Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Medlemstallene hos både KNBF og NSF tilsier at det må gjøres noe, her lar man de FÅ ta støyten for de MANGE når det gjelder en aktivitet som hundretusener har gleder av på hver sine måter.
Hva mener du egentlig her JanS ?

 

mvh tuffff

Nå kan sikkert JanS svare for seg, men jeg synes nå også at medlemstallene hos KNBF tilsier at ikke særlig mange er villige til å bidra til den organisasjonen som fremfor alle fremmer båtfolkets interesser. Mange nyter fruktene av de ting KNBF får gjennomslag for, mens få bidrar til de ressursene som trengs. Og det er jo veldig dumt fordi hadde KNBF hatt 200.000 medlemmer i ryggen, hadde de virkelig hatt tyngde til å bli hørt i de fleste sammenhenger.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg ser noen har tenkt å betale inn 75kr til denne kassen, det var kanskje litt gjerrig om man for eks er storforbruker av diesel. Jeg synes man bør gi paralelt med forbruket sitt, 10% av det beløpet man bruker på diesel i året for eks, det er jo dere som bruker mye avgiften betyr mest for.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har tatt meg tid til å lese dei fleste innlegga og må sei at eg gremmes :headbang: over mine seilerkollegar. Har sjølv en seilbåt noke som eg har hatt dei siste 17 åra. I den båten har eg en motor som blir sjelden brukt, men kjekt å ha (De er forøvrig en Volvo Diesel). Føler ikkje at eg blir så hardt ramma når/viss avgifta blir vedtatt.

 

Men mine kjære seilerkollegar er de så gale å støtte opp om en slik aksjon/kampanje som denne? I stedet for å krangle om hekkbølger og forurensing og skape uhygge oss sjøfarande i mellom. Så stå heller samla om å bekjempe denne avgiftskarusellen som vi kun har sett begynnelsen av. Av dei (store stygge snøbrøytande crusera) :lol: som tidligere omtalt passere meg foretrekke eg at dei passerer meg i plan, istedet for at dei reduserer ned i 10kn og lager Tsunamier som dei slenger mot meg.

 

De er her snakk om prinsipper. Trur faktisk at viss denne avgifta var f.eks var øremerket til vedlikehold av sjømerker og eller andre ting som kjeme oss som bruker sjøen til gode, at vi kunne svelge litt meir i avgifter. Men de som irriterer meg er at dette er nok ei avgift som går inn i de store sluket AS NORGE. KH & Co er tross alt valgt inn av mange blandt oss (ikkje meg) så tenk over dette ved neste valg.

 

Nei stå no samlet bak denne aksjonen og slutt og krangle om misunnelse og alt anna svada. Det er vel ingen som har blitt tvinga til å kjøpe verken seilbåt, motorbåt med diesel eller bensin. Sure oppstøt og krangling er vel ingen tjent med.

 

Mvh

 

P. Helgesen

 

 

Lykke til med aksjonen, penger er under vei. :flag:

Link to post
Share on other sites

Svar til tufff:

Lotus har kommet meg i forkjøpet med en utmerket utdypning av det jeg mente å påpeke. Skal vi komme noen vei og kanskje bli hørt, både i denne og i andre saker, så må vi stå sammen. Har ikke eksakte tall her, men anslaget mitt går på at bare omlag 1 av 20 har tatt bryet og en liten kostnad med å melde seg inn i en båtorganisasjon. = Få tar støyten for mange.

 

Jeg mener det er viktigere å samle seg om det som er av felles interesser for oss alle som er glad i sjøen, enn å bruke spaltemetere på spekulasjoner om en eventuell misunnelse mellom eiere av den ene og den andre båtstørrelsen- eller typen.

Mæn ha'e bra læll, gutter og gutterinner!

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har to motorer i båten fant jeg det riktig å overføre 150,- til Dieselaksjonen.

 

Min motor er plukket ned i deler. Overfører derfor kr 50,- :seeya:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De fleste båtene i Norge er vel mindre båter med påhengsmotor mener jeg å ha lest et sted?

 

KNBF bør de holde seg til saker som angår alle, og ikke pøse inn alt de har av resurser på denne saken. Jeg er ikke medlem av KNBF, men hvis jeg hadde vært det, ville jeg nok meldt meg ut hvis jeg så at de brukte alle ressurser på en sak som bare angår noen, og som det er så stor politisk ueninghet om.

 

Så hvis urettferdigheten bare angår et visst antall mennesker så kan den passere liksom ?????

 

Er det rett at jeg skal betale en halv månedslønn EKSTRA pr. sesong i avgift bare fordi avgiftskåte politikere med 3X min årslønn skal leke verdens frelsere ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De rødgrønne med sine lanternefarger vet visst ikke om de skal svinge til babord eller styrbord, og slikt må det jo bare bli kaos av. Ja rene siksak-løpet.

Jeg foretrekker å styre rett fram iall hovedsak, for langt der framme står jo Siv :seeya:

 

Først var det fartsbøtene. Disse ble satt opp til et nivå som gjorde at vanlige lønnsmottakere ble ribbet til skinnet om man var så uheldig å overskride en av våre ofte urimelig lavt satte fartsgrenser. Selv fikk jeg 13.000 i bot i fjor, og jeg regner meg slett ikke som noen råkjører. Har kjørt skadefritt i 23 år. På disse 23 årene har jeg kun fått 2 mindre bøter på ca kr 1000.

Og så, med en gang bøtesatsene settes opp så er jeg selvsagt "uheldig" og blir dermed melket for tunge penger, pga en bøtepolitikk som ikke tar hensyn til inntekt og økonomisk evne overhodet. Jeg betaler fortsatt på bøtene i avdrag :cryin: Og jeg har ikke endret mine kjørevaner, foruten at jeg nå fortrinnsvis kjører om natten :cool: . Jeg kjører fortsatt like raskt, trygt og sikkert, men har sikret meg noe med mobilvarsling og GPS fotoboksvarsler :flag:

 

Mens folk med godt over middels inntekt ikke merker så mye til våre himmelske bøtesatser.

Og nå også den foreslåtte dieselavgiften, med akkurat samme resultat. Vi med gjennomsnittsinntekt skal melkes for store andeler av inntekten, mens de med millioninntekter nok klarer seg godt, selv kanskje noen få må gå ned fra 60-foter til 45-foter for å holde drivstoffbudsjettet i sjakk :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke ha kommet inn mye penger på denne dieselaksjonen, de har i allefall ikke hatt råd til å oppdater hjemmesiden sin med informasjon om hva støtten skal brukes til og hvordan den er tiltenkt brukt...

 

Jeg har betalt min kontingent til KNBF, men inntil jeg ser noen gode forslag til hvordan de tenker å bruke de 75 kronene de ønsker i tillegg så avventer jeg med det... (De gir meg 20 liter diesel avgiftebelagt diesel til avgiftfri pris)

 

Når det gjelder diskusjonsforumet her som bp "hoster" på vegne av dieselaskjonenen så er det så langt jeg kan se stort sett kun bp medlemmer som er ionnom og diskuterer med unntak av en og annen "gjest". Da spør jeg om det er riktig aksjonsform å bygge opp en hjemmeside som kun blir besøkt av slike som oss.... (Det er foreløpig den informasjonen vi har fått fra KNBF)

 

Jeg har sagt det før, men gjentar.... makten i denne saken er nok ikke her hos oss... Det er kun lobbyvirksomhet som hjelper, og da rettet mot ande enn båtfolket... De som bestemmer i Grubbegata 10.... i Oslo by, der er makta i denne saken.. på Løvebakken er nok kun rød/grønnt stemmekveg, og de hopper når de i Grubbegata 10 sier det...

 

(Regjeringskvartalet har adresse Grubbegata 10)

 

De som driver dieselaskjonenen bør absolutt komme på banen og oppdatere sine hjemmesider med informasjon om sin aksjonsform så en vet hva en "betaler" for... Det er desverre ikke mere enn tida av veien om dette skal ha noen hensikt i det hele tatt, De som roper høyest i starten har jo lettest for å bli hørt og få gjennomslag.... og det hjelper ikke å komme dingelnde 14 dager før endelig budsjett skal bankes gjennom og si at hør her.... denne dieselavgiften til båtfolket... Da er løpet garantert kjørt

 

Kommer ikke dette på førstsiden i riksavisene og i etermedia i løpet noen få dager er jeg redd for at saken er tapt.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med deg, Sydvesten. Baatplassen.no tilbyr dette forumet som en tjeneste til dieselaksjonen, dvs vi drifter forumet osv, men har ellers ingenting med selve aksjonen å gjøre.

 

Skal dette ha noern hensikt, så må også representanter for aksjonen delta aktivt her for å svare på spørsmål osv knyttet til aksjonen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at finansdepartementet har en rekke byråkrater som til enhver tid har "forslag til avgifter liggende i skuffen sin". De har garantert prøvd seg med denne avgiften på tidligere regjeringer, men har ikke funnet noen som var dumme nok til å provosere egne velgere før nå. Den sittende regjering har jo satt ny rekord i å provosere folk flest med slike tåpeligheter som i det store og det hele ikke har noen signifikant betydning for statsbudsjettet (statskassen flyter jo over av inntekter), men som blir særdeles ubehagelig for den gruppen dette rammer.

 

For de som ikke har skjønt det enda, det er vegavgift elementet som legges på for båtdiesel nå, miljøavgiften ligger allerede inne. Det at vegavgift ikke brukes på veger er forsåvidt uinteressant, det er bare et bevis på at man bruker et navn på en avgift for å gjøre den mer spiselig, akkurat som alskens miljøavgifter som heller ikke går til miljøformål.

 

Det er da ikke noe argument i at bensinen allerede har denne avgiften, en urettferdighet kan da ikke kompenseres med en ny! I tillegg vil man øke avgiften på diesel generelt, slik at den får samme pris som bensin. Hvorfor?, jo man har gjort det billigere å kjøpe biler med dieselmotor (miljøgevinst, haha den siste idiot er ikke født enda), her har så byråkratene sett mulig tap av avgifter til staten og har gått til de samme politiske tullebukkene og fått gjennomslag også for denne avgiftsøkningen.

 

Dersom man virkelig er ute etter en miljøgevinst, kan man vel gjøre biodiesel tilgjengelig for folk flest her i landet, til reduserte priser, slik som man gjør i Sverige. Hvorfor gjør man så ikke noe som virkelig monner på miljøsiden?? Alle forslag som har kommet fra staten til nå har nemlig særdeles liten miljøgevinst i seg. Kan det være inntektene til staten og ikke mijøgevinst som er årsaken?? Det er ikke poeng for rett svar her, selv noen av dere seilbåteiere som synes denne avgiften er så festlig, bør kunne svare rett på dette, i det lange løp vil dette ramme dere også.

 

Har forøvrig forslag til nye avgifter på båt, man legger på importavgift som for bil, dvs. en økning på 2-3 ganger på prisen for nye båter, jada, også for seilbåter. Denne avgiften kaller man så miljøavgift, fordi det går med så mye energi til å produsere nye båter. Videre kan man legge på tilleggsavgifter for bruk av treverk i båtene, antall toaletter osv. Forslagene ligger sikker hos byråkratene i finansdepartementet og finner de noen som er dumme nok til å innføre disse avgiftene fom. 2008, kan vi kanskje bli kvitt de som sitter i regjering for en tyveårs periode, minst!

Link to post
Share on other sites

Svar til tufff:

Lotus har kommet meg i forkjøpet med en utmerket utdypning av det jeg mente å påpeke.

 

Ja, jeg leste det, og leste det du skrev en gang til. Jeg var visst bare litt for kjapp, for det stod jo nokså klart :blush:

Jeg er for øvrig medlem i NSF og er visst derfor representert i aksjonen :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg mener for øvrig at en hver forurenser skal betale for sin egen forurensing, nettopp for å begrense forbruket, men det er sikkert tungtveiende grunner for ikke å avgiftsbelegge de drivstofftyper du nevner. Jeg finner imidlertid ingen slike grunner mot båtdieselavgift. Jeg observerer jo at andre finner flere slike grunner mot denne avgiften, og det kommer vel bare av at vi vektlegger forskjellige ting.

mvh tuffff

Heisan baatplassfolket :seeya:

Jeg ser at Lasse etterlyser min deltakelse i debatten, men vi jobber nesten natt og dag med å besvare alle henvendelser vi får over telefon og på e-post. Dessuten er dette forumet opprettet for at båtfolket skal kunne si hva de mener, og det gjør de heldigvis... Dette skal da ikke være et forum for en diskusjon mellom KNBF og dem som måtte være uenig med oss?

Når det gjelder sitatet fra innlegget til tufff, finner jeg imidlertid grunn til å peke på at regjeringen avgiftsbelegger biler med store, bensinslukende motorer for å stimulere til at folk heller anskaffer "miljøvennlige" dieselbiler. På sjøen gjør de det stikk motsatte! Hvor er logikken i miljøargumentasjonen? Det er et faktum at bensinmotorer har større Co2-utslipp en dieselmotorer, selv hvis du sammenligner utslippene fra to splitter nye motorer med samme ytelse.

Når det gjelder Co2-avgiften, så betaler "forurenser" allerede nå. Det ligger Co2-avgift også på den såkalte avgiftsfrie dieselen. Det å ta bort "avgiftsfritaket" betyr bare at kr. 3.24 pr. liter diesel inkl. moms går rett i statskassen. Noen kaller dette en "misunnelsesavgift" for å ramme de 2-3 prosentene av oss som har store båter med store dieselmotorer, men som våre medlemmer i Nord-Norge sier: "Regjeringen bør se litt lenger enn til Aker Brygge". Dessuten er det mange som har belånt hus og hjem opp til mønet for å anskaffe en stor båt som alternativ til hytte. Denne gruppen står også for en vesentlig del av forbruket og legger igjen betydelige beløp i slunkne kommunekasser langs kysten. Derfor har England, Finland og Irland søkt EU om å beholde avgiftsfritaket, nettopp av hensyn til båtturismen og næringsgrunnlaget i kystsamfunnene. Vi mener, og det må du gjerne være uenig i, at forslaget er basert på "miljøsynsing" og burde vært konsekvensutredet før forslaget ble fremmet! Det er jo interessant å merke seg at flere her inne på forumet stiller større krav til KNBF enn til regjeringen når det gjelder å begrunne standpunktene!

Det er mulig at dette er en tapt sak, men i så fall skal vi gå ned med flagget til topps!

Følg med på www.knbf.no og på www.dieselaksjonen.no!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisan baatplassfolket :seeya:

Når det gjelder sitatet fra innlegget til tufff, finner jeg imidlertid grunn til å peke på at regjeringen avgiftsbelegger biler med store, bensinslukende motorer for å stimulere til at folk heller anskaffer "miljøvennlige" dieselbiler. På sjøen gjør de det stikk motsatte! Hvor er logikken i miljøargumentasjonen? Hilsen Syvert :flag:

 

Det stemmer vel ikke helt, Syvert. Fremdeles er vel bensinavgiften ca. en krone høyere - både på sjø og land - enn dieselavgiften. Retningen du peker på er vel bare for å harmonisere avgiftene? Ikke?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det jeg etterlyser er at respresentanter fra aksjonen svarer på direkte spørmål som har med aksjonen å gjøre.

Hei Lasse :seeya:

Det er KNBF's organisasjonsrådgiver og jeg som jobber med aksjonen og det er jeg som representerer aksjonen utad. Jeg har forsøkt å gå gjennom samtlige innlegg på denne tråden og har forsøkt å svare på alle spørsmål som vedrører selve aksjonen, men det kan selvfølgelig være noe jeg har oversett. I så fall beklager jeg det. Det har jo gått litt fort i svingene siden statsbudsjettet ble lagt frem 6. oktober...

Hi9lsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det stemmer vel ikke helt, Syvert. Fremdeles er vel bensinavgiften ca. en krone høyere - både på sjø og land - enn dieselavgiften. Retningen du peker på er vel bare for å harmonisere avgiftene? Ikke?

mvh tuffff

Jeg har tatt utgangspunkt i det som regjeringspolitikerne selv har uttalt. For meg er 15-årige Maria's synspunkter viktigere. Du kan lese det hun skriver på http://www.knbf.no

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sitatet fra innlegget til tufff, finner jeg imidlertid grunn til å peke på at regjeringen avgiftsbelegger biler med store, bensinslukende motorer for å stimulere til at folk heller anskaffer "miljøvennlige" dieselbiler. På sjøen gjør de det stikk motsatte!

 

Dette mener du vel ikke ? Du mener altså at en stor motor er mer miljøvennlig enn en liten ?

Foreslår at du oppdaterer miljøkunnskapen din.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg er for solidaritet og at alle som bruker motor på sjøen skal betaler likt for det ,enten de har diesel eller bensin, så har jeg ikke overført et rødt øre.. Forurenser man, så får man jaggu betale for det. Gi heller 70 kroner til natur og ungdom. Regner ikke med at en eneste sjel på dette forum, kommer til å gruse familieøkonomien på grunn av at de må betale litt mere for luksus og rekreasjon.

 

hmmmmmmm natur og ungdom ja....... gjør dem så mye bra da?????

De hyler og skrike om biler som forurenser og kjører bil land og strand for å aksjonere :lol:

litt usakelig men...... hadde det ikke vært for natur og ungdom hadde veiene våre vært utbygd med 4 felts vei på tvers og kryss i hele norge, det hadde faktisk spart miljø vårt ENORMT både i utslipp og ikke minst alle dødsulykker osv

Har noen av dere følgt med på discovery channel????

punkt 1: JORDKLODEN HAR ALDRI HATT DET BEDRE EN NÅ PGA VELDIG LITE VULKANUTBRUDD OSV

punkt 2: har noen lagt merke til at det er veldig stor forskjell på lufta nå en for bare noen år siden??? tyngre å puste osv???? NEI enda saddam satte fyr på alle oljebrønnene og de forurenset mere en all forurensing av fossilt brennstoff tilsammen?????

Nei natur og ungdom : klipp håret og få dere en jobb :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette mener du vel ikke ? Du mener altså at en stor motor er mer miljøvennlig enn en liten ?

Foreslår at du oppdaterer miljøkunnskapen din.

Suzuki

Jeg anbefaler at du leser sitatet en gang til så ser du forhåpentlig at du har misforstått innholdet i sitatet. Selvfølgelig mener jeg ikke det, men konsekvensen av dieselavgiften vil kunne bli at folk heller kjøper bensinmotorer som er 30-40% billigere enn dieselmotorer. På landeveien satser regjeringen på miljøvennlige dieselmotorer, men på sjøen hever de avgiften på diesel som vil stimulere bruk av bensinmotorer. Jeg håper jeg har gjort meg bedre forståelig nå?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ser forøvrig at aksjonsiden er blitt oppdatert endel med litt mer informasjon og litt nyheter om hva som skjer videre (Nyhetsbrev 18.10.06 ). Mer kommer nok...virker som Syvert har litt å henge fingra i om dagen!! :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om all har lest den oppgående 15 åringe, men tok meg den frihet å legge brevet henne ut her, da hun har sendt ut dette åpne brevet til "alle" som har med diesel å gjøre:

_-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Oktober 19, 2006

Maria 15 år forteller Stoltenberg hva hun mener om dieselavgiften

 

Maria Hammarseth fra Naustdal i Sogn og Fjordane er 15 år og har sendt et håndskrevet brev til statsminister Jens Stoltenberg og fortalt hva hun mener om den nye dieselavgiften. Som våre medlemmer i Nord-Norge sier; hvis regjeringen hadde sett litt lenger enn til Aker Brygge ville de forstått at dieselavgiften rammer sterkest ute i distriktene!

 

Her kan du lese brevet fra Maria til statsministeren og takkebrevet fra KNBF’s generalsekretær til Maria:

 

Naustdal, 14.10.06

 

Til Jens Stoltenberg og dei han er i regjering saman med.

 

Mitt navn er Maria Hammarseth, 15 år og kommer frå Sogn og Fjordane. Bygda eg bur i heiter Naustdal. Mine foreldre heiter Kari og Odd har to brødre Stian og Kristoffer.

 

Dette brevet vil eg skrive til dere for å forklare kva dere nå er i ferd med og innføre. Dette gjelder diesel prisene på båtane. Eg håper dere vil ta dere tid og lese dette brevet.

 

Vi har hatt båt sidan eg var liten, og eg må sei at eg har hatt det topp. Friheita, opplevelsane, dei koselege stundane i ei ellers så travel kvardag. Alltid når vi reiser i helger og ferier har vi gjort vårt beste for at vi skulle ha det mest mogeleg koseleg. Har lært mykje om sjølivet og kordan man oppfører seg. Foreldrene mine har jobba hardt for at vi kunne ha båt. Vi bur i ei lita bygd på vestlandet midt mellom Stadt og Bergen. Vi reiser saman med familie og gode venner. Samtidig treffer vi mykje koselege folk undervegs.

 

Mitt håp for framtida er å ta båtførerprøvene og har lyst og jobbe innan båt. Eg kjøyrar mykje båt saman med pappa. Det dere nå gjer på grunn av dieselprisane er at vi ikkje kan ha båt. Det går ikkje ann og kjøyre alle dei turane med dei prisane.

 

På skulen hadde vi eit prosjekt. Vi skulle vere stortingsrepresentanta som vi sjølv fant opp, også blei vi plassert i forskjellige parti som vi skulle lede. Vi gjekk heilt inn for saka. Vi måtte lede ein kampanje heilt sjølv uten hjelp frå foreldre eller lærarane. Vi måtte ta avgjerelsa på kordan vi skulle få folk over på vår side, og tro på vår sak. Elevane stemte på arbeiderpartiet og vant.

Det samme gjorde mine foreldre. Eg føler at det vi nå med iver gjekk inn for er HEILT feil. Vi hadde selfølgeleg ikkje regnet med dette.

 

Eg føljer med på nyheitene, både radio og tv at dette rammer faktisk ikkje bare oss i vår lille familie, men også store delar av landet. Som mine foreldre seier ”nå er det snart bara å levere inn lønnen vår til staten, så får vi lommepenger istaden.” Dette går faktisk ut over Alle. Bilane, båtane, alle båtbutikker og småstadane rundt om i landet som lever av at folk kommer og ligger til med båtane sine, for å ikkje snakke om havner og turistattraksjoner.

 

Som avslutning på brevet, håper eg dere vil ta dere tid å lese dette. Tenk kor mange barn, ungdomar og vaksne dette vil ramme. Vi liker sjøen alle saman.

Eg vil sende dette brevet til alle som har noko å sei om dieselavgiften.

 

Med vennleg hilsen

Maria Hammarseth (sign.)

Stavdalslia 11

6817 Naustdal

__________________________________________________________________________

 

Her er svarbrevet fra KNBF

 

 

Tusen takk for at vi har fått kopi av det fine brevet som du har sendt til statsminister Stoltenberg og hans regjeringskolleger. Brevet ditt vil nå bli lagt ut både på www.knbf.no og på www.dieselaksjonen.no

 

Vi håper at statsministeren og finansministeren vil lese brevet ditt og sende deg et svar. I så fall vil vi veldig gjerne vite om du har fått svar og hva som i så fall står i svaret.

 

Vi synes brevet ditt er veldig viktig og inneholder gode, saklige argumenter. Som en liten takk til deg, sender vi deg noen KNBF-saker som vi håper du får glede av.

 

Vi håper du får et godt båtliv også i fremtiden og ønsker deg lykke til videre!

 

 

Med vennlig hilsen

Kongelig Norsk Båtforbund

 

Jan H. Syvertsen

Generalsekretær

 

Lagt inn av Jan H. Syvertsen Oktober 19, 2006 06:19 EM

 

______________________________________________________________

 

Så det er ikke bare de med 2 x 1000 hk som straffes, eller roper høyest. Reflekterte ungdommer på vestlandtet er så fortvilte at de er en av de første til å skrive brev til Jensedutten.

Forøvrig et godt brev som i midt hodt står til en god 5/6. :)

 

 

 

Brevet fra ungjenta er kun lagt inn som det brev der er, så alle negative viklinge, neg. kommentarer etc etc frabees - mine kommentarer kan derimot rives fraværandre om ønskelig! :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...