Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Tja, hvis du synes 50% påslag på en vare du har handlet i årevis er greit, så er det vel greit for deg da. Vi andre synes ikke det er greit, derfor er vel engasjementet så stort som det er her..

 

Vanligvis synes jeg ikke det er greit med 50% påslag over natten, men av og til finnes unntak, og akkurat denne avgiften gråter jeg ikke over. Engasjement er fint, men skal det bli diskusjon må jo ulike synspunkter bringes til torgs, og jeg er da ikke enig med deg, og er ei heller alene om dette. Så da så :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Mye morsom lesing her og prosenter både her og der.... men det er vel en opplest sannhet etter hva jeg kan se her at tilleggsavgiften på dieselen blir på kroner 3,68 inkl. moms.... Om dette blir 8% eller 50% er vel likegyldig... Dieselen blir kroner 3,68 dyrere pr.liter om ikke forhandler slår av på fortjenesten sin.. Så kan en jo regne som en vil på prosenter både her og der... men på vestlandet har vel dieselen kostet rundt 7 kroner literen denne sommeren og legger en på 3,68 her.... ja da blir nok økningen på rundt 50%.

 

Jeg har også fyllt billig diesel på bilen til under 9 kroner literen på en god dag, men dette er ikke veiledende pris på autodiesel, og fyllt båtdiesel til over 8 kroner literen...

 

Men denne økningen blir nok vedtatt så det er bare å erkjenne dette, våre "venner" i den rød grønne aliansen i Grubbegaten(regjeringskvartalet) har nok flertallet også på Løvebakken... så kommer båtførerprøven deretter.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har bensinmotor. Men sitatet ditt er litt på kanten. Bensinfolket har jo måttet tåle "uretten" i årsvis, mens dieselfolket har sluppet unna. Nå blir dette jevnet ut.

 

mvh

 

M.

 

JO det har du rett i men når du en gang kjøpte båten din var denne differansen kjent og det var ditt valg å velge bensin fremfor diesel og jo, jeg skal være den første til å si at veiavgift på bensin er "høl i hue" Brenner selv noen hundrede liter bensin også på sjøen i sesongen da vi har en liten rib til å leke oss med.

 

Greia her er at når du anskaffet deg en båt med bensinmotor så gjorde du det muligens ut av rasjonelle grunner som f.eks pris etc i forhold til dieselinstallasjon. En markedstilpasser seg det avgiftsnivået en har i samfunnet, så er det vel med bolig&bil &hytte eller hva annet en drar på seg av kostnader. Når driftskostnadene øker med 50% så vil dette for noen ha konsekvenser.

 

SV'ere og andre som stemte på "den rödgröna röran" får legge inn i aftenbønnen at det blir med denne overraskelsen. Jeg er redd det ikke er slik fatt, så tipset for å markedstilpasse seg for fremtiden da er vel tipset å kvitte seg med alt jordisk gods og la staten ta det fulle og hele ansvar fra livets begynnelse til graven.

 

En scenario som forøvrig passer godt inn der fremtredende politikere i rikspolitikken i dag tidligere har hatt kommunismen, Cuba og Pol Pot som lysende eksempel på flott samfunnstruktur.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor blir man stemplet som "nisse", "uvitende" og med manglende evne til å følge med dersom man ikke er helt på linje i denne tråden? JADA, jeg har bensinmotor jeg også. En penge til fart og lydkonverter.

 

Les innlegg #156 sakte og veeeldig nøye Wistler.....

Link to post
Share on other sites

Marinaene har jo hatt dette "ågeriet"i årevis og gamblet på at du ikke gidder å bære diesel i kanner. De har også hatt reell konkurranse fra fyringsoljeleverandører (på lovlig måte).

Grunnen til at en marina har kunnet beregne seg ekstra fortjeneste til nå er det meget enkle faktum at forskjellen i avgift på autodiesel og farget diesel har gjort at marinaen har har hatt lavere "innkjøpspris". Det fortrinnet har de ikke lengre, og det vil forbause meg stort om de kan fortsette å beregne seg like stor fortjeneste neste sommer.

 

Den konkurransen fra fyringsoljeleverandører har i praksis vært marginal. Hvem begynner å bestille tankbil på ferieturen? De aller, aller færreste.

 

Tror heller at de får mindre konkurranse for Marinaene fremover da det blir "ulovlig" å fylle fyringsolje uten å betale avgifter.

Et fullstending meningsløst utsagn. Begrunnelsen står over.

 

Om du fylte for 6,50 eller 8,50 i sommer er vel av mindre betydning, økningen blir på 3,68 åkke som på den marinaen du bruker, så deltaet på det antall liter du forbruker blir det samme.

Det vet du ingenting om, det er ren spekulasjon fra din side.

 

Å tro at det blir "priskrig" mellom landbaserte anlegg og marinaer er vel et scenario som selv jeg ikke tror på.

Priskrig? Hva har det med saken å gjøre? Konkurransen vil hardne for marinaene når det gjelder hvilken fortjeneste de kan bevilge seg på diesel. Det er et ubestridelig faktum.

 

Så kjører du nok sikkert bensinmotor også da så da rammes du ikke....

 

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke angår deg selv..."

Den som sitter i glasshus bør ikke kaste stein. Båtfolk med bensinmotor har i årevis lidd den urett du sutrer så voldsomt over. Makan til usaklig argumentasjon skal man lete lenge etter!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som sier det blir forbudt å handle diesel fra tankbil, det er vel det reneste sprøyt i likhet med det meste andre her i tråden... Det er bare å bestille avgiftebelagt diesel enkelt og greit...og om tankbilsjåføren da vilkjøre til kaien og fylle så er det jo helt greit..

 

Nå kommer jo ikke dette med at den avgiftsfrie dieseln fjernes med mindre man har sovet i timen da...... Det har vel vært diskutert i årevis i Europa og i England ikke minst og det har kun vært et spørsmål om tid... og har man vært bekymret for dette så har man hatt rikelig med tid til å justere båten sin til det nye systmet... f.eks å selge....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

JO det har du rett i men når du en gang kjøpte båten din var denne differansen kjent og det var ditt valg å velge bensin fremfor diesel og jo, jeg skal være den første til å si at veiavgift på bensin er "høl i hue" Brenner selv noen hundrede liter bensin også på sjøen i sesongen da vi har en liten rib til å leke oss med.

 

Greia her er at når du anskaffet deg en båt med bensinmotor så gjorde du det muligens ut av rasjonelle grunner som f.eks pris etc i forhold til dieselinstallasjon. En markedstilpasser seg det avgiftsnivået en har i samfunnet, så er det vel med bolig&bil &hytte eller hva annet en drar på seg av kostnader. Når driftskostnadene øker med 50% så vil dette for noen ha konsekvenser.

 

SV'ere og andre som stemte på "den rödgröna röran" får legge inn i aftenbønnen at det blir med denne overraskelsen. Jeg er redd det ikke er slik fatt, så tipset for å markedstilpasse seg for fremtiden da er vel tipset å kvitte seg med alt jordisk gods og la staten ta det fulle og hele ansvar fra livets begynnelse til graven.

 

En scenario som forøvrig passer godt inn der fremtredende politikere i rikspolitikken i dag tidligere har hatt kommunismen, Cuba og Pol Pot som lysende eksempel på flott samfunnstruktur.

 

Jeg kjøpte båt med bensinmotor fordi det var slik motor i båten. Jeg tror jeg går billigere enn mange med diesel. LIkefullt har jeg vurdert å bytte til dieselmotor, men ikke på grunn av prisen på drivstoff.

 

Markedstilpasse seg? Det er vel det som er noe av hovedproblemet i dag, at en må tilpasse seg markedet, som om dette var en egen entitet. Markedet styrer det meste, som om det var så heldig i medmenneskelighetens tjeneste. Den rød-grønne røran forsøker etter fattig evne å snu litt på denne utviklingen. Om de klarer det er en annen sak. Å trekke linjene til Pol Pot og Castro er mildt sagt tåpelig. Hvis det er trusler mot menneskehetens frihet du er på jakt etter skal du ikke lete lenge, og ikke havner du på Cuba, men det er en helt annen diskusjon, og har intet på dette forum å gjøre.

 

Takk for øvrig til Suzuki for linken til Peak Oil.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at en marina har kunnet beregne seg ekstra fortjeneste til nå er det meget enkle faktum at forskjellen i avgift på autodiesel og farget diesel har gjort at marinaen har har hatt lavere "innkjøpspris". Det fortrinnet har de ikke lengre, og det vil forbause meg stort om de kan fortsette å beregne seg like stor fortjeneste neste sommer.

Den konkurransen fra fyringsoljeleverandører har i praksis vært marginal. Hvem begynner å bestille tankbil på ferieturen? De aller, aller færreste.

 

Nå har du tydeligvis ikke vært med båt mye utover oslofjorden. Det er nettopp tankbiler som er den store leverandøren av diesel både i Kristiansand, Arendal og Grimstad på større båter, spesielt store båter fra nærområdet ditt på tur her nede på det blide sørland. (Grimstad har også "Bibben " som selger direkte.) Hvis du gidder å lese tidligere i tråden så er det kommentert der.

 

Et fullstending meningsløst utsagn. Begrunnelsen står over.

 

Vet ikke hvem som snakker mot bedre vitende her...

 

Det vet du ingenting om, det er ren spekulasjon fra din side.

 

Jeg kan gi deg et eksempel fra Esso på Havstad i Arendal. På bensin så tar denne marinaen høyere pris på brygga enn ved stasjonen (stasjonen ligger helt nede ved sjøen og det er stasjonen som driver marinaen) Ingen gidder å springe med kanner for 1 krone i diff. slik er det bare her.. så dette er ikke spekulasjon men observasjon.

 

Priskrig? Hva har det med saken å gjøre? Konkurransen vil hardne for marinaene når det gjelder hvilken fortjeneste de kan bevilge seg på diesel. Det er et ubestridelig faktum.

 

Nei, her tar du helt feil, Marinaene markedstilpasser seg og vil med stor sannsynlighet alltid ta høyere pris enn på bilpumpa med forklaring i investeringer, kort sesong, bemanning etc.

 

Den som sitter i glasshus bør ikke kaste stein. Båtfolk med bensinmotor har i årevis lidd den urett du sutrer så voldsomt over. Makan til usaklig argumentasjon skal man lete lenge etter!

 

Du er nok en av de som ble påtvunget å kjøpe bensinmotor du..

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, her tar du helt feil, Marinaene markedstilpasser seg og vil med stor sannsynlighet alltid ta høyere pris enn på bilpumpa med forklaring i investeringer, kort sesong, bemanning etc.

Selvfølgelig vil de bruke de forklaringene. Men endrer ikke min påstand, nemlig at når den fordelen de har hatt til nå med å selge diesel uten autodieselavgift nå forsvinner, blir det vanskeligere for dem å beregne seg samme fortjeneste som de har gjort til nå på diesel. Dette er en svært enkel logikk de aller fleste bør kunne følge.

 

Det betyr jo selvfølgelig ikke at de vil selge til lik pris som bensinstasjonen borti gata, det skulle nå også bare mangle! Det har jeg da heller aldri påstått.

 

Du er nok en av de som ble påtvunget å kjøpe bensinmotor du..

At du tar skammelig feil er nå en ting, men måten du argumenterer på er i grunnen det verste. :puke:

Link to post
Share on other sites

Les innlegg #156 sakte og veeeldig nøye Wistler.....

 

Kan ikke se at det står noe om akkurat det jeg spør om der...

Men for å kommentere #156. Bensinmotor ble det av den enkle grunn at det var det som stod i den, og til den prisen som passet meg.

 

Når resten av Europa har avskaffet "avgiftsfri diesel" til fritidsflåten, og UK kommer til å gjøre det snart kunne det vel ikke komme som en bombe at det samme kunne skje her?

Bensinprisen har forøvrig variert med bortimot 50% de siste to årene. Det hjelper å justere bruken.

 

jolo: det er forksjell på å uttale seg positivt og tilkjennegi at man ikke bryr seg så veldig mye om det.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil de bruke de forklaringene. Men endrer ikke min påstand, nemlig at når den fordelen de har hatt til nå med å selge diesel uten autodieselavgift nå forsvinner, blir det vanskeligere for dem å beregne seg samme fortjeneste som de har gjort til nå på diesel. Dette er en svært enkel logikk de aller fleste bør kunne følge.

 

Det betyr jo selvfølgelig ikke at de vil selge til lik pris som bensinstasjonen borti gata, det skulle nå også bare mangle! Det har jeg da heller aldri påstått.

 

 

At du tar skammelig feil er nå en ting, men måten du argumenterer på er i grunnen det verste. :puke:

 

Vi får se til sommeren da hvem som fikk rett i sine antakelser.

 

Har du bensinmotor i båten din eller ikke? er det så vanskelig å svare på det da?? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det var da mistenkelig mange bensinbåt og seilbåteiere som uttaler seg positivt om den nye båtdiesel avgiften her.

 

At ikke alle ser noen grunn til å melde seg inn i dette hylekoret er vel ikke det samme som å være positiv? :confused:

 

 

At ikke alle kan være med på at dette er det nærmeste man kan komme jordens undergang kan da heller ikke være såååååååå overraskende - eller?

 

At ikke alle er overrakset over at denne endringen kommer kan jo skyldes at noen har sett seg litt rundt i verden om hvordan det er der?

 

Noen som har lagt merke til at matmomsen har gått opp, arveavgiften opp, el-avgiften opp, ligningstaksten på bolig opp, formuesskatten opp, at full barnehagedekning plutselig har blitt viktigere enn prisene som er økt (var det ikke det den forrige regjeringen som sa, men som var så forferdelig?) osv osv - kanskje ikke så viktig disse tingene da? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noen som har lagt merke til at matmomsen har gått opp, arveavgiften opp, el-avgiften opp, ligningstaksten på bolig opp, formuesskatten opp, at full barnehagedekning plutselig har blitt viktigere enn prisene som er økt (var det ikke det den forrige regjeringen som sa, men som var så forferdelig?) osv osv - kanskje ikke så viktig disse tingene da? :rolleyes:

 

De sakene har fint lite med båt å gjøre, kanskje like greit.... kunne tatt litt av da :wink:

Link to post
Share on other sites

Har du 40 foter med to dieselbeist i kjelleren vil en selvsagt merke det, og godt er det. Har du råd til en slik båt, har du råd til å betale det det koster også. En fin måte å få inn litt mer fra de som har mest fra før.
Dette er, med all respekt, et svært uhøflig utsagn; som intet mer sier enn at det fortsatt er slik i landet her at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften ... :rolleyes: Jeg kjenner flere med slike store båter; felles for dem alle er at de har helt alminnelige inntekter. I stedet for å reise til syden har de spart, istedet for å kjøpe nytt møblement eller kjøkken har de spart, og til slutt har de kunnet unne seg drømmebåten. Slike flåsete tåpeligheter som det siterte ovenfor er lite mer enn et hån overfor andre som har gjort andre valg i livet enn deg selv, og hvis du hadde litt respekt for deg selv hadde du latt være å komme med slikt vås. :smash:

 

Det går fint an å ha en nogenlunde saklig diskusjon om denne hysteriske avgiftsøkningen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det skal du få meg til å tro. Med seilbåt og bensinbåt blir det liksom litt mindre troverdige

motiver bak argumentene dine.

 

Hvorfor det? Det er vel heller et problem at du, og dine, ikke klarer å se litt objektivt på dette? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

......Noen som har lagt merke til at matmomsen har gått opp, arveavgiften opp, el-avgiften opp, ligningstaksten på bolig opp, formuesskatten opp, at full barnehagedekning plutselig har blitt viktigere enn prisene som er økt

 

Jo - men alt det har jo ingen relevans til båtliv, har det vel? baatplassen.no er tross alt et båtforum - og ikke et barnehage-forum............. :rolleyes:

:wink:
....selv om.... - nei,
det får heller bli usagt
!
:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jo - men alt det har jo ingen relevans til båtliv, har det vel? baatplassen.no er tross alt et båtforum - og ikke et barnehage-forum............. :rolleyes:

 

Tror enkelte trenger litt hjelp med å se at det ikke er jordens undergang vi snakker om! Beklager, men at vi ikke som eneste land i vår del av verden beholder ordningen med avgiftsfri diesel til fritidsbåtflåten får ikke mitt blod til å rase fortere rundt i årene. Skyldes det "bare" at jeg per idag ikke har en båt med dieselmotor? :nonod:

 

Har jeg planer om å kjøpe en båt med dieselmotor? Ja, muligens og har ikke endret noe på den tanken med den nya avgiften. Vil jo fortsatt koste mindre i bruk enn de bensinmotorene jeg har! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...