Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Hei Baatplassfolket :seeya:

Det blir debatt om dieselavgiften på Kanal 24 i dag ca. kl. 1715. Her er noen av de viktigste momentene som jeg håper å få frem i debatten:

 

• Hittil har båtfolket kunnet glede seg over positiv støtte fra regjeringen, men den gleden var sannelig kortvarig! Forslaget om å fjerne avgiftsfritaket for diesel til fritidsbåter er mildt sagt lite gjennomtenkt!

 

• Båtturer på sjøen er landets 5. største friluftsaktivitet og 2 millioner nordmenn er på båtturer på sjøen

 

• De som har vært miljøfanatikernes målgruppe er de ca. 3-4 prosentene rikinger som har store, kostbare fritidsbåter. For dem betyr det ikke noe som helst hva dieselen koster. De som rammes er den alminnelige mann og kvinne, barnefamilier og pensjonister som har spinket og spart til en fritidsbåt som et alternativ til hytte, og som nå ikke får råd til å bruke båten.

 

• Forslaget betyr redusert livskvalitet for store deler av befolkningen fordi muligheten til å bruke båten til ferie, fritid og rekreasjon blir for kostbart.

 

• I stedet for å legge ned mellom 8 og 10 milliarder kroner i forbruk på ferie og båtturer i kystkommunene, vil mange heller bruke denne ekstrakostnaden på ferier i utlandet.

 

• Alle motordrevne farkoster, på land, i luften eller på sjøen forurenser mer eller mindre

 

• Folk som har gamle, forurensende motorer vil trolig bytte til bensinmotorer eller i verste fall beholde den gamle motoren fordi det ikke vil lønne seg å skifte til en ny og mer miljøvennlig motor

 

• Myndighetene vil få store problemer med å kontrollere hvordan forslaget skal gjennomføres i praksis. Mange båtforeninger har avtale om leveranse direkte fra tankbil, andre fyller fyringsolje.

 

• Fiskere og bønder vil fortsatt kunne fylle avgiftsfri diesel. Her vil det kreves et omfattende arbeid og et betydelig kontrollapparat for å tette alle muligheter for å omgå dieselavgiften!

 

• Mange kystkommuner med et svakt næringsgrunnlag har investert i båtturisme som har fått en økende betydning for det lokale næringsliv og for kommunekassene. Redusert bruk av båtene vil ramme disse kommunene.

 

• Båtlivet var tidligere forbeholdt de velstående i landet. I løpet av de siste 30 årene er ”sjøen for alle” blitt en realitet. Nå blir sjø- og båtliv nok en gang forbeholdt de velstående!

 

• De rike i landet vil imidlertid glede seg over at nå vil det bli bedre plass i gjestehavnene og de vil få sjø- og båtliv for seg selv.

 

• Er dette i overensstemmelse med en rød/grønn politikk?

 

Konklusjon:

Den rød/grønne regjeringen vil redusere bruken av fritidsbåter og derved redusere livskvaliteten for halvparten av befolkningen i landet!

 

Hilsen Syvert :headbang:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nå forstår jeg hvorfor vi ikke skal diskutere politikk her på forumet, følelsene tar helt overhånd og den gode hjelpende lagånden forsvinner helt i diskusjonen. Makan!

 

Tror at Politikk, økonomi og samfunn-forumet blir mer rett her!

 

(Hadde jeg vært moderator, hadde tråden i sin nåværende form blitt stoppet)

 

REDIGERT: ser nå at syvert kom til. Kanskje han kan trekke tråden inn på rett spor igjen?

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også sitter politikerne samtidig og lurer på hvorfor mange norske suksessrike bedrifter blir solgt til utlandet :rolleyes:

 

Friske tanker, frisk kapital og nye ideer? Samtidig kjøper jo vi nordmenn utenlandske bedrifter. Er det ok eller skal vi føle med "folk" i utlandet som ser nordmenn kjøpe "deres" bedrifter? Tror faktisk at vi (nordmenn) kjøper vel så mye bedrifter i utlandet som utlendinger kjøper norske bedrifter?

Like det eller ikke, men dette kommer til å fortsette i stadig større grad, det er vel noe av det som kjennetegner globaliseringen.

Vel så viktig er vel hvor det blir av arbeidsplassene og kan virkelig ikke se at utenlandske eiere er noe verre enn norske eiere når det kommer til å legge ned arbeidsplasser i Norge - kan du?

 

Nå er det jo forøvrig ikke arbeidsplasser, men arbeidskraft vi trenger i Norge. Hvor mange nye ordre hadde norske verksteder kunnet ta imot hvis det ikke hadde vært for bl.a. Polske arbeidere? Det morsomme er jo at skip under bygging i Polen blir forsinket fordi store deler av arbeidsstokken har forsvunnet til utlandet bl.a. Norge.

Vel, ting er blitt mere kompliserte, men det betyr at det også krever mere av oss "kranglefanter" her på dette forumet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei Baatplassfolket :seeya:

Det blir debatt om dieselavgiften på Kanal 24 i dag ca. kl. 1715.

Takk for infoen, jeg hadde gått glipp av den ellers.

 

• Fiskere og bønder vil fortsatt kunne fylle avgiftsfri diesel. Her vil det kreves et omfattende arbeid og et betydelig kontrollapparat for å tette alle muligheter for å omgå dieselavgiften!

Det er nå én ting, en annen er hvordan dette rent praktisk skal løses i distrikter der fritidsbåter fyller på samme sted som fiskeflåten. Jeg har ingen peiling på hvordan dette gjøres, men risikerer man at noen rett og slett får problemer med å få tak i "lovlig" diesel, mens den ulovlige varen er lett tilgjengelig?

 

Dette er for meg det største ankepunktet mot forslaget, da det hverken vil ha miljømessige fordeler eller innbringe midler av betydning til statskassen.

Link to post
Share on other sites

Nå forstår jeg hvorfor vi ikke skal diskutere politikk her på forumet, følelsene tar helt overhånd og den gode hjelpende lagånden forsvinner helt i diskusjonen. Makan!

 

Tror at Politikk, økonomi og samfunn-forumet blir mer rett her!

 

(Hadde jeg vært moderator, hadde tråden i sin nåværende form blitt stoppet)

 

REDIGERT: ser nå at syvert kom til. Kanskje han kan trekke tråden inn på rett spor igjen?

 

Vi tok det opp bak scenen, følte imidlertid for sikkerheten for folk dersom vi skulle gripe inn. :eek: Så vi ser litt gjennom fingrene denne gangen og modererer bare de værste utslag. Men: regelen består

Link to post
Share on other sites

Dersom utslippet ikke blir nevneverdig påvirket er det ikke noen grunn til å mase med punkt 1 om at båtbruken til ferie og friotid rammes, er det el?

 

I den store sammhengen er utslipp fra fritidsbåter lite. De som slipper ut mest - de med størst motor - blir det minst like mange av, og de bruker båten like mye tror nå jeg.

Du tenker sannsynligvis ikke på de med lavest lønn. Ofte vil hundrelapper i merkostnad for dem føre til redusert bruk. Ikke mye utslipp på disse, men at noen av dem vil merke at feribudsjettet og penger til bruk av båten på fritiden ikke strekker til som tidliger år. De vil som noen sier holde seg i nærområdet, og dagsturer utenom ferien vil det bli langt færre av. Er det slik vi synes er OK?

 

Tror nok de aller fleste eldre mennsker med lav inntekt, pensjonister o.a. som har båt med dieselmotor vil merke godt på lommeboka dette med at dieselprisen øker med 3,70.

 

Greit å si at det er "blåbær" når man har godt med penger selv.

Link to post
Share on other sites

Hei! Veldig bra at Syvert kommer på kanal 24 med gode argumenter. Et som en også kan trekke frem som en konsekvens på lang sikt er at båtproduksjonen i Norge er i stor grad tilpasset dieselmarkedet. Hvis dreiningen går til seil så er det p.t. ingen seilprodusenter i Norge i dag. Dette vil også ha konsekvenser på arbeidsplasser hvis den statstilsiktede dreiningen kommer..

Link to post
Share on other sites

o.b.lix har et poeng. Jeg har i og for seg bidratt til å utdype avgiftpolitikken der den egentlig hører hjemme. Jeg antar at budskapet er nådd ut. Jeg vil heretter la tråden omhandle det den egentlig skal gjøre, så får vi heller diskutere politikk der hvor det hører hjemme (andre fora, eksempelvis)

 

Jeg vil bare oppfordre til at man utviser takt og tone overfor dem som tar på seg samfunnsansvar i kraft av det å være politikere. De fortjener langt mere respekt, enn det enkelte her utviser.

 

Og bare så det er sagt, jeg er selv ikke politiker, men det er kun min respekt for nevnte gruppe som gjør at jeg ber om takt og tone!

Link to post
Share on other sites

Etter min mening så taler han mot bedre vitende. Slik jeg tolket ham så kunne en trekke fra CO2 avgiften på 1,07. Denne avgiften har blitt betalt både på bensin og diesel i flere år så jeg kan vanskelig forstå at det er slik fatt...
CO2-avgift + grunnavgift gir dette tallet (uten moms). Grunnavgiften er tenkt fjernet, men CO2-avgiften fjernes ikke. Riktig prisstigning er ca 3 kroner og 10 øre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Klarer liksom ikke å hisse meg ordentlig opp over dette emnet, selv om jeg har diesel motor . En ikke uventet avgiftsøkning. Jeg tviler veldig sterkt på om politikerene noensinne fjerner avgifter på båt drivstoff selv om avgiftene er kommet med tanke på veitrafikken.

Heldigvis ser det ut som den økningen/innskjerpelsen jeg fryktet mest ikke blir innført i år. De holder vel ideen sin i skuffen til neste år :eek:

Link to post
Share on other sites

Rull inn puppen a, Bitteliten. Jeg siktet ikke til deg, om det er det du frykter!

Du kan være ganske sikker på at jeg ikke frykter det nei. Men jeg frykter at andre som ikke har større skrivekløe enn forstand slik som meg kan bli skremt fra å skrive fordi de, kanskje uten grunn, føler seg vedig truffet av din påstand. Derfor misliker jeg slike generelle ytringer om takt og tone sterkt. Vil du kritisere noen så gjør det direkte, og egner det seg ikke på forumet så ta det på IM.

Link to post
Share on other sites

Derfor misliker jeg slike generelle ytringer om takt og tone sterkt.

Det er du i din fulle rett til. Jeg forblir uenig, så jeg tror vi avslutter den debatten der.

 

Når det gjelder dieselavgiften viser det seg at KNBF har bommet noe. Økningen blir ikke på kr 3,68, slik de hevder. De har ikke registrert at grunnavgiften forsvinner, og jeg siterer fra budsjettet:

 

Forslaget forutsetter også en endring av vedtaket om grunnavgift på fyringsolje, slik at det framgår at fritidsbåter i likhet med motorvogner er unntatt fra grunnavgift når det betales dieselavgift.

Link to post
Share on other sites

3,o2 i vegavgift minus noenogførtiøre pluss moms - så er vi på 3,68 i samla avgiftsauke.

 

KNBF har ikkje bomma. Talet er frå statsbudsjettet. Men Finsansdepartementet må ha bomma. 3,68 kr per liter må gi mykje meir enn 22 millioner kroner inn til staten.

 

Kor mange dieslbåtar har vi? Kor mange liter per år? Dette enkle reknestykket MÅ gi eit større tal enn 22 mill - desom dei ikkje har lagt inn i reknestykket at fleirtalet kjem til å jukse??

Link to post
Share on other sites

3,o2 i vegavgift minus noenogførtiøre pluss moms - så er vi på 3,68 i samla avgiftsauke.

Jeg håper du ikke lever av å undervise i matematikk. :wink:

 

Når det gjelder antall liter mener jeg å ha vært borti tallet 8 millioner liter solgt fra marinaer. Kilden tror jeg var SSB. Ta nå imidlertid det med en klype salt, det er tatt rett fra hukommelsen. Diesel bestilt fra tankbiler kommer vel muligens i tillegg til det tallet.

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til stortingsgruppen i AP og bedt om svar på nøyaktig økning pr liter. Har også spurt om det er vanlig blank diesel som da kun blir lovlig til båtbruk, og om hvordan de med fulle tanker med farget drivstoff isåfall skal forholde seg til våren.

Svar blir satt inn i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder antall liter mener jeg å ha vært borti tallet 8 millioner liter solgt fra marinaer. Kilden tror jeg var SSB.

Hentet fra VG

I dag er det rundt 400.000 fritidsbåter i Norge. Dette er utenom de minste jollene. Av disse har om lag 180.000 overnattingsmulighet. Cirka 80 prosent av disse igjen går på diesel. Av de båtene uten overnattingsmulighet har de fleste påhengsmotor. Flesteparten av disse går på bensin.
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det farge, tror jeg en kan ta det med ro. Synes jeg ser marinaene prioriterer og

vaske tankene sine. Først skal de tømmes helt, så skal de vaskes. Jeg tror heller ikke de kommer

til å investere i flere pumper og nye tanker.

 

Bavariaen er full av diesel, og kommer ikke til å bli tømt uten på naturlig måte. Da har jeg passert

Juni/juli.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Oljebudsjettet har nå fått så mange siffer at man kommer helt ut av tellingen. Jeg mener at Norge har penger nok til å gi til eldreomsorg, sykehus og skole, uten at det må legges på avgifter her og der. Båtfolket klarer nok prisøkningen på diesel, men den skaper ikke noe hygge. Det å komme seg ut på sjøen etter årskiftet, blir som å være med på handletur - tviholde på lommeboka!!

Link to post
Share on other sites

Javisst er det godt at noen engasjerer seg!

 

La merke til et par ting på denne reportasjen; Båtforhandleren snakket om folk som kjøpe seg båt til 100.000 og tøffet utover og for dem så ville det bli "betraktelig mye dyrere". Ja hvor mye da?

Å tøffe i en båt til 100.000, da snakker vi vel om et forbruk på flere liter i timen (?) og med en bruk på 100 timer i sesongen så vil prisøkningen bety 500/700 kroner. Nok til å endre feriemønsteret? :nonod:

 

Neste bilde viser så en båt som bruker 1200 liter i sesongen, men man "glemmer" da å si at dette ikke er en båt til 100.000, men til hva? 6/700.000? Da tør jeg påstå, eller i hvertfall håpe, at familiens økonomi er noe romsligere!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Innholdet i reportasjen jfr bildebruk var vel ikke direkte imponerende, men fokus på avgiftsøkningen er vel poenget?

 

....men til hva? 6/700.000? Da tør jeg påstå, eller i hvertfall håpe, at familiens økonomi er noe romsligere!

 

.....båt er snakk om prioriteringer. Sier ikke nødvendigvis noe om familiens totale økonomi. Snakker av erfaring, ble ikke noe romsligere av å gå opp i prisklasse...........snarere tvert imot :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...