Jump to content

Størrelse på batterilader - fordeler, ulemper


Bitteliten

Recommended Posts

"Uansett hvor liten lader man har, så blir batteriet fullt."

 

Noen sier dette, men det er ikke sant. Det er en grunn til at produsenter av ladere for bly-syre batterier setter en nedre og en øvre grense på batteristørrelse. Grensene varierer noe fra produsent til produsent, men det finnes alltid grenser.

 

I situasjoner der man utlader mye og ofte ikke får ladet skikkelig opp igjen etter bruk, er det viktig med en landstrømslader. Det er viktig at den ikke er for liten sammenlignet med batteribankens størrelse. Skal man bare vedlikeholdslade et fullt batteri, spiller det ingen rolle, men skal man gjøre noe mer krevende, må man ha riktig lader. Har man en lader som f.eks lader med 3,5A og samtidig er laget for å lade med intil 7A, er det intet problem. Da topper man og alle ladere som klarer minimum 3,5A kan gjøre jobben.

 

La oss ta et gjennomsnittsbatteribank som aldri blir særlig toppet ved normal bruk. Den er nå trekvart full og man kobler til sin kjekke men dog så liten landstrømslader for å toppe banken. Vel, det er ingen ideell situasjon. Grunnen er at syre er tyngre enn vann og vil over tid få en høyere konsentrasjon i bunnen av batteriet. Dette er en kjent problemstilling og man løser den ved å sørge for litt omrøring i syra.

 

Så kan man påstå at i en båt så gynger båten og dermed batteriene så mye at syra uansett blir jevnt fordelt. Det kan man påstå, men det er ikke veldig sant likevel. Problemstillingen med dårlig blanding er kjent fra bilverdenen, fra batterier til trucker osv. Man har systemer som kjører luft ned i cellene får å få omrøring av syra ved lading og slike systemer lages faktisk av en grunn.

 

Hva skjer i båten? Jo din batteribruk gjør at syra gradvis synker til bunnen og man får en svakere konsentrasjon på topp og en desto sterkere konsentrasjon i bunnen. Forskjellen trenger ikke være stor for å skape ulykke. Vi snakker om marginaler. Videre er det slik at omrøring i syra skjer når man lader og batteriet begynner å gasse. Nå er det også slik at batteriet ikke begynner å gasse noe særlig før ladespenningen når omlag 14,4 V ved romtemperatur. Men selv ved 14,4V er man avhengig av en viss ladestrøm for å få til gassing. Er ladestrømmen for lav, klarer batteriet å nyttiggjøre seg det aller meste av ladestrømmen også nå i stedet for at en større del av den går med på å spalte vann og lagge gassbobler som igjen lager omrøring i syra.

 

Så hva får vi nå? Jo vi får en situasjon der vi får en forhøyet spenning på batteriet på grunn av den høyere konsentrasjonen av syre. Hvilespeningen på et batteri er jo gitt av hvor sterk syre man i utgangspunktet har og med en sterkere konsentrasjon i bunnen, blir plutselig hvilespenningen for hele batteriet høyere.

 

Så hva skjer så? Jo pusleladeren legger inn årene og tror at batteriet er fullt fordi spenningen tilsier at det burde være fullt, men det er det jo ikke. Utover det faktum at man ikke får 100% opplading og utnytter batteriets Ah-kapasitet til fulle, får man noe mye verre: Man får større grad av sulfatering i øvre del av batteriet fordi syrevekta der er lavere og fra batteriets ståsted betyr det at det sulfaterer pga manglende fullgod opplading. Da hjelper det lite at nedre del av batteriet har det alldeles utmerket.

 

Løsningen på problemstillingen er at man sørger for å ha en lader som er kraftig nok til å lage så mye ladestrøm at batteriet ikke klarer å nyttiggjøre seg absolutt alt, men at noe går med til å spalte vann, lage gass og få litt omrøring. Det er ikke mye som skal til.

 

Ladac setter som grense 150Ah for en 7A lader. De har en litt annen filosofi og mener det er litt mer enn bitte lite gassing som skal til. Mulig de tar litt godt i for hadde det f.eks vært Mascot som hadde denne 7A laderen, så hadde de satt maksimum batteribank til 300Ah. Poenget er at det finnes en grense og at den finnes av en god grunn. Den er ikke absolutt og for min del hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å lade denne 240Ah batteribanken til Nike med denne laderen, men det går altså en grense der det faktisk blir for smått hvis man bruker laderen til noe mer enn bare til den aller siste toppingen eller ren vedlikeholdslading.

 

Har man derimot en uregulert lader, kan den være bitte liten. Når spenningen når uante høyder vil det uansett gasse som bare helvete. Problemet er bare at så høy spenning vil du ikke ha fordi det kverker batteriet ditt veldig, veldig fort.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har du klart å forkorte dette batteriets levetid vesentlig.Ingen ting er så skadelig for batteriet som en betydelig forhøyet ladespenning.

.....

Det du nettopp har gjort er veldig, veldig dumt.

Uregulerte ladere må overvåkes og kobles fra før spenningen når disse svært ødeleggende ladespenningene.

Når jeg nå sjekket batteri nr. 2 som jeg satte på lading tidlig idag var spenningen der også rett over 16 V. Koblet det av siden spenningen var så høy. Hva er så alternativet? Å ikke bruke denne laderen, er den for liten eller er det noe feil med den?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Da jeg idag sjekket det, med ladingen på, viste voltmeteret 16,2 V. Det er et amperemeter på laderen og den viste at batteriet nå skulle være tilnærmet oppladet. Fant det best å koble av og da viste batteriet 13,7 V. Har nå satt det andre på lading, voltmeteret spratt da straks opp i 16 V. Kan noen tyde disse tallene, synest spenningen er lovlig høy?

Mye fornuftig fra Lotus, men jeg vet ikke helt om jeg kjøper det med omrøringen av syren. At syren er tyngre enn vann er riktig men i et batteri er vel syren ganske homogen, ellers bør man vel måle syrevekten fra bunnen av batteriet? Dessuten, blyavleiringer fra platene faller til bunn i batteriet og der bør det bli liggende. Tror ikke omrøring av syren er rett medisin

 

roesok

Er voltmeteret ditt i orden?

 

Med 16,2 Volt lading da er vel batteriet tørt etter 1 døgn med slik lading? Batteriet "koker" nomalt ved ca 15,2 Volt dvs at det dannes store mengder knallgass (hydrogengass og oksygengass) og denne knallgassen forbruker vannet.

13,7 Volt hvilespenning er mye. Igjen... er voltmeteret i orden? Har du forsøkt å belaste batteriene? Dropper batterispenningen raskt ved belastning?

Link to post
Share on other sites

For det første: Hvordan vil du klare å sjekke syrevekten i bunnen av batteriet, Nike?

 

For det andre: Når blyet detter til bunnen, er ikke problemet at det ikke blir liggende i bunnen, men at det ikke er i platene. Blyet gjør jo ikke mye nytte for seg på bunnen av batteriet, gjør det vel?

 

For det tredje: Hvis du ikke kjøper forklaringen, hva er da din forklaring på at de fleste produsenter av ladere setter grenser på anbefalt minimum- og maksimumstørrelse på batteribanken som skal lades?

Link to post
Share on other sites

Her er det mange folk med en del kunnskap om batteri, strøm og det meste som har med dette å gjøre. (imponerende, gitt at det er korrekt info) Men jeg synes å slå meg til ro med at Ladac leverer en lader (Handy 70) som trolig lader min batteribank på 240 AH - alternativt lader jeg 2 x 120 Ah, så da blir det garantert bra. Ladac virker å kunne sine saker (lage batteriladere)

Link to post
Share on other sites

Vil ikke starte noen krangel her... :boxing:

 

Første: Som jeg poengterte tror jeg syren er ganske homogen og da er det vel ingen forskjell. Men i praksis kan man vel måle ved å suge opp fra bunnen med en syrevektmåler med litt lang slangestuss på vel?

 

Andre: Helt enig. Det jeg forsøkte å kommentere var at når det først er havnet på bunnen så bør det bli værende der. Omrøringer kan jo sette dette i bevegelse og det vil vi jo ikke

 

Tredje: Det var vel det med omrøringen av syren jeg ikke kjøpte da Lotus.

 

Men når det gjelder ladere og størrelse så er det vel litt avhengig av hva man skal bruke laderen til. Produsenter setter begrensninger/anbefalinger etter hva laderen i utgangspunktet er designet for men det er jo ikke helt svart/hvitt dette. Dette har også betydning på hva laderen i seg selv tåler. Et batteri som er utladet vil virke som en "kortslutning" på en liten lader dvs varmgang i lader osv osv

 

Normalt sier anbefalinger at man bør ha en lader som leverer 10% av Ah tallet på batteriet, men selv om du har en 15A lader til ett 150Ah batteri så leverer ikke laderen 15A til enhver tid... Det er dette som er mitt poeng her. At andre løsninge kan brukes for topplading. Når det er sagt:Skal man ha ett godt vedlikehold på batteriet så må det lades fullt opp innimellom for å unngå sulfatering og en langsom død...

Å bruke en 3.5A lader til å lade et 180Ah batteri er vel som å polere båten på 10 meters avstand :lol: Ikke veldig effektivt men bedre enn ingenting...

Link to post
Share on other sites

roesok

Er voltmeteret ditt i orden?

 

Med 16,2 Volt lading da er vel batteriet tørt etter 1 døgn med slik lading? Batteriet "koker" nomalt ved ca 15,2 Volt dvs at det dannes store mengder knallgass (hydrogengass og oksygengass) og denne knallgassen forbruker vannet.

13,7 Volt hvilespenning er mye. Igjen... er voltmeteret i orden? Har du forsøkt å belaste batteriene? Dropper batterispenningen raskt ved belastning?

Sjekket med et annet voltmeter og de viste likt. Det ene batteriet viste nå 13 V akkurat og det andre 13,2 V. Men som sagt, under lading over 16 V. Hvorfor så høy ladespenning? Dette er en Bosch 4 A lader. Kan det være feil med laderen, eller er en slik lader ikke egnet til å lade 75Ah båtbatteri?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Første: Som jeg poengterte tror jeg syren er ganske homogen og da er det vel ingen forskjell. Men i praksis kan man vel måle ved å suge opp fra bunnen med en syrevektmåler med litt lang slangestuss på vel?

Hvordan får du slangen ned i bunnen når hele cellen inneholder tett i tett med blyplater?

Link to post
Share on other sites

Hvordan får du slangen ned i bunnen når hele cellen inneholder tett i tett med blyplater?

Tja. Jeg har ikke noe utstyr for det og har ikke hatt behovet heller men helt sikkert mulig. (Mann på månen/kamera i blodårene/ta bilde av hjertet osv)

Men igjen... dette er hypotetisk. Det er ingen forskjell i syrevekten på topp og bunn så det betyr ikkeno

 

roesok: Har du typebetegnelsen / merket på laderen din?

Link to post
Share on other sites

jeg bruker en "intelligent" 4 amp bosch lader på mine to 110 amp paralellkoblede batterier.. etter et døgn eller to lyser den grønne lampen for fulladede batterier.. vil ikke det si at det holder med liten lader til stor bank?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Men igjen... dette er hypotetisk. Det er ingen forskjell i syrevekten på topp og bunn så det betyr ikkeno

Jeg har sakset litt fra Exide sine sider om akkurat denne problemstillingen.

Det er dessverre på dansk, men det går nok bra for de fleste.

 

Pladerne i et afladet batteri er derfor fyldt med syrerester, og syrevægtfylden (g/l) er blevet

betydelig mindre på grund af strømproduktionen. Når batteriet herefter oplades, smadres

sulfaterne, og syreresterne burde nu gå i forbindelse med den nu meget svage syre i

batteriet.

Der sker imidlertid det, at syreresterne, som er meget tungere end den omgivende væske,

går til bunds og derfor ikke er til gavn for de rensede plader. Derfor fortsætter laderen med

det, der kaldes efterladningen, hvor den indladede strøm fortrinsvis kun bruges til omrøring

af syren, for herved at få de tunge syrerester op i cellerne og i forbindelse med den noget

tyndere syre i toppen af batteriet. Når laderen melder færdig, er pladerne rene og syren

jævnt fordelt i hele batteriet.

 

 

Her er linken: http://www.exide.dk/pdf/dk/Popul%E6r%20Bat...-%20Danmark.pdf

 

Teksten er klippet ut fra avsnittet Lidt batteri-kemi.

For øvrig står det masse annet kjekt å vite her også.

 

Så enden på visa? Produsentene har en grunn til å sette de grenseverdiene de setter. Det eneste som kan diskuteres er hvor grensene går. Det er det litt forskjellig oppfatning om og Ladac setter relativt strenge grenser til størrelsesforholdet mellom batteri og lader.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du får 16 volt på batteriet etter lagring, er som regel at batteriet er sulfatert.

Hvis du bare har en uregulert lader kan prøve å lade 1- 5 minutt om gangen og noen minutt pause og 1- 5 min. igjen....mange ganger, og se om spenningen synker.

Da har sulfatet "løsnet" litt og syren kommer ut av platene.

(Uregulerte ladere er ingenting å ha som eneste lader).

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du får 16 volt på batteriet etter lagring, er som regel at batteriet er sulfatert.

Ikke 16 V etter lagring, men under lading. Etter ca ett døgns lading var spenningen ca 13 V da jeg koblet det fra laderen og amperemeter viste ca 80% av full effekt. Dette er batterier som benyttes sammen med en 115 hk utenbordsmotor med ganske kraftig dynamo. Regner med at batteriene vil fungere når de settes i båten. Ved normal bruk og lading i båt vil denne sulfateringen forsvinne (om det er det som er grunnen da)?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Når du har "et par batterier som har stått på stallen i vinter" oppfattet jeg det som lagring.

Da mente jeg 16 volt med en gang du satte laderen på.

Var vel det du hadde på det andre batteriet?

Hvis de ikke var fulladet i høst, kan det være vanskelig å får sulfatet til å forsvinne.

Hvis de er bare til start om sommerem er de nok brukbare selv om de har betydelig redusert kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Batteriene har stått i garasjen siden i fjor høst. De viste litt over 12 V før jeg satte på laderen. Da smatt spenningen etter kort tid opp i 16 V. Etter noen timers lading viser begge nå ca 13 V (altså etter at laderen er skrudd av).

 

Du skriver at "uregulerte ladere er ingenting å ha som eneste lader". For min del var det nå snakk om en kort opplading før de ble satt i båten. Nå var det nok uansett tilstrekkelig effekt til å starte motor før denne ladingen, og med at de nå ble så høy spenning var det kanskje det beste for batteriet å la denne ladingen være. Betyr "regulert lader" at den automatisk tilpasser spenningen til riktig nivå. Altså ingen fare for for høy spenning?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Gjør dette "problemet" enkelt for deg selv, roesok........!

 

Tror ikke det er noe feil med batteriene dine, og er ikke det ene som du nevner her også helt nytt (et år eller 2?)

 

Ditt batteri nr 2 som du oppdaget gikk opp i ca 16 volt, bare etter noen minutter med lading, - tyder på at det er fulladet og helt normalt! BRA du KOBLET FRA igjen, og ikke lot det stå på i timesvis med den spenningen og det som verre er av høyere verdier etterhvert......!

 

Det første batteriet du satte på lading trengte nok en liten oppfriskning med laderen, og det vistes vel med at spenningen startet lavere og normalt for den type vanlige små "garasje" ladere av den "dumme" typen.

 

Vel og bra den , men du må passe på hele tiden for å koble den av når spenningen har kommet opp i over 14,4 v eller eller et par timer?? til slik at du får topp ladet.

 

Derfor tror jeg ikke det er skjedd noen stor skade på batteriet ditt nå i denne forbindelsen, siden det mest sannsynlig ikke har stått med den nevnte ca 16 volt spenningen i særlig lang tid.......!

 

Av egen erfaring vil jeg anbefale deg en bra løsning for deg selv, batteriene og ikke minst at du gjennom sesongen får et uproblematisk båthold (sikre deg at du har nok strøm ved også aut.lading i havn), - og det er at du stikker innom enten f.eks. MEKK eller BilXtra imorgen og kjøper deg en Ctek XS 3600 eller aller helst en XS 7000.

 

Du kobler de enkelt og greit på batteriene og trenger ikke verken tenke eller engste deg for å ødelegge batteriene ved f.eks. å glemme og ta av ladingen tidsnok o.l.

 

Så kan all denne "kveruleringen" og ellers diskusjonen om hvem som er best og har mest mulig "rett teoretisk kunnskap" bare ligge der en eller annen plass i bakhodet, for jeg regner med at du egentlig i praksis bare ønsker deg å ha gode batterier kombinert med lang levetid og dette ønskemål uten for stor usikkerhet om kapasiteten / lade-tilstanden på batteriene til enhver tid.

 

Bruk derfor denne Cetek laderen også i havna gjennom sesongen så holder du batteriene på topp, og ingen problemer f.eks etter en vellykket lang dag og kveld på Molde-holmene, og med ønske om en tur med overnatting allerede dagen etterpå.

Det er en kjensgjerning at det vil lade altfor lite opp igjen en litt nedtappet batteribank, bare med noen minutters tur hjem over fjorden.

 

Det er for ditt vedkommende mangel på denne ladingen mellom turene, som eventuelt vil ta knekken (eller at de allerede har fått seg en knekk, hva vet jeg?)på dine batterier. :smiley::seeya::sailing:

 

 

NB!

Imorgen formiddag, skal jeg avgårde til de nevnte butikkene i Molde for å kjøpe meg en lader av hver modell, - den minste til min nyinnkjøpte scooter og den 7 A modellen til en ekstra batteribank jeg har satt inn i campingvogna, - så hvis du ønsker det "@ha", - kan du jo bare komme du også så kanskje vi får ekstra rabatter? :wink:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei HulkHaugen

 

Ser av et tidligere innlegg at du vurderer en lader fra Biltema. (#93 # 95)

 

Jeg har meget god erfaring med og vil heller anbefale deg å eventuelt gå for denne 44-715 modellen , som er makan til den du nevner når det gjelder kapasitet, lader max med 9A o.l. , men med den store forskjellen at den kan stå på hele tiden og regulerer seg da fullautomatisk elektronisk etter batterienes behov.

 

Har ved jevnlige kontrollmålinger sett at de kutter ut ladingen når batteriene er kommet opp i ca. 14,5 - 14,7 volt , for så å slå inn igjen når spenningen på batteripolene er kommet ned i et sted litt over ca. 13,2 volt .

 

Har flere slike til forskjellige lade-formål / vedlikeholdslading av flere typer batteribanker i båtene, og de har alle fungert meget bra i mange år nå - minst fem år nå, - du verden som tiden flyr fort, gitt!

 

Ship'o hoi :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar: Utgangspunktet for svar til roesok var hans innlegg i #99, og da kan vel ingen av innleggene oppfattes som kverulering.

Et batteri som har vert lagret f.eks. 7 mnd og måler litt over 12 volt (12,1?) og går rett opp i 16 volt når det settes på ladihg, er altså ikke fulladet.

At en automatisk Ctek lader vil løse mye av problemene er det ikke tvil om, og er et godt forslag.

Link to post
Share on other sites

...min nyinnkjøpte scooter

Takk for utfyllende og beroligende info 'Seastar'. Tror nok de batteriene jeg har vil greie seg gjennom sesongen. Bruker stort sett det ene til start og switcher så venderen over til lading av begge. Det betyr at i alle fall ett batteri blir minimalt brukt. Men med mine 115 hk fyker jeg jo fort over Moldefjorden, evt. suser forbi 'Seastar' ut mot de ytterste skjær. Blir liten tid til lading av slikt. Innkjøp at Ctek høres forlokkende ut, får vurdere det.

 

Men det mest interessante var nyinnkjøpt scooter. Du verden! Her må det komme mer utfyllende info, enten for allmuen eller som IM, gjerne med bildebevis.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det har vært stilt diverse spørsmål om hvordan en "liten" lader oppfører seg tilkoblet batterier med stor Ah kapasitet og omvendt en "stor" lader og batteri med liten Ah kapasitet. Blant andre tas det opp i dette innlegget der CTEK nevnes:

Har du tid, burde du begrense deg på 10 %, dvs lade 125Ah-batterier med maks 12,5 A (ikke Ah :crazy: ) Ladingen wrenger litt på platene - wrenges de for mye faller 'kjemien' lettere ut av platene.

 

Lader du med færre A så gjør det ikke noe bortset fra 2 ting:

 

1) det tar lengre tid - som andre allerede har påpekt

 

2) ladere er noe ulik når de går over i trinn 3 av ladeforløpet (vedlikeholdslading). Hvis laderen er for liten, kan det hende at

 

- den oppdager ikke betingelsene for denne overgangen hvis den føler om at strømmen har synket nok - jeg mener cetrek gjør det slik - og fortsetter med 14.4V i all evighet men med liten strøm (det er jo en LITEN lader) og derfor behøver det ikke være en katastrofe, eller

- hvis den bare blir i trinn 2 for en fast tidsperiode- som Mascot sine - så går den for tidlig i vedlikeholdslading og det tar enda lenger tid før batteriet blir fullt..

 

Correct me if I'm wrong (men jeg tror jeg har rett :rolleyes: )

Jeg fant disse diagrammene hos Exide Sønnak for hvordand forskjellige CTEK ladere håndterer forskjellige batteristørrelser:

 

cteklading.png

 

Ut fra diagrammet vil en liten CTEK XS 800 kunne lade et 60Ah batteri (grønt felt) på 100 timer.

Men tilkoblet et større batteri, vil den da hoppe over bulkladingen og gå rett inn i vedlikeholdslading?

 

Synes denne fremstillingen er noe av det beste jeg har sett (for CTEK ladere), men helt utfyllende er den vel ikke.

Har selv nettopp kjøpt en CTEK Mult XS 3600 for å lade et 20Ah batteri og et 60Ah batteri (hver for seg),

så etter diagrammet burde vel denne være midt i blinken til mitt behov. Jeg kunne kjøpt neste størrelse for at

bulkladingen skulle tatt halve tiden, men den hadde koblet dobbelt så mye.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bosch KL 1204

Har akkurat samme lader Bosh KL1204. Har aldri kontrollert spenningen så jeg var litt bekymret når du snakket om 16 Volt. Jeg har nå testet og målt laderen og den startet på 13,56 (for et par timer siden) og den ser ut til å stoppe på 14,71 Volt. Ihvertfall foreløpig. Skal ha den på utover kvelden og se om den stiger.

 

Om du har sjekket med flere voltmeter og får samme avlesning på spenningen så er det nok feil på laderen din.

Innser at min lader er noen år gammel så jeg vil nok uansett investere i en ny lader (muligens en CTEK)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ut fra diagrammet vil en liten CTEK XS 800 kunne lade et 60Ah batteri (grønt felt) på 100 timer.

Men tilkoblet et større batteri, vil den da hoppe over bulkladingen og gå rett inn i vedlikeholdslading?

 

Lars H.

Hei Lars H.

Har jo også sett de tabellene etter mange godord om CTEK ladere.

Til ditt spørsmål: Har jo ikke testet selv men tror du ikke at XS 800 laderen bare vil øke på med timer i bulklading? Dette har vel med tilstanden (feks den "indre motstanden") på batteriet å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...