Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Det er ikke bare du som lurer på dette Contraband... Det har jeg etterspurt både den 18/10 innlegg #97 og den 19/9 innelgg #110...

 

Det er greit å informere om hvordan de tenker seg denne aksjonen så vi vet hva hvordan pengene blir brukt... Det å refere til et brev fra an 15 åring synes ikke jeg vitner om noen særlig gode argumenter... Jeg kunne gjern fått min 12 årige datter til å formulere det samme, eller det motsatte om jeg "ordla" meg slik i heimen..

 

De 75 kronene fra meg ligger klar i "konvolutten" og blir sendt i det øyeblikket aksjonsledelsen er i stand til å informere om hvilken strategi de planlegger å bruke for å få regjeringen til å endre denne posten på budsjettet..

 

Jeg skjønner at de må besvere e-post fra medlemmer, men om de hadde hatt god informasjon på hjemmeisden sin så hadde de kanskje spart seg for noe e-post..

 

Det er greit å gå ned med flagget til topps i en slik sak, men skal det ha noen hensikt så må de som er årsaken til forliset i allefall ha sett flagget tydelig.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er bare hva de 75 grunkene går til, hmmm

Hei Contraband og Sydvesten :seeya:

Se mine innlegg nr. 93 og 95 på side 10.

Alt koster! Hittil har ca. 19.000 KNBF-medlemmene betalt for "gildet" gjennom sine kontingenter til forbundet. Vi 4 i sekretariatet har heller ikke mer enn 24 timer i døgnet og dieselaksjonen kommer tross alt i tillegg til alle våre andre daglige gjøremål. Vi synes at det ikke er riktig at våre medlemmer skal betale hele regningen for en aksjon som gjelder en stor del av båtfolket. Derfor har vi satt igang aksjonen, har opprettet en egen web-side og et eget kontonummer, uavhengig av KNBF's øvrige virksomhet. Derved vil vi gi også ikke-medlemmer en mulighet til å være med på å støtte aksjonen og eventuelt bidra med å betale det aksjonen koster, uansett hva de ellers måtte mene om KNBF og det vi driver med.

Det forundrer meg imidlertid at det er de som ikke er medlemmer som skriker høyest om hva i huleste dette &%#" forbundet foretar seg og som står først i køen med å kritisere det vi gjør eller er skeptiske til å betale inn 75 kroner til aksjonen. Rare greier... Både støtte og bidrag er jo en frivillig sak. Derfor gleder vi oss over både støtte og konstruktiv kritikk. Det som måtte komme av "sure gulp" får vi ta med på kjøpet.

Vi står på okke som!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Når man samler inn penger til et godt formål, så bør man ha en plan for hvordan dette skal brukes.... Estimatet er så vidt jeg har brakt på det rene på 50000 innbetalinger av 75 kroner.... Det er inntekssiden på dette budsjettet..., så langt viser det 19000 innbetalinger.. Det er greit.

 

Men det som jeg etterlyser hvordan skal disse pengene brukes aktivt inn i kampen for å forhindre at avgfitsendringen blir gjennomført, det kan da ikke være så vanskelig å komme med dette... Jeg tar det for gitt at det ligger en plan bak disse innsamlede midler..

 

Man kan gjerne kalle dette "sure gulp" eller noe annet.... men jeg mener fortsatt at det vil være mye lettere å samle inn midler hvis giverne blir fortalt noe om strategien og det videre løp her.. Det eneste vi hittil har blitt opplyst er at det koster penger å bygge opp samt drifte en hjemmeside..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten :seeya:

Jeg har ikke oppfattet dine innlegg som "sure gulp", bare så det er sagt. Men det har jo kommet noen av den sorten også.

Det har ikke kommet inn 19.000 innbetalinger dessverre. KNBF har 19.000 medlemmer som betaler kontingent til forbundet og som har finansiert aksjonen frem til nå. I skrivende stund er det kommet inn 90 innbetalinger på kontoen til dieselaksjonen. Det får vi ikke gjort stort for, så jeg tror ikke at det blir noe stort problem å finne ut hva de pengene skal brukes til...

Det er jo slik at vi ikke kan bruke penger vi ikke har, men hvis det hadde vært mulig, ville vi brukt penger på å engasjere et profesjonelt PR-byrå til å ta seg av produksjon av kampanjemateriell, pressemeldinger, annonser i riksavisene etc. etc. Hittil er det de "glade amatører" i KNBF og vår web-master som har gjort jobben etter beste evne...

Det er som vår president pleier å si: Betaler du med peanøtter så får du apekatter! :lol:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

:puke: Greit nok om milijøavgiftene hadde reelt blitt brukt til noe fornuftig.

Det er bare et nytt utspill i fra Sorgens Soria Moria Erkleringen til barnehage bygging etc.

Prod. pris pr. l diesel ligger vel på ca 10-15 % av bensin da det er et biprodukt, hvem er den store tjuven her ja det må vere STATEN. og det er VI så velg riktig ved neste valg.

Link to post
Share on other sites

Heisann Syvert.

 

Når matriellet skal lages, ville det vært en idé og lage en poster (A4) som kan lastes ned og printe ut.? Eller finnes noe slikt allerede?

Kunne vært kjekt og hengt opp i havnene, for det er nok ikke alle båtfolk som er på internett.

Hei bastard30000 :seeya:

Vi jobber med saken og regner med å ha en poster klar på mandag. Det går også ut brev til samtlige medlemsforeninger med oppfordring om å iverksette en underskriftskampanje slik at de som ikke er inne på Internet også skal kunne få en mulighet til å protestere. Våre regioner jobber nå med å kontakte båtforeninger som ikke er tilsluttet KNBF.

Nyhetsbrev og poster etc. legges ut på www.dieselaksjonen.no

:cheers:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

I jugebua i min forening - som er en 100% motorbåtforening - er ikke dieselavgiftsdebatten ofret et ord hittil. Ikke fordi gubbene ikke er oppmerksomme på forslaget, men fordi de/vi rett og slett finner det uinteressant å diskutere. Helt greit med avgift - det finnes viktigere ting i verden - f.eks. hummer/krabbe- og torskefiske, samt hvem som skal ligge hvor på opplagsplassen og dato for julebordet og andre essensielle ting for båtfolk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe stort tema i vår båtforening heller.... da jeg tok opp temaet blant noen medlemmer på dugnaden i går kveld, så ble det sagt et enkelt huff... og that's it...

 

På jobben på Karmøy som også består av mye motorbåtfolk som bruker båten hele året, er heller ikke dette noe stort tema... Ei heller er dette noe stort tema i massemedia, selv om enkelte nettsteder og mindre lokalradioer har hatt dette på plakaten...

 

Siden det kun er rundt 100 personer som har betalt inn 75 korner, som vel omtrent er det antallet som har flagget sin innbetaling her fra baatplassen... så er det vel like greit at denne aksjonenen avblåses og pengene doneres til et godt formål.... f. eks. kommende søndag er det en gyllen mulighet her... Da vil til og med jeg bidra med kornasje...

 

Da kunne vi jo i allefall blitt hørt på tv aksjonen..... som følges av mediakåte politikere..

 

Jeg har liten tro på at plakater og underskrifter i båtforeninger har noe som helst for seg... men klarer vi å kuppe media, da kan det ha noe for seg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe stort tema i vår båtforening heller.... ....

 

Kanskje de med litt mindre penger enn deg snakker om det når du ikke er der, Sydvesten?

Det er ikke alle som liker å snakke om at de synes en avgift på 3,28,- blir et problem. :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvordan dette lar seg gjøre i praksis jeg.

I grisgrente strøk i landet er det kun Marin Gass Olje beregnet på fiske/frakte flåten å få kjøpt !

Skal 90 % av småbåtflåten i landet begynne å bære Autodiesel i kanner eller ??

Skal 90 % av tankanleggene langs kysten installere egne tanker/pumper for Autodiesel + dyr og forurensende frakt på denne fordi at staten skal ta inn lusne 22 mill ekstra i avgifter !!

Har de tørna helt nå ! :confused:

Herregud det får da være grenser til tull. :puke:

 

 

Hallo, vi snakker om 22 mill i inntekter for staten her !

Det er som piss i havet å regne !

Dette dusteriet må kun være vedtatt for å irritere folk med båt ! :puke:

 

Det må jo koste hundrevis av mill for bunkers stasjoner langs den vidtrakte kyst å installere egne tanker og pumper for farget MGO og ufarget Autodiesel.

 

Belag dere på å bære ufarget Autodiesel på kanner heretter folkens. :lol::lol::lol:

 

Dette forslaget virker like lite gjennomtenkt som sykelønnsordningen !

Om det er mulig ! :lol::lol::lol:

 

Se hva avisa Tromsø nå skriver.

Herregud hva disse folka i Oslogryta får til.

Dustepolitikk !!!

 

 

tromso.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Får meg til å tenke på - og omskrive litt på denne:

 

" Ka`farsken sku`vi gjort uten diesel....sku`vi bært båtan??" :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Får meg til å tenke på - og omskrive litt på denne:

 

" Ka`farsken sku`vi gjort uten diesel....sku`vi bært båtan??" :lol:

 

" Ka`farsken sku`vi gjort uten diesel....sku`vi brukt seil på båtan??"

:yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dei som vil at dieselaksjonen i detalj skal redegjere for kva dei 75 kronene brukast til, kjem etter mi meining i bås med karen i reklamefilmen for Posten - "jaaaaa? Skeptisk...."

 

75 kr er ikkje meir enn eit godt handslag, og det synst eg alle båtfolk kan gje.

 

Sjølv blir eg neppe berørt av den nye avgiftsauken. Eg har jo kombibåt...... Men eg støtter aksjonen likevel, eg liker ikkje lovendringar som gjer vanlege folk til lovbrytarar.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av dem som har spurt etter en redigjørelse på hvilken filosofi og strategi dieselaksjonen skal benytte for å nå frem med målsetningen de har satt seg.. Jeg har også kommet med forlslag til hvordan jeg mener en bør legge opp strategien, det er ikke så mange andre som har kommet med det..

 

Det mener jeg fatisk de burde skrevet helt uoppfordret, det er det meste kravet man kan stille til en som ber om penger til en aksjon..

 

Det er ikke beløpet som er avgjørende her... har de en god strategi for hvordan de vil nå målet så er jge mere enn gjerne med og støtter en aksjon med dette beløpte mange ganger om det vil hjelpe... Men det å henge opp underskiftslister i en avbefolket båthavn eller marina i slutten av oktober anser jeg som tilnærmet skivebom... samt et "diktert" brev til statsministeren fra en ungdom.. så langt...

 

Det er nå 15 dager siden statsbudsjettet ble lagt frem og så langt har det ikke kommen noe vettugt frem.... riktignok gikk rundt 10 dager før det ble bestemt noen aksjon i det hele tatt...

 

Jeg respekter selgvsagt at skorpe mener jeg er i samme bås som reklamefilmen for posten, og er skepisk...

 

Jada jeg er skeptisk.... i allefall til aksjonsformen som hittil har vært flagget fra dieselaksjonen. Hadde dieselaksjonen kommet med noe som kunne ført til at vi ble hørt... og kunne fått gjennomslag for å ikke innføre avgiftsendrigen.... ja da hadde noek skepsisen blitt kraftig redusert.... men i dag... så råder fortsatt.... skeptisk ja..... og pengene ligger klar til tv-innsamlingen i morgen.... da vet jeg i allefall hvordan de innsamlede blir brukt...

 

Videre så kikker jeg litt etter de store båtprodusentene i kongeriket her, de burde jo være på banen for lengst både med støtte til aksjonen samt i rikemdedia... Det har jo blitt hevdet her at flere tusen arbeidsplasser ville forsvinne langs kysten vår.... Jeg ser at Norboat er inne med en støtte, de andre giverne er jo mere av "privat" karakter... Jeg savner navsn som Windy, Scand, Nidelv, Saga boats, osv.... samt importørene av store utenlanske båter som Princess osv... Jeg kan ikke se at de er representert på giver listen.... ei heller så har jeg sett at de har vært i riksmedia og flagget sine konkurser...

 

Kan dette rett og slett være en "sak" som er en "ikke sak" i den store sammenhengen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dei 3 kronene i avgiftsauke er ikkje meir enn prisstigninga vi har sett pga krisa i Midtausten. Men vi veit at dette ikkje blir det siste. Med større biltrafikk, herunder også fleire dieselbilar, vil det bli nødvendig å auke dieselavgiftene for å bøte på problema biltrafikken skapar, spesielt i storbyane. Og prisen på båtdiesel vil følgje med, når det ikkje lenger er noko skilje.

 

Korfor reknar ikkje staten med meir enn 22 mill i auka inntekt? Fordi mange fyller diesel frå tankanlegg bygd for fiskebåtar. Og det vil dei fortsatt gjere?

 

Greitt nok å prioritere TV-aksjonen framom dieselaksjonen. Ingen tvil om at Leger uten grenser gjer eit viktigare arbeid enn KNBF. Men eg har råd til å støtte begge to.

Redigert av skorpo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er en av dem som har spurt etter en redigjørelse på hvilken filosofi og strategi dieselaksjonen skal benytte for å nå frem med målsetningen de har satt seg.. Jeg har også kommet med forlslag til hvordan jeg mener en bør legge opp strategien, det er ikke så mange andre som har kommet med det..

Hei igjen sydvesten :seeya:

Du stiller gode og relevante spørsmål. Problemet har vært at forslaget kom som en "bombe" på oss og vi har dessverre ikke ressurser (og kanskje heller ikke kompetanse) og tid til å foreta de store strategiske utredninger. Vi mente det var viktigere å sette igang noen tiltak i full fart for å innhente båtfolkets syn på dieselavgiften, så få får vi heller leve med at noen "strateger" mener at dette er "helt på trynet". Vi mener at det viktigste var å få gjort noe, så fikk heller veien bli til mens vi gikk. Jeg mener at det var bedre å ta noen feilskjær enn ikke å stille opp til start! Så får vi heller leve med at du er kritisk...

Jeg har hatt møter bl.a. i Stortinget for å diskutere situasjonen. Jeg vet at enkelte sentrale politikere i Arbeiderpartiet ikke likte dette forslaget, men at også SV måtte få gjennomslag i statsbudsjettet for noen av sine saker, med støtte fra miljørørsla. Det å ofre denne saken var antakelig en av de minste "kamelene" som Arbeiderpartiet måtte ofre på regjeringssamarbeidets alter.

Det er også et faktum at det er svært lite sannynlig at regjeringen vil trekke et forslag i statsbudsjettet. Vå strategi, gjennom dieselaksjonen, er å øve press på regjeringen til å utsette forslaget fordi forslaget ikke er konsekvensutredet, spesielt med henblikk på de skadevirkninger dette kan innebære for båtturismen og for næringsgrunnlaget i fattige kystkommuner. Det er jo derfor England, Irland og Finland nå søker EU om å beholde "rød-diesel"! Dette var også grunnen til at Island innførte avgiftsfri diesel for fritidsbåter for 1 år siden.

En annen grunn er at forslaget er inkonsekvent når det gjelder miljøbegrunnelsen. I biltrafikken legger regjeringen avgifter på bensinslukende biler for å stimulere folk til å kjøpe miljøvennlige dieselbiler. Det å avgiftsbelegge båtdiesel vil føre til at folk heller kjøper bensinsmotorer, som har større Co2 utslipp enn dieselmotorer, fordi bensinmotorer er 30-40% billigere enn dieselmotorer. Hvor er det blitt av miljølogikken? Det at den alminnelige båtmann og -kvinne må korte inn på bruken av båten fordi driftskostnadene øker med 30-40% synes dessverre ikke å bekymre regjeringspartiene.

De sier ganske enkelt, med støtte fra miljørørsla, at hvis vi har råd til å kjøpe båt med dieselmotorer så har vi også råd til å betale avgiftsdiesel selv om vi allerede betale Co2-avigift på den såkalte avgiftsfrie dieselen. Tillegget på kr. 3.24 pr. liter vil gå rett i statskassen!

Hensikten med dieselaksjonen er å hente inn bredest mulig støtte for å påvirke politikerne til å vedta en utsettelse av forslaget. Hvis båtfolket, og ikke minst båtbransjen (som du så riktig påpeker) støtter opp om kajsonen, kan vil legge press på poltikerne. Uten ern slik bred støtte har vi tapt!

Derfor håper jeg at du også vil støtte dieselaksjonen. For min egen del merker jeg meg dine synspunkter og kloke kritikk, men jeg ber om en viss forståelse for at vi hittil har prioritert tiltak for å få bredest mulig støtte fra båtfolket. Uten en slik støtte har vi ingen sak! Så enkelt og så vanskelig er det!

Din insinuasjon om at brevet fra 15-årige Maria er "sponset", velger jeg å overse. En slik påstand fortjener ikke å bli kommentert.

Jeg håper du også har forståelse for mine prioriteringer når jeg må bruke lørdagskvelden til å svare på ditt innlegg.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Takker for din rediggjørelse vedrørene dieselaksjonen.... når det gjelder brevet fra den 15 årige jenta så har jeg aldri skrevet eller ment at den er sponset av noen.... men det jeg skrev var at det gjerne kunne være "diktert" da på en slik måte som vi voksne snakker om i heimen og hvordan barn da kan oppfatte det som blir sagt der... Jeg har barn selv hjemme i den alderen og vet hvor lett de oppfatter ting på en måte som ikke nødvedigvis den måten vi voksne mener det vi snakker om....

 

Men takker i allefall for din rediggjørelse om dieselaksjonen... og jeg er ikke uenig i din oppsummering og tanker om utfallet av behandlingen i stortinget....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Syvert, vet dere noe konkret om hvordan man evnt. har tenkt å løse problemet som oppstår i de deler av landet der avgiftsbelagt diesel ikke er å få kjøpt?

 

Din insinuasjon om at brevet fra 15-årige Maria er "sponset", velger jeg å overse. En slik påstand fortjener ikke å bli kommentert.
Jeg stusset også over dette, hva mener du egentlig her Sydvesten?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...