Skipper Worse Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 produsert i Taiwan. Kha Shing? I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
giver Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Kha Shing? Hei Verft: SEA CHIEF Byggenr.: 41 Byggested: KASHIUNG Byggeland: TAIWAN Båten er en TRADER-39 levert av Tarquin, eller som det het på den tiden mvh giver Link to post
giver Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 HeiKan skipsrådet bare endre til TRAWLERFORUM, og eventuellt lime den? mvh giver Hei Takker og bukker for hjelpen. mvh giver Link to post
giver Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Hei roaldbj Re. innlegg #31 Hvilken thruster har du? Jeg ser på bildet av thruster at motoren må ligge i ca. 45° forover, hvorfor? Hvilken thruster? (De thusterløse får ha meg unnskyldt) Hvilket bunnstoff bruker du? mvh giver Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Det første bildet er av baugpropellen i et stort rom under "king seize" køye. Baugpropellen er produsert av Volvo QL og har 90 kg skyvekraft, spesifikasjonen er QL BP 900: 41100628 12 V 89 kg/873 N 5 kW (7 hp) vertical 185 mm bronze 2 50 ft/16.5 m Det neste bildet viser hvorledes rem fra motor til propell driver selve baugpropellen. Når det gjelder spørsmål om bunnstoff er det benyttet 2 lag med Hempel light primer på slipt gelcoat og deretter 2 sprøytelag med Hempel glide speed. Sprøytingen skjer svært profesjonelt, hvor volum beregnes i forhold til bunnens areal og påføres inntil dette volumet er sprøytet ut i jevne lag. Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Nabobåten ved siden av "Perlen" er bygd i Taiwan, og heter Royal. Den er 47 fot. Utfra hva jeg forstår inngår den i konseptet som trawler. Eier opplyser dette. Jeg finner ikke presentasjon av Royal på nettet. Noen som kjenner noe til den ? Apropos denne båten. Det å føre denne damen er som å føre et skip! Jeg var rundt maløyene og innseilinga (smørsund) til Grimstad. Bredden anslår jeg til rundt 4-4,5 meter. Jeg er glad der ikke var andre båter ute, for det føltes at jeg trengte hele innseilinga så bred som denne var. Høyden var helt klart bidragsyter til "skipsfølelsen", da flybridgen ble brukt. Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Jeg traff en eier av en taiwanbygd trawler i Aalborg i sommer. Han fortalte at enkelte verft i Taiwan kunne få bestilling på opp til 10 trawlere fra USA. Produksjonen ble designet ut fra bestillingen med innkjøp av dørhåndtak, pullere o.a. til 10 båter. Kvaliteten på båtene var visstnok svært bra, men det var nærmest umulig å oppdrive reservedeler fordi produksjonen var satt til 10 båter med enkeltdetaljer kjøpt "rundt omkring". Motorene var imidlertid saktegående av god USA-kvalitet. Hans trawler var kanskje noe "klumpete" med stor firkantet akterprofil som ga stor plass, men som kanskje avvek noe fra begepet "vakker båt". Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Nabobåten ved siden av "Perlen" er bygd i Taiwan, og heter Royal. Den er 47 fot. Utfra hva jeg forstår inngår den i konseptet som trawler. Eier opplyser dette. Jeg finner ikke presentasjon av Royal på nettet. Noen som kjenner noe til den ? Hei Perlen Har den Royalen du skriver opp en like linjer som en Storebro. Den gamle sjefsingenøren til Storebro flyttet til Taiwan og startet det jeg mener er Royal. Flotte båter. Men kjenner igjen en del av trekkene til storebro. Vi sees! Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 roaldbj, den er nok klumpete i forhold til mange andre ja. Akter i båten inneholder 2 lugarer, den ene med dobbelseng og eget bad/dusj, mens den andre lugaren har 1 dobbelseng samt 1 køye. Alt i en bredde. Med andre ord, den ER bred. Den er voldsomt voluminiøs, men det er flere ting ved den båten som gjør at jeg liker den. baatsman, meg er igrunnen svært så usikker på om jeg kan se detaljer fra Storebro der. Mulig? Bare vær obs på at dette er en eldre dame, vil tro midt på 80 tallet. Skulle gjerne likt å vite litt mer om den, men som sagt, leting på nettet har ikke ført noe med seg så langt. (men nå er jeg ikke så flink som jeg burde til å lete .......) Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Han forlot Sverige på midten av 80 tallet. Ta detaljene det er lettest å se dette på er skiltet Hvor det står Royal. Ett treskilt veldig likt Storebro. Listverket rundt båten. Høy kvalitet. Ett par som har hatt slike båter er vel Tinius Eriksen, Kjell Almskog. Vi sees! Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Baatsman, du er på rett spor! Bra. Jeg har tittet på litt bilder i mellomtiden, og nå hvor du anfører detaljene i siste innlegg demrer det .......... Har du mer info om eventuell lenke etc? Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 (redigert) http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...mp;adTypeId=120 Kan dette ligne Perlen. Enda en 52 foteren. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=22&tot=22 Redigert 13.Oktober.2006 av baatsman (see edit history) Vi sees! Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Kan dette ligne Perlen. Tak over akterdekk har jeg tidligere ikke sett, men utover det er der mange fellestrekk. Denne jeg tidligere i kveld omtalt har litt mer diskret "Royal", men likheten er slående på mange andre ting. Flott båt !!!!!!!!!!!!!!! Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Hvis du ser på 52 foteren jeg la inn link på er den av en annen karakter. 47 som du skriver om er mer lik trawler-typen. Vi sees! Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 52 foteren ser jo mere ut som princess et eller annet. 47 foteren ser mere ut som trawler slik jeg ser det. Det er 47 fotere som ligner den jeg omtalte. Ringer de fra Hamar i morgen, konverterer jeg fra tre til plast. Neida, bare tøyset. Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Så vidt jeg husker er det en Royal Yacht som ligger inne i Fredrikstad-kanalen. Den er på 54 fot, og lik trawlere. Brukes til kursing av D5L sertifisering. Veldig spennende båter. Jeg liker båt-typen veldig godt på lik linje med Giver/Roaldbj sine båter.. Tror dette er en del av fremtidens båter i fartsregister 8-16knop. Har jo inneplass nesten som en Bavaria . Vi sees! Link to post
Skipper Worse Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Byggested: KASHIUNG Stavemåte ?... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
giver Svart 14.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Stavemåte ?... Hei Stavemåten er tatt fra skipspapirene. Etter hva jeg har forstått er det visst en del båtbyggerier samlet i dette området. Noe lignende Orust i Sverige. mvh giver Link to post
giver Svart 14.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Han forlot Sverige på midten av 80 tallet. Ta detaljene det er lettest å se dette på er skiltetHvor det står Royal. Ett treskilt veldig likt Storebro. Listverket rundt båten. Høy kvalitet. Ett par som har hatt slike båter er vel Tinius Eriksen, Kjell Almskog. Hei Hvis du følger linken Tarquin Trader ,klikk så på brokerage, tror jeg du finner igjen båten der. Du kan også bruke linken i min signatur. mvh giver Link to post
Nøtterøy Svart 14.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Stavemåte ?... Kao-Hsiung, en grei liten havne by på Sørvest kysten av Taiwan, vært der et par ganger med Gassbåt! Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Er det (på engelsk) Kaohsiung dere mener? http://www.khb.gov.tw/english/index.htm Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
giver Svart 14.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Er det (på engelsk) Kaohsiung dere mener? http://www.khb.gov.tw/english/index.htm Hei Fullstendig adresse til bygger er: Sea Chief 13 Dah Yen North Road Sheou Kaang Kashiung Taiwan. Dette er i følge skipsregisteret. mvh giver Link to post
giver Svart 14.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 (redigert) Hei Her er dagens arbeid på slippen: Det er en tung jobb alene. Stativet ble satt opp i dag, i morgen er det pressening og vinterkonservering av motorer, aggregat og fersk/drikkevannsopplegg. mvh giver Bildet er tatt med telefon. Redigert 15.Oktober.2006 av giver (see edit history) Link to post
roaldbj Svart 14.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Et imponerende vakkert skrog giver viser i #74. Jeg ser frem til å se detaljer fra skipet. Jeg har skjønt at en trawler eier må forholde seg til mange forhold ombord 1) både som man har gjort med annen motorbåt 2) men samtidig på en noen ennen mer omfattende måte. Alle ting er mer omfattende på en trawler og både konservering og høst-aktiviteter virker mer omfattende for meg i forhold til tidligere båter. For å ta noen spørsmål: Etter at syrefaste beslag er rengjort - er det da hensiktsmessig å føre på Owatrol-olje for å hindre ny oksidering? For å fjerne rustdannelse: er det klokest å benytte slipemiddel ( ekselpelvis Autosol) eller syre for oppløsning av rust, eksempelvis oksalsyre? Link to post
giver Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 For å ta noen spørsmål: Etter at syrefaste beslag er rengjort - er det da hensiktsmessig å føre på Owatrol-olje for å hindre ny oksidering? For å fjerne rustdannelse: er det klokest å benytte slipemiddel ( ekselpelvis Autosol) eller syre for oppløsning av rust, eksempelvis oksalsyre? Hei Jeg rengjør syrefast med Aotosol, rusten har ikke plaget meg. Bare på daviterne hvor det er montert noen heslige vinsjer alá båthengertypen renner det rust fra disse. I løpet ev vinteren vurderer jeg å bytte dem ut med elektriske som jeg kan montere under dekk. mvh giver Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn