Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Ja, bølgebevegelsene er påtagelig mer markert oppe enn nede, der er som med pendelbevegelsen på høykant. Dette er noe av grunnen til at jeg trives bedre oppe - da føler jeg kreftene i bølgene og trimmer fart, flaps og kurs optimalt av hensyn til de andrer i båten.

 

Den er jeg med på -- første gangen vi var ute i skikkelig blest, som ga jevnt over 2-4 knop ekstra når vinden var aktenfra, hadde jeg et svare leven for meg selv høit Der Oppe. Vinden pisket meg her og der, hadde ikke fjernkontroll til autopiloten og styrte manuelt, etter papirkart, med slarkete styring (luft) ... etter hvert begynte både teppe og puter å flagre ... da jeg så sprang ned på akterdekket og brølte inn at QB fikk ta imot mens jeg lempet inn alt løst, lurte hun svært på hva det var jeg gaulte etter. For der nede gikk det jo pent og pyntelig for seg!

 

Jeg trenger et system for å stoppe begge motorene med fjernkontroll som utløses av berøring med saltvann.

 

Det kan da ikke være noen heksekunst å lage en eller annen form for dødmannsknapp koblet til stoppmagneten? Dvs. at dødmannsknappen kobles om 12V+ i stedet for - og dermed gir strøm til magneten, som stopper fuel flow ... Det enkleste er ofte det beste og med el. dødmannsknapp så stoper vel båten før du har falt HELT overbord også, kan hende?

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke være noen heksekunst å lage en eller annen form for dødmannsknapp koblet til stoppmagneten? Dvs. at dødmannsknappen kobles om 12V+ i stedet for - og dermed gir strøm til magneten, som stopper fuel flow ... Det enkleste er ofte det beste og med el. dødmannsknapp så stoper vel båten før du har falt HELT overbord også, kan hende?

Fullstendig enig SW - utfordringen er at jeg ikke har klart å finne produsenten av et slikt enkelt system. En av produsentene av nødstopp har lovet tilbakemelding - etter dette har jeg ikke fått noen tilbakemelding. Kan vi drøfte dette videre sammen med Poseidon i Stavanger (D5LA)?

Link to post
Share on other sites

Der finns mange "gamle" dieselmotorer med stoppwire. Finns der noen mulighet for å lage nødstopp for dem. Det går jo ann å binde stoppwiren fast til armen, men jeg tror ikke at det vil funke. Forslag??

 

Ps. Unnskyld avsporingen av tråden.

 

Pss. Kanskje starte en tråd om dette?

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Her er jo en grei Marine Trader 34 DC (Double Cabin). Pris 1.050.000 men det bør være godt prutningsmonn. Bl. a. fordi den har Volvo "TD" motorer dvs. hjemmemariniserte (men likevel uslitelige motorer). Pluss at man må være en anelse skeptisk når eieren ikke staver båtprodusentens navn riktig. :rolleyes:

 

84_477028923.jpg

 

Denne fristet ikke. Desuten kun en maskin. Som du sier, her bør det være godt prutningsmonn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Desuten kun en maskin.

Det er endel diskutert både i trawlermiljøer og i GB miljøer hva som er klokest - en eller to maskiner ombord. Dersom man skulle trekke frem et par hovedargument fra de to leirene syne det å være. En motor: bedre beskyttelse av propell fra kjøl og mindre drivstofforbruk. To-aksel: bedre sikkerhet ved motorhavari og bedre manøvreringsevne.

Blir spennende å se hva vi mener i Norge.

Link to post
Share on other sites

En motor: bedre beskyttelse av propell fra kjøl og mindre drivstofforbruk.

Mindre drivstofforbruk med en kontra to motorer er jeg ikke uten videre enig i. Mens en med en motor egentlig ikke har mye valg, er forbruket med to motorer svært mye opp til en selv. Velger en å gå i høy marsjfart med begge motorene i drift er det nok riktig at forbruket blir noe høyere. Velger en derimot å gå i desplasementsfart med kun en motor i drift vil en kunne oppnå forbrukstall du bare må se langt etter med enkeltinstallasjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mindre drivstofforbruk med en kontra to motorer er jeg ikke uten videre enig i. Mens en med en motor egentlig ikke har mye valg, er forbruket med to motorer svært mye opp til en selv. Velger en å gå i høy marsjfart med begge motorene i drift er det nok riktig at forbruket blir noe høyere. Velger en derimot å gå i desplasementsfart med kun en motor i drift vil en kunne oppnå forbrukstall du bare må se langt etter med enkeltinstallasjon.

Kjære Rem:

Jeg har litt tungt for det nå om kvelden:, men hva sier du her: Velger en derimot å gå i desplasementsfart med kun en motor i drift vil en kunne oppnå forbrukstall du bare må se langt etter med enkeltinstallasjon.

 

Er det slik at vi som har to motorer seiler med mindre drivstofforbruk med en motor sammenlignet med de som bare har en motor?

Link to post
Share on other sites

Er det slik at vi som har to relativt små motorer seiler med mindre drivstofforbruk med en motor sammenlignet med de som bare har en stor motor?

Ja, normalt er dette tilfelle Dette har jeg skrevet om bla. her.

Merk at vi snakker om en stor kontra to relativt små motorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om hva som var Boat of the Show i Grebbestad i går! Baatplassens Pascal lå der med sin Nordhavn 46. Det var et rush av nysgjerrige. :yesnod: Ikke så rart - for det er en utrolig flott båt og heller sjelden å skue på våre breddegrader.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Denne var jo absolutt en nytelse ...

 

49 fot LOA, stål, tre soverom, to Ford Lehman, stort CBC-dekk for avnytelse av livets gleder, pris kun beskjedne EUR 245.000.

 

Og så navnet, da!! Etter staten som ikke bare Mossinger har et statuetisk forhold til men som også i en snikmorders sinn krevde blodhevn på Abe Lincoln. For ikkeå snakke om .... nei, vi kan la det ligge.

 

Løp og kjøp!

 

 

 

virginia.jpg

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

49 fot LOA, stål, tre soverom, to Ford Lehman, stort CBC-dekk for avnytelse av livets gleder, pris kun beskjedne EUR 245.000.

 

Og så navnet, da!! Etter staten som ikke bare Mossinger har et statuetisk forhold til men som også i en snikmorders sinn krevde blodhevn på Abe Lincoln. For ikkeå snakke om .... nei, vi kan la det ligge.

 

Løp og kjøp!

 

Jo'o, til og med en garvet seiler som Hulda syntes dette var bra greier. Og vi som lever så nær EU og resten av verden behøver strengt tatt ikke ta skipet inn i norsk farvann i det hele tatt. Dermed blir ikke mva noe tema.

 

Ellers så er det med en viss glede jeg registrerer at skuta var bygget for a very demanding customer that is still in mint condition. Det er altid hyggelig at tidligere eiere trives og har det bra.

 

Det eneste som skurrer litt er totalt 240 hk motorkraft. Det virker ikke spesielt mye på en slik båt. Den er utvilsom undermotorisert. Byggematerialet er derimot helt topp.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det med en viss glede jeg registrerer at skuta var bygget for a very demanding customer that is still in mint condition. Det er altid hyggelig at tidligere eiere trives og har det bra.

 

:lol: :lol: Jeg siklet sånn da jeg leste gjennom alt sammen at dette unnslapp min oppmerksomhet. Pleier ellers å plukke opp slike gullkorn.

 

 

Det eneste som skurrer litt er totalt 240 hk motorkraft. Det virker ikke spesielt mye på en slik båt. Den er utvilsom undermotorisert.

 

Neida, det holder i lange baner. Er ikke sjangs om å få den i noe slags plan uansett. Gange for en motor her (rem-metoden) vil sikkert gi hyggelig forbruk og ganske OK fart.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser Roaldbj og rem manøvrere seg til kai med to motorer er jeg ikke i tvil hva jeg vil foretrekke.

Greit at jeg mister flyndra under propellen, men da må man ta sine forholdsregler når man skal inn på grunt farvann.

 

Jeg ser rem gå for en maskin i god dorgefart på en maskin. Han bytter på hvilken maskin som skal gå slik at begge for gangtid underveis.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Neida, det holder i lange baner. Er ikke sjangs om å få den i noe slags plan uansett. Gange for en motor her (rem-metoden) vil sikkert gi hyggelig forbruk og ganske OK fart.

 

Og får du en vestlandskuling i snuten bør du helst kjøre en annen vei. Fartspotensialet til Hulda trekker borti 100 hk på flatt vann. Da gjør vi såder 8 knop, når vi får riktig propell, Hulda og jeg. Nå er motoren min trimmet ned til 140 hk, og vi trenger dem. Fordene skal slite saftig for å drive den villaen der mot en kuling og holde 5 knop. Jeg tror jeg ville foretrukket 200 hk i hver motor. Men det koster kroner å fore slike store motorer, det er det ingen tvil om.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg var på verdens ende i sommer og så denne perlen av en båt im000684.jpg
er dette er en Trawler?
den var stor våres båter syns så vidt på andre siden av baugen på denne :eek: det så ut til å være et eldre ektepar som eide denne båten.



Nydelig båten :flag: espen c tok bilder båten. Jeg tok bilder brygg og samme båten stod i høyre side i Lillesand sommer i år.
bilde_115.jpg
At-le
Link to post
Share on other sites

Grand Banks var favoritten (som nr 1), og etter en kjapp presentasjon av en Fleming i Grimstad i fjor eller året før har Fleming blitt nr 1...

 

Vakker ...

 

 

Ja ja, jeg vil bli storfornøyd med en Grand Banks eller liknende også ;-)

 

Før ville jeg ha rundt 60 fot, men har i senere tid moderert meg. Det er godt nok med plass i en 40 - 48 foter egentlig...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nelson Trawlers har en relativt fin oversikt over det som rører seg i salgsmarkedet for trawlere "over there" som også tar med seg karibien.. Det er par linker som bringer en direkte inn i world wide trawler markedet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...