Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Er usikker på om dette er riktig men det går kanskje an å undersøke?

kristin.halvorsen@fin.dep.no

 

Er det ikke straffbart med mailbombing?

Eller oppfordring til straffbar handling.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på; http://www.dna.no så finner du alfabetisk listet opp alle Ap'ere med E-mail addresse.

 

Hvis du går inn på; http://www.sv.no/ så finner du alle SV'ere med E-mail addresse.

 

Og Senterpartiet her; http://www.senterpartiet.no/

 

I og med at alle E-mail addresser ligger ute på det enkelte partis hjemmesider så går jeg ut fra at de er for å brukes. Stortingsrepresentanter er folkevalgte representanter og må selvfølgelig akseptere å være i dialog med folket!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt til de jeg skrev adressen på over.

Her er innledningen på min mail

Kjære Stortingsrepresentant,

Jeg tillater meg å gjengi et leserinnlegg i Aftenposten i dag som på en god måte forklarer mitt eget syn på denne saken. Jeg håper at dere kan ta dette opp til vurdering igjen. Til din orientering har det pågått en tilsvarende diskusjon i England der regjeringen har valgt å trekke tilbake forslaget om å skattlegge båtdiesel bla med bakgrunn i de samme argumenter som fremkommer her. Dette kan du lese mer om her http://www.ybw.com/mbm/redalert/blog/

 

 

Jeg har tidligere sendt mailer til stortingsrepresentanter og har ikke blitt beskyldt for spamming for det. Jeg synes heller ikke at noen som helst skal spamme mailadresser, det er forbudt. Derimot har vi rett til å sende brev til våre folkevalgte. E post er et brev

Link to post
Share on other sites

Disse 22 mill som det er snakk om høres da lite ut. Regner staten med at folk vil bruke båtene sine såå mye mindre enn før pga denne avgiften ?

Om det er ca 100.000 lystbåter med dieselmotor (over en viss minstestørrelse da kanskje) så blir det i snitt bare kr 220,- i ekstra kostnad pr. båt.

 

Om vi tar utgangspunkt i enkle tall, 7 kr/liter nå og 10 kr/liter framover, så får vi følgende konklusjon:

 

Min båt bruker sikkert la oss si 25 liter i timen i snitt og med 100 timer pr.år blir det 2500 liter og dermed en økning i kostnad på vannvittige kr 7500,- med ny avgift (over en halv nettomånedslønn i mitt tilfelle).

Dvs. at ca 3000 båter i min klasse vil bidra med disse 22 mill ekstra i statskassa.

 

Om jeg imidlertid går ned til 70 timer istedenfor 100 DA snakker vi hundrelapper i økt drivstoffkostnad pr. år.

 

Er det noe feil i regnestykket tro? :eek: (Heia Siv hvor bliver du av? :smiley: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En slik e-post aksjon er både fornuftig og kan også ha sin misjon. Jeg mener også at vi bør alle bør bruke vår "ekte" maildresse og ikke en av de lite sporbare "useriøse" hotmail adressene... vi bør kunne stå for det vi sier og skriver.... Da øker seriøsiteten på det vi sender og sannsynlgheten for at de blir lest er tilstede..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De har regnet ut fra 8 mill liter X 3,24 = pluss/minus 22 mill.

 

8 mill liter ? Det blir i snitt bare 80 liter pr. båt pr. år om det er 100.000 båter med dieselmotor over et visst minstemål (dvs. de som er så små at de går bare på lukta...).

Kanskje finansdep. bomma med en null, at det skulle være 80 mill. liter?? Da hadde det jo vært nok med 35 øre i ekstra avgift :cheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da blir jo spørsmålet om man skal gjøre dem oppmerksom på dette ? :confused:

Eller kanskje er det så veldig stor prosentandel av disse små som bare går på lukta ? Eller er det seilbåtene som lager krøll i regnestykket ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes forøvrig at en Emailaksjon der hver enkelt skriver en saklig begrunnelse med argumenter som en kan stå for og signere med navn og ordentlig Emailadresse er et veldig bra tiltak. Er det mange nok som sender så vil det vises, bli snakket om i korridorene, rundt lunsjbordet og kanskje tatt videre. Og de ser at vi er MANGE!!! :flag::flag::flag:

 

La også venner og bekjente som ikke er på forumet sende inn, jo fler jo bedre..

Link to post
Share on other sites

Når kommer "vann-avgiften" for fritidsbåter tro ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min beste gjetning blir nok at NOx avgiften kommer så snart dieselavgiften er på plass, deretter kommer nok vannavgiften, vindavgiften og ikke minst "ha det gøy avgiften" alle disse avgifter er selvlagt moms pålagt

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dere får rette meg hvis dette er feil men jeg mener historien er noe slikt på avgiftssiden drivstoff, tilføyelser, rettelser mottas med takk.

 

 

70 tallet: Diesel er "vegavgiftsfri" men dieselbiler må stemple antall km. på eget telleverk og blir belastet for kilometer på egen regning.

 

Ca. 1990: Stemplingsystemet avskaffes på dieselbiler, det etableres farget og blank diesel der blank er avgiftsbelagt med vegavgift for å erstatte stemplingssystemet på bilene.

systemet er enkelt å kontrollere samt at en sparer en del byråkrati med innkreving av vegavgiften.

 

2006: Vegavgift ønskes innført på sjøen med miljømessig begrunnelse. Mer byråkrati da det også skal innføres en del refusjonsordninger for div. grupperinger som f.eks. fiskere etc....

 

Hvis noen har avgiftshistorien på bensin så haadde det vært morro å sammenligne. Tror en del av byråkratiet som sitter og funderer ut disse mindre smarte forslagene er historieløse, enten p.g.a. alder eller ikke ønsker å bringe opp historien da det setter alt i et helt annet lys, ref Stoltenberg i Stortinget i går (som ble tatt alvorlig med buksa nede...)

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2006: Vegavgift ønskes innført på sjøen

Nå har jeg ikke sjekket de formelle sidene (heter det virkelig fortsatt veiavgift?), men vet med sikkerhet at Jan Petersen (tidligere Høyre-leder) for flere år siden uttalte på TV at bilavgiftene er fiskalavgifter idag, dvs ikke øremerket. Tror det er for sent å henge seg opp i dette med veiavgift på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Synes forøvrig at en Emailaksjon der hver enkelt skriver en saklig begrunnelse med argumenter som en kan stå for og signere med navn og ordentlig Emailadresse er et veldig bra tiltak.

 

 

Dette virker! Jeg har fått svar fra både Marianne Agdetein i AP og Ulf Leirstein i Frp. Jeg er helt enig i at dette må være serieøst. Når man er i en offentlig debatt så er man engasjert som velger og da er det fullt navn som gjelder om man vil bli tatt på alvor.

 

Her er svarene jeg har fått:

Takk for henvendelsen din. Her har du mange gode argumenter i sakens anledning. Jeg kan love at FrP reagerte sterkt på dette forslaget fra Regjeringen, og vi skal ihvertfall gjøre vårt for at dette ikke innføres. Men nå er det jo slik at Regjeringen har flertall, og trolig blir budsjettet vedtatt slik det er fremlagt. Derfor viktig at du - og andre - kommer med slike innspill til AP, SV og SP - slik at de skjønner at denne avgiften blir feil.

 

Vennlig hilsen

 

Ulf Leirstein

Finanspolitisk talsmann, FrP

 

Takk for brev om diselavgiften. Vi har en arbeidsdeling i vår fraksjon. Derfor tillot jeg meg å sende dette brevet videre til Torgeir Michalsen som har ansvaret for avgiftene.

 

Mvh

Marianne Agdestein

 

Mitt svar tilbake

 

 

Som aktivt båtmenneske er jeg svært engasjert i denne saken.

 

Et annet paradoks som regjeringen ikke har tenkt på er at de i avgiftsgrunnlaget bare har regnet med de liter diesel som har blitt solgt over marinaer. Det er meget velkjent i båtkretser at mange storbrukere kjøper diesel rett fra tankbiler i stedet eller fra profesjonelle tankplasser som det store bunkersanlegget på Filtvedt. Når man beregner et gjennomsnitlig forbruk av diesel i Norge basert på antall båter, antall timer båtene går og et lavt snittforbruk kan det se ut som om staten vil ta inn over 200 millioner kroner på denne avgiften, ikke 22 millioner som anslått av Finansdepartementet. Og det kommer til å slå hard på båtfolket som hvert år legger igjen mye penger i små kommuner langs kysten i stedet for å feriere i utlandet. Sett i lys av at regjeringen ønsker å styrke distriktene er det litt merkelig.

 

Takk for at du engasjerer deg. Det er en stor diskusjon om nettopp dieselavgiften på norges største båtforum for båtinteresserte. Her er det nesten 10.000 aktive brukere! www.baatplassen.no

 

I England klarte de å stoppe dette med sin Red Alert aksjon. Det bør vi også klare.

 

Noen andre som har sendt mail og fått svar?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt til alle partiene men ikke personlig, skal ta og sende til de politikerne som har Emailadresse snarest, (ikke SPAM men personlig..)

 

Jeg har den formening om at det er viktig at så mange som mulig gjør som Bitteliten å sende email og si hva en mener på en saklig og ryddig måte. Det er nok av argumenter å ta av ref de to, tre trådene so mhar omhandlet temaet så det er bare å sende Email. Skulle det komme inn 10.000 personlige email så skjønner de at her er det så stort engasjement på grasrota at de kanskje tenker seg om en gang til ref. "Red Alert" i England. Neste gang er det et annet tema som vedrører båtlivet som skal salderes, og hvem vet, kanskje med en annen regjering på plass som vil saldere...

 

La oss NÅ sammen skape den norske versjonen av "Red Alert" og vise oss som en samstemt, kraftig aktør for båtlivets beste uhavhengig av hvilken politisk ledelse som bestemmer. STÅ PÅ ALLE SAMMEN!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...