Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Får nesten håpe at det var den noe romsligere økonomien som gjorde at dere kunne gå til innkjøp av en dyrere båt? :rolleyes:

Eller billig bil i stedet for dyr, eller mor jobber ekstra, kanskje far jobber mye overtid slik at man "akkurat" har råd til litt stor båt som gir det lille ekstra psykiske overskuddet som trengs for en ellers trang hverdag...

 

Men frykt ikke - for det den ekstra diesel koster kan du sende familien på sydentur for, og selger du båten (før alle andre kommer på det samme) kan du endatil reise til syden 2 ganger i året.

 

Så får det ikke hjelpe at for hver tur bidrar familien med et CO2-utslipp større enn en bil gjør et helt år... :cool:

Link to post
Share on other sites

Får nesten håpe at det var den noe romsligere økonomien som gjorde at dere kunne gå til innkjøp av en dyrere båt?

 

Poenget er nettopp at den romslige økonomien forsvant med båtkjøpet - det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

 

Argumentet med at "har du båt til 1 eller 2 mil så tåler du 10-15' ekstra" er fullstendig håpløs. Det er altså ikke slik at selv om man har en kostbar båt så har man ubegrenset med penger. For veldig mange er denne avgiftsøkningen ikke bagateller, og vil medføre omprioriteringer for familien. Det være seg kortere turer, mindre båtbruk eller andre ting. Dette gjelder i minst like stor grad for de med store båter. I motsetning til staten så kan altså ikke båteiere bestemme sine inntekter selv.

Link to post
Share on other sites

Å tøffe i en båt til 100.000, da snakker vi vel om et forbruk på flere liter i timen (?) og med en bruk på 100 timer i sesongen så vil prisøkningen bety 500/700 kroner.

 

Snodig regnestykke! For min del, med gammel 27 fots snekke, vil ekstrautgiften utgjøre snaut 3000,- pr 100 timers bruk. Ikke nok til å selge båten, men helt klart merkbart. Vil merkes minst like godt som den økte matmomsen.

 

Ellers er jeg en av dem som kunne ha ønsket meg høyere skatt, i stedet for alle slags merkelige avgifter på alt man skulle finne på å bruke sien surt ervervede kroner på. Men det får vel bli en annen diskusjon...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser jeg litt på min båt her som veier 9,5 tonn og er 39 fot..... med en motor på maks 55 hk... Denne bruker litt i underkant ev 5 liter i timen på marsjfart(2/3 av maksturtall) som er rundt 7 knop.. Pr. 100 motortime så vil denne bruke litt under 500 liter og med en økning på ca. 3 kroner pr. liter så vil merutgiften pr. 100 motortime bli på ca. 1500 kroner.. Tror jeg skal takle dett rimelig greit, men er glad for at forbruket ikke så veldig høyt da.. Jeg kommer ikke lengere enn ca. 700 nm på for denne merkostnaden på 1500 kroner, så vel er fra Oslo til Bergen t/r..

 

Det kan nok være en del av oss må endre litt på bruksmønstret sitt om forbruket er veldig høyt, men det betyr vel i praksis an bare går kortere turer... ser ikke noen sammenheng mellom lengden av ferien og dieselprisen... Når jeg overnatter i båten så går det ikke med diesel i det hele tatt, om jeg ikke fyrer i dieselvarmeren da.

 

Men for de som stresser fra sted til sted i ferien eller i helgen så er det klart at dette vil medføre en merkostnad..... Det handler kun å justere bruken etter lommeboken slik som ellers i året..

 

Denne fjerningen av avgiften kommer jo ikke som noen overraskelse på noen her formoder jeg om en ikke har sovet i timen da... Den ville også tvunget seg frem før eller siden i forbindelse med fellesmarkedet i Europa.... som til og med SV indirekte følger nå.. :lol::lol:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du har vel en dyrere båt nå selv om det er seilbåt Sydvesten?

Ta samme regnestykke for de gamle båt og sjekk hva de nye eierene må ut med i merutgifter til drivstoff. Det er vel ikke akkurat folk med stor inntekt som kjøper en slik båt vanligvis?

 

Å ta et eksempel med en båt til 100`som Mouche gjøre som skal brukes til feriebruk for en familie er jo mildt sagt helt bak mål. Båt er dyrt, også bruktbåt og man må hvertfall minst dobble eller tredoblbe prisen. Da får man en gammel båt som kan passe til en familie på ferietur.

 

500/700 kroner i merutgifter kan du også minst tredobble på de minste snekkene i forhold til ditt regnestykke.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jeg litt på min båt her som veier 9,5 tonn og er 39 fot..... med en motor på maks 55 hk... Denne bruker litt i underkant ev 5 liter i timen på marsjfart(2/3 av maksturtall) som er rundt 7 knop..

 

Da er din rimeligere i drift enn min! Jeg bruker rundt 7,5 liter i timen i 7 knop, med fire tonn båt. Og pristillegget blir vel 3,68 per liter etter hva jeg har forstått. Men dette spiller mindre rolle, det er nok andre som blir mye hardere rammet enn oss. Ville bare vise at det ikke kun er et par hundrelapper det er snakk om, selv med snekke.

 

Ellers har vi vel alle vært klar over at dette ville komme en gang. Dette er tross alt noe som har sirkulert i media i flere år, med stort fokus på båter med forbruk på 100 liter i timen og mer. Så da blir vi med mindre båter dratt med i dragsuget desverre. Ingen stor overraskelse dog...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eller billig bil i stedet for dyr, eller mor jobber ekstra, kanskje far jobber mye overtid slik at man "akkurat" har råd til litt stor båt som gir det lille ekstra psykiske overskuddet som trengs for en ellers trang hverdag...

 

Ja, det er en god beskrivelse av hva slags prioriteringer en "vanlig" familie må gjøre, men er det så galt da? Vi lever fortsatt på en klode hvor halvparten spiser seg syke, mens den andre halvparten sulter, og vi tilhører så definitivt ikke den siste halvparten!

 

Poenget er nettopp at den romslige økonomien forsvant med båtkjøpet - det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

 

Nei, det er enkelt å forstå og jeg kjenner selv til det! Båtplass til 10', vinteropplag til 10' og forsikring til 3' gjør sitt innhugg! Dette på en 27' seilbåt! Da blir det liksom ikke drivstoffutgiftene som "make it or break it!"

Ta også med at regjeringen har lagt inn en lønnsøkning på 4,5 prosent, at levestandarden har doblet seg siste 20 år og forventet å doble seg igjen de neste 20, at rentenivået er meget lavt og forventet å holde seg lavt osv osv Faktum er at vi har det sabla godt, og klager mye!

 

Snodig regnestykke!

 

Ellers er jeg en av dem som kunne ha ønsket meg høyere skatt, i stedet for alle slags merkelige avgifter på .....

 

Er det noe galt i regnestykket!

 

Du vil ha høyere skatt, jeg vil heller ha en brukeravgift for da kan jeg selv velge hva og hvor mye. Spennende å se om dine prioriteringer deles av mange andre her?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche:

Nei, det er enkelt å forstå og jeg kjenner selv til det! Båtplass til 10', vinteropplag til 10' og forsikring til 3' gjør sitt innhugg! Dette på en 27' seilbåt! Da blir det liksom ikke drivstoffutgiftene som "make it or break it"

 

Du må huske på at det er ingen man lave inntekt som ville hatt råd til disse prisene ifm båtbruk.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er enkelt å forstå og jeg kjenner selv til det! Båtplass til 10', vinteropplag til 10' og forsikring til 3' gjør sitt innhugg! Dette på en 27' seilbåt! Da blir det liksom ikke drivstoffutgiftene som "make it or break it!"

Jeg synes dine forsøk på å bagatelisere konsekvensen av avgiftsøkningen blir direkte latterlig. Argumentet ser ut til å være at "tar du den så tar du den også", det er altså ikke slik. Ja vi betaler svært mye fra før. For egen del vil avgiftsøkningen utgjøre ganske nøyaktig like mye som årlig forsikringspremie, eller kostnadene til båtplass. Eventuelt kunne jeg forrentet 250' til 300' til f.eks ny bil. Dette altså kun innenfor hva økningen vil koste. For de færreste er dette bagateller. Da nytter det ikke å komme drassende med velstandsøkning som har vært i Norge de siste 20 år.

 

Det virker som du er rede til å ta enhver avgift som kommer uansett, kun med det argument at vi har det jo så godt i dette landet. Det holder ikke.

 

Vi må ikke særlig lenger tilbake en til sesongen 1994 hvor dieselen kostet vel 6 kroner i indre Oslofjord. Nå ligger den på i underkant av 9,-. Neste år må vi regne med at den ligger mellom 12,- og 13,-. Dette forsøker du å bagatelisere som om det ikke har konsekvenser for folk flest! På tre år vil prisen ha øket med mer en 100%, og mer en halvpareten i et jafs som en direkte skatt til staten.

og du synes det er rart at vi reagerer?

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til att så mange skriker ang denne avgiften, er fordi den føles urettferdig. Dette er ikke en

nødvendig avgift. Dette er som jeg har skrevet tidligere en "korrekt avgift" i forholdet til miljøet.

Men å angripe ved å ta en så liten gruppe som fritidsbåtene, synes jeg er helt feil.

 

Å bruke argumentasjon om att bensin har hatt avgiften i mange år holder heller ikke. Alle som kjøpt

båt de siste årene har vært klar over forholdet bensin/diesel.

 

Betydningen av de forventede 22 mill kr i avgifter, er for AS Norge vannvittig mye mindre enn en

dråpe i havet.

 

For meg personlig betyr utgiften absolutt ingen ting. Men denne avgiften føler jeg er uten betydning

for AS Norge, men for vise Norge fra den "grønne" siden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mouche mener jo at vi ikke har agrumenter - det har jo han så mange av, mener han selv. Vi kommer bare med "støy" og ingen god argumentasjon for våre synspunker.

Mulig du har vært for lenge "aktiv" i Høyre til å se konsekvenser av politikkens veivalg for den vanlige mann i gata.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg goggen!

 

Jeg synes heller ikke noe om at det nødvendigvis skal være tegn på "samfunnsansvar" at man godtar at politikerne styrer landet ved hjelp av avgiftssystemet og såkalte "virkemidler". Nå har man inntrykk av at det gjelder å bevilge mest penger hit og dit for å fremstå som en god politiker. Dette gjør at man ofte får fokus vekk fra det som egentlig er problemet og lar være å ta de rette grep, som ikke altid bare er å bevilge mer penger eller øke avgifter.

 

Eksempel 1: Man skryter av hvor stor del av nasjonalbudsjettet (les skattepenger) vi gir i u-hjelp. Det er bare en tullete fremstilling så lenge pengene går til diktatorer, økt korrupsjon og søles bort på feilslåtte prosjekter og velfødde norske representanter i utlandet. Tenk om regjeringen kunne fremme noen få gode prosjekter for det norsk folk og ved rapportering vise oss hvor vellykket hvert prosjekt har blitt. Da er jeg sikker på at de fleste gjerne ville øke uhjelpen yteligere.

 

Eksempel 2: Ingen regjering kan i fremtiden leve med økingen i sosilabudsjettet, som truer med å spise opp hele oljefondet. Et riktig grep ville vært å satse sterkere på forebyggende tiltak for bedre helse, fjerne alle sugerør til statskassen, inføre karensdager. I stedet foreslår regjeringen av alle ting ekstraskatt til arbeidsgiverne, den vel mest uskyldige parten av alle i denne sammenheng.

 

Eksempel 3: Ekstraskatt på diesel. Dersom miljøet hadde vært viktigere en saldering av budsjettet, hadde man kunnet satse på rensing av dieselavgasser. Dette er teknologi som allerede er tatt i bruk i utlandet og som kan gjøre dieseldrift til et meget miljøvennlig alternativ sammenlignet med f.eks. bensin. Jeg tror de fleste båt- og bileiere ville forstå det nyttige og miljøvennlige ved avgassrensing i stedet for en formidabel avgiftsøkning som uten tvil vil gi mer bensinmotordrift.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, det må bli noget slikt!! :lol: Det er vel mange steder ute ved havet der er udekkete rettshjelpsbehov. Kanskje støtteordningen fra departementet gjelder også for mobile kontorer? Det blir jo 50.000 på hver av oss, i så fall... hmmm ... verd å tenke på!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, det må bli noget slikt!! Det er vel mange steder ute ved havet der er udekkete rettshjelpsbehov. Kanskje støtteordningen fra departementet gjelder også for mobile kontorer? Det blir jo 50.000 på hver av oss, i så fall...

 

HMM... Høres ut som om advokatene har planen klar for videresending av regningen... :cheers:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For meg personlig betyr utgiften absolutt ingen ting.

Tja, det er en liten detalj som jeg er spent på i fortsettelsen. Følgende kommentar finner du på nettsidene til KNBF:

Rogaland Bunkerservice er hoderystende til forslaget, og sier tankanleggene langs norskekysten ikke er bygget for blank diesel. Det vil koste svært mye å bygge om anleggene, mener selskapet.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva som er problemet, men jeg antar at det rett og slett er at det er nødvendig med tanker for blank diesel i tillegg til den fargede. Uansett blir det kundene som må betale for den investeringen, og da gjenstår det vel å se hva den endelige utsalgsprisen blir.

Link to post
Share on other sites

..... Det vil koste svært mye å bygge om anleggene, mener selskapet.[/i]

 

Jeg er ikke helt sikker på hva som er problemet....

 

Samme problemet som "luringene" i lastebil-bransjen sliter / har slitt med for å unngå oppdagelse.....

M.a.o. testprosedyren som tollvesenet bruker for å oppdage farget diesel i lastebiltanker - selv om det er lenge siden tanken hadde denne) - er så nøyaktig at sporstoffet vanskelig lar seg fjerne.

 

Har du fyllt farget diesel på en tank én gang, - noe vi alle har, selvfølgelig - så er det nærmest umulig å bli kvitt sporstoffene / fargestoffene. Nytter ikke bare å fylle blank diesel over lengre tid. Det må aktive rensetiltak til.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har du fyllt farget diesel på en tank én gang, - noe vi alle har, selvfølgelig - så er det nærmest umulig å bli kvitt sporstoffene / fargestoffene. Nytter ikke bare å fylle blank diesel over lengre tid. Det må aktive rensetiltak til.

 

Dette er selvfølgelig bare tull.

Åssen tror du den fargede dieselen transporteres ? I egne rengjorte tankiler ? Jeg har tilbrakt nok tid på Sjursøya til å ha studert rutinene, og at vask av tank inngår som lasteprosedyre, har jeg aldri registrert...

 

Men skremselspropagandaen virker. Det er kanskje det viktigste.. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så da blir det bensinbåt nestegang fordi den er billigere.

 

Vist det blir flere som velger bensinbåt,hva er vitsen å legge på avgiften når resultatet er at de fleste kjøper seg noen heftige speedbåter. Det blir ikke mindre støy i skjørgården og ikke blir det mer moderat kjøring når motoren liker seg best på 3500 omdriening. Så kor du snur deg har du hekken bak :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor snakkes den nesten bare om hvor mye dyrere ferien blir.?? Bruker båten hele året til kose og fisketurer. Faktisk også for å komme meg på besøk til venner på øya utfor her.

 

Sikkert bedre at eg tar bilen (Bensin 3,3 liter V6) og kjører til fergekaien hvor eg lar motoren stå på tomgang for det er kjøligt/fuktigt ute og venter på den svart eksos spyende ferga fra 70 tallet kommer durende.

 

I land på andre siden kjører eg da 5/6 km og legger igjen enda meir co2.

 

Turen med båt tar 7 min.

Med bil er det 28 min inkl fergen på 12 min.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette er selvfølgelig bare tull.

Åssen tror du den fargede dieselen transporteres ? I egne rengjorte tankiler ?

 

Ikke tull - grønnfargen tilsettes IKKE i tankbil på f. eks. Sursøya - men først når sjåføren fyller i tanken til marina'en! Dette har jeg av en som driver marina (Kjøkøysund Marina) her i området!

 

Det er derfor man kan få forskjellig fargeintensitet av og til - noen ganger sterkere, noen ganger svakere grønn - fordi sjåføren må kalkulere tilsetning i forhold til antall liter losset.

 

Husk på, at en slik tankbil fyller opp mange steder i løpet av en dag / en tur, noen er til avgiftsfri tank, noen til autodiesel, noen til noe annet - man har da ikke flere biler som bare kjører en type diesel hver.....det ville vært tull!

 

Nemlig! :smash: Ha! - Den satt, den tenker jeg Suzuki! :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...