Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Er lenge siden jeg ga lyd fra meg her inne nå. Men status er at jeg trives kjempegodt ombord i Solbris! Vi har truffet svært mange særs hyggelige folk og noen av høydepunktene er trawlertreffene i Horten! Så til de av dere som har trawler i østlandsområdet, kom dere på treff!

 

Her er noen bilder fra litt tilbake.......

bilde

Vinteren lager vakre skulpturer! Minus 21 ute, 23 varme inne!

bilde

Kjenner at jeg er veldig glad for sommeren som kommer nå!

 

bilde

Isolerte takluka i akterlugaren med en tilpasset styrofoamplate, så ble det mye varmere!

 

bilde

Synes Solbris har vakre linjer! Her fra Son gjestehavn for 6. juni.

 

Kommer flere senere!

Nyt dagen!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det står at videoen er privat  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Grand Banks 36 oppgis å ha en lengde på  11,23 m i en annonse (LOA).

Er det noen som vet om dette inkluderer baugspyd og akterplattform?

Hvis ikke, er det noen som vet hva total lenge inkl. dette er?

 

mvh

Belle

 

Hei,

Astor kan helt sikkert svare på dette!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som kjenner til Scand Kingfisher 45? Finner ikke noe info om denne båten på nettet.

 

 

Erikda på forumet har en (som ligger på finn nå). Send han en IM så vet han nok det meste om den.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

GB selv oppgir lengden i vannlinja til 10.90 og Lengde overall til 11.23

 

Ja, men forskjellen på vannlinje og totalt med badeplattform og baugspyd må vel være mer enn 33 cm på denne båten?

Jeg tipper kanskje minst en meter lenger

 

Dessuten modellen før 1988 er 11,07 overall og 10,67 i vannlinjen. Det skjedde en skrogendring da. Så kanskje både badeplattform og baugspyd også ble endret da. Men uansett så var vel disse to tilleggene mer enn 40 cm til sammen.

 

Så spm var om noen visste total lengde på en slik båt, inkl. over all inkl alt sammen.

Link to post
Share on other sites

Så to store, langreiste Trawlere på besøk i Oslo.

Nordhavn 57 - Summer Star fra Florida og Nordhavn 68 Migration registrert på Bikini.

 

68 foteren er skikkelig massiv og høy som en blokk. Litt uvanlig fasong på denne med overbygget trekt tilbake og to tendere på fordekket. Gøy å se disse flotte båtene på nært hold :-)

 

 

bilde

 

bilde

Leste litt på denne tråden, og Migration ble observert i sommer da vi var innom Kabelvåg. Den gikk deretter til Svalbard. Man kan si hva man vil om utseendet, men skikkelige båter er det ihvertfall :-)

 

bilde

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til Scand Kingfisher 45? Finner ikke noe info om denne båten på nettet.

 

Blir nok ikke salg av Solbris. Dukket opp elementer som gjør at boligen min ikke blir solgt likevel!

 

Men her er litt historie likevel. Bygget i Taiwan på bestilliing av norske Scand (som ikke er det samme som Scand i dag som følge av diverse konkurser). Bygget over samme lest som de fleste andre som er støpt i Taiwan, varierende kvalitet på gelcoat og støp, men ikke dårlig på noe vis. Mer enn solid nok.

Eid av skipsreder Ugland i en periode. Skjøtet på 3 fot akter ved båtbyggeriet på Kavringen på Nesodden. Økt tykkelsen og forsterket taket på begge dekk over lugar og salong. 7 cm divinycell holder godt på varmen om vinteren. Teakdekk lagt i 1992. Bakt i epoxy, men modent for utskifting.Båten klarer seg meget godt i grov sjø. Ruller som alle andre deplacementsbåter.

Båten er tatt ny inn til Norge. Det fins helt sikkert like båter ute i verden. Men ingen med navn Scand Kingfisher.

 

Men som sagt, ikke lenger til sals. Da skal det i så fall dukke opp noe som er vanvittig mye bedre. Og det tror jeg ikke skjer uten videre. Eneste grunnen til at jeg vurderte bytte var at jeg er 194 høy og kunne tenke meg litt bedre takhøyde. Ganske enkelt fordi jeg bor i båten.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bedre eller ikke skal jeg ikke si noe om da jeg naturlig nok er inhabil, men Clipper 36 og 40 (henholdsvis 41,3 og 45 fot) har takhøyde i massevis all over. Tipper 2,10....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bedre eller ikke skal jeg ikke si noe om da jeg naturlig nok er inhabil, men Clipper 36 og 40 (henholdsvis 41,3 og 45 fot) har takhøyde i massevis all over. Tipper 2,10....

 

Ligger dessverre utenfor min økoniske sone VannTro! :lol:

 

Ellers er jeg til de grader enig med deg! Clipper er knall båter! Har vært ombord i noen av dem på treffet i Horten.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, det er faktisk flere av dem enn jeg først trodde. I helgen var vi 2 i Holmsbu.

Tenkte i hvert fall å tipse om takhøyden, da den er noe av grunnen til valget vår(jeg har vel omtrent din høyde). Høyden i motor rom er også eksepsjonell i forhold til båt størrelsen, DET er deilig det :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er faktisk flere av dem enn jeg først trodde. I helgen var vi 2 i Holmsbu.

Tenkte i hvert fall å tipse om takhøyden, da den er noe av grunnen til valget vår(jeg har vel omtrent din høyde). Høyden i motor rom er også eksepsjonell i forhold til båt størrelsen, DET er deilig det :-)

 

Håper dere tar dere en tur på treffet i Horten! Det er kjempestemning der og (i all beskjedenhet) litt underholdning! :lol: :lol:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Var der i 2014 og det var koselig, det blir nok reprise. Kanskje neste år :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var der i 2014 og det var koselig, det blir nok reprise. Kanskje neste år :-)

 

Var mye fine båter på treffet nå i høst og det er kommet til en del nye medlemmer, så nå er det mange nye fjes som bidrar til god stemning!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Storfint besøk i Harstad, Fleming 78 fra London.

 

DSC_1510.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...