Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Her er gjensvar fra Leirstein

 

for ytterligere poeng i denne saken!

 

Jeg hadde i går et større intervju med Båtmagasinet (http://www.batmagasinet.no/), og intervjuet kommer på trykk i neste utgave (som er rett rundt hjørnet). Vi skal gjøre vårt for å få frem standpunktet i denne saken.

 

Takk også for tipset om båtforumet. Det skal jeg se nærmere på når jeg får anledning.

 

Mvh Ulf

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et svar fra en AP representant der hun skriver at det viktigste for dem er reduksjonen av forurensning. Har vi noen argumenter mot det? Kan vi si at det strider mot fornuften fordi

1. regjeringen nå stimulerer til kjøp av dieselbiler, hvilket forurenser mer. Hvor er helheten i politikken?

2. At de fleste båter som bruker mye diesel har utstlipp av eksos under vann, hvilket ikke forurenser?

3. at....

 

Fint om noen kan hjelpe på vei

Link to post
Share on other sites

All økonomisk teori og praksis viser at det er en klar sammenheng mellom konsum og pris, dvs er prisen høyere går forbruket ned. Dette for alle varer som ikke er nødvendighetsvarer. Det funker til og med på strøm - der sløser man mindre (feks slår av lyset i tomme rom) når prisen går opp

Link to post
Share on other sites

Fruen på Eline har også skrevet brev til AP representant i dag. :wink:

 

Min vinkling var: Forurenser vi mindre hvis vi selger båten vår og kjøper oss leilighet i syden? Selger vi den nye båten vår, kan vi kjøpe en ganske fin leilighet i Tyrkia, og ha råd til mange flybilletter i tillegg. Hvis vi tar 2-4 "hytteturer" til Tyrkia pr. år, vil vi på hver av disse flyturene forurense like mye som gjennom familiens totale bilkjøring i løpet av et helt år!

 

Og i tillegg vil vi legge igjen alle feriepengene våre i utlandet i steden for i gamle "Norge, vårt nærmeste ferieland".

 

Utslippsproblemene fra småbåter er minimale i forhold til andre utslippskilder. Men vi er jo så små, så det er jo lettere å ilegge oss enda litt mer ferieskatt enn det ville være å begrense antall flygninger til syden.

Link to post
Share on other sites

Bra vinklet Eline!

 

Jeg har mailet til de to lokalavsiene i Fredrikstad om saken, men responsen er null. At AP-avisa ikke vil ta i denne saken er en ting, men at Høyre-avisa heller ikke kjenner sin besøkelsetid er nesten for dumt.

Det kan synes som om båtfolket ikke er av interesse for hverken journalister eller politikere (uansett parti?).

 

Ser at Båtmagasinet heller ikke stiller opp på sine nettsider i mot denne saken. De er vel for opptatt med å få godkjent at vannscootere skal bli lovlig igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

En vannscooter bruker jo minimalt med bensin pr. mil så det blir kanskje løsningen for båtlivet i framtiden ? :cheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes de folkevalgte skal ta fra båtfolket all glede ved båtliv :yesnod: . Nå er det på tide å sette opp avgiftene på bensin motorer til båt så de blir akkurat like dyre diesel motorer til båt. For seilbåter bør det ilegges avgift på seil så det monner eller det bør innføres en upassende meter avgift på masta som får seilbåt eiere til å bryte sammen i stille gråt de også:wink::wink:

Også innføres båtsertifikat som blir så dyrt at veldig få har råd til å ta det, Da er vi så utjevnet og like at det igrunn ikke er no vits i å legge oss i rør heller muligens ? Også forurenser vi ikke mere heller. :smiley: Bare pluss sider igrunn ved å få regulert bort småbåtflåten,

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et svar fra en AP representant der hun skriver at det viktigste for dem er reduksjonen av forurensning. Har vi noen argumenter mot det? Kan vi si at det strider mot fornuften fordi

1. regjeringen nå stimulerer til kjøp av dieselbiler, hvilket forurenser mer. Hvor er helheten i politikken?

2. At de fleste båter som bruker mye diesel har utstlipp av eksos under vann, hvilket ikke forurenser?

3. at....

 

Fint om noen kan hjelpe på vei

 

Et moment er at de er fullstendig historieløse. Slik jeg har oppfattet historien tilbake på 60 og 70 tallet så ønsket øvrigheta (tror det var AP styre) å stimulere til nettopp overgang til diesel fra bensin på båter ved å differensiere drivstoffkostnadene slik at bruk ville oppveie ekstra kostnad.

 

Nå går de tvert i mot fordi en dieselmotor på samme effekt fremdeles er en del dyrere enn bensin slik at sett fra et økonomisk innkjøpsmotiv så tar de livet av økonomiske dieselmotorer a'la Mercruiser 1,7L.

 

Det andre er brannfaren med bensinmotor, det er en grunn for at det ikke er mange eldre daycrusere med bensinmotor å se, de fleste har brent opp... spøk til side.. Risikoen med bensin vs. diesel i båt er ubestridelig så den økte risiko med bensin som øvrigheta nå stimulerer til er helt motsatt med annen sikkerhetstankegang i samfunnet der det diskuteres om hjelm skal bli påbudt på tråsykkel.

 

Det tredje er effekt på en bensin vs. dieselmotor. Ved investering av liter drivstoff så får en en del mer igjen på en dieselmotor av effekt som gir mindre forbruk. Slik det nå stimuleres til så legges det opp til økt forbruk. Jo, en kan si at økt pris stimulerer til mindre forbruk men har en en fjord eller sund en må kjøre ut av så blir ikke fjorden eller sundet kortere ved økte priser på drivstoff.

 

Det mest alvorlige slik jeg ser det nå er endring av forbruksmønster fra båt til andre former for ferie, gjerne utenlands. Det er kommet til en rekke nye båtbrukere som kanskje ikke er så ihuga båtentusianster som de som frekventerer på forumet her. Terskelen for at de går ut av båtlivet igjen er lav. Har selv flere vennepar som er på denne terskelen og kanskje vil velge utenlandsturer i stedet for båtliv hvis båten "koster mer enn den smaker".

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke med hvilken begrunnelse de gjør dette. Grunnen til at vi fikk farget diesel var jo at de fjernet km-tellere på dieselbiler. Avgiften skulle på den måten bli mer rettferdig.

At de nå baker KM avgift inn på båt og kaller det av miljøhensyn samtidig som de favoriserer dieselbiler i det samme budsjettet er jo et dårlig skjult motiv for høyere skatt.

 

Men det er det samme for meg...

 

Jeg fyller for en tusenlapp uansett:-) :flag_sw:

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Båtfolket er en stor gruppe som forbruker sin fritid på sjøen.

 

Ville en utgliding fra sjø til land, gi en større total forurensning?

 

Hvordan ville denne gruppen nye landkrabber disponere sin fritid?

 

Reise til utlandet ? Reise rundt i hjemlandet? I biler? Med store campingvogner? Alle andre overnattinger er jo fullbooket i fellesferien.

 

Brukbar påstand ?: En sjøfarende forurenser mindre enn en landkrabbe med samme fritidsmengde.

 

Bare et villt og desperat tillegg til debatten :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig så tror jeg ikke det er så mange som kommer til å selge båten og reise til synden flere ganger i året selv om dieslen blir noen kroner dyrere...De som kommer til å selge for å reise til syden hasdde nok solgt før eller siden uansett fordi sydenlivet frister mere enn båt livet. Det at noen bruker denne avgiftsøkningen som en brekkstang til å selge båten er nok mulig, men de hadde nok tenkt tanken tidligere også..

 

Om dieslen øker noen kroner pr. liter så er det vel bare å slakke av litt på gassen, så går forburket ned pr.nm for de som har hurtiggående båter... Da kommer de like langt selv om det tar noe lengere tid.... Eller så kan en jo bare gå litt kortere distanser med båten om de er på konkuresnsrand av noen tusenlapper i økte drivstoffutgifter..

 

Nå er det vel mere 15 år siden dieselavgiften for biler hetet km avgift...... så det å påstå at det er km avgift på vitner vel mangel på oppdatering..

 

Om dieslen er så veldig økonomisk med tanke effektivitet av brennstoffet er jo en sannhet med modifikasjoner... men ut fra et krone argument er den det siden den selges og betales pr. volumenhet, men når en skal regne på utslipp og effektivitet så benyttes vekenheten... og siden diesel er ca. 13% tyngere enn bensin så får nok regnestykket en litt annen verdi. Brennverdien for diesel og bensin er tilnærmet like målt i MJ/kg, men siden den termiske virknigsgraden er bedre for diesel så får vi en gevinst der.

 

Det virker som det er mange som ber for sin syke mor her, men argumenete som skal til for inngrep er nok neppe sterke nok....siden de ikke er særlig dokumenterbar.. ei heller er oppslutningen om den syke moren stor nok.... riktig nok er vi mange innlegg her,men om vi teller antall personer som skriverså er det neppe så mange hundre av våre 8000 medlemmer...

 

Om vi ser påpollen som har ligget ute en del dager nå så er det ca. 380 stemmer avgitt og over 60% for en økning på mindre enn 5000 kroner pr. år... som ike holder til så mange sydenturer for en famile...

 

Jeg kaller dette storm i et vannglass... :drink:

 

for ordens skyld så er jeg ikke for denne avgiften, men jeg klarer ikke å engasjere sterk nok mot siden jeg ikke finner gode dokumenterbare argumenter som holder vann, og siden de få tusenlappene jeg får i økte utgifter kan jeg og de sikkert de aller fleste andre bære uten noen store problemer... det er nok andre deler av budsjettet som medfører værre ting enn dette....

 

Det er vel ikke en eneste riksavis som har skrevet om dette i noe større format, ei heller har dette vært tema i debatteprogrammer eller nyhetssendinger på riksdekkende eter media..

 

Denne avgiftsøkningen appelerer ikke til Norges befolkning...dessverre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke vi med pinnebåt Lasse, men for noen av de store så er det nok mulig å kompensere for en del av de økte utgiftene ved å redusere farten... men for de i deplasementsfart... neppe....

 

Vi med pinnebåt må nok ta hele økningen på vår egen lommebok, men mindre vår herre sørger for laber eller frisk bris

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snart blir biodieselmotorer mer vanlig. Da kan mor sitte foran baugen å fiske og far slenge fisken ned i fiskekummen eller biotanken.

 

Da snakker vi ikke lenger om hvor langt den går på literen, men hvor langt den går på en torsk.

 

At det vil lukte sildoljefabrikk, er jeg helt overbevist på. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

....

2. At de fleste båter som bruker mye diesel har utstlipp av eksos under vann, hvilket ikke forurenser?

3. at....

 

Fint om noen kan hjelpe på vei

 

Det vil nå bli penger å spare på å drasse kanner fra bensinstasjoner på land for å fylle på båten. Dette kan (vil) føre til søl av diesel i vannet, m.a.o vannforurensing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...