Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Et forum for trawlereiere og andre interesserte .

Det kommer - det kommer. Vi må bare bruke litt tid vi i Norge.

Jeg tror både at eldre seilbåteiere og eldre motorbåteiere som ønsker å leve på sjøen gradvis vil konvertyere til trawler.

Jeg tror også at endel som har levd livet på hytter i fjellet vil oppleve fordelene med en hytter på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i denne båten i Bergen i går, var nettop ankommet byen og er vel muligens den eneste i Norge... Jeg ble frelst og drømmene er gang og tippelappen blir levert inn hver lørdag.. Eieren er "grunnleggeren" av Wema instruments i Bergen, med blått skrog kom den i fint driv inn mot Flesland brygge..... greide å bli invitert ombord og du verden for en skute... kjente det brant i D5L som lå i lommen..

 

04.JPG

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeh har de siste årene vært "innom" noen trawlere i størrelsen 50+ fot. Når man kommer opp i denne størrelsen blir bredden så pass stor, gjerne i området 5 meter pluss/minus noen cm, at det kan bli helt andre designmessige løsninger enn når båten er i området 4.20 cm bred, som gjerne er for trawlere i området 38 - 45 fot. Eksempelvis kan dobbeltkøyer da plasseres sideveis også i midtlugarer. Det er også imponerende å komme inn i maskinrom i trawlere i denne størrelsen, hvor man kan gå oppreist over alt. Det er et brukbart utvalg av trawlere i denne størrelsen både i USA, Australia og i Middelhavet. Jeg har syslet mye med tanke om trawler i denne størrelsen, men så lenge man er i arbeid og har begrensede midler får det bli med tanken. Ligger ved siden av en stor trawler nå om dagene. Forrige eier hadde ansatt egen "kaptein" som bodde i fremre lugar og holdt båten vedlike. Nåværende eier har bodd sammenhengende i båten det siste halve året siden den ble anskaffet. Den har eksempelvis 3 generatorer ombord (hvorav et Onan på 7.5 kw og ett Onan på 15 kw). Amerikansk tørketrommel er så kraftig (og med egne utluftingssystemer) at det største aggregatet må gå når tørketrommel settes i gang. Alt air-condition system er formidabelt. Eneste svakhet er visstnok varmesystemene ombord ikke fungerer særlig bra når det er kaldt ute. Når man har så stor båt tror jeg enten at man må ha mer og mindre fast hjelpemannskap for å etterse alle tekniske løsninger (og det er mye), eller bo i båten selv og ha rikelig tid til ettersyn og vedlikehold. Men man får svært mye plass å tumle på.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt ødelagt... er fullstnedig bitt av Trawler basillen og den er helt forferdelig, river og sliter i kroppen dagen lang... Tror jeg må rusle langs kaia i Bergen ettermiddag i håp om at denne basillen skal slippa taket i kroppen... fikk i dag priser og litt mere info om Selene 43 som er knakende kjekk båt... Koster bare 620000$ levert Hong Kong og veier 25 tonn :eek: , pluss litt ekstra dollar da til kjekt å ting..... på en 100000$ og litt moms og andre avgifter...

 

Dette er jo liksom pensjonistdrømmen, tror jeg stikker innom personalavdelingen og hører om muligheter for en skikkelig tidligpensjon... Det er noe som heter 58+ her i Hydro nå om dagen, skal se om 43+ også kan være tilgjengelig for meg.

 

01ext.jpg

01.jpg

06.jpg

ga.jpg

 

Tror jeg trenger profesjonal hjelp fra en som er utdannet innen feltet med "hvit frakk"...

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat lest om Sjøblomsten fra Fredikstad som i tidlig 90-årene krysset Atlanteren som første norske motorbåt. De var bla. på Amasonas og hadde mange fine opplevelser fra august det ene året til juni året etter. Turen fra Norge til Kanariøyene nevnes ikke med mange setningene.

De bemerker at turen fra England og hjem kan være ganske slitsom med krapp sjø. De brukte 5 dager og 6 timer hjem til Fr.stad fra Guernsey.

Sjøblomsten er en trawler på 42 fot med 2x 120 hk. Ford Lehman ombord.

En fantastisk morsom reiseskildring jeg gjerne lser om igjen.

 

For dere som ferdes mye i Strømstad-området ses Sjøblomsten til stadighet, fortsatt i familien Liens eie.

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror nok båten er blitt brukt til utfluker i firma regi.Bærer preg av det. Det vi ønsket med turen var å se innredningsløsninger. Tror pentry var fjernet helt på denne båten.

 

 

En GB skal se ut som en GB og ikke noe moderne greier. Og i alle fall ikke med drev.

Det er min mening om en trawler.

 

En GB Classic 42 foter kostet i 1994 kr. 2.9 mill for standard båt med med 2 x 135 hk. motor.

Den gang solgt av West marine Int. AS i Bergen.

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er jo en grei Marine Trader 34 DC (Double Cabin). Pris 1.050.000 men det bør være godt prutningsmonn. Bl. a. fordi den har Volvo "TD" motorer dvs. hjemmemariniserte (men likevel uslitelige motorer). Pluss at man må være en anelse skeptisk når eieren ikke staver båtprodusentens navn riktig. :rolleyes:

 

84_477028923.jpg

Link to post
Share on other sites

SW - har sans for det "nye" livsmottoet "Flyvebridge-nyter". Er dette å forstå slik at du til enhver tid, uansett vær og vind, er på overdekket når du seiler. I så fall er vi minst to. Jeg har nå kommet frem til en perfekt bekledning i høljregn og vannsprut som virker fantastisk og som inkluderer bekledning fra topp til tå. Seiler nå utelukkende på overdekket uansett vær og tidspunkt på døgnet. Jeg hadde en episode i sommer med STORE bølger hvor jeg holdt på å ramle av overdekket. Etter dette har jeg søkt å få fjernkontroll for nødstopp av de to motorene. Men leverandør av ett system har ikke klart å gi meg noen god løsning. Har du fjernkontroll for nødstopp av motorene?

Link to post
Share on other sites

Jeg også liker meg så godt på fly at det skal mye gjøres om jeg må trekke meg ned. Kona derimot flytter ned ved ruskevær og bølger. Appropos bølger, bølgebevegelsene kjennes og føles mye kraftigere på fly enn nedenunder. Har vel å gjøre med at en på fly sitter utenfor "rollsenteret". Spesiellt ved sideveis rulling kan g-kreftene være påtagelige. Jeg har vel enda ikke opplevet å bli kastet ut av stolen. Jeg har bøtteseter med sidestøtte og sitter rimelig godt spikra fast. Har en åpen sofa som jeg har sett på mange båter kan jeg lett forestille meg at en kan bli kastet av setet når en er ute i ruskevær.

 

Fjernkontrollen for nødstopp sitter som sakt gjerne nedenunder og fyrer når livet blir for hardt på fly. Om hun ser meg, og får stanset båten om jeg blir kastet på sjøen kan jeg jo bare håpe på :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg også liker meg så godt på fly at det skal mye gjøres om jeg må trekke meg ned. Kona derimot flytter ned ved ruskevær og bølger. Appropos bølger, bølgebevegelsene kjennes og føles mye kraftigere på fly enn nedenunder. Har vel å gjøre med at en på fly sitter utenfor "rollsenteret". Spesiellt ved sideveis rulling kan g-kreftene være påtagelige. Jeg har vel enda ikke opplevet å bli kastet ut av stolen. Jeg har bøtteseter med sidestøtte og sitter rimelig godt spikra fast. Har en åpen sofa som jeg har sett på mange båter kan jeg lett forestille meg at en kan bli kastet av setet når en er ute i ruskevær.

Fjernkontrollen for nødstopp sitter som sakt gjerne nedenunder og fyrer når livet blir for hardt på fly. Om hun ser meg, og får stanset båten om jeg blir kastet på sjøen kan jeg jo bare håpe på :rolleyes:

 

Ja, bølgebevegelsene er påtagelig mer markert oppe enn nede, der er som med pendelbevegelsen på høykant. Dette er noe av grunnen til at jeg trives bedre oppe - da føler jeg kreftene i bølgene og trimmer fart, flaps og kurs optimalt av hensyn til de andrer i båten.

Den levdende fjernkontrollen er grei å ha. Hun skal stoppe motorene, eventuelt ta Williams turn, i verste fall legge ut anker med 50 meter kjetting og trykke på den "røde" VHF-knappen. Men - ofte seiler jeg alene, særlig i "tøft" vær. Da er jeg alene. Eller: jentene nede småsover, leser, spiller kort, diskuterer, og tenker lite på meg "tulebukk" på overdekket. Jeg trenger et system for å stoppe begge motorene med fjernkontroll som utløses av berøring med saltvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger et system for å stoppe begge motorene med fjernkontroll som utløses av berøring med saltvann.

 

Det kunne noen og enhver ha bruk for. Jeg har åpen båt, og har hatt kontakt med det våte salte vann på uttsiden av båten. Den gang var der heldigvis folk ombord, men jeg er også ofte alene i båten, så en eller annen form for "dødemannssnor" / fjernkontrol, for dieselmotor, hadde vert en uvuderlig sikkerhetsfaktor.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...