Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Ja, det var vel jeg som skrev dette. Men er det ikke i en slik situasjon heller på sin plass å falle litt tilbake til det nivået som var unntaksvis/"i øyeblikket" akseptert når man blir gjort oppmerksom på dette? Alternativet er jo at vi ikke lenger ser gjennom fingrene. Diskuter gjerne dieselavgiften, inkl den ene eller andre utglidning til det generelle avgiftspolitiske, videre, men i det minste når man blir gjort oppmerksom på at noen synes grensen er overskredet langt - ja så tar man seg vel litt i nakken, eller? Og uten at dette må medføre en diskusjon om regler på baatplassen heller. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Også sitter politikerne samtidig og lurer på hvorfor mange norske suksessrike bedrifter blir solgt til utlandet :rolleyes: Skal man ha norske eiere må man også legge til rette for at man har lov til å ha formue nok til å kjøpe virksomhetene. Men da kommer misunnelsen inn da - det er jo så leit med alle disse som har råd til 4 biler og hus til 25 millioner.

 

Labour (samme som AP)i England ble spurt av en norsk journalist om reaksjonene på deres skattereform der de rike fikk mye mindre skatt i pund (kroner), mens de med normale inntekter fikk mindre i pund (kroner). De svarte da: Om konsekvensen av at svært mange får det mye bedre er at noen blir veldig rike så er det greit for oss - det viktigste for oss er de store gruppene

 

 

Reglene for Baatplassen er veldig klare på dette som du peker på Mouche

 

Utgangspunktet er at innleggene er relatert til båt og båtliv.

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

"Off topic" meningsmålinger vil bli slettet.

Det er kanskje balansegangen her med tanke på hva som er direkte båtrelatert som er av interesse her. Og her deler jeg jolo's synspunkt på at hvitevareavgifter ikke er direkte båtrelaterte.

 

Nå får jeg sikkert "sitat"kjeft av moderator, men det er vel fler som drar dette litt ut på viddene, bitteliten :wink:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

La hver båtorganisasjon og alle båtintereserte skrive under på et opprop der regjering og storting får levert " x " antall kilo papir på trappa.kanskje kan de da se at å tråkke Ola og Kari Normann på tærne fører til at folk engasjerer seg.Ikke er det heller så mye å tjene på å doble dieselprisen heller :discuss:

Link to post
Share on other sites

F.eks vil det bety at du mener at hva man skal betale i miljøavgift på en radio, en vaskemaskin osv skal være avhengig av den enkeltes innteks og/elller formue? Skal det også være slik på vannavgift, renovasjonsavgift?

 

Interessert i å høre hvordan du tenker avgiftssystemet skal fungere. Forutsetter da at du ikke vil avskaffe alle slags avgifter? :rolleyes:

 

I noen samfunn er det slik at man betaler til statskassen etter evne. Da har man et skattesystem som utligner forskjellene på en måte som gjør at man ikke må avgiftsbelaste alle ting. Det finnes en mengde literatur om dette emne. Besøk et biliotek.

:wink:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Ref. hvitevarer.....

 

Var vel ikke så lenge siden noen etterlyste vaskemaskin ombord.... :wink:

Microovn og kjøleskap er vel også hvitevarer....

Ja for jeg går utfra at dette er en tråd hvor vi kan kverulere litt?????? :yesnod:

 

Forøvrig har jeg et avslappet forhold til denne avgifta!

Det er jo bare å fylle mindre!!!! :lol:

Link to post
Share on other sites

I dag står innlegget mitt under "DEBATT" i Agderposten. De har ikke linker til innlegg så jeg kopierer det inn her.

 

Regjeringen setter arbeidsplasser i fare!!

Det registreres med undring at det ønskes en økning i dieselavgiften for lystbåter som vil ha en konsekvens på ca. 50% økning i drivstoffprisene. Regjeringen ønsker med dette forslaget å bringe 22 millioner kroner mer inn i proveny i en statskasse som har passert 2000 milliarder .

 

Båtbrukeren

Slik som et er fatt langs vår langstrakte kyst så har historisk båt og sjøfart stått kystfolket nær som nødvendig transportmiddel og i den senere tid som et kjærkomment rekreasjonsmiddel til glede for et betydelig antall brukere. I Norge så er et registrert ca. 180.000 fritidsbåter som har mulighet for overnatting.. Hvis en regner to voksne og gjennomsnittet av barn (1,8 barn ) pr. båt så gir dette båtglede i form av overnatting på så mange som 700.000 mennesker. En del av disse velger å feriere i Norge i tråd med myndigheters iver etter å presentere Norge som sitt nærmeste ferieland med multimillion reklamekampanjer. I tillegg til overnattingsbåter kommer en mengde mindre båter som gir flotte dagsturopplevelser i langs vår fantastiske kyst. Det er investert mange penger for at nettopp skjærgårdsparken skal benyttes og fri ferdsel i strandsonen forsøkes av lokale myndigheter opprettholdt slik at den vanlige mann kan benytte sin båt å gå i land uten å bli jaget av uvillige grunneiere.

Pensjonister bruker gjerne sin båt daglig for fiske og rekreasjon. I statsbudsjettet har en bevilget 10 millioner til å få eldre opp av stolen. Mange eldre er allerede oppe av stolen og i sin båt med fiskesnøret i handa. Vi trenger ikke å sende de tilbake i stolen igjen fordi de ikke kan ta seg råd til en båttur.

 

Distriktsarbeidsplasser i tjenesteytende næring i fare

Der båtfolk ferdes er i hovedsak i distriktsnorge. Når en ferielastet båt er på tur trenges det mat, drikke, klær, drivstoff, vann, havneavgift, samt annen tjenesteytende service. Siden båten faktisk ferdes i distriktsnorge så legges også pengene igjen der. Når det gjelder drivstoff så bruker en vanlig familiebåt 27-32 fot gjerne 7-8000,- i drivstoff over en to ukes tid. Som nevnt ovenfor vil et vanlig feriebudsjett øke med 4-5000,- bare i drivstoffkostnader på en 14 dagers ferietur. Alternativt er at det reises utenlands med for eksempel fly som er lite miljøvennlig transportmiddel og pengene legges igjen i Spania, Tyrkia, Kroatia etc. etter min mening en meningsløs forflytning av pengene fra distriktsnorge ut av landet. Nøkterne anslag viser at hvis 20% av båtfolket skulle endre ferievanene sine så dreier det seg om over 3 milliarder feriekroner som fjernes fra distrikts norge.

 

Industriarbeidsplasser i fare

Lystbåtbygging har vært gjenstand for en hyggelig ekstrainntekt langs kysten vår i et historisk perspektiv. I dag er denne industrien blitt en viktig bidragsyter i arbeidsmarkedet for del lokalsamfunn. Hvis en ser på området Arendal/Grimstad så finnes etter min oppfatning følgende båtbyggerier: Windy, Nidelv, Joda, Marex, Scand, Agder, Skibsplast, Sollux, Ibiza, Skilsø, Nor Star, Diana, Elwaro, Sunrise, Taule , Dannevig, Sandøy, Eikely samt en del som jeg sikkert har glemt....

 

Et veldig nøkternt anslag er ca. 400 arbeidsplasser fordelt på nevnte båtbyggeri i tillegg til minst det samme i underleverandør industrien som f.eks. Colt Industrier, Thomic, Jotun, Flak, etc. som igjen gir, nøkternt vurdert, 400 arbeidsplasser mer. Vi vet også at en industriarbeidsplass genererer ca. 2 offentlige eller tjenesteytende stillinger så da snakker vi fort om (400+400)*3= ca. 2400 arbeidsplasser som utsettes for unødig fare. 22 mill /2400 stillinger=kr. 9166.... det gir trygda i ca. 3 uker for disse årsverkene.....

 

Middel for å hindre ulykker til sjøs?

2006 har vært preget av tragiske båtulykker der flere dessverre har hatt dødskonsekvens. Enkelte fellesnevnere på tragiske ulykker har vært høy fart, mørkekjøring og tidvis promille inne i bildet. Så vidt meg bekjent så har de aller fleste båtulykkene med personskade eller død som følge skjedd med raske mindre båter med avgiftsbelagt bensin på tanken. Enkelte ivrige byråkrater har sågar tatt til orde for sertifikatplikt, som kan øke kunnskapen blant båtførerne, men neppe ta bort uvettighet, dårskap eller promille. Når det er sagt så sier en pressemelding sendt ut fra avisenes pressebyrå at De to siste årene har fritidsbåtskadene gått ned med åtte prosent. Vi ble selv overrasket over tallene. Det er flere båter på vannet, verdien på båtene har økt betydelig, og det er flere nybegynnere. Alt tilsier at skadene skal øke, sier Jack Frostad i If.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...10?OpenDocument

Hvis retorikken hadde stemt så skulle 0 visjonen på veiene i Norge for lengst vært nådd p.g.a. kontroll, kjøreopplæring og konsekvens ved overtredelser. Slik fungerer det dessverre ikke og siden bilførere også gjerne er båtførere så følges konsekvensen an. Det som jeg har problemer med er å se sammenhengen mellom fart, mørkekjøring og dieselavgift.

Staten har hatt tradisjon for vane å avgiftsbelegge seg ut av problemer. Det er prøvd på bilparken siden bilen kom til Norge uten noen åpenbar suksess i forhold til land det er naturlig å sammenligne seg med. Jeg har vanskelig for å tro at det skal fungere på båtfolket.

 

Historieløs politikk..

Nå rakner ikke alt på en gang og scenario trenger ikke å slå til som en kanskje tror…eller det kan bli verre enn en tror. Det som er hevet over en hver tvil er at dette forslaget fra regjeringen vil koste arbeidsplasser. Spørsmålet blir hvor mange. Når det først begynner å gå i nedoverbakke så er et vanskelig å stoppe en negativ trend. En slik avgift kan skape nok nervøsitet i bruktbåtmarkedet som i neste omgang gjør utslag i nysalg av båter som kan ha konsekvenser vi i dag ikke kjenner rekkevidden av. Vi må ikke glemme hva som skjedde under energikrisen på 70 tallet. Ingen trodde vel da at Fjord boats, blant Europas største småbåtprodusenter den gangen, sammen med en rekke andre produsenter skulle forsvinne sånn brått over natta. Lystbåtindustrien har også vært gjennom harde tider på begynnelsen av 90 tallet med konkurser og nedgangstider vi trenger ikke ”drahjelp” fra et grådig finansdepartement for nye nedgangstider.

 

En må ikke bli historieløs for historien gjentas...alltid....

Link to post
Share on other sites

Det vil kanskje være fornuftig at Alvito sender denne artikkelen til alle partikontorene??

 

Og da til kontorene både i kommunen, fylkeskommunen og det nasjonale!

En telefon til enkeltpersoner i sentrale politiske posisjoner både lokalt og sentralt er også lurt.

Egentlig litt rart (skuffende) at det ikke har vært f.eks foreslått en e-mail kampanje til nasjonale politikere, både de som er i posisjon og de som er i opposisjon. Et press mot, eller aller helst, støtte fra opposisjonspartiene vil jo også øke sjansen for en endring i avgiften fra f.eks. 01.01.2010?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...