Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Har du fyllt farget diesel på en tank én gang, - noe vi alle har, selvfølgelig - så er det nærmest umulig å bli kvitt sporstoffene / fargestoffene. Nytter ikke bare å fylle blank diesel over lengre tid. Det må aktive rensetiltak til.

Suzuki har jo sagt sitt allerede. I tillegg er problemstillingen forlengst gjennomgått ettersom det finnes fortsatt land i Europa med ulik farget drivstoff. De utenlandske båter som ferierer i Norge hadde nok sluttet med det for lenge siden dersom de hadde fått problemer med det etter hjemkomsten. Henviser igjen til tråden Ikke reis til Tyskland

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke dette med en skvett farget diesel noe stprt problem det heller siden det tillates en viss prosent med farget diesel i tanken uansett... så om en har har en tanksom tar x antall liter diesel og fyller den med vanlig diesel så vil denne prosenten synke for hver tanking.... og selv om det er spor etter farget diesel så vil ikke dette utløse noen enorm bot med mindre en overskirder den tillatte prosenten... og her vil det selvsagt bli overgangsordninger...

 

Men det vil jo alltid være skipperen som er ansvarlig for å dokumentere og ikke minst sannsynligjøre at en ikke har fyllt avgiftsfritt etter at dette etter alle sannsynlighet blir forbudt. en god regel er jo at en har kvittering fra siste fylling med avgiftsfritt og deretter tar vare på kvitteringene og har dem blant skipsdokumentene.. I grunnen er dette ikke noe problem, men det krever jo at tar vare på kvitteringer... Det er lettere å kunne sannsynliggjøre noe om en kan underbygge det en sier med litt papirer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I så fall har alle oljeselskaper lagt om sine rutiner siste tiden.

På Sjursøya blandes alle additiver direkte inn i rack`en.Også fargestoffene.

 

Jeg antar at det du sikter til er farging av marin Gassolje,som også selges enkelte steder som båtdiesel. Denne hentes trolig fra bunkerstanker, og er dermed noe "odd" i forhold til vanlig diesel.

 

Om du tror at TAD / Staten overlater til hver enkelt sjåfør å bedrive kontroll med fargestoff som da reduserer varens verdi med 3-4kr pr liter ( på et vogntog blir det da f.eks 40 000l x 3 = 120 000kr, tror du på nissen.

 

Innblanding av fargestoff er selfølgelig mye bedre kontrollert enn som så. Hvis ikke var det jo bare opp til hver enkelt tankbilsjåfør å " glemme " tilsetningen. Kanskje motivert av 20-40 000kr rett i foret ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Innkjøpt diesel må vel være lov å bruke opp.Og kven kan kontrollere når dieselen er brukt opp? Det er ikkje sikkert det blir første året etter at avgiften er innført.Og så er det vel en tid til fargestoffet er ute av tanker og drivstoffsystemet. Så her må det bli mange månader med overgangsordning. Så det første året etter at gledesdreparane har innført sin misunnelseavgift er det bare å kjøre med farga diesel. Og ved neste valg må avgiftspartia fjærnast. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hva som er problemet, men jeg antar at det rett og slett er at det er nødvendig med tanker for blank diesel i tillegg til den fargede.

 

Jeg regner med at den fargede dieselen vil forsvinne fra markedet, og at de som har krav på avgiftsfritt vil få en form for refusjonsordning på sitt forbruk. Så problemet med flere tanker vil nok ikke bli aktuelt i marinaene etter hva jeg kan se.

 

Det som blir spennende å se er hvilke løsninger man velger for parafin og fyringsolje. Etter manges resonnement her burde det vel vært lagt avgift på denne også, ut fra resonnementet "har du råd til oljefyr så har du råd til å betale avgift også". Forurenser gjør den også, så hvorfor ikke? Kanskje får vi Co2 avgift på ved også snart? Hvorfor skal man betale for å få forurense med bil eller båt mens man slipper å betale for det man forurenser hjemmefra? Mange muligheter for nye kreative avgifter her, ser dere... :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg synes dine forsøk på å bagatelisere konsekvensen av avgiftsøkningen blir direkte latterlig. Argumentet ser ut til å være at "tar du den så tar du den også", det er altså ikke slik.

 

 

Mouche mener jo at vi ikke har agrumenter - det har jo han så mange av, mener han selv. Vi kommer bare med "støy" og ingen god argumentasjon for våre synspunker.

Mulig du har vært for lenge "aktiv" i Høyre til å se konsekvenser av politikkens veivalg for den vanlige mann i gata.

 

 

Jeg er helt enig med deg goggen!

 

Jeg synes heller ikke noe om at det nødvendigvis skal være tegn på "samfunnsansvar" at man godtar at politikerne styrer landet ved hjelp av avgiftssystemet og såkalte "virkemidler". avgassrensing i stedet for en formidabel avgiftsøkning som uten tvil vil gi mer bensinmotordrift.

 

uote

VIKTIG: Diskusjoner om politikk på baatplassen Options

 

 

Jeg vil minne om at diskusjoner om politikk ikke skal skje på baatplassen. Vi har latt det være nokså fritt noen dager nå i forb. med stadsbudsjettet, men tiden er nå moden for å stramme inn igjen.

 

Altså: Ikke mer politikk fra nå av.

 

Lasse

 

Unquote

 

Yttringsfriheten (for noen) lenge leve! :flag::flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Yttringsfriheten (for noen) lenge leve! :flag::flag:

 

:sailing:

 

Du må gjerne si hva du vil Mouche - men det er opp til eierne av mediet å bestemme reglene. Her på Baatplassen gjelder de regler som Ingar har bestemt. Disse reglene har du akseptert da du ble medlen her. Så enkelt og så vanskelig :smiley:

 

utover det så mistenker jeg at du har god trening i diskusjonsteknikk og retorikk - kanskje et partikurs til og med :wink:

Link to post
Share on other sites

Enig med Mourche (ikkje i partival, men i at folk bør få ytre seg).

 

Når regjeringa foreslår ei avgift som irriterer, bør båtfolket få lov til å ergre seg offentleg i heimehamna på nettet. Vi har tilogmed vore så disiplinerte at vi har samla kommentarane i fire-fem tråder.

 

Men Lasse meiner noko anna, og den tråden har han sperra for motinnlegg. :diving:

 

Ikkje det at eg trur at protestane hjelper, men eg har stemt raudgrønt, og skal eg gjere det igjen, må eg først få lov til å tømme meg for ein del frustrasjonar. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne si hva du vil Mouche - men det er opp til eierne av mediet å bestemme reglene. Her på Baatplassen gjelder de regler som Ingar har bestemt. Disse reglene har du akseptert da du ble medlen her. Så enkelt og så vanskelig :smiley:

 

utover det så mistenker jeg at du har god trening i diskusjonsteknikk og retorikk - kanskje et partikurs til og med :wink:

 

Hvilket jeg klart og tydelig har uttrykt at jeg aksepterer, og med glede gjerne gjentar nok en gang!

 

Det poenget du (kanskje?) gikk glipp av var at de siterte innleggene alle kom etter at Lasse ga klar beskjed om "Ikke mere politikk fra nå av"! Jeg avstod, og avstår, fra å kommentere disse. Jeg synes dog at det er litt synd at alle krasse innlegg fra motstandere av denne avgiften aksepteres mens, tør jeg påstå, noe mere nyanserte innlegg og med et litt videre perspektiv skal stoppes! Blir liksom litt kjedelig hvis det bare er "menigheten" som skal få slippe til, men nok sagt om den saken!

 

Nei, jeg har hverken partikurs, eller andre kurs, i diskusjonsteknikk eller retorikk, men har aldri lagt skjul på at jeg synes en god diskusjon beriker livet! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lasse representerer ikke seg selv i denne saken. Lasse representerer Teknisk som står for moderering av dette forumet. Lasse kunne sikkert ha logget seg inn som Moderator for å gjøre det tydeligere da han skrev innlegget sitt. Modereringen er basert på en mild håndheving av reglene. Er du uenig i avgjørelsen kan du klage til Skipsraadet, så vil Skipsraadet vurdere om det er behov for å overprøve Teknisk sin moderering.

 

Slik fungerer det på Baatplassen :smiley:

 

Så en kommentar til Mouche som skrev samtidig med meg. Du var nok bare uheldig som ble ramet av gong gongen akkurat da du skulle svare. Jeg kan ikke tenke meg at det var noe motiv å stoppe ditt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Så en kommentar til Mouche som skrev samtidig med meg. Du var nok bare uheldig som ble ramet av gong gongen akkurat da du skulle svare. Jeg kan ikke tenke meg at det var noe motiv å stoppe ditt innlegg.

 

Igjen, ikke noe problem med hva du sier, og for å være ærlig så hadde jeg ikke tenkt til å komme med flere kommentarer/innlegg på denne/disse trådene for det synes som luften har gått litt ut av denne ballongen!

 

Kom også til å tenke på at den som faktisk på et tidlig stasium flagget problematikken angående forumregler og politikk var meg!

 

Jamen godt at dette er et forum hvor vi ikke skal diskutere politikk!

 

Og fikk til svar:

 

Båtrelatert politikk (og sport) har aldri vært forbudt å diskutere på BP. :smiley:

 

 

Og deretter har det jo vært fritt frem for noen og enhver? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når man slår seg på brystet, skal man lytte til det brøl som kommer. Nytt jungelord. :wink:

 

Brøl? Hvor da? Et lite kaldt drag i nakken kanskje, men såpass tåler vi da? :wink:

 

 

Du trenger kanskje en detaljert presisering Mouche?

 

Thanks, but no thanks!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det poenget du (kanskje?) gikk glipp av var at de siterte innleggene alle kom etter at Lasse ga klar beskjed om "Ikke mere politikk fra nå av"!

Hva i mitt siterte innlegg mener du inneholder generelle politiske ytringer som det ikke skulle være anledning til å hevde?

 

Jeg avstod, og avstår, fra å kommentere disse. Jeg synes dog at det er litt synd at alle krasse innlegg fra motstandere av denne avgiften aksepteres mens, tør jeg påstå, noe mere nyanserte innlegg og med et litt videre perspektiv skal stoppes!

Du avsto ikke fra å kommentere disse innleggene, du kommenterte dem med et sitat fra Lasses innstruks om politisk innhold, og med en litt sår antydning om at du er fratatt ytringsfriheten.... I tillegg får du det til å se ut som Lasse har vært inne og moderert ditt innlegg hvilket åpenbart ikke er tilfelle.

Videre kommenterer du krasse innlegg som aksepteres! Du har vært en av de mest aktive i denne tråden og stort sett hevdet de samme synspunktene hele tiden, og etter min oppfatning uten gode argumenter for denne avgiften, men med stadige sleivspark til dine meningsmotstandere. Da kan du ikke sutre over at du møter krasse tilbakemeldinger.

 

Når du nå prøver å vri debatten over på "stakkars meg som ikke ytre meg" så er det riktig søtt... Godt du er fornøyd med egen fortreffelighet! Synes særlig sitatene nedenfor er et gode eksempler på nyanserte innlegg med vidt perspektiv!

Dessuten har jeg kun bensinmotorer, ingen planer om å kjøpe dieselmotor og blåser hele greia en lang marsj, men mye engasjement på dette forumet angående denne saken da!
Det er jo helt tydelig at alle som er aktive på dette forum jobber i det offentlige for det er bare der man finner slubberter som bruker arbeidsdagen sin til alt annet enn det de skal!

 

Heia det private herlighetslivet!

Med tanke på all den gruffen som kommer ut her så er det kanskje verdt det? Fjerningen av den urimleige fordelen eiere av båter med dieselmotorer har hatt i forhold til båter med bensinmotor, mener jeg! !
Dette bare fra 6.10, og jeg kunne fortsatt. Finn gjerne frem ditt "nyanserte innlegg med vidt perspektiv". Jeg gleder meg!
Link to post
Share on other sites

Sto forresten i Aftenposten i dag at dieselvgiften på bil ikke skal øke for å harmonisere med bensinprisen. Det ble uttalt fra regjerings hold.

Ser bare at det er noen som har hevdet det etter medias spekuleringer i hva som vil skje... .

 

Tillagt: Kunne ikke sagt det bedre selv Goggen.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under ovesrkriften "ikke høyere avgift på diesel" står det følgende i papirutgaven:

 

" Regjeringen foreslår ikke å endre dieselavgiften, sier statssekretær Geir Axelsen". Utspillet kommer etter at flere medier har varslet at regjeringen vil øke dieselavgifte."

 

Det refereres også til at det at avgiftforskjellen bør utgjevnes ikke betyr at regjeringen øker dieselavgiften. Det sier den samme Axelsen. Han begrunner det med at det er gode distriktspolitiske grunner for ikke å gjøre det.

 

Om dette har kun med større kjøretøy og gjøre står det derimot ingeting om. Det glemte kanskje Axelsen og nevne :lol::headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

slik jeg har forstått det kommer årsavgiften for dieselbiler til å bli differensiert - hvorvidt de har partikkelfilter eller ikke, hvor mye de slipper ut totalt vil nok også tatt med i regnestykket.

 

i praksis er dette kun avgiftsøkninger i form av en 3-trinnsrakett:

 

CO2 skatten øker for bensinbiler

går noe ned /på stedet hvil/øker litt? for dieselbiler med partikkelfilter men

øker for dieselbiler uten partikkelfilter.

 

sann mine ord: det blir mer avgift enda mer avgift mye avgift

dette er bare en fordekt måte å øke avgiftene totalt på kamuflet under en miljøprofil.

 

wanan bet?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bare pølsevev. At Axelsen sier at Regjeringen ikke foreslår å endre dieselavgiften er helt irrelevant. Grunnen er at det ikke er poenget.

 

Hvorvidt avgiftsforskjellen utliknes ved å øke dieselavgiften, eller ved å øke en annen drivstoffavgift, eller ved å finne opp en ny dieselutjevningsavkontrabensingift er også irrelevant. Poenget er at det kommer til å skje, ikke hvordan.

 

Siden dette tilsynelatende er så fordømt vanskelig å forstå, tillater jeg meg å sitere fra budsjettet, og sammenhengen det snakkes ut fra her er at det er en voldsom økning i dieselsalget samtidig med en reduksjon i bensinsalget, noe som ikke er ønskelig:

 

Den sterke overgangen fra bensin til diesel antas i stor grad å være forårsaket av en betydelig økning i bestanden av dieseldrevne biler, jf. omtale under avsnitt 3.5.3 og figur 3.8. Det er grunn til å tro at denne utviklingen blant annet skyldes avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel. Differansen, som i 2006 er 1,13 kroner pr. liter for drivstoffavgiftene og 0,26 kroner pr. liter for CO2-avgiften, kan ikke begrunnes ut fra ulikheter i de eksterne kostnadene som bruken av drivstoff medfører. For å motvirke avgiftstilpasninger som er miljømessige uheldige, og som svekker statens inntekter, bør denne forskjellen utjevnes over tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...