Hydrox Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Kan på det varmeste anbefale Ctek XS 7000, bruker en slik selv. Den kan booste batteriene dine, og kan brukes som power supply 13.6 volt opp til 7A. I en liten båt som min windy 7800 vil den funke fint som landstøm for litt lys og bilstereo. Monter en slik i båten din og den tar vare på batteriene dine hele sesongen gjennom... Beste pris var på NAF butikken når jeg kjøpte min.. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 (redigert) Som er tilskudd til batteriladertest kom jeg over DENNE artikkelen... Redigert 12.Oktober.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
At-le Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Som er tilskudd til batteriladertest kom jeg over DENNE artikkelen... Hei. Takk for tips. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Flott Marwin, har lagt den i Dokumentarkivet. (Det er noe feil med pdf oppsettet hos Felleskjøpet.) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Som er tilskudd til batteriladertest kom jeg over DENNE artikkelen... whow ... Da skal en komme igjen for å diskutere priser med meg om ladere fra Sterling Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Hei Cteken min lader veldig greit opp to stk 115a. batterier, bruker laaaang tid, men ramler elegant ned på 13,6 volt når batteriene er fulle. I utgangspunktet vil jeg si at batteriene mine var ferdige. ladefeil på dynamo over lengre tid, dyputlading så det holder. Men ctek 7000 har blåst nytt liv igjen, før hadde jeg problemer med ei natt. nå klarer jeg minst to, med god margin. er spent på hvor lenge batteriene vil vare Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mir Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Skoda selger i disse dager CTEK Multi XS 7000 for kr. 999,-. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Drar denne opp igjen. Jeg har behov for en lader til å lade opp båtbatteriet en gang eller to i løpet av vinteren. Har ikke behov for noe mer og ønsker ikke å legge mer penger enn absolutt nødvendig i dette. Slik jeg leser tråden vil jeg være hjulpet med den største laderen fra Biltema som har følgende spek: Maks. 5 A ladestrøm. ladekapasitet 15–50 Ah. Med innebygd vifte. Har jeg forstått innleggene i tråden rett?? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Løfter denne igjen. Jeg har 3 stk 140 AH batterier som jeg ønsker å lade i vinter. Laderen (landstrøm) i båten er 45 AH. Ca. hvor lang tid vil det ta å lade batteriene som har stått i båten siden 1 nov? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Laderen er nok på 45 A, ikke Ah. Du sier ikke noe om laderen er tretrins "inteligent", eller om det er en vanlig "bassilllader", så det er vanskelig å si. Lad batteribanken ett døgn, og mål syrevekten etter at batteriene har stått uten lading i et døgn. Lad mere om syrevekten er for lav. Sjekk ladespenning, max 14,4V. Kontroller at batteriene ikke gasser under lading. Når syrevekten er korrekt, kan du la dem stå en måned og se hvordan det går med batteriene. Har du en "inteligent" lader kan den bare stå på hele vinteren. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
mhemil Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 45 Ampere tretrinns lader. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Da har du ikke noe problem, bare sett på laderen, og kontroller en gang i mellom. Jeg har tilsvarende lader, og den står på året rundt, og passer seg selv. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
mhemil Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Der jeg har båten i opplag er det ikke lov med landstrøm koblet i båten uten at man selv er i området. Derfor spørsmålet om ca. hvor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Bra at noen tar opp igjen saker som er nyttige for oss ferskinger. Kjøpte selv CETEK 7000 i høst og er kjempefornøyd. Det jeg imidlertid lurer på, dersom batteriene lades helt opp sent på høsten. Tåler de og stå i båten om vinteren, eller er det nødvendig og ha de hjemme og topp lade de innimellom.? Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
index Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Batteriene har det best i båten, jo kaldere desto bedre! Om du har mulighet til å lade dem litt etter 2-3 måneder er det bra, men det går som regel greit uten også! mhemil: Ideelt sett bør vel en tretrinns lader stå på minst ett døgn for å toppe batteriene korrekt opp. Men slik det er hos deg nå? Så lenge du orker å være til stede, rett og slett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mhemil Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Takk for gode tilbakemeldinger. Da setter jeg av en søndag for topping, så får vi se hvor mange timer jeg holder ut Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Et spørsmål til. Har en 45 A lader, men det er vel får landstrømsanlegg som har slike kurser? Hvordan er forholdet mellom strømkursen og hvor mye laderen trekker? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Med en 10A sikring på landstrømmen kunne du - veldig grovt regnet - mate en 150A lader Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg hadde en 45A Mobitronic tidligere, har nå en Sterling CED 50A. Det går fint med små landstrømskurser på 5A. Men du må vente noen timer før du kopler vamtvannsberedern til. Mobitronic 45A trekker faktisk max 5,2 A v 220V. Switch mode ladere er ikke en linjær last. Problemet er egentlig størst ved bruk med strømaggregat, små 1kVA aggregat blir for lite. (At man skal kunne kjøre en 150A lader på en 10A kurs er nok litt misforstått) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Takk skal du ha, Laderen trekker da 230 V x 5.2 A = 1200 W fra strømstolpen, mens den gir max : 14.4 V x 45 A = 650 W ut (til batteriene.....) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Ja nesten, men korrekt blir max. 1,2KVA Men dette er max verdier. Strømforbruket daler ganske raskt. Bra ladere som store Sterling og Mastervolt ladere har mulighet for strømbegrensing, slik at man kan tilpasse seg kapasiteten på landstrømmen. Er det Mobitronic lader du har ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det kommer nok litt an på hvilken kvalitet lader man velger. Her er noen eksempel på hvor effektive ladere kan være, og som da har stor betydning for hvor mye effektforbruket er i forhold til ladestrøm. Det er ikke langt ifra at dette oppsettet med 140 ampere ladestrøm kan takles av en 10 amp. sikring på land. I fall man får problemer med sikringen så vrir man jo bare litt på potmeteret som sitter I fjernstyringspanelet og begrenser ladestrømmen litt. 70 amp. model Total charge current 70 A @ 14.4 V Full load consumption (230 V AC) 1200 VA 100 amp. model Total charge current 100 A @ 14.4 V Full load consumption (230 V AC) 1700 VA 140 amp. model Total charge current 140 A @ 14.4 V Full load consumption (230 V AC) 2400 VA Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Og disse har nok innebygd en form for softstart også ? De starter litt forsiktig før de peiser på med amp. Min Sterling har dette. Når man i tillegg har mulighet for å strømbegrense blir det perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Ja nesten, men korrekt blir max. 1,2KVA ...og forskjellen mellom 1200 W og 1,2KVA er ......? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det er omtrent det samme i praksis for de fleste, men som produsent må man være litt ”dum” for å oppgi slike apparater i Watt. Man har på en måte da gått god for at watt styrken er der uansett om spenning og strøm varierer, noe man garderer seg mot ved å bruke betegnelsen kva. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.