roaldbj Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Ja Astor, den satt i "sikringsboksen", her er et bilde tatt på litt større avstand. Den ligger nå båland i Sonskilen, og skal visstnok ha en omfattende ombygging på motorsiden. 50 fot. Link to post
roaldbj Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Her ere en ganske ny GB på bøye i Soon i går ettermiddag. Synes å være tilhørende i Mosse-området. Merk: to radarer. Og her "flyter" den på vannet - ganske staselig.. Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Og her "flyter" den på vannet - ganske staselig.. dubbla radar o en masse antenner.....er det en rysk trawler S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 dubbla radar o en masse antenner.....er det en rysk trawler Det er så dårlig DAB dekning i Sonskilen at man må ha alternative antenner.. Link to post
giver Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Det er så dårlig DAB dekning i Sonskilen at man må ha alternative antenner.. Hei Ser ut til at denne er bygget i beste "trawlerånd", dobbelt av det meste for sikkerhets skyld. Sikkerhet og trygghet er ofte høyt prioritert blant trawlerfolket. mvh giver Redigert 17.September.2007 av giver (see edit history) Link to post
roaldbj Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Giver, det er jo ganske hyggelig at vi nå har kommet opp i over 500 innlegg i en tråd du startet med bilder av ditt eget skrog for mindre enn ett år siden. Dette kan bety at trawlerinteressen er i utvikling? Jeg ble litt overrasket da jeg observete at GB50 vist i innlegg over ikke hadde baugpropell. Med alt det utstyret som er ombord har jeg ikke klart å finne det sterke argumentet mot baugpropell. Tau og annet skitt kan komme inn i den ene hovedpropellen, og dermed er styreevnen sterkt redusert. Jeg opplevde i sommer i gjestehavna i Horten at en av bøyene gikk inn i propellen - motoren er visstnok konstruert slik at den da stopper umiddelbart (inspeksjon av propellen viste at den var fri for skade). Poenget er at uten baugpropell ville jeg da fort ha påført meg selv og andre skade. Hva er hovedargumentet fra GB om å utelate baugpropell? Bildet viser baugpartiet fra GB50. Redigert, skal visstnok være en GB49 Redigert 18.September.2007 av roaldbj (see edit history) Link to post
giver Svart 18.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Giver, det er jo ganske hyggelig at vi nå har kommet opp i over 500 innlegg i en tråd du startet med bilder av ditt eget skrog for mindre enn ett år siden. Dette kan bety at trawlerinteressen er i utvikling? Jeg ble litt overrasket da jeg observete at GB50 vist i innlegg over ikke hadde baugpropell. Med alt det utstyret som er ombord har jeg ikke klart å finne det sterke argumentet mot baugpropell. Tau og annet skitt kan komme inn i den ene hovedpropellen, og dermed er styreevnen sterkt redusert. Jeg opplevde i sommer i gjestehavna i Horten at en av bøyene gikk inn i propellen - motoren er visstnok konstruert slik at den da stopper umiddelbart (inspeksjon av propellen viste at den var fri for skade). Poenget er at uten baugpropell ville jeg da fort ha påført meg selv og andre skade. Hva er hovedargumentet fra GB om å utelate baugpropell? Hei Baugthuster er vel noe som har kommet i de siste årene. Umulig for meg å se hvilken årgang dette er, men thruster'n kommer nok på plass etterhvert. Disse båtene ble vel kjøpt med tanke på lange turer og "hviling" på svai. Behovet for thuster var vel ikke så stort da. Joda, tråden lever i beste velgående den , og det virker som interessen er økende. mvh giver Link to post
roaldbj Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Ved siden av GB 49 i Son ligger nå en slik båt: det er vel en Island Gypsy? Dette er i så fall en fin informasjonstråd: http://www.swordfishingcentral.com/island-gypsy-boats/ Jeg vet ikke hvilken modell denne Island Gypsyen er, men jeg synes at innfestet av rekke mot sidevang er noe "firkantet". Videre er det ikke noen spesiell finish på kantene til sidevangen. Her er baugpartiet, det er vel ganske karakteristisk for IG?, med en positiv bøyet baug, til fordskejll fra den mer ranke vi ser på GB. Flere bilder følger utover høsten. Link to post
Astor Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 (redigert) Bidar mer enn gjerne med et bilde jeg tok av Roald og Swan i sommer. Dette bilde blir jeg aldri lei. På min 32" PC-skjerm blir det nesten vått her på kontorgulvet. Redigert 18.September.2007 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sailor Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Flott båt, hadde vore enno finare med fendarane inne Link to post
baatsman Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Bidar mer enn gjerne med et bilde jeg tok av Roald og Swan i sommer. Ekte skippere er ute, stuer seg ikke inne Neida Astor bildet er flott det. Det viser at Roaldbj ikke bryr seg om været. Men har det bra til tross for at det ikke er bare solskinn og flatt vann. Vi sees! Link to post
Astor Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Flott båt, hadde vore enno finare med fendarane inne Med det vindværet som var i Horten denne lørdagen så hadde Roald ingen sjans til å få inn fenderne før han var utenfor moloen. Til Roalds forsvar. Litt lenger ut slakker Swan på farten, legger hekken opp mot sjøen og går rundt dekket og plukker inn fendere. Det var få båter som stakk ut fra gjestehavna denne lørdagen. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Og her "flyter" den på vannet - ganske staselig.. Lå forran denne i Mossekanalen for 2-3 uker sia , fant ikke ei ripe på den skuta jeg . Så for meg så den klin ny ut , med like mange antenner som en gammal russer og dobbelt og litt til av alt . Så kalesjetrekk osv var helt nytt , kom en eldre dame med en vinkurv og noe snadder ombord der . Men eller's var det dødt dem 2 dagene jeg lå der . Men flott båt , ja det er det . Men spurte Økosjefen hva hun syntes om den flotte skuta , tør ikke si hva hun svarte jeg men fiskrane hadde blitt glade Tine III Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
sailor Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Med det vindværet som var i Horten denne lørdagen så hadde Roald ingen sjans til å få inn fenderne før han var utenfor moloen. Til Roalds forsvar. Litt lenger ut slakker Swan på farten, legger hekken opp mot sjøen og går rundt dekket og plukker inn fendere. Det var få båter som stakk ut fra gjestehavna denne lørdagen. Hei. Må bare spørre litt om uttrykket "vindvær". Har ikkje høyrt dette brukt før. Er dette eit uttrykk som er vanlig å bruke på austlandet? Link to post
Gnisten Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Flott båt, hadde vore enno finare med fendarane inne Jeg får sånn deja vu opplevelse når jeg ser det bildet av Roald sin skute, kommentaren over og Astor sin forklaring .... .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Hei. Må bare spørre litt om uttrykket "vindvær". Om du finne uttrykket vanskelig å skjønne, så kan du google litt og får du opp 365 treff på vindvær, og det er en del brukt på østlandet... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 dubbla radar o en masse antenner.....er det en rysk trawler Amerikansk. Link to post
sailor Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Uttrykket er naturlegvis ikkje vanskeleg å forstå, og det var heller ikkje grunnlaget for spørsmålet. Er ute etter geografiske forskjeller når det gjeld å beskrive ver. Når det har 365 treff når man googler, så viser dette at det er eit ord som er etter måten lite brukt. Regnvær får t.d. 240.000 treff.............. På vestlandet er "vindvær" eit lite brukt uttrykk, trur eg.............. Link to post
giver Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Hei Tilbake til tråden:GB 42 mvh giver (Selvutnent heiagjengleder for Astor) Link to post
roaldbj Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Jeg begynner å bli mer og mer usikker på hvilken GB jeg har tatt bilde av i Son. Det kan være denne: http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/47CL/index.cfm Som det fremgår av spesifikasjonen kan denne ha en toppfart på vel 26 knop, det samme som jeg selv har. Antar at det ikke er ulovlig å vise hin nummeret, som viser at den er bygget i januar 1994, og en en 1994 modell. Men et "ekte" HIn nummer skal inneholde 15 siffer, så det kan være at jeg fortolker bildet feil. Dersom produksjonsåret er tolket korrekt har den atskillig mindre motorer ombord enn hva som fremgår i lenken over. Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Dette HIN nummeret minner meg om de tidlige Amerikanske nummerene, men det kan se ut som om denne er bygget i 94. Den har i allefall det samme utforming av HIN som jeg hadde på min gamle SeaRay fra 78. Jeg hadde samme antall boksatver og tall i den HIN koden jeg hadde i allefall. Men noe særlig mere enn porduskjonsåret kan ikke jeg lese ut av dette.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frivakten Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 GN burde stå for Great Nations, fabrikken f.eks. Dreaming Eyes, prod.nr. 0113 (evt. 1-0113). Noe sikrere er det at A betyr januar i prod.året 94 og salgsåret 1994. VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 GN burde stå for Great Nations, fabrikken f.eks. Dreaming Eyes, prod.nr. 0113 (evt. 1-0113). Noe sikrere er det at A betyr januar i prod.året 94 og salgsåret 1994. Nøyaktig slik jeg også har tolket nummeret - da er vi i alle fall felles om det Krisida Magni. Neste spørsmål er om det finnes et register på nettet som viser sammenheng mellom produksjonsnummeret og båttype. Link to post
baatsman Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=22&tot=119 GB 42 til salgs. Vi sees! Link to post
Astor Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Nydlig båt. Presis etter mitt hjerte, men noe høyt priset hvis man skal importere den hjem. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn