Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Bosetting av visse dyr i tomrom mellom skroget og innredning, eller i skott, eller i rom, gjelder vel ikke utelukkende for trawlere.

 

Neida, "min" mink bosatte seg i en Camoline 25. Først inne i cabinen hvor den brukte putene som toalett. Tatt på fersken søkte den tilflukt mellom innerliner og skrog da motorlukene tilfeldigvis stod åpne. Den hadde hamstret flyndre på enkelte meget vanskelig tilgjengelige steder :headbang:

Minkdritt lukter ikke særlig godt, og samtlige puter måtte skiftes ut :cryin:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om seilbåter i den "vanlige" størrelsen. En Dufour eier drillet x-antall huller i inner lineren tilslutt , for å få ut fukt...

...og JA, jeg har sett de putene Jeanneau bruker mellom skrog og liner.... Jeg fikk sjokk !! :eek:

 

Mener du på ramme alvor at disse to ikke hellimer kontaktflatene mellom skrog og innerliner?

Link to post
Share on other sites

Tja, har ikke endel trålere innerliner da?

Jeg synes bildene fra byggingen av båten til roaldbj var svært interessante.

Interesserer meg faktisk mer en kartplotter, AIS og antall lugarer.

 

 

Lag en ny tråd med innerliner og diskuter der. Finnes sikkert flere båttyper enn trawler dette favner over.

Så kan vi andre diskutere trawlere her. :wink:

 

Litt synd å ødelegge en så fin tråd som trawler er ved å utdype seg i en så spesiell ting som innerliner.

Velment fra meg.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En liten ankringssak - men noe skal man sysle med: Det er ingen tvil om at jeg etter overgang til trawler bruker baugankeret mye (har ikke hatt det tidligere). Fordi det blir en god del oppankring har jeg nå registrert at kjettingen og ankeret trekker opp endel sand og leire. Jeg har vurdert å lage et saltvannsinntak og koble en litt sterk sjøvannspumpe til en slangedyse slik at punpen starter når jeg trekker opp ankeret (enkel tilkobling via relestyringen) og dermed spyler kjettingen. Har noen her på BP montert slikt opplegg? I så fall: virker det etter hensikten?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at dette er med sjøvannspyling av ankerkjetting er standard på Selene Trawlere i allefall, men hvordan dette fungerer i praksis kjenner jeg ikke til...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spyling burde gå helt greit, pumpen installeres slik at det får et positivt sugetrykk, vanlig industripumpe vil gi vann i massevis. Trykket er det ikke så farlig med, det er mengden som gjør det.

 

Jeg har tenkt på det selv. Hulda har winchen montert et stykke inn på fordekket og søla blir med akterover og griser til dekket. Prosjektet har relativt lav prioritet og kommer langt etter innstallasjon av pentry og andre bekvemmeligheter.

Link to post
Share on other sites

Spyling burde gå helt greit, pumpen installeres slik at det får et positivt sugetrykk, vanlig industripumpe vil gi vann i massevis. Trykket er det ikke så farlig med, det er mengden som gjør det.Jeg har tenkt på det selv. Hulda har winchen montert et stykke inn på fordekket og søla blir med akterover og griser til dekket. Prosjektet har relativt lav prioritet og kommer langt etter innstallasjon av pentry og andre bekvemmeligheter.

Skjøner at det kan være greit å ha et sted å lage maten og at matstell kan være viktigere enn "nice-to-have" opplegg. Livet ombord på en trawler gir så mye tid til å "kose" seg med alt som ikke virker, slik at dess mer jeg monterer, dess mer ombord vil potensielt ikke virke, med den konsekvens at jeg får påskudd om å kunne være enda mer ombord. Dette er en såkalt positiv spiralutvikling. Jeg har vurdert om jeg skal hente saltvann fra inntak til motorer, generator eller toilettene, men har kommet til at jeg vil ha et separat inntak til spylepumpe. Jeg har tenkt å forbinde dette inntaket innvendig med 6 kvmm jordingsledning til til noen andre saltvannsinntak like i nærheten (toiletter). Jeg forstår at det kan være lokale spenningsforskjeller på skrogutsiden, men det kan vel ikke være noen spesiell stor fare i forhold til galvanisk tæring med å koble sammen skroggjennomføringer med felles jord som ligger i ev avstand av ca 3 - 4 meter?

Neste spørsmål blir valg av pumpe. Jeg har registrert at endel fiskebåter benytter en punpe fra Rule som krever vanntrykk inn, dvs den må monteres under vannlinjen. Hva er anbefalte pumper til slik spyle-funksjon. Pumpa vil gå hele tiden under løft av ankerkjettingen. Jeg har tenkt å montere selve spyleenheten under baugspydet. Noen som har kjennskap til leverandører av slikt "spylehode"? Jeg har selvfølgelig vurdert separat fjernstyring av ankerkjettspyling, men det blir en knapp for mye å holde styr på ved ankerløft..

Link to post
Share on other sites

GB har ferskvann på høytrykk på akterdekket. Greit å kunne spyle av det verste saltet. Må legge til at den har en gedigen ferskvannstank.

Men det er vel ikke noe poeng i å spyle ankerkjettingen med ferskvann når trolig jobben gjøres like effektivt med saltvann, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har bra ferskvannsbeholdning ombord, men hadde ikke planlagt å bruke av denne til å fjerne sand og slam fra kjettingen.

Link to post
Share on other sites

Bifaller det Hulda sier - det er ikke trykket men mengden vann som får vekk leira. Når det gjelder dyser kan dette gjøres enkelt med standard kobberrør som bendes til og klemmes flate for å få det trykket og den retningen du ønsker. Det blir kanskje ikke fancy nok på en så flott båt som du har, men det enkle er ofte det beste.....

Link to post
Share on other sites

Eneste fordelen med ferskavann er vel at ikke får noe eller i allefall mindre salt i ankerbrønnen og det er neppe noen stor ulempe

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Driver fortsatt og drømmer,regner og kalkulerer.

Nå er jeg kommet til strøm.

 

Perlen nevnte tidligere i strengen at han ville holde av noen kroner for ombygging til "Norsk"strøm, hvis han importerte en Trawler fra USA.

 

Regner jo med at all fin elektronikk går på 12 volt. Eller muligens 24. Men 12 er vel mest vanlig over there også, eller?

 

Regner med at det som går på 110 er lader, varmtvannsbereder ,microbølgeovn,toaster, grill og muligens kjøleskap,fryseboks og ismaskin .De 3 siste er vel usansynlige for da må man jo la generatoren tusle å gå hele tiden hvis man ikke har landstrøm.

+ at jeg vet at ismaskin også i 12 volt.

 

Stikkontakter og eventuelle ikke 12 volts lamper er selvfølgelig også beregnet til 110

 

Noen som vet om det vanligste på båter der borte er 50 eller 60 Hrz?

 

Så er det ombyggingen. Er det egentlig så mye som skal til. Holder det ikke med en omformer på landstrømsiden som gjør om 240 på brygga til 110 ombord? + å kjøpe inn en haug med 110 lyspærer til lampettene når man er der borte.

Selvfølgelig så kan ikke stikkkontaktene brukes.

 

Jeg ser vanligvis ikke problemene før de oppstår, så mulig jeg er for opptimistisk.

 

"Norske" 12 volts batterier kan de lades med en 110 lader? For de som står i båten må jo en eller annen gang byttes.

Var en som sa til meg at han ladet amerikanske 12 volts bil batterier med en vanlig biltema lader her i norge og at det gikk helt greit.

 

Så til siste spørmål. Noen som kjenner til en Generator som heter Westerbeake. står en på 8,5Kw i den båten jeg fabler om. Den står i en lyddempene kasse. Bråker de i utgangspunktet mye? Finnes disse i norge også (deler/service)

 

Er jo endel som har importert båt fra USA så jeg håper at noen har vært borte i problemstillingen før.

Og siden det er flere enn meg som går med en Trawler i magen, så hadde det vært fint å få avklart noe av dette

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld straum så er eg ein av dei i verda som har minst kompetanse på området.

Westerbeke blir rekna for å vera top of the line i statane, og eg har veldig god erfaring med ein Westerbeke 9,4 kW dieselgenerator i Bayliner'en.

Støysvak, 1500 o/min, meiner drivkjelda er ein Mitsubishi diesel som noko som skulle borge for kvaliteten også på den delen.

For informasjon kan du kontakte Farco, eller gå på sida deira: http://www.farco.no/westerbeke.html

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld straum så er eg ein av dei i verda som har minst kompetanse på området.

 

Velkommen i klubben :wink:

Takk for info og link. Geit å vite at forhandler finnes i gamlelandet hvis det skulle være noe.

Men Fy F.. for noen priser. enda en god grunn til å importere en med generator instalert.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det vanligste på båter der borte er 50 eller 60 Hrz?Så er det ombyggingen. Er det egentlig så mye som skal til. Holder det ikke med en omformer på landstrømsiden som gjør om 240 på brygga til 110 ombord? + å kjøpe inn en haug med 110 lyspærer til lampettene når man er der borte.

Selvfølgelig så kan ikke stikkkontaktene brukes.

Jeg ser heller ikke noen problemer ut fra den kontakten jeg har hatt med flere som har importert båter fra USA. Som du sier bruker flere av dem omformer ombord fra landstrøm til 110 v ombord. Jeg vet ikke hvor stor trawleren er og hvor mye som går på 110 volt (vaskemaskin, oppvaskmaskin, isbitmaskin, kjøleskap o.a.). Endel trawlere fra USA er ekstremt utstyrte. Den største enheten ombord kan være luftventilasjonsanlegget - dette kommer du sikkert ikke til å benytte. Dernest er watermakeren stor - flere jeg kjenner bruker ikke denne, men tanker vann fra land. De fleste jeg har kontakt med sier at ombyggingene går veldig greit. Men generatoren din - som er i det "øvre" skiktet kvalitetsmessig - har jeg forstått ikke lønner seg å bygge om. Det er turtallet som bestemmer frekvensen, som ganske sikkert er 60 Hz, og jeg har blitt informert om at det er ganske krevende å bygge denne om. Men forhåpentligvis er jeg feil informert. Dersom den leverer 110v /60 Hz er jo et spørsmål om du skal ha et 110 v system og et 220 v system ombord og gå veien via batteriene og konverter til 220 volt. Antar at flere kommer med innspill. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det meste av utstyret ombord driter nok jamt i om det er 50 eller 60Hz vil jeg tro, så bare kjøp en trafo som transformerer ned fra 220V til 110V, så er vel det meste i boks.

Noe utstyr KAN være kresent på frekvensen, så som TV-apparater og sånt, men det kan man jo bare la gå på 220V, det er selvsagt fornuftig å legge opp et 220V-anlegg samtidig som man installerer trafoen.

Link to post
Share on other sites

Den største enheten ombord kan være luftventilasjonsanlegget - dette kommer du sikkert ikke til å benytte.

 

Sei ikkje det roaldbj.

I Bayliner'en er det 3 stk A/C som kan køyrast både på kjøling og varme, det er eit sabba varmluftsanlegg når ein likevel har generatoren i gong.

Og det har ein gjerne når det meste av utstyret er avhengig av 220 evt 110V.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...