Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Planen er å hente den hjem i April senest.

Skipstømreren er nå i gang med å gjøre ferdig badet ombord.

Fjerne fliser på yttervegg i dusj hjørnet, sette opp vannfaste plater og lage ny benketopp under håndvasken.

 

Da bør skuta være klar for hjemtur og sommersesong :yesnod:

Kanskje en tur til Telemarkskanalen i år !

 

Ser skuta er tilbake på svai og pynter opp fjorden :-)

Ble det en fin hentetur fra Danmark?

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet båten!

Hadde en nydelig tur i flybridge-vær ned til Sandspollen. Ved Bergholmen ble jeg bordet av Bergersen d.y (kammerat som er skippe) Tok en sveip oppom Oscarsborg for å vise meg frem til CSSGT her på forumet.

Fra Borgen til Son var det ruskete innevær (som vanlig)

Her er jeg vel fortøyd i hjemmehavn

bilde

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er det kun bygget 2 stk Trawler på Selfa sjarkskrog. En 35 kystsjark og en på 32 kystsjark. Min er 32 fot. Kan det være denne du så i Strømstad? bilde

Jeg mener bestemt at det ligger en slik i indre havn i Holmestrand, rett innenfor marinaen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett i det Key Freak. Happy 17. Mai forresten, vi sees sikkert snart på vannet :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser skuta er tilbake på svai og pynter opp fjorden :-)

Ble det en fin hentetur fra Danmark?

Hei sann Viksund !

 

Har vært litt av her, men så innlegget ditt nå.

Joda, det ble en fin tur hjem igjen med skuta.

Reiste ned med Superspeed 1 fra Kristiansand 08:30 og var i Hirstshals kl 11:15 ca. Kom meg bort til Vestkaien Værft og fikk nøkler og utstyr utlevert.

Skuta hadde ligget ved traffikert kai en stund og var rimelig "sandblåst", men fikk spylt bort det meste.

Vinden var derimot ikke på den svake siden, og etter å ha testet en tur utenfor moloen hvor jeg ble møttt av store bølger fra vest, fant jeg veien inn igjen og slo meg til ro for dagen.

Det var meldt at vinden skulle løye imot kveld/natt. Kl 22:00 stakk jeg hodet ut av døren i salongen og kunne fremdeles høre brenningene slå på utsiden av moloen og gikk til sengs.

05:00 ringte klokka og det var deilig stille utenfor, jeg kikket ut og vannet var rolig, tid for å gå :thumbsup:

De "nye" motorene surret og gikk jevnt og fint og med 9 knops fart bar det med kurs for Grimstad da det er korteste vei over (ca 60 n m). Vinden kom nå fra sydøst, skrått inn bakfra på styrbord side og hjalp meg fremover.

Det blåste også litt opp iløpet av turen, men ikke noe som gjorde turen ubehagelig.

Etter ca 7,5 timer var jeg endelig over og la kursen mot Lillesand for å gå iland for å finne noe spiselig og bunkre før turen ned leia til Kristiansand.

Resten av turen var fin bortsett fra Ramsøysundet til Ulvøysund, der kom sjøen rett inn mot land og slo ut igjen så det var skikkelig "vaffel". En bølge klarte jeg ikke å unngå og det skal nå kjøpes inn ny kolbe til kaffi trakteren :giggle:

Godt å være hjemme igjen med skuta.

 

Litt bilder:

bilde

EN RIKTIG FIN SOLOPPGANG 30 MIN UT AV HIRTSHALS

 

bilde

GODT OVER HALV VEIS, LITT MER BØLGER NÅ.

 

bilde

INNSEILINGEN TIL LILLESAND RETT FORUT, SKAL BLI DEILIG Å KOMME INNASKJÆRS IGJEN :yesnod:

 

bilde

SÅ HAR SKUTA FÅTT PÅ NYE PRODUKTER FRA SEILMAKEREN I HIRTSHALS OG BEGYNNER Å SE LEVELIG UT IGJEN. :giggle:

 

Planen videre er å få skrudd opp nye takplater inne i cabinene og på badet. Det skal også pusses og ordnes med rekke og ripe etter over et år uten ettersyn.

 

Ha en vidunderlig  Pinsehelg alle sammen :sailing:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

En ting til !

Vet noen hvor jeg kan få tak i nye beslag til åpningen i rekken ?

Som Dere ser er hengsle delen knekt på min. Messing eller blankt spiller ingen rolle.

 

bilde

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke så ofte å se GB 42 Europa til salgs i Norge og denne så da velholdt ut også:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60102308&searchclickthrough=true

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båtplass i Fredrikstad.

Vi har i mange år hatt lyst til å flytte til Fredrikstad. Vi bare elsker denne byen,å er innom  sommer og vinter .

Nå har tiden gått å vi ser muligheten nå til å kunne flytte dit. Har vært på noen boligvisninger i byen, gamlebyen og på nordre Kråkerøy.

Dette er området vi leter etter bolig.

Hvordan er mulighetene i dette området på å få seg en båtplass ?

Båten er ca 45 fot. Er det mulig å få en 45 foter opp i dette området Dvs lagring osv ?

Om noen av Dere har noe informasjon om dette, så er jeg veldig glad for det !

Link to post
Share on other sites

Vi vart små i brygga her i Kalvåg når det kom 5stk Fleming sigande inn. Dei to største er Fleming 58 2014 modeller.

bilde

 

 

Fantastisk skue, dette er skikkelig "øye-godt"  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nostalgisk bilde fra vinteren 2000. Fant fram lysbildene fra boden. Tror jeg må få disse scannet.

 

Siste turen til Hamburg for å hente GB med forhandleren i Bergen. GB 42 Classic "Hevrøy", GB 46 Europa "Liv Laga" samt Easbay 43 "Kolja".

Fin tur tilbake til Bergen med Liv Laga og Hevrøy via Kielkanal, Storebelt, Skagen-Mandal og videre til Bergen. 

bilde

Link to post
Share on other sites

Båtplass i Fredrikstad.

Vi har i mange år hatt lyst til å flytte til Fredrikstad. Vi bare elsker denne byen,å er innom  sommer og vinter .

Nå har tiden gått å vi ser muligheten nå til å kunne flytte dit. Har vært på noen boligvisninger i byen, gamlebyen og på nordre Kråkerøy.

Dette er området vi leter etter bolig.

Hvordan er mulighetene i dette området på å få seg en båtplass ?

Båten er ca 45 fot. Er det mulig å få en 45 foter opp i dette området Dvs lagring osv ?

Om noen av Dere har noe informasjon om dette, så er jeg veldig glad for det !

Det er vel nesten bare si ja til alt! Det er greit å få båtplass er min erfaring, det er flere steder du kan ta opp båten i området, så det som gjelder båt hadde jeg ikke bekymret meg for.
Link to post
Share on other sites

Det så gunstig ut ja  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...