Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei, vi har nå kommet dit at vi ønsker å gå opp i båtstørrelse, og Trawler står høyest på ønskelista. Hadde en skikkelig bomtur til vestlandet for en liten stund siden. Penger på konto og klar for handel, men ble møtt av en båt som ikke stod til forventningene. Tok en stund å svelge skuffelsen, men fornøyd med at jeg ikke hoppet i det. Nå er jeg igang med letingen igjen. Er det noen som har kjennskap til denne? (oppdaget den ikke nylig, har vel ligget en stund..)

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=55528394&q=trawler+&sort=1&ref=fas

 

Den ligger litt over mitt budsjett og

hvert fiber i kroppen skriker rygg unna når det kommer til meglere, men den kan jo være verdt en titt?

(Hvis noen her vet om noen båter som kan tenkes å komme for salg, send meg gjerne en melding)

Link to post
Share on other sites

Tre ting: 1) vurder nøye alt som IKKE sies i annonsen. Den er full av adjektiver og irrelevant fjaseprat. 2) Når de ikke engang klarer å fortelle hvilket merke båten er -- altså ikke engang klarer å opplyse noe så basalt -- hva sier det deg om gehalten i resten av hva de sier? 3) Den er overpriset med MINST 200 000. Sannsynligvis nærmere det doble. Det finner du ut hvis du kjøper den -- på den vanskelige måten ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Skipper Worse. Dette var et lite informativt avertissement. Det er en 'Scan-Banker 38' Trawler klassiker'. Men det har man ikke greid å gjenta i selve opplistingen. Den er bygget på Taiwan, og de gjorde mye rart på 80-tallet. Så her er det bare å ta med seg en meget skrogkyndig person om man seriøst vurderer båten. Jeg har blant annet vært borte i overbygg festet til dekket med vanlige karosseriskruer. Og annet som ikke var videre maritimt, slik som eksepsjonelt tynne dekk bygget på lekter av treverk. Der treverket etter hvert råtnet bort. Kan fortsette opplistingen, men skal gi meg med dette. Prisen har jeg ingen formening om.

Link to post
Share on other sites

Den stålbåten er vel ikke så ulik en trawler av "sun deck" typen? Hva er det egentlig som skiller denne fra en trawler? Eller, hvordan definerer man en trawler?

 

Ikke meningen å kverulere, men er genuint nysjerrig. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Her er en båt jeg kjenner til, kan den være et alternativ?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58136454&searchclickthrough=true

Den båten har jeg faktisk sett på og vært ombord i, i forbindelse med at jeg skulle

se på en annen stålbåt i Sandtaket. Flott båt, og hyggelige eiere, men i største laget, både økonomisk og praktisk. Terskelen blir litt høy for en liten ettermiddagstur etter jobb....

Link to post
Share on other sites

Her er også en fin Trawler til overkommelig pris. Båten er en 2005 modell: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58582612&searchclickthrough=true

Dette er forgjengeren til vår båt(litt mindre)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her har det kommet et litt aldrende(1987) eksemplar av en flott båt til salgs, Corvette 320.

Dette er en Trawler med høyt fartspotensiale(leveres i dag med 2 x 315 Yanmar), men avertert båt har ikke disse ressursene med den motoriseringen den har.

Synes likevel dette bør være en interessant båt for de som har sansen for Classic Trawler design. En litt nevenyttig kar vil nok kunne få en flott båt ut av denne.

FINN annonse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58742977&searchclickthrough=true

Litt om båten slik den leveres i dag: http://www.corvettemarine.com/corvette320.php

 

For øvrig forstår jeg ikke helt hvorfor selger blander inn merkenavnet GB. Corvetten har vel et sterkt nok merkenavn i seg selv skulle jeg påstå.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke det blir trawler på meg dette livet, men artig å følge med. I dag var det en som vant nesten 30 mill i Lotto, men ikke meg. Å drømmer er jo gratis, og drømmen er en GB 36 Europa. Prisforskjellene på de trawlerne som ligger på Finn nå, er ganske utrolige. GB 42 må være et kupp.

Link to post
Share on other sites

"For øvrig forstår jeg ikke helt hvorfor selger blander inn merkenavnet GB. Corvetten har vel et sterkt nok merkenavn i seg selv skulle jeg påstå."

 

To grunner til det.

1. for å fange opp de som søker på Grand Banks.

2. Mange har ikke peiling på hva en Trawler er for noe. Derimot Grand Banks har de  fleste hørt om.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det lå en Selfa-trawler i Strømstad i sommer. En utrolig flott båt. Jeg hadde stadig noen ærend når vi lå i gjestehavna i Strømstad i sommer og havnet til stadighet ut ved denne flotte båten. Den virket veldig kompakt og proff bygd og som du nevner så er den sikkert en god sjøbåt.

Meg bekjent er det kun bygget 2 stk Trawler på Selfa sjarkskrog. En 35 kystsjark og en på 32 kystsjark. Min er 32 fot. Kan det være denne du så i Strømstad? bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulerer så mye Wind_Rode. Flott båt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...