Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Noen som har kunnskaper om, eller forslag til en analyse om dette? For eks. hvordan har dette slått ut i bilens hjemland USA?

 

:sailing:

 

Vel, GM og Ford sliter veldig om dagen, da de store SUV`ene og de store Ford Pick-up`ene ikke selger så mye lenger. I salgs annonsene til f.eks. Suburban lokkes det med et vist antall gallon med gratis bensin ved kjøp av ny bil.

 

Syns jeg hørte på CNN her for en stund siden at ned gangen hadde vært opptil 40 % på visse modeller.

 

Hvordan det har slått ut er vel da bare og spørre Toyota og Honda. De har vist solgt veldig mye av sine mellom store SUV`er det siste året.

 

Når jeg jobbet i LA i 2000 var bensin prisen rundt 1.6 US dollar pr. Gallon. På det værste i år har den vært godt over 3. Og det er jo nesten 100% økning.

 

Så Bush får gjennomgå ihvertfall av de amerikanerene jeg har møtt på jobb i det siste, og da spesiellt anng. bensin prisene de har der borte!

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt mye som taler for at Lotus har rett, men det er alikevel ingen grunn til å gi seg før dette er vedtatt.

Det er heller ingen grunn til å bagatelisere merkostnadene som kommer for en stor gruppe båtfolk. Goggen har i dag sendt mail til regjeringspartiene, ikke fordi jeg tror jeg får gjennomslag men fordi dette er den måten jeg kan påvirke regjeringen. Det er i hvertfall hevet over enhver tvil at skal vi ha noen mulighet til å få gjort noe med denne avgiftsøkningen så må vi sørge for at regjeringspartiene forstår at dette er en avgiftsøkning som får konsekvenser for mange. Jo flere som hever sin røst desto større er muligheten for gjennomslag. Resignerer vi nå er slaget uansett tapt!

 

Ellers skal goggen ha en stortingsrepresentant på middag i morgen. Riktignok representerer han et oposisjonsparti, men jeg kan garantere at han i tillegg til god mat og drikke skal få med seg alt av argumentasjon som har vært fremme her! (Stakkars mann :lol: )

Link to post
Share on other sites

Ellers skal goggen ha en stortingsrepresentant på middag i morgen. Riktignok representerer han et oposisjonsparti, men jeg kan garantere at han i tillegg til god mat og drikke skal få med seg alt av argumentasjon som har vært fremme her! (Stakkars mann :lol: )

 

Det er veldig bra Goggen :flag::cheers: , vi andre som ikke skal ha middagselskap kan bruke ettermiddagen til å sende Emails til politikere slik at vi synes i innboksene frem til avgjørelsen skal taes. Send også inn leserinnlegg i lokalavisa di. Jo flere som utrykker sin misnøye saklig, jo større oppmerksomhet får vi. Argumentene finnes i hopetall i denne tråden.

 

Stå på alle sammen, ikke gi opp!!!

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her han du lese en del av ”bruksanvisningen” som KNBF har fått fra Finansdepartementet:

 

* Bruk av fritidsbåter påfører samfunnet kostnader i form av ulykker, støy og miljøskadelige utslipp.

 

(FYsj-å-fysh!! Vi er noen store miljøsvin hele mannskapet!! Men de tenker ikke på hva dette skaper av arbeidsplasser, turisme osv.)

 

* Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje.

 

( Og DEN avgiften brukes til..???? Kall det SKATT f.. f@n!

 

* Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift.

 

(Å jasså, kalles det DET nå? Før het det veiavgift!)

 

* Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2006 på 3,68 kroner pr. liter drivstoff.

 

( Og SÅåå??? Er DET noen grunn til å endre?)

 

Ja-ja, så blir det ikke så gæenrt å kjøre modderne påhenger læll da...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi har i dag fått svar fra stortingsrepresentanten vi sendte lang mail til.

En kjent og erfaren politiker (som skal få være anonym her...) :wink: ;-)

 

Han presiserer i sitt svar at det er viktig for dem som sitter på tinget å få slike tilbakemeldinger.

 

Han er forøvrig fullstendig enig i våre synspunkt. I følge ham er det mange på stortinget som anser forslaget om fjerning av avgiftsfri diesel som en dårlig sak, og videre lover han å ta opp dette i de fora han ferdes i.

 

Stortinget har ikke behandlet saken enda. Så selv om han på ingen måte kan love at vi får beholde den avgiftsfrie dieselen, så er håpet at man skal kunne få til å endre denne delen av budsjettet før endelig vedtak.

 

 

Vi får stå på; slaget er ennå ikke tapt! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Fikk følgende svar fra Finansfraksjonen til APs Stortingsgruppe:

 

Jeg viser til din e-post om dieselavgift og båttrafikken.

 

Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er etter gjeldende regelverk ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenligning ilagt bensinavgift.

For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter foreslås det i statsbudsjettet for 2007 å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Fritidsbåter vil være fritatt for grunnavgiften på fyringsolje når de betaler dieselavgift.

 

Dieselprisen for fritidsbåter vil øke med 2,59 kr per liter.

 

Tydelig et standard svar de sender ut - og da er jeg litt overrasket over at de slår fast at økningen vil være 2,59 kr pr. liter. Så vidt jeg vet tilkommer mva slik at totalen blir 3,24 kr pr. liter. Har sendt ny epost, så får vi se om det kommer en oppklaring.

Link to post
Share on other sites

Bare en aldri så liten tanke:::

 

- Meg bekjent er den avgiftsfrie diesel for båter en overlevning

etter at kilometerteller på dieselbiler ble fjernet og veiavgift på

linje med bensinbiler innført (for biler, men ikke for båter nettop

fordi det var en veiavgift...)

- Således forblir en innføring avgift på diesel på linje med avgiften på

bensin intet annet enn en veiavgift, uansett hva myndighetene ønsker

å kalle en slik avgift idag

- Mener å vite at EØS reglene så absolutt ikke tillater særavgifter

innkrevd uten at denne særavgiften i sin helhet tilfaller formålet

den er ment som; nemlig opprinnelig VEIAVGIFT.....

- I så fall ville mottrekket være å melde saken inn for EU domstolen,

da ikke kun med krav om ingen innføring av ny veiavgift, men også

med krav om veiavgift på bensin for båter på lik linje med avgift på diesel

for båter

 

Skulle vært virkelig artig med en betekning fra en jurist med bla

EU/EØS som spesialfelt....... Kunne jo kanskje blitt "The Big

Boomerang" for Regjeringen .....

Link to post
Share on other sites

- Mener å vite at EØS reglene så absolutt ikke tillater særavgifter innkrevd uten at denne særavgiften i sin helhet tilfaller formålet den er ment som; nemlig opprinnelig VEIAVGIFT.....

Har du noen dokumentasjon på dette, ev. en link til hvor du har lest det? Det høres nemlig mildt sagt usannsynlig ut.

Link to post
Share on other sites

Hadde det nå ennå vært en veiagift som kreves inn på sjøen så kunne en sikkert hatt en potensiell sak i EØS dpmstolen, men slik som jeg har lært å lese norsk så er ikke dette noen vei avgift men en diesleavgift hverken mere eller mindre.... og denne anggiften har nok blitt endret mange ganger siden den muligens ble innført som veiangift i sin tid...

 

Men man jo gjerne prøve seg, vi har jo et par jurister her på forumet som sikkert vil tatt saken om det er noen mulighet for gjennomslag i EØS dosmtolen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tydelig et standard svar de sender ut - og da er jeg litt overrasket over at de slår fast at økningen vil være 2,59 kr pr. liter. Så vidt jeg vet tilkommer mva slik at totalen blir 3,24 kr pr. liter.

De "tenker ikke" på momsen vet du. For det er en annen lomme i lommeboka til staten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så går alt, absolutt alt (også arbeidsgiveravgift og folketrygdsavgift), uansett navn inn i en stor pott, og så spres det ut igjen via statsbudsjettet.

 

Derfor er jeg for å kutte ut alle disse navnene og bare kalle det ved sitt rette navn; SKATT!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har også Nettavisen oppdaget at båtfolket murrer mot avgiften på diesel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

....Derfor er jeg for å kutte ut alle disse navnene og bare kalle det ved sitt rette navn; SKATT!

:cheers:

Jo men hva skal da alle de byrokratene drive med :eek: , bare å justere navnene etterhvert som de ikke passer krever jo sin saksgang i departementet med tilhørende høringsrunder osv.

Link to post
Share on other sites

I alle dager ! Kutte ut begrepet avgifter og kalle alle "avgifter" som ikke går direkte til et formål for SKATT ?

 

Ærlig talt, hvis dette gjennomføres skjønner jo alle at de betaler nær 80% i skatt. Hvordan tror man folk ville reagere da?

 

Nei,nei, det er nok best å kalle det avgift. Da tror jo mange at f.eks. CO2 avgiften går til rensetiltak eller forskning på alternative løsninger. Og moms, merverdi avgift, betyr vel at det skapes mer verdier eller at det skal øke omsetningen. Tannbørste avgiften (ja, den finnes) sørger vel for at folk enten skal slutte å pusse tennene eller at vi skal få bedre tannbørster ? Det er fremdeles luxusavgift bl.a. på toalettsåpe så der får rikingene endelig betale for forbruket sitt ! :crazy:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Nå har denne tråden hatt over 10.000 visninger. Dette sier litt om engasjementet som denne saken har skapt. Slaget er i gang og jeg er glad for at det nå ser ut til at flere aktører har våknet opp. Synes Sivert's vinkling i den andre tråden som omhandler dieselaksjonen var fornuftig, nemlig å prøve å få saken utsatt i påvente av en konsekvensutredning.

 

Følgende momenter tilsier noe slikt:

 

Politikk, politikere og partier må ikke miste ansikt mer enn de har gjort i dag.

 

Konsekvens, en konsekvensutredning vil finne ut om hvor effektene vil komme på en slik økning slik at vi ikke gjør kystnorge til et prøvelabaratorium for skjøre politiske ideer.

 

Tilpasning, hver enkelt kan gjøre sine individuelle tilpasninger hvis en slik avgift skulle tre i kraft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...