemte i praksis og laderen var vel ca 60 % effektiv. I følge de nye databladene skal laderne være 85 % effektive uten at jeg har målt dem i den senere tid. Dette tallet er imidlertid ganske lavt sammenlignet med en god lader som kanskje ligger på mellom 92 og 95 %. kan ikke noen måle disse laderne for å finne ut om de yter det de skal, for det er vel greit å vite noe fakta også. 25 ampere @ 14,4 volt, klarer den det når spenningen er 230 volt på land? Hva klarer den hvis spenningen på land synker litt osv. Redigert 10.Mars.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hvis ditt utgangspunkt er at de oppgitte data fra leverandøren ikke holder vann eller er korrupte kan jeg lite gjøre for å motsi deg. Ja man skal være bevisst reklamens makt og ikke godta hva som helst. Når det er sakt vil jeg anta Ctek ville vært arrestert for lenge siden av fagpressen, batterileverandører etc. hvis deres påstander ikke holder vann. Påstandene er tross alt målbare og KAN virkelig motbevises hvis de ikke er korrekte! Legger ved denne lingen: http://www.ctek.com/SV/Charger-Academy.aspx som også svarer på ditt spørsmål om i hvor stor grad avvik i tilført spenning innfluerer på avgitt spenning! http://www.ctek.com/SV/Academy/LinearCharging.aspx ,med forbehold om at de oppgitte data ikke er "mafia-påstander"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei Rogeri. Ja påstandene er målbare. Begynn å mål. Det er rart, for når enkelte fabrikanter leverer en lader på 40 ampere, så lader den 39,7 ampere hver gang og batteriene blir ikke skjevladet. Nå er det riktignok lenge siden jeg kontrollerte CTEK ladere, og de kan jo ha blitt bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 (redigert) jeg har montert 1 ctek lader i mitt liv . og den fungerer knirkefritt under panseret på en bil enda.. (fastmontert i motorrom) Alt iorden, hifo, - jeg tok bare ikke den spøken om din søppelkontainer på Ctek-produkter sånn umiddelbart, .......sett i forhold til alle de andre triste og nedvurderende meldingene (udokumenterte) om diverse modeller av ladere fra en markedsmessig ganske utbredt produsent. Ellers så er vel medlem Mix ganske nær kjernen av "problemet" som mange her har når det gjelder å ha nok strøm ombord i forhold til sitt bruksmønster og generelle behov for å ha en fin og uproblematisk fritid ute på "bøljan blå" Definer deres eget behov og kjøp produkter etter dette, - det vil uansett fort vise seg i praksis, - om man har vurdert feil eller ikke i sine valg.........! Jeg slutter meg også til anbefalingen av Sterling sine lade-produkter (selges og følges opp -"altså det vi kaller topp service"-, av BP-medlem Jørg), som noe av det beste som kan skaffes for å sikre seg å ha nok strøm ombord. Spesielt i litt større båter med bl.a. stort strømbehov totalt sett, som f.eks. for å holde både brus og øl o.l. behagelig kalt, når man koser seg i "uthavn" i ovale weekender og ferier! Jeg fikk en helt annen verden og opplevelse av at dette behovet fungerte for mitt bruksmønster, etter at jeg monterte en STERLING PDAR høyeffektsregulator i tillegg til min noe slappe standard regulator som originalt er på min std. dynamo på Volvo'n! Ship'o hoi - gleder oss til tur kommende helg med topp ladede batteribanker! Ha en fin tur dere også! Redigert 11.Mars.2009 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 I følge dette databladet http://www.ctek.com/Manuals/new_300W_NO.pdf så kan man finne følgende data: Ladespenning 14,4 volt Maks ladestrøm 25 ampere. Dette gir en effekt på 360 watt Så bruker laderen 2,9 ampere fra nettet som gir et effektforbruk på 2,9 x 230 som blir 667 watt. Dette stemmer godt med de dataene jeg fikk når jeg målte en 25 ampere lader for 6-7 år siden. Det rare er at jeg kommer frem til at laderen er ca 55 % effektiv noe som bekreftes av dataene til CTEK i dette databladet. Men så kan man finne andre datablad på samme lader som forteller deg at laderen er 85 % effektiv. Årsaken til at jeg oppdaget dette var at jeg bygget det elektriske anlegget i en bergningsvogn og fikk en sterk mistanke om at laderen ikke var effektiv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Dette stemmer godt med de dataene jeg fikk når jeg målte en 25 ampere lader for 6-7 år siden. Årsaken til at jeg oppdaget dette var at jeg bygget det elektriske anlegget i en bergningsvogn og fikk en sterk mistanke om at laderen ikke var effektiv. Hei! Det hadde vært fint om dette ble testet /verifisert av noen med litt mere "ferske" produkter og tekn. data, - og ikke bare noe man mener man husker fra så lenge som 6-7 år tilbake i tid........., og miksing av gamle utgåtte / utrangerte produkter og event. nyere produktark? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Er enig med deg Seastar i dette! Hvis man ønsker å så tvil om egenskapene et til produkt eller påstår at det ikke holder mål, bør en kunne ha noe mere håndfast å vise til. Særlig når en har så mange målbare verdier å forholde seg til. Er forsåvidt enig med Ole Petter i hans enkle resonnement omkring tilført /avgitt effekt (55%)og i teorien stemmer nok dette. Om det er dette som er standard metode for å måle virkningsgraden for batteriladere generelt, er ikke jeg i posisjon til å mene noe om. Kanskje har ditto parametre som tidsfaktor,varierende sykluser osv. noe å si på denne verdien, hva vet jeg? Noe tap må det nødvendigvis bli i form av varme og viften som starter ved max.last (25A). Ctec oppgir på sin side virkningsgraden til å være 85% og i forhold til andre sammenlignbare ladere er dette meget bra! Tillater meg å tvile på at de ville påstått dette, og samtidig oppgi verdier som lett kan omregnes til 50-55% ? Skal man dobbeltsjekke alle påstandene som fremsettes vedr. ladere bør man vel strengt tatt ha et oscilloskop som også viser kvalitet og nivå på det "produktet" som kommer ut av laderen, rippel osv. Det er egentlig det som virkelig betyr noe for meg og batteriet at det blir ivaretatt på beste måte, uten at man behøver å være påpasselig tilstede under ladeprosessen. Har annet å gjøre enn å være regulator! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 (redigert) ....det som virkelig betyr noe for meg og batteriet at det blir ivaretatt på beste måte, uten at man behøver å være påpasselig tilstede under ladeprosessen. Har annet å gjøre enn å være regulator! Hei igjen rogeri ....., men jeg tror du har mer enn nok praktisk innsikt og kunnskap til å ha blitt en fenomenal manuell regulator, - men som du sier, så er det jo fullt av andre ting som kan være vel så kjekt å bruke tiden sin på....! NB! Jeg har nok ikke fulgt så godt med i det siste, - men er det ikke noe merkelig at Jørg Becker ikke kommer på banen, - eller har han fått så mye å gjøre at han ikke får tid til å ta en tur innom her? Vel, - jeg nekter ihvertfall å tro at noen til slutt greide å "skremme han" bort fra disse kunnskaps-utvekslingene vi hadde mange av tidligere, - selv om det "gikk hardt for seg" i hine hårda dager! "Hjallis" Redigert 11.Mars.2009 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Ladespenning 14,4 voltMaks ladestrøm 25 ampere. Dette gir en effekt på 360 watt Så bruker laderen 2,9 ampere fra nettet som gir et effektforbruk på 2,9 x 230 som blir 667 watt. Er forsåvidt enig med Ole Petter i hans enkle resonnement omkring tilført /avgitt effekt (55%)og i teorien stemmer nok dette.Om det er dette som er standard metode for å måle virkningsgraden for batteriladere generelt, er ikke jeg i posisjon til å mene noe om. Nei dette stemmer nok ikke i teorien . Her er blandet Strøm, spenning, Watt, VA, som dc / rms i en herlig blanding Ved å sammenligne Watt rms og Watt dc får jeg ca 80% men da antar jeg også at Vrms og Arms ikke er faseforskjøvet Effekt inn mot effekt ut er nok virkningsgrad, resten er som oftest avgitt varme ol Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.