Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Det vil bli samme pris på diesel for bil og båt. Men biler med dieselmotor (og andre biler som ikke tilfredstiller visse miljøklasser) har en høyere årsavgift.

 

Dette er et system de har hatt i andre land i flere år. Alt etter hvilken miljøklasse bilen er i, har de en årsgift koblet mot denne. F.eks har kan samme bil (med Sverige som utgangspunkt) ha kr. 4000 i årsavgift med bensin mens dielselversjonen har 6000 i årsavgift.

 

I Norge blir vel tallene 6000 og 10000 (kjenner jeg Kristin rett....)

 

Men til forskjell for andre land så er våre bilavgifter i utgangspunktet 4-5 ganger så høye......

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en liten presisering kan være på sin plass... selv om jeg ikke ser noen gode argumenter mot denne avgiftsøkningen så er ikke det samme som at jeg er for en slik avgift.

 

Vi har vel nå passert vel 250 innlegg her i tråden og fortsatt så er det ikke noe annet enn at vi "gråter for vår syke mor" argumenter mot dette. Skal vi få gjennomslag for dette så må det nok tyngere og ikke menst gode argumenter som kan dokumenteres, at noen velger å svi av 35000 kroner på en syden ferie neste sommer i skoleferien( det ksoter det om en er familie på 5 som kun kan reise i skoleferien) selv om de må ut med drøye 3000 kroner mere for dieselen har liten tro på.. Noen er det sikkert, men vi kan nok telle dem på noen fingre..

 

Min personlige meninger når det gjelder særavgifter er at jeg er imot alle særavgifter enten de er på båt eller noe annet... Det rekker me momsen.. :yesnod:

 

En slik avgiftsøkning vil selvsagt ramme min lommebok på lik linje med alle andre som har dieselmotor i båten.... men jeg er nødt til å endre litt på bruksmønstret eller justere litt på utgiftene slik at jeg slipper å justere på bruksmønstret mitt... Det er nok der jeg havner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er et system de har hatt i andre land i flere år. Alt etter hvilken miljøklasse bilen er i, har de en årsgift koblet mot denne. F.eks har kan samme bil (med Sverige som utgangspunkt) ha kr. 4000 i årsavgift med bensin mens dielselversjonen har 6000 i årsavgift.

 

I Norge blir vel tallene 6000 og 10000 (kjenner jeg Kristin rett....)

 

Men til forskjell for andre land så er våre bilavgifter i utgangspunktet 4-5 ganger så høye......

 

Helt riktig.

Jeg lover at våre importavgifter ikke vil synke/ forsvinne når vi innfører variabel års avg. her i landet :headbang: Her i landet vil det bli "ja takk, begge deler" :nono:

 

Våre naboer i Sverige har meg bekjent ikke import avg. i det hele tatt. Kun Mva.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En slik avgiftsøkning vil selvsagt ramme min lommebok på lik linje med alle andre som har dieselmotor i båten.... men jeg er nødt til å endre litt på bruksmønstret eller justere litt på utgiftene slik at jeg slipper å justere på bruksmønstret mitt... Det er nok der jeg havner..

 

Egentlig kan avgiften være til fordel for oss som har seilbåt.

Kanskje det fører til at vi seiler mere?

Link to post
Share on other sites

synes godt jeg kan bidra med 375 ekstra jeg.

 

Dessuten Alvito;hva jeg bruker for kos,veit du egentlig absolutt ikke det spøtt om.

 

Suzuki

 

Det har du helt rett i Suzuki men er det kjøpt her på berget forsvinner 80% i avgifter samme hva du måtte kjøpe ... :yesnod: (har ikke alkohol eller tobakk i tankene da dette er mer enn 70% avgifter på)

 

Altså.. Du kjøper en vare av ferdig skatta penger, betaler så 25% mva og i mange tilfeller en del avgifter på varen du måtte kjøpe.... herlig regnestykke...

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I det store og hele, har de forskjellige regjeringene fått igjennom de store

postene. Mens kampen har stått om de mindre. Ved siste valg ble det altså

rød/grønn fordi mange nok ønsket profilskifte. Harmonisering av prisen

på farget og blank diesel har vært på trappene lenge. Når den nå høyst sannsynlig kommer

kan opposisjonen starte hylekoret. Jeg er nokså sikker på at avgiften hadde kommet

uansett regjering. AS Norge trenger inntekter, og tar hvor de kan. Denne gangen

ble det blant annet økte dieselavgifter. For meg betyr det rundt 5000kr ekstra.

Sure penger, ja, som forventet, ja, krise, nei.

Marinaer og ågerpriser, er nå det så sikkert. De skal tross alt dekke hovedparten av

driftkostnadene iløpet av noen få måneder. Men selvfølgelig, man kan jo bestille fylling

fra tankbil. Ulempen er at man må bestille 1-2 dager før fylling. Litt tungvint når man trenger

påfyll ganske raskt og marinaen som lå der ifjor, er nedlagt.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

I det store og hele, har de forskjellige regjeringene fått igjennom de store

postene. Mens kampen har stått om de mindre.

 

Dette er både feil og riktig. At man leter med lys og lykte etter ytterlig avgiftsøkninger henger klart sammen med følgende:

 

SV/K.H. har offentlig uttalt at de trekker seg fra regjeringen dersom ikke full barnhagedekning oppnås i 2007. Kommuner har fått klar beskjed om å bruke hva de måtte ha av fasiliteter og midlertidige løsninger for å oppnå dette målet. Penger skal det ikke stå på. (Det det faktisk står på er bygninger, anleggsarbeidere og barnehagepersonell, men dette bryr jo ikke rødgrøten seg om). Ekstrakostnader vil bare være noen få tusen millioner. Pluss at presset på anleggsbransjen sannsynelig vil føre til høyere priser, men det fortjener vi jo bare. Vi utakknemlige som bor i verdens beste land.

 

AP/J.S. ønsket å endre sykelønnsordningen og forskutterte dette i budsjettarbeidet. Da LO/Valla og NHO angrep rødgrøten så ministrene ut som de var født på en planet uten oksygen. Hele gjengen fant ut at dette måtte man glemme, AP kan ikke overleve ved å tvinge igjennom dette. Derfor trenger man noen usle tusentalls millioner (også kalt milliarder) for å rette opp fadesen.

 

Dieselavgift av miljøhensyn??? Hva har de pengene gått de siste årene? Til å hjelpe norsk industri med å fjerne forurensninger og gjøre dem konkurransedyktige? Neppe !

 

Husk at avgifter er det mest usosiale som finnes. En lavtlønnet betaler like mange kroner i avgifter som en velstående.

 

Rødgrøt er noe man spiser, ikke stemmer på.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Husk at avgifter er det mest usosiale som finnes. En lavtlønnet betaler like mange kroner i avgifter som en velstående.

 

F.eks vil det bety at du mener at hva man skal betale i miljøavgift på en radio, en vaskemaskin osv skal være avhengig av den enkeltes innteks og/elller formue? Skal det også være slik på vannavgift, renovasjonsavgift?

 

Interessert i å høre hvordan du tenker avgiftssystemet skal fungere. Forutsetter da at du ikke vil avskaffe alle slags avgifter? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

F.eks vil det bety at du mener at hva man skal betale i miljøavgift på en radio, en vaskemaskin osv skal være avhengig av den enkeltes innteks og/elller formue? Skal det også være slik på vannavgift, renovasjonsavgift?

Kanskje en ide å finne et annet forum for politikk vrøvlet nå ?

Partimøter må jo være bra for dette pjattet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det koster å forflytte seg til vanns. Også før avgiften kostet det svært mye mer å benytte båt enn feks bil hvis man skal bevege seg noen mil.

10 mil, feks Oslo-Tønsberg, koster med bil omlag 10mil*0,8l/mil*10kr/l = kr 80,- i bensin eller diesel. Til vanns vil en tilsvarende strekning for koste: (Bruker kjente forbrukstall fra min egen båt som eksempel)

 

Deplasementsfart (6kn): 54Nm*0,8l/nm =43l * 8kr/l = kr 346,- Anvendt tid vil være 9t.

Marsjfart 18kn@3200RPM: 54Nm*2,83 = 153l*8= kr 1223,- Anvendt tid 3t.

 

Allerede før avgiften blir innført koster det altså 15 ganger så mye å forflytte seg med båt som å ta den samme strekningen med bil hvis anvendt tid skal være omlag det samme.

Etter avgiften vil den samme strekningen koste kr 1757,- altså 22 ganger så mye som for bil, hvis en regner en dieselpris på kr 11,50/l

 

Norge sies å ha en av verdens lengste kystlinjer. Så lang skal den være at hvis man strekker den ut i all sin lengde, vil den vistnok rekke rundt ekvator.

I forhold til disponibelt landareal er Norge samtidig et av værdens tynnest befolkede områder.

 

Det som da blir fullstendig ubegripelig for meg er at distriktspartiene SV og Senterpartiet og tildels også AP, som i festtaler snakker om å ta ”hele landet i bruk” og befolke den innerste dalkrok og den ytterste øy, faktisk synes å slippe unna i avgiftssaken uten nevneværdig kritikk fra egne rekker.

 

Føyer vi til her at Norge i alle år har forsømt veiutbygging, og at det med en videreføring av årets ”satsing” på veier, vil ta 50 år før stamveinettet kommer opp på et anstendig nivå, kan man undres ytterligere på hvordan kommunikasjonen er ment å foregå i Senterpartiets ”levende bygder og kystmiljøer”.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jolo mener vel da at det dras for langt ut fra dieselavgiften :smiley:

 

Her snakkes det om urettferdigheter og avgifter og da må det vel være lov å påpeke at dieselavgiften kanskje ikke er særlig mere urettferdig enn andre avgifter vi har? Da er det naturlig å nevne noen av disse og kanskje påpeke at avgiften på diesel er en avgift på noe vi kan velge bort. Ønskelig, nei. Mulig, ja!

At noen på liv og død skal hevde at jeg er tilhenger av denne nye avgiften fordi jeg påpeker at det er andre avgifter som "biter" mer og at "skaden" kanskje ikke er så stor som mange frykter og at de rød/grønn har miljøpolitiske grunner til å innføre denne (alle viktige elementer som hører hjemme i diskusjonen!), er en avsporing av diskusjonen. Den språkbruken som benyttes gjør ikke saken bedre.

Hvor jeg hører hjemme politisk har jeg latt klart komme til uttrykk, og det tør være kjent at dette partiet ikke er en pådriver for denne nye avgiften! Jeg støtter i så måte mitt parti, men jeg er ikke veldig opphisset over denne nye avgiften!

Dessuten så har vel ikke de rød/grønne lagt skjul på at de setter opp prisen som et miljøpolitisk virkemiddel i betydning av at de ønsker å straffe de som forurenser i håp om å redusere forbruket?

Så kan man være enig eller uenig, og så kan man gjøre seg noen demokratiske vurderinger m.h.t. kommende valg!

 

Jeg går fortsatt ut ifra at denne tråden, og dette forum, ikke er lukket for andre enn de som aktivt vil kjempe mot denne avgiften "med nebb og klør"?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Reglene for Baatplassen er veldig klare på dette som du peker på Mouche

 

Utgangspunktet er at innleggene er relatert til båt og båtliv.

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

"Off topic" meningsmålinger vil bli slettet.

Det er kanskje balansegangen her med tanke på hva som er direkte båtrelatert som er av interesse her. Og her deler jeg jolo's synspunkt på at hvitevareavgifter ikke er direkte båtrelaterte.

Link to post
Share on other sites

[Det er kanskje balansegangen her med tanke på hva som er direkte båtrelatert som er av interesse her. Og her deler jeg jolo's synspunkt på at hvitevareavgifter ikke er direkte båtrelaterte.

 

Bitteliten, jeg har ikke påstått at hvitevarer er båtrelaterte! Les mitt siste innlegg en gang til så har jeg der prøvd å forklare hvorfor andre avgifter har vært nevnt. At noe er rettferdig, eller urettferdig, er relative begreper og vil/kan/må ofte relateres til noe annet for å få en mening, eller være slik at man kan mene noe om det.

 

Ellers så mener jeg at det har vært nevnt på denne, eller en av de tilsvarende tråder om temaet, at det har vært diskutert på bakrommet nettop det du påpeker, men at man kom til at man "ser gjennom fingrene" på dette for øyeblikket på grunn av det store engasjement, men at reglene er/forblir de samme.

Eller har jeg misforstått?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her snakkes det om urettferdigheter og avgifter og da må det vel være lov å påpeke at dieselavgiften kanskje ikke er særlig mere urettferdig enn andre avgifter vi har? Da er det naturlig å nevne noen av disse og kanskje påpeke at avgiften på diesel er en avgift på noe vi kan velge bort. Ønskelig, nei. Mulig, ja!

 

Med en slik argumentasjon, vil enhver ny avgift tolereres i det stille. Og det er ihvertfall ikke jeg tilhenger av.

 

Selvsagt er det andre avgifter som kanskje er både mer urettferdig, og ubrukelige, men denne gangen står det om Diesel avgiftene, og da synes jeg at det ikke er nødvendig å dra inn alle andre avgifter for å vise oss hvor rettferdig/uretferdig denne diesel avgiften er.

 

Matmoms, toppskatt, barnehagepris, er totalt irrelevant når jeg er på tur med båten min!!

Link to post
Share on other sites

Vi tok det opp bak scenen, følte imidlertid for sikkerheten for folk dersom vi skulle gripe inn. :eek: Så vi ser litt gjennom fingrene denne gangen og modererer bare de værste utslag. Men: regelen består

Her er det Andreas har sagt. Teknisk er moderator og de griper nok inn om de mener det går for langt. Men det er jo et hint også da når noen av medlemskollegaene begynner å reagere.

 

For min del ser jeg gjerne at diskusjonen dras mer mot båtholdet og bort fra det generelle avgiftspolitiske holdet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...