function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Jeg sitter med tanker om at dere gjør litt for mye ut av dette jeg. Neida, jeg er ikke misunnelig på dere som har dieselmotor. Jeg gjorde et bevisst valg da jeg kjøpte båt med bensin. Det vil si jeg og kalkulatoren gjorde det.

 

Er det noen av dere som plages mest over at diesel prisen går opp som har regnet på hva dette vil koste i året? Jeg vil påstå at hvis denne ekstra utgiften gjør at dere ikke kan bruke båtene til rekreasjon og hygge lenger, skulle man kanskje ikke hatt båt. Prioritere kaller jeg det.

 

Urettferdig er det mange som sier. Javel. Det føles sikkert urettferdig, men i Norge betaler vi all verdens av skatter og avgifter inn i det store sluket, som de vi har stemt på hvert fjerde år skal fordele ut igjen i "goder". Er det rettferdig at jeg som ikke har barn skal betale like mye i skatt som naboen med 4 unger i barnehage og skole?? At dette er tøysete sagt skal jeg være enig i, men at en slik bagatell skal lage slikt rabalder greier jeg ikke å forstå. Se heller på det som at dere har vært heldige som har fått bruke rimelig diesel i mange år. Vi som har råd til å ha båt er da også utrolig heldige.

 

Vennlig hilsen

Ben Sin.

Link to post
Share on other sites

Vi som har råd til å ha båt er da også utrolig heldige.

Nesten som jeg skulle sagt det selv.

Vi som fortsatt har råd til å ha båt er da utrolig heldige :smiley:

 

Man skal ikke se bort fra at det er to skoler innen skatt og avgifter. De som tenker på å dra inn mest mulig i % og de som tenker på å dra inn mest mulig i kroner. De siste tenker kanskje at en lav avgift skaper høyere forbruk, hvilket gir mer kroner i kassa. Man blir ikke rik av % - man blir rik av kronene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten som jeg skulle sagt det selv.

Vi som fortsatt har råd til å ha båt er da utrolig heldige :smiley:

 

Jeg håper da virkelig ingen må selge båten sin på grunn av at dieselprisen går opp!!

 

I tillfellet med avgifter på drivstoff er ønsket om at forbruket går ned større enn målet om å skaffe kroner i kassa. (tror jeg :confused: )

Link to post
Share on other sites

Avgiften kunne f.eks vært en femtilapp pr fot båt. Seilbåteiere driter vel og forsøpler like mye/lite som andre båtfolk. Avgift på dieselen betaler vi jo alle som har dieselmotor (og bruker den) allerede.

:lol::headbang:

Sender 75 kroner og støtter aksjonen som forøvrig er et godt initiativ. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da er forumet for KNBF's dieselaksjon åpnet.

baatplassen.no tar ikke noe standpunkt i denne aktuelle saken, men vi ønsker å tilby teknisk støtte til KNBF.

Både i denne og evnt. fremtidige saker.

Forumet vil være åpent for gjesteposting, man kan altså poste der uten å være registrert på baatplassen.

Vi forventer likevel at våre regler og etikette blir respektert.

Link to post
Share on other sites

Det angår tross alt bare en del av båteierne,

. Jeg er ikke medlem av KNBF, men hvis jeg hadde vært det, ville jeg nok meldt meg ut hvis jeg så at de brukte alle ressurser på en sak som bare angår noen, og som det er så stor politisk ueninghet om.

Synes dette bør angå alle båteiere jeg!

Ser at både Seilas,Seilmagasinet og NSF støtter saken, i tillegg til andre som melder seg etterhvert. Veldig bra, etter min mening.

Er du medlem av NSF da Lasse? I så fall, har du vurdert utmeldelse derfra også?

 

----------------

 

Har sittet lenge og fulgt med på denne diskusjonen nå. Her er det mange argumenter om at andres argumenter ikke er noen argumenter i det hele tatt...osv..osv osv :crazy::crazy::discuss:

 

En ting er sikkert. Denne avgiften vil ramme oss som prioriterer båtlivet høyere enn mange andre ting. Dvs, jeg forsaker mye for å ha en båt jeg trives med å bruke, og som passer vårt bruk. Jeg bor i en helt vanlig leilighet, har gammel bil, er vanlig lønnsmottaker, (tjener ikke spesielt fett, nei.)

Har vært så heldig at jeg har fått billig båtplass i en havn som drives av en båtforening. Skulle jeg betalt 10000 for båtplass, i tillegg kanskje nye 10000 for å ha båten i opplag, så hadde det ikke blitt noe båtliv på meg. Så enkelt er det. Hadde ikke hatt råd! Når da dieselprisen skal økes med over 3 kroner literen, vil det røske godt i lommeboka mi. Så husk det, folkens, det er nok ikke alle som har så mye å gå på når det gjelder bruken av båten. Jeg synes jeg betaler nok i skatter og avgifter som jeg gjør!. :cryin: Det blir antagelig å forsake enda mere på hjemmebane for å kunne bruke båten slik vi vil, hvis avgiften blir vedtatt. Noe er det sikkert å gå på ennå. Men smertegrensen er farlig nær. Så da regner jeg med at noen vil si jeg prioriterer feil, og ber meg komme meg på land for godt! For da blir det jo bedre plass for dere som har nok penger til å betale avgiften, og ikke bryr dere, ikke sant? DET blir flott det?

Grunnen til at jeg har den båten jeg har nå, er ganske enkelt at jeg har bygd meg opp over lang tid. Jeg har jobbet og slitt med ekstrajobber, og innredet to båter selv. Å kjøpe ny båt, kan jeg bare glemme. Så det blir å lappe på noe gammelt så lenge det går.

 

Og la meg slippe slike billige argumenter om at det er så liten arbeidsledighet i landet vårt for tiden. Og at alle tjener så mye. Det er sikkert mulig at det innen enkelte bransjer og distrikter er slik, men jeg kjenner meg ikke igjen i den hverdagen. Jeg har selv vært arbeidsledig en kort stund i vinter, og det var ille nok den tiden det varte. Dette var forøvrig føste gang siden jeg begynte å arbeide fullt siden 1978, så jeg skal ikke klage på det. Men gudene skal vite at jeg slet den perioden jeg var ledig.

 

Så jeg støtter dieselaksjonen, uten tvil! Dette er bare begynnelsen. Kommer det flere skatter og avgifter på båtlivet nå, er det nok ikke så lenge til jeg blir uten båt. Og da kommer pengene jeg får for den til å bli brukt i utlandet, det er ihvertfall sikkert. Blodsuger-Staten Norge skal ikke få mere enn absolutt det nødvendigste av meg.. :headbang::headbang::puke:

 

Dere får betale dere som har nok å ta av.....

De andre gidder ikke å bry seg allikevel.

 

 

Sånn, det var et lite oppgulp fra meg, og det blir mest sannsynlig ikke så mye mere fra meg heller. Gidder ikke å diskutere så mye her, det er for mange som ikke bryr seg om at vi får en ny avgift. Selv om den øker så mye som nesten 50 %, er det visst ikke noe problem å akseptere den.........

Link to post
Share on other sites

Er det lov å kommentere i denne tråden hvis man har bensinmotor? :confused:

 

:lol: Godt sagt.

 

Jeg tør nesten ikke kommentere noe i tråden jeg for min del, i og med at jeg er FOR avgiften. Du skjønner det at da kommer alle "forståsegpåere" og påstår at jeg er misunlig.... Makan. Det er jammen ikke verst å tillegge meg "verdisyn" uten og kjenne meg overhode :rolleyes:

 

Og siden jeg er FOR avgift, må jeg enten

 

-ha seilbåt

-og/eller ha bensinmotor

 

Men det har jeg jo heller ikke, så ergo er jeg misunlig i disses øyne :rolleyes:

 

:wink:

 

Og for de som måtte lure, neida neida neida, jeg er ikke misunlig på store båter, ei hellere fartsvidundere, sogar er jeg hellere ikke misunlig på nye båter ................. Attpåtil har jeg jammen brukt noen tusener på diesel også i år....

Link to post
Share on other sites

Synes dette bør angå alle båteiere jeg!

Ser at både Seilas,Seilmagasinet og NSF støtter saken, i tillegg til andre som melder seg etterhvert. Veldig bra, etter min mening.

Er du medlem av NSF da Lasse? I så fall, har du vurdert utmeldelse derfra også?

 

-snip-

 

Jeg synes du er helt på kornet. Forslaget til økte avgifter er rett og slett veldig usosialistisk og usolidarisk. Plass til alle? ... -forskjellen på rik og ikke så rik blir større og større og færre og færre bryr seg... -blir med deg til utlandet hvis dette fortsetter. Men jeg seiler dit, og du kan evt. sitte på :)

 

Claus

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

:lol: Godt sagt.

 

Jeg tør nesten ikke kommentere noe i tråden jeg for min del, i og med at jeg er FOR avgiften. Du skjønner det at da kommer alle "forståsegpåere" og påstår at jeg er misunlig.... Makan. Det er jammen ikke verst å tillegge meg "verdisyn" uten og kjenne meg overhode :rolleyes:

 

Og siden jeg er FOR avgift, må jeg enten

 

-ha seilbåt

-og/eller ha bensinmotor

 

Men det har jeg jo heller ikke, så ergo er jeg misunlig i disses øyne :rolleyes:

 

:wink:

 

Og for de som måtte lure, neida neida neida, jeg er ikke misunlig på store båter, ei hellere fartsvidundere, sogar er jeg hellere ikke misunlig på nye båter ................. Attpåtil har jeg jammen brukt noen tusener på diesel også i år....

 

Alle kan vel kommentere? Hvorfor var du for avgiftsøkningen sa du?

 

Claus

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kan noen lime inn en oppsummering av hva denne tråden er i toppen av tråden? Vanskelig å orientere seg om hva dette er for noe... (Hva er "Dieselaksjonen", Formål, lenker, kontonummer, fakta...)

 

Ellers strålende tiltak (tror jeg :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Alle kan vel kommentere?

 

Enig, men enkelte liker å sable ned meningsmotstandere med at man

-enten er misunlig

-har bensinmotor

-har seil

og etter mitt syn blir det galt, da man for nøkken må få lov til å ha meninger ?

 

Hvorfor var du for avgiftsøkningen sa du?

 

Det har jeg omtalt såpass mye i de andre tråder som omhandler dieselavgiften, at man bør se der. Hvorfor? Rett og slett fordi at nå er denne avgiften diskutert så opp i mente at gjentakelser begynner det å bli mye av.

 

Når det er sagt, må det også legges til at mitt ovenstående innlegg nok også var et lite spark til dem som ikke lar meddebatanter få lov til å komme med sitt syn uten å bli tillagt eget "verdisyn". En sunn fornuftig debatt med meningsytringer er helt klart å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Hei baatplassfolket :seeya:

Jeg beklager at jeg har vært sen i avtrekket med å informere dere om at bidragene til dieselaksjonen går inn på en egen aksjonskonto, helt uavhengig av KNBF's virksomhet, selvfølgelig! Hver eneste krone vil bli brukt til å finansiere aksjonsaktiviteter. Grunnen til at vi opprettet denne kontoen er fordi aksjonen gjelder hele båt-Norge og ikke bare KNBF-medlemmer! Nettopp derfor vil det være helt galt å bruke medlemmenes kontingentpenger til å finansiere en aksjon som gjelder de fleste båtfolk. På denne måten får alle en mulighet til å yte en liten skjerv til aksjonen uansett om de er medlemmer i KNBF eller ei. Selv om dere støtter aksjonen. kan dere fortsatt mene hva dere vil om KNBF.. :lol:

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men litt mere spesifik, hva går pengene til?

Lønn eller honorarer til de som aksjonerer?

Hva går pengene til om regeringen snur og pengene står der på kontoen?

Det blir liksom ikke den samme tyngden bak omman betaler noen for å aksjonere, folk må bidra selv og gratis i så fall.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Men litt mere spesifik, hva går pengene til?

Lønn eller honorarer til de som aksjonerer?

Hva går pengene til om regeringen snur og pengene står der på kontoen?

Det blir liksom ikke den samme tyngden bak omman betaler noen for å aksjonere, folk må bidra selv og gratis i så fall.

Vi fire som jobber i sekretariatet er betalt av KNBF, det vil si av kontingenter som våre medlemmer betaler. Vår organisasjonsrådgiver og jeg har ikke overtidsbetaling (likevel sitter jeg nå kl. 00.50 og svarer på ditt innlegg). Aksjonspengene vil gå til å leie inn folk til å jobbe med kampanjen. slik at vi fortsatt kan yte service og gjøre alt det andre arbeidet som våre medlemmer betaler for. I tillegg må vi betale for design og opprettelse av web-side, samt all den jobben som må gjøres i forbindelse med kampanjeaktiviteter for å gjør båtfolkets motstand mot dieselavgiften kjent hos politikere, myndigheter og i media. Hittil har KNBF betalt for dette arbeidet.

Hvis det står penger igjen på kontoen når kampanjen er avsluttet, skal vi nok finne et godt formål til fordel for båtfolket som pengene kan gå til. Baatplassen kan jo være et slikt godt formål for eksempel? Jeg kan i alle fall forsikre deg om at ikke en eneste krone vil bli brukt til driften av KNBF!

Jeg håper du er beroliget nå?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nei egentlig ikke, jeg tenkte forøvrig ikke på KNBF som mottaker av pengene.

Det jeg tenker på er at om disse pengene skal brukes til webside, webdesigner, konsulenter som skal drive kampanjen, og ellers annen jobb som skal gjøres (administrasjon) så vil jo disse pengene forsvinne raskt, du snakker om kostbare saker som sikkert mange båtfolk kan bidra med gratis i denne saken hvor vi alle har interesser mer eller mindre.

 

Når det gjelder fordeling av penger ved en eventuelt seier i saken, eller om regeringen snur og det står penger igjen på kontoen, må du ikke glemme at det faktisk finnes fler båtforum i norge enn bare båtplassen, og alle de som gir penger er jo ikke med her men med på for eks BM, havgapet, seilforeningers forum, osv osv, synes eventuelt Frelsesarmeens arbeid hadde vært bedre i så måte.

 

:yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så opptatt av om det er penger igjen eller ikke ved aksjonens slutt, eller om de går hit eller dit.... men før jeg sender mitt bidrag så vil jeg gjerne vite hvordan denne aksjonen i praksis skal drives. Jeg ser det opprettes et nett domene og annet som utforming av denne.... Men etter min mening så setter "aksjonen" inn skytset helt feil... Disse nettsidene blir jo stort sett kun besøkt av båtfolk som kjenner til dem...

 

Skal en slik aksjon ha noe for seg så må en nå ut til folket og ikke bare båtfolket.... Men aller helst så må en nok inn i Regjeringskvartalet og i gangene på Stortinget... Det er de besluttende myndigheter sitter.... Skal vi få dem til å heve øyelokkene litt, så må riksmedia på banen... Våre politikere uttaler eller engasjerer seg nok ikke en sak der hvos de ikke får anledning til å porfilere sin egen person.... Så uten dette så blir svarere slike "god dag mann økseskaft" svar som de ellers lirer av seg bare for å virke sympatisk slik at vi tro de er enig med oss...

 

Til slutt så skader det nok heller ikke aksjonen om vi har non gode argumenter som både virker troverdig og ansvarlige og som holder vann også.... men sålangt så har jeg ikke sett mange, om noen i det hele tatt i debatten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stå på Syvert! :flag:

Mitt bidrag er oversendt. Etter min oppfatning bør fokus være å få denne saken på dagsorden. Host opp eksempler på båtfolk (helst på Vestlandet eller i grisgrendte strøk) som blir hardt rammet og få medieoppslag. Sett saken på dagsorden både i mediene og hos politikerne. Etter min oppfatning er det mye viktigere med handling nå, en å bruke tid på å forklare seilbåteierne :wink: hva pengene skal brukes til. Så håper jeg dere klarer å bruke opp alle pengene dere får inn - blir det mye så kjøp noen helsides annonser i riksavisene - av egen erfaring vet jeg at pengene går raskt da! Er det ennå noe igjen når statsbudsjettet er vedtatt så er tiden inne for å lobbe for gode overgangsordninger - og skulle det ennå være penger igjen så fortjener du og staben din en skikkelig fest. :flag:

Link to post
Share on other sites

Disse sponser nå aksjonen:

Vi støtter dieselaksjonen:

Sleipner Motor AS, Fredrikstad

Båtliv

Båtmagasinet

Seilas

Seilmagasinet

NSF

Båtmarkedet.no

NORBOAT

Norske Sjø as

Fender Marine as

Forsikringsbyrået as

Sea Tracking

 

Det gjør jeg også, og jeg ønsker Syvert & Co lykke til med arbeidet, Stå på, karra!

Oppfordrer alle som ikke har gjort det allerede om å melde seg inn i KNBF eller tilsvarende. Noe sier meg at vi står foran flere utfordringer ( les avgifter og restriksjoner) i tida som kommer. Medlemstallene hos både KNBF og NSF tilsier at det må gjøres noe, her lar man de FÅ ta støyten for de MANGE når det gjelder en aktivitet som hundretusener har gleder av på hver sine måter.

 

VI BLIR IKKE HØRT NÅR VI PROTESTERER EN OG EN.

 

Jeg har riktignok skrevet personlige brev til ledende stortingrepresentanter om min opplevelse av denne saken, men jeg har vel en mistanke om hvor de havner. En organisasjon med en STOR medlemsmasse kan oppnå noe helt annet.

Mange har skrevet i trådene om saken at : "har du råd til båt, så har du råd til denne avgiftsøkningen også"! Javel, så sier vi det, men da har du vel også råd til en par tre smålapper for å delta i en interesseorganisasjon som prøver å ivareta dette båtlivet som vi alle er så glad i?

Samse tak no karra!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...