Slagskibet Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 For eks. hvordan har dette slått ut i bilens hjemland USA? Vil tro at det scenarioet er letteste vei for å skape væpnet revolusjon der borte ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Noen som har kunnskaper om, eller forslag til en analyse om dette? For eks. hvordan har dette slått ut i bilens hjemland USA? Vel, GM og Ford sliter veldig om dagen, da de store SUV`ene og de store Ford Pick-up`ene ikke selger så mye lenger. I salgs annonsene til f.eks. Suburban lokkes det med et vist antall gallon med gratis bensin ved kjøp av ny bil. Syns jeg hørte på CNN her for en stund siden at ned gangen hadde vært opptil 40 % på visse modeller. Hvordan det har slått ut er vel da bare og spørre Toyota og Honda. De har vist solgt veldig mye av sine mellom store SUV`er det siste året. Når jeg jobbet i LA i 2000 var bensin prisen rundt 1.6 US dollar pr. Gallon. På det værste i år har den vært godt over 3. Og det er jo nesten 100% økning. Så Bush får gjennomgå ihvertfall av de amerikanerene jeg har møtt på jobb i det siste, og da spesiellt anng. bensin prisene de har der borte! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Det er selvsagt mye som taler for at Lotus har rett, men det er alikevel ingen grunn til å gi seg før dette er vedtatt. Det er heller ingen grunn til å bagatelisere merkostnadene som kommer for en stor gruppe båtfolk. Goggen har i dag sendt mail til regjeringspartiene, ikke fordi jeg tror jeg får gjennomslag men fordi dette er den måten jeg kan påvirke regjeringen. Det er i hvertfall hevet over enhver tvil at skal vi ha noen mulighet til å få gjort noe med denne avgiftsøkningen så må vi sørge for at regjeringspartiene forstår at dette er en avgiftsøkning som får konsekvenser for mange. Jo flere som hever sin røst desto større er muligheten for gjennomslag. Resignerer vi nå er slaget uansett tapt! Ellers skal goggen ha en stortingsrepresentant på middag i morgen. Riktignok representerer han et oposisjonsparti, men jeg kan garantere at han i tillegg til god mat og drikke skal få med seg alt av argumentasjon som har vært fremme her! (Stakkars mann ) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Eline Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Stå på, goggen! Det er jo helt feil å resignere uten kamp! :nono: Vi skal i alle fall vite i ettertid at vi brukte vår rett til å si vår mening! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alvito Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Ellers skal goggen ha en stortingsrepresentant på middag i morgen. Riktignok representerer han et oposisjonsparti, men jeg kan garantere at han i tillegg til god mat og drikke skal få med seg alt av argumentasjon som har vært fremme her! (Stakkars mann ) Det er veldig bra Goggen , vi andre som ikke skal ha middagselskap kan bruke ettermiddagen til å sende Emails til politikere slik at vi synes i innboksene frem til avgjørelsen skal taes. Send også inn leserinnlegg i lokalavisa di. Jo flere som utrykker sin misnøye saklig, jo større oppmerksomhet får vi. Argumentene finnes i hopetall i denne tråden. Stå på alle sammen, ikke gi opp!!! Redigert 15.Oktober.2006 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Her han du lese en del av ”bruksanvisningen” som KNBF har fått fra Finansdepartementet: * Bruk av fritidsbåter påfører samfunnet kostnader i form av ulykker, støy og miljøskadelige utslipp. (FYsj-å-fysh!! Vi er noen store miljøsvin hele mannskapet!! Men de tenker ikke på hva dette skaper av arbeidsplasser, turisme osv.) * Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. ( Og DEN avgiften brukes til..???? Kall det SKATT f.. f@n! * Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift. (Å jasså, kalles det DET nå? Før het det veiavgift!) * Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2006 på 3,68 kroner pr. liter drivstoff. ( Og SÅåå??? Er DET noen grunn til å endre?) Ja-ja, så blir det ikke så gæenrt å kjøre modderne påhenger læll da... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Regneark på NORBOAT for de som vil regne ut hvor mye de vil måtte betale ekstra pga dieselavgiften som nå innføres finnes HER Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eline Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Vi har i dag fått svar fra stortingsrepresentanten vi sendte lang mail til. En kjent og erfaren politiker (som skal få være anonym her...) ;-) Han presiserer i sitt svar at det er viktig for dem som sitter på tinget å få slike tilbakemeldinger. Han er forøvrig fullstendig enig i våre synspunkt. I følge ham er det mange på stortinget som anser forslaget om fjerning av avgiftsfri diesel som en dårlig sak, og videre lover han å ta opp dette i de fora han ferdes i. Stortinget har ikke behandlet saken enda. Så selv om han på ingen måte kan love at vi får beholde den avgiftsfrie dieselen, så er håpet at man skal kunne få til å endre denne delen av budsjettet før endelig vedtak. Vi får stå på; slaget er ennå ikke tapt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Fikk følgende svar fra Finansfraksjonen til APs Stortingsgruppe: Jeg viser til din e-post om dieselavgift og båttrafikken. Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er etter gjeldende regelverk ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenligning ilagt bensinavgift. For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter foreslås det i statsbudsjettet for 2007 å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Fritidsbåter vil være fritatt for grunnavgiften på fyringsolje når de betaler dieselavgift. Dieselprisen for fritidsbåter vil øke med 2,59 kr per liter. Tydelig et standard svar de sender ut - og da er jeg litt overrasket over at de slår fast at økningen vil være 2,59 kr pr. liter. Så vidt jeg vet tilkommer mva slik at totalen blir 3,24 kr pr. liter. Har sendt ny epost, så får vi se om det kommer en oppklaring. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
stsoleil Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Bare en aldri så liten tanke::: - Meg bekjent er den avgiftsfrie diesel for båter en overlevning etter at kilometerteller på dieselbiler ble fjernet og veiavgift på linje med bensinbiler innført (for biler, men ikke for båter nettop fordi det var en veiavgift...) - Således forblir en innføring avgift på diesel på linje med avgiften på bensin intet annet enn en veiavgift, uansett hva myndighetene ønsker å kalle en slik avgift idag - Mener å vite at EØS reglene så absolutt ikke tillater særavgifter innkrevd uten at denne særavgiften i sin helhet tilfaller formålet den er ment som; nemlig opprinnelig VEIAVGIFT..... - I så fall ville mottrekket være å melde saken inn for EU domstolen, da ikke kun med krav om ingen innføring av ny veiavgift, men også med krav om veiavgift på bensin for båter på lik linje med avgift på diesel for båter Skulle vært virkelig artig med en betekning fra en jurist med bla EU/EØS som spesialfelt....... Kunne jo kanskje blitt "The Big Boomerang" for Regjeringen ..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 - Mener å vite at EØS reglene så absolutt ikke tillater særavgifter innkrevd uten at denne særavgiften i sin helhet tilfaller formålet den er ment som; nemlig opprinnelig VEIAVGIFT..... Har du noen dokumentasjon på dette, ev. en link til hvor du har lest det? Det høres nemlig mildt sagt usannsynlig ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stsoleil Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Nautilusen::: Det er ikke mange uker siden jeg mener det var en sak hvor bompenger ble innkrevd i fergebilletter, også for de som ikke skulle bruke veistrekningen bompengedelen av fergebilletten skulle dekke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Hadde det nå ennå vært en veiagift som kreves inn på sjøen så kunne en sikkert hatt en potensiell sak i EØS dpmstolen, men slik som jeg har lært å lese norsk så er ikke dette noen vei avgift men en diesleavgift hverken mere eller mindre.... og denne anggiften har nok blitt endret mange ganger siden den muligens ble innført som veiangift i sin tid... Men man jo gjerne prøve seg, vi har jo et par jurister her på forumet som sikkert vil tatt saken om det er noen mulighet for gjennomslag i EØS dosmtolen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Tydelig et standard svar de sender ut - og da er jeg litt overrasket over at de slår fast at økningen vil være 2,59 kr pr. liter. Så vidt jeg vet tilkommer mva slik at totalen blir 3,24 kr pr. liter. De "tenker ikke" på momsen vet du. For det er en annen lomme i lommeboka til staten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Så vidt jeg vet så går alt, absolutt alt (også arbeidsgiveravgift og folketrygdsavgift), uansett navn inn i en stor pott, og så spres det ut igjen via statsbudsjettet. Derfor er jeg for å kutte ut alle disse navnene og bare kalle det ved sitt rette navn; SKATT! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Der er jeg faktisk enig med deg Mouche. Så lenge ikke avgiftene blir øremerket til det formål som navnet beskriver bør det kun hete skatt. Mijøavgift det ene og det andre der lite eller ingenting brukes til miljøtiltak har jeg lite til overs for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ubåtfender Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 (redigert) Vi er nok enige om at det er en kamuflert skatt. Det er noe staten skal ha som de ikke vet hva de skal bruke det til. Men det klinger i statskassen Redigert 17.Oktober.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Det er nå opprettet ett dedikert debattforum for dieselaksjonen, se dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skorpo Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Flott at baatplassen samarbeider med KNBF om dette. Håper baatplassfolket følgjer opp, og viser at dei kan bidra solidarisk med 75 kr kvar, anten dei brukar diesel eller segl. Redigert 18.Oktober.2006 av skorpo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 ....Derfor er jeg for å kutte ut alle disse navnene og bare kalle det ved sitt rette navn; SKATT! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Hei. Nå har også Nettavisen oppdaget at båtfolket murrer mot avgiften på diesel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 ....Derfor er jeg for å kutte ut alle disse navnene og bare kalle det ved sitt rette navn; SKATT! Jo men hva skal da alle de byrokratene drive med , bare å justere navnene etterhvert som de ikke passer krever jo sin saksgang i departementet med tilhørende høringsrunder osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Regn ut hvordan den nye dieselavgiften vil påvirke driftsutgiftene her: Dieselkalkulator (nedlastbart Excel-ark) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Messy Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 I alle dager ! Kutte ut begrepet avgifter og kalle alle "avgifter" som ikke går direkte til et formål for SKATT ? Ærlig talt, hvis dette gjennomføres skjønner jo alle at de betaler nær 80% i skatt. Hvordan tror man folk ville reagere da? Nei,nei, det er nok best å kalle det avgift. Da tror jo mange at f.eks. CO2 avgiften går til rensetiltak eller forskning på alternative løsninger. Og moms, merverdi avgift, betyr vel at det skapes mer verdier eller at det skal øke omsetningen. Tannbørste avgiften (ja, den finnes) sørger vel for at folk enten skal slutte å pusse tennene eller at vi skal få bedre tannbørster ? Det er fremdeles luxusavgift bl.a. på toalettsåpe så der får rikingene endelig betale for forbruket sitt ! Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post Share on other sites More sharing options...
Alvito Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Nå har denne tråden hatt over 10.000 visninger. Dette sier litt om engasjementet som denne saken har skapt. Slaget er i gang og jeg er glad for at det nå ser ut til at flere aktører har våknet opp. Synes Sivert's vinkling i den andre tråden som omhandler dieselaksjonen var fornuftig, nemlig å prøve å få saken utsatt i påvente av en konsekvensutredning. Følgende momenter tilsier noe slikt: Politikk, politikere og partier må ikke miste ansikt mer enn de har gjort i dag. Konsekvens, en konsekvensutredning vil finne ut om hvor effektene vil komme på en slik økning slik at vi ikke gjør kystnorge til et prøvelabaratorium for skjøre politiske ideer. Tilpasning, hver enkelt kan gjøre sine individuelle tilpasninger hvis en slik avgift skulle tre i kraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.