function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Det står ikke hva pengene går til, men det vet vi jo: Pengene går til de tiltak KNBF anser som passende å ta i bruk for å nå målet. Så jeg overførte de 75 kronene det ble bedt om i trygg forvissning om at de blir brukt til båtfolkets beste.

 

Og skulle KNBF ikke få gjennomslag? Ja, da har de i alle fall prøvd og jeg har bidratt med mitt lille beløp. Tenk om 100.000 båteiere ga 75 kroner? Da kunne man kjørt kampanjer til krampa tok KNBF eller Regjeringen.

 

Lotus

 

PS: Selv om det er lett å støtte, er det enda lettere å la være å støtte. Og det er kjempelett å finne på en grunn for ikke å støtte.

Link to post
Share on other sites

Alle må bidra med det de kan. Dette er en så viktig sak at ingen må sitte på gjærdet! Personlig vil jeg gå foran med å etablere "seilbåteiernes solidaritetsfond til støtte for ruinerte hekksjøgeneraler". Et fond hvor man kan søke støtte til dieselinnkjøp utfra motorstyrke og dokumenterte utgifter. Tanken på at sjøens brøytemannskap kanskje er nødt til å senke farten med flere knop til neste sommer, er skremmende, og får det til å brenne i lommeboka etter å bidra til denne delen av kystkulturen.

Det er mulig at TV aksjonen 2008 vil gå til dette formålet, men inntill da trenger vi alle midler vi, som ikke er i den fortvilte, motoravhengige situasjonen, kan bidra med. Det samles inn både rene penger og diesel. Husk hver slant teller til dette gode formål.

Husk: Uten sjøens brøytemannskap vil fjordene gro igjen!

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har to motorer i båten fant jeg det riktig å overføre 150,- til Dieselaksjonen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kansje di best anvendt penga på lenge ,hjelper ikke en dritt å ikke gjøre noe i værtfall .Oladunk sier ikkeno han veit du , huene i oslo legger på det ene etter det andre og ola betaler . Kansje på tide vi beynner å rassle litt med knivane her eller sablene , er det ikke dyrt nok som det er da eller ? Så mange medlemmer det er her inne på B.P bør det kansje ha blitt dratt igang en underskrivs kampanje også . Hjelper ikke sier noen , hjelper vaffal ikke å prøve . Skal vi bare sitte å vente å se dem legger på prisen , eller skal vi prøve å gjøre noe med det ? :smash:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg er for solidaritet og at alle som bruker motor på sjøen skal betaler likt for det ,enten de har diesel eller bensin, så har jeg ikke overført et rødt øre.. Forurenser man, så får man jaggu betale for det. Gi heller 70 kroner til natur og ungdom. Regner ikke med at en eneste sjel på dette forum, kommer til å gruse familieøkonomien på grunn av at de må betale litt mere for luksus og rekreasjon.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Mmmm..... så du er for solidaritet? Hvem er du egentlig solidarisk med?

 

Så du er for prinsippet om at forurenser skal betale? Det er jeg også. Da er du vel mot avgiftsøkningen hvis det viser seg at forurensningen bare forskyver seg til andre ting enn diesel-båt og kanskje forverres? F.eks. bensinbåter, biler, flyreiser og andre kjekke ting vi kan finne på å bruke penga våre på i steden.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig Lotus! Husk desuten at uten sjøens brøytemannskap vil havet søples til og gro igjen! Uten disse ustoppelige sliterne ville det myldret fram ennå flere kajakkpadlere i glorete kajakker, unger i patetiske plastprammer med makrellhekle og hellyhansenflyteplagg, og små plagsomme og vinglete seilbåter. Dette er et verdivalg! Dieselen renser jo egentlig opp! Og hvem skulle ellers øvet skogsmatroser i småbåter i altfor smule farvann, i å mestre krappe brottsjøer og hurtig koordinasjonsevne? Nei store, raske motorbåter representerer en type båtliv sjøen ikke kan klare seg uten, og det burde egentlig vært satt av en pott i statsbudskjettet for å gi eierne anstendig lønn! Såpass solidaritet bør man kunne vise!

Link to post
Share on other sites

Sofaseilersjøsprøyt som tar vekk fokus fra det saken gjelder? Det er vel det vi trenger minst av alt akkurat nå.
Ærlig talt Lotus: Denne "kampsaken" er for meg noe av det mest patetiske jeg har opplevd. Ikke rart du har problemer med å holde fokus! Det er greit at baatplassen.no ikke er stedet for politiske diskusjoner, men uansett hva man måtte mene om avgifter burde man forvente av voksne mennesker å ha evne til å sette ting litt i perspektiv. Avgift på båtdiesel må ses i sammenheng med avgifter ellers i samfunnet. Jeg kan ikke finne ett holbart argument for at båtfolket skulle få frikort her! Ikke har jeg kommet over noen argumenter som holder vann i diskusjonene her heller. Det er derfor jeg bare prøver å "hjelpe" dere litt... :wink: .

Har i alle fall gitt dere et bra slagord, hva?

Link to post
Share on other sites

Litt av problemet med denne aksjonene er vel at avgiften er vedtatt før noe som helst kommer ut av denne aksjonen.... Vel det kan jo hende de rekker med en annonse eller to hvi det blir aksjonsformen den dagen dette bankes i Stortinget....

 

Etter har hørt på finansspolitisk talsmann for arbeidernesparti på en radiodebatt her forleden så ble jeg overbevist om at dette er en tapt sak, så det hjelper ikke å bed for sin syke mor.. Hvis det virkelig er noen som tror at regjerningen vil akseptere ennå en "tapt" CO2 sak, ja da beundrer jeg virkelig deres optimisme..

 

Forøvrig så er jeg faktisk enig med Sofaseileren konklujson her, denne avgiften har utløst en del tråder med sikkert mange hundre ja sogar tusen innlegg, men ennå er det ikke et eneste argument som holder vann her slik som jeg ser det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen vektige grunner for å innføre avgiften heller jeg sydvesten ? Ikke annet enn for å tette ett eller annet høl i Statskassa . Hadde enda avgiften gått til miljøtiltak så hadde det jo enda vært noe . Slik jeg ser det så gjør avgiften sitt til at det holdes liv i gamle motorer enda lengere,utskiftings takten går ned og det blir ikke så mye bedre for miljøet. La forurenser betale,det prinsippet er greit nok men en burde heller se på hvilke miljøforbedringer en kan oppnå med å redusere eller fjerne hk avgiften,

Jeg er nesten villig til å vedde hue mitt på at miljø er kun en dårlig unnskyldning for å øke avgiftene og at den egentlige grunnen er å tette en eller annen sprekk i budsjettet. Det ville ikke forundre meg en dritt om det blir innført miljøavgift i form av en årsavgift på båt også med tiden.

SV vil nok ha et stort behov for å markere seg som miljø partiet fremover og det kan jo gi en del kreativ avgiftstenking fra den kanten.

Mine kr 75 er avsendt.

Link to post
Share on other sites

Forurenser man, så får man jaggu betale for det.
Ehh, ja ...?

 

Jeg kan ikke finne ett holbart argument for at båtfolket skulle få frikort her!
Feil spørsmål og feil konklusjon... det som er spørsmålet, er hvorfor det skal være avgift på diesel, ikke det motsatte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Sydvesten. Er selvfølgelig enig i at bensinavgiften(veiavgiften) burde vært fjernet fra båtbensin men det er vel så langt som logikken strekker seg. Det jeg har lest av argumenter fra dieselaksjonen er vel noe av det veikeste jeg har sett av aksjoner som tar mål av seg til å forandre et foreslått budsjettvedtak.

Sofaseileren har en del gode poenger selv om han selvsagt setter det på spissen i sin ironi.

Det er mange andre saker som burde få større oppmerksomhet fra oss båtfolk enn dette. Hva med den store mangelen på båtplasser for eksempel?? Det er jo et kjempeproblem som virkelig hemmer folks mulighet til å ha god tilgang til rekreasjon på sjøen.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Har ingen som helst tro på en slik aksjon.

Denne regjeringen har allerede svelget så mange kameler at de har ikke magemål til flere. Nei denne avgiften er kommet for å bli. Og tro nå endelig ikke at det vil bli noen endring sjøl om det skulle komme en annen regjering på banen. Åneida, de er like avgiftskåte hele gjengen.

Så da så----:headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er mange andre saker som burde få større oppmerksomhet fra oss båtfolk enn dette. Hva med den store mangelen på båtplasser for eksempel?? Det er jo et kjempeproblem som virkelig hemmer folks mulighet til å ha god tilgang til rekreasjon på sjøen.

:yesnod: Eller hva med saker som har med sikkerhet på sjøen å gjøre? Jeg mener KNBF får et problem her når de kjører dette fram som viktigste fanesak. Det angår tross alt bare en del av båteierne, og KNBF framstiller seg som en organisasjon som skal ivareta alle båtfolks interesser. De fleste båtene i Norge er vel mindre båter med påhengsmotor mener jeg å ha lest et sted?

 

KNBF bør de holde seg til saker som angår alle, og ikke pøse inn alt de har av resurser på denne saken. Jeg er ikke medlem av KNBF, men hvis jeg hadde vært det, ville jeg nok meldt meg ut hvis jeg så at de brukte alle ressurser på en sak som bare angår noen, og som det er så stor politisk ueninghet om.

 

Det burde også gått klarere fram hvordan de konkret har tenkt å bruke pengene de nå samler inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...