Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

Det er omtrent det samme i praksis for de fleste, men som produsent må man være litt ”dum” for å oppgi slike apparater i Watt. Man har på en måte da gått god for at watt styrken er der uansett om spenning og strøm varierer, noe man garderer seg mot ved å bruke betegnelsen kva.

Om det er det samme i praksis vet jeg ikke, men i teorien er det eksakt det samme :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne artikkelen i mitt søk etter en god batterilader for min båt. Har 2 x 120 Ah batteribank, og skal ut nå og "toppe" de. Litt seint (midtvinters), men dog.

 

Men lader er ikke innkjøpt. Bilextra har en CTEK MULTI XS 7000 til 1200 spenn nå, men jeg så at Felleskjøpet rangerte Ladac laderne på topp. Ladac har kommet med en ny lader nå som jeg tipper er ok, Handy 70. Den gir 7A lading, og kan lade opptil 150 Ah batterier.

 

Noen som har noen meninger om den?

 

Annet "dumt" sp.mål: Batteriene mine er seriekoblet. For lading av disse i båten - la de være koblet sammen, rød klemme på pluss pol på det ene batteriet, og sort klemme på minus pol på det andre? (strømmen må vel gå gjennom batteribanken?)

Link to post
Share on other sites

Hei Dannyboy

 

Er batteriene seriekoblet ville jeg nok kjøpt en 24 volt . Da kan du lade begge batteri samtidig.

 

Eller mener du kanskje parallell koblet? Ivertfall blir påkobling av lader litt forskjellig.

 

24 volt. + klemme på pluss pol på batteri en og på - pol på det andre batteri.

 

12 volt. Klemme på +pol og - pol på samme batteri. Er de andre batteri parallel blir disse også ladet.

 

Hilse Smaapala

Link to post
Share on other sites

Har 2 x 120 Ah batteribank, og skal ut nå og "toppe" de.

Men lader er ikke innkjøpt. Bilextra har en CTEK MULTI XS 7000 til 1200 spenn nå, men jeg så at Felleskjøpet rangerte Ladac laderne på topp. Ladac har kommet med en ny lader nå som jeg tipper er ok, Handy 70. Den gir 7A lading, og kan lade opptil 150 Ah batterier.

Hei Dannyboy

Som Smaapala sa: er batteriene seriekoblet må du ha en lader for 24 Volt.

 

Er der parallellkoblet derimot har du da en total kapasitet på 2x120Ah dvs 240Ah. Så det store spørsmålet... hvilke lader? Er det en enkel lader og du skal kun topplade så er det nok greit med nesten hva som helst fordi batteriene ikke er utladet og vil dermed ikke trenge mye strøm for å toppes opp. Vil ta lenger tid med en liten lader men kan den levere nok uten å bli overbelastet så er det nok greit.

 

Har du en avansert lader med avsulfatering/pulslading etc etc, så må laderen være tilpasset batteriet det skal lade/avsulfatere/vedlikeholdslade etc ellers vil den få problemer med å gjennomføre sine "programmer"

 

Så til slutt

Kobler du fra det ene batteriet og lader kun ett batteri om gangen så kan du bruke Ladac laderen du har funnet

Link to post
Share on other sites

Takk for ankomne svar.

 

Jeg er intet strømgeni, men jeg tror likevel at jeg har seriekoblet batteribank. Har den typiske brytern hvor man kan velge mellom det ene (start) eller det andre (forbruk) batteriet som strømkilde til båten, eller begge om det behøvs. Dette gjelder selvsagt også om batteriene skal lades av dynamo.

 

Mener vagt å huske at jeg sjekket spenning på batteriene i sommer, hvor minus ble satt på det ene batteriet og pluss på det andre og det viste drøye 25 volt, noe som man vel skal forvente om batteriene er seriekoblet?

 

Om det er mulig at de samtidig er parallellkoblet vet jeg ikke, men fra svar ovenfor så virker det å være enten - eller.

 

Så da blir det - tror jeg - å kjøpe en lader med 12 volts spenning, og lade ett batteri om gangen. Litt tungvint, men for det jeg har sett så er 24 volts ladere ganske dyre?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har batterier for start og forbruk og en skillebryter mellom, må begge vere enten serie- eller paralellkoblet.

Hvis de er seriekoblet, 24 volt, er de koblet direkte sammen med pluss fra det ene, til minus på det andre, og ikke sammenkoblet på de andre polene.

Paralellkoblet blir da pluss til pluss og minus til minus, på begge og du få da 12 volt.

Ved kobling pluss til minus i begge ender på batteriene, eksploderer som regel battriene hvis kabler og forbindelser holder.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg nok ut og sjekke i båten, men da heller jeg mer til at jeg har parallellkoblet. Poenget med en bryter som kobler begge batteri sammen er vel at man får et større batteri, på drøye 12 v, for å ha nok strøm ved behov, samt for lading av begge batterier ved behov - samtidig.

 

Man får vel drøye 25 volt uansett, parallellkoblet eller seriekoblet, om man måler spenning fra minus på det ene og til pluss på det andre. Siden man faktisk måler spenning i to batterier koblet sammen.

 

Har jeg forstått rett da - at jeg har parallellkoblede batterier - så kan jeg la de være koblet til hverandre, og koble lader till ett batteri. Begge vil da lades, men man vil bruke dobbelt så lang tid for lading (gitt at begge er like fulle/tomme).

 

En liten ting: 2 stk 120 Ah batteri parallellkoblet - blir da det samme som ett 240 batteri? Og vil i så fall denne Ladac laderen på inntil 150 Ah være tilstrekkelig for å lade denne batteribanken som er parallellkoblet?

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man får vel drøye 25 volt uansett, parallellkoblet eller seriekoblet, om man måler spenning fra minus på det ene og til pluss på det andre. Siden man faktisk måler spenning i to batterier koblet sammen.

Nei, man får nok ikke det. Du kan måle til krampa tar deg mellom pluss på det ene og minus på det andre og aldri få noe annet enn 12V når batteriene er parallellkoblede.

 

 

En liten ting: 2 stk 120 Ah batteri parallellkoblet - blir da det samme som ett 240 batteri? Og vil i så fall denne Ladac laderen på inntil 150 Ah være tilstrekkelig for å lade denne batteribanken som er parallellkoblet?

Når du skal lade en batteribank på 240Ah og Ladac sier at laderen er beregnet på opp til 150Ah batteribank, ja da kan vel ikke laderen være tilstrekkelig for en batteribank på 240Ah som du har.

Link to post
Share on other sites

Du må ha batterilader som passer til hvor mye du skall lade!!!!!!!!!!!!

Hvis jeg syns det er greit at det tar 2 døgn å lade mine batterier, hva er da passe stor lader???????

Vet at mange produsenter skriver at en gitt størrelse på laderen passer til en gitt størrelse på batteriene, men dette er kun for at man skal kjøpe noe som ligger innenfor rimelighetens grenser. Det er ingen fasit.

Hvis jeg vil kan jeg godt lade mine 440 ah batterier med en 10 amp. lader.

Som sagt er det kun snakk om tid!

Link to post
Share on other sites

Hmm, kikker etter lader selv som kan brukes til bilbatteri og båtbatterier. Bør kunne lade 40-120 Ah for å være litt fleksibel. Kikket på denne fra biltema, men da må jeg vel passe på å ikke overlade? hvor går grensen for slikt hen? er det pluss/minus et par timer, døgn eller uker?

 

Det står at den har beskyttelse mot overbelastning, hvordan fungerer det? Er ikke ladestrømmen konstant på 9A her da?

 

EDIT: Linkfeil og: Skal bare brukes når den trengs, ikke noen montering eller lignende. Dynamoene mine klarer normalt å holde unna...

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Det står at den har beskyttelse mot overbelastning, hvordan fungerer det? Er ikke ladestrømmen konstant på 9A her da?

Nei. Ladestrømmen er ikke konstand på noen av laderene, det er spenningen som er konstant. Ladestrømmen vil variere alt etter hvor mye batteriene er oppladet. Dette fordi den indre "motstanden" i batteriene øker etterhvert som batteriet lades opp. Dermed reduseres ladestrømmen. Valg av lader bør være etter behovet dvs skal batteriene lades opp etter en utlading trekker batteriet mye strøm i starten og det bør laderen klare. Overbelastning på laderen er en "sikring" som kobler av laderen når strømmen blir for stor, dvs man unngår at laderen brenner.

De fleste som kun skal "topplade" batteriene klarer seg med en relativt liten lader.

Overlading på blybatterier er overdrevet. Det skal MYE til for å overlade, og da snakker man vanligvis om for høy spenning.

Link to post
Share on other sites

Så det du sier er at den på Biltema til 299,- er ypperlig til mitt forbruk?

Tja... Det første jeg reagerer på med denne er at ladespenningen er oppgitt til 12Volt :eek: !!! Sikkert bare slurv i beskrivelsen men med 12 volt kan den ikke brukes til topplading ihvertfall :lol:

De aller fleste ladere gir en ladespenning på 14,4Volt. Sjekk dette først

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte en Handy 70 for en stund siden men har ikke brukt den før i går. Koblet den opp mot to 180 Ah batterier som var lave på syrevekten. Den ladet da 3,5 ampere. Vi får se ut i uken om den klarer en jobb som den i utgangspunktet ikke er laget for.

Link to post
Share on other sites

Overlading på blybatterier er overdrevet. Det skal MYE til for å overlade, og da snakker man vanligvis om for høy spenning.

Har er par batterier som har stått på stallen i vinter. Satte det ene på lading i går (Bosch 4 A enkel lader). Da jeg idag sjekket det, med ladingen på, viste voltmeteret 16,2 V. Det er et amperemeter på laderen og den viste at batteriet nå skulle være tilnærmet oppladet. Fant det best å koble av og da viste batteriet 13,7 V. Har nå satt det andre på lading, voltmeteret spratt da straks opp i 16 V. Kan noen tyde disse tallene, synest spenningen er lovlig høy?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har er par batterier som har stått på stallen i vinter. Satte det ene på lading i går (Bosch 4 A enkel lader). Da jeg idag sjekket det, med ladingen på, viste voltmeteret 16,2 V.

Nå har du klart å forkorte dette batteriets levetid vesentlig.Ingen ting er så skadelig for batteriet som en betydelig forhøyet ladespenning. Det trenger ikke gå noe særlig ladestrøm, det holder at spenningen er skyhøy. Denne høye spenningen fører til at det ikke bare er blyet på blyplatene som gjennomgår de vanlige kjemiske reaksjonene, men spenningen er nå så høy at blygitteret i platene også blir forsøkt omdannet. Det kalles å korrodere. Når gitteret som skal holde blyet i platene korroderer, klarer det ikke å gjøre det de skal, nemlig å holde blypastaen de en gang i tiden fikk påsmurt. De korroderer i stykker og batteriet feiler.

 

Det du nettopp har gjort er veldig, veldig dumt.

Uregulerte ladere må overvåkes og kobles fra før spenningen når disse svært ødeleggende ladespenningene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...