Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Har drøyd detta for lenge nå så planen er en Tønsbergtur imårra for og shoppe en GSM alarm hos Clas Ohlson varenr : 36-1647 til 2495- . Så et par spørsmål etter div lesing ikke sikker på hva som blir lever med denne , ser vis jeg vil ha sirene på den så må den kjøpes xtra . Men noen som kan si meg om det er masse greier som må kjøpes ved siden av ? Eller kan du i utgangspunktet bruke den slik den blir levert , bare du har et simkort ?

Foresten noen som har hatt den en stund å har noen erfaringer med den , er denne grei nok eller er det bortkasta kroner ? Vil gjerne høre fra dere som har den , om dere er fornøyde og er det mulig og få kobbla den opp uten for mye skoler ? Prisen som sier meg at vis denne funker så må det være en grei sak prismessig , vis den er brukbar da . Så kom med det poisetive og negative som finnes så har jeg noe mere å gå ut i fra .

 

Tine II

Link to post
Share on other sites

Har hatt den ett drøyt år på hytta og den fungerer fint.

I båtsammenheng er det, som det har blitt skrevet i flere tråder, en ulempe at den ikke kan gi stille alarm.

Horn, givere og evt. releer må kjøpes i tilegg.

 

Oppdaget at de nå har fått en ny modell. Vesentlig rimeligere og med innebygget rele, 36-2405.

Synd at ikke Ohlson har brukermanualene for åpen nedlasting, varebeskrivelsen på nett/katalog gir altfor lite informasjon. (de ligger på nett, men er passordbeskyttet)

(manualen for den alarmen du vurderer ligger i arkivet)

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med installasjon av slik, og har prøvd den ut en del.

 

Du spør om du trenger noe ekstra, og svaret er JA. Dette er kun en boks med noen inn og utganger som du programmerer via en PC. Erfaring så langt er at boksen virker grei nok, og gjør det den blir bedt om.

 

Det ligger også en manual på duppeditten i dokumentarkivet hvis du vil lese mer.

 

Du trenger kun et SIM kort som du dytter inn i boksen.

 

Det som følger med er:

 

- Antenne

- CD med nødvendig programvare

- Kabel for tilkobling til PC (ikke USB)

- Adapter for 220V strøforsyning

Link to post
Share on other sites

Det som følger med er:

- Antenne

- CD med nødvendig programvare

- Kabel for tilkobling til PC (ikke USB)

- Adapter for 220V strøforsyning

 

Så jeg må ha med visakortet og fullmakt fra økosjefen på mere shopping ? Den funker dårlig som alarm sånn den selges i esken ? Du må handle evt sirene og magnetkontakter og div meter med kabel for at det skal bli en alarm som funker ? Høres jo plutselig endel dyrere ut dette nå da . Sjekke den Ingar mener også jeg nå .

 

Tine II

Link to post
Share on other sites

Jeg har også denne.

litt jobb og installere, trekke kabler osv, men absolutt verdt det.

 

Hadde "besøk" oppe i båten i sommer, alarmen gikk, jeg fikk sms, kjørte alt for fort ut til båten, men kjeltringene hadde blitt skremt av alarmen og løpt... ingen skader! :yesnod:

 

Alarmen har 2 innganger som kan programmeres nc/no

Den varsler med sms til 4 mobiler

den sier også i fra om event landstrøm forsvinner! (kun sms varsling, ingen "ule"alarm)

den slås av og på via mobilen

 

Selv har jeg koblet til følgene:

magnetkontakter 22-865 kr 59

kontaktmatte (tråkkematte) 32-7768 kr 198

blitzlys orange 36-1741 kr 149

sirene 32-7727 kr 149

 

Den orange blitzlampa 36-1741 lyser vesentlig kraftigere en den andre typen 32-7716-3/5/8

og sirenen 32-7727 hyler mye høyere enn 36-1742 og 22-572.

 

Det var min erfaring! Lykke til! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takker for det , da er jeg mye klokere før jeg står i sjappa å klør meg i skallen .Da gjennstår det å se hva jeg kommer hjem med , men bærbare pc'n min har bare usb utganger og en null port ( ny pc) må gjøre den klar hjemme på hjemmepcen da vis det går , eller hva gjør jeg da ? Må vel få det til vel .........

 

Tine II

Link to post
Share on other sites

sirenen 32-7727 hyler mye høyere enn 36-1742 og 22-572.
Har ikke hørt 32-7727, men 32-4332 er temmelig hissig...

 

Du kan sette den opp på maskinen hjemme, oppsettet beholdes selv om strømmen forsvinner. Og det er kun noen få innstillinger man kan gjøre.

Men dersom det er dårlig dekning GSM dekning i havna kan det være en fordel å ha en PC tilkoblet når du skal montere antennen, da kan man se signalstyrken.

Link to post
Share on other sites

Har hatt GSM alarmen i 2 år og er kjempefornøyd! Har jo også skrevet masse om denne alarmen på forumet tidligere. Har montert sirene 32-7727 og den hyler høyt og veksler raskt mellom 6 ulike lyder og vekker derfor ganske stor oppmerksomhet.

 

Men denne sirena krever for høy spenning (1.2A) for å kobles til alarmutgangen på GSM alarmen som iflg bruksanvisningen gir maks 800 ma. Derfor har jeg koblet alarmutgangen til et 12V rele og sirena får strøm annen strømkilde. Enkelt å fikse med ett billig rele. Den er ihvertfall krafitig!

 

Stille alarm vil jeg advare mot. En bekjent med samme båt som meg hadde fått montert IF-tracker. Jeg kjenner ikke denne så godt, men den er lydløs og gav to meldinger fra seg når båten ble stjålet ved Helgeroa i sommer. Når det ble startet opp og litt ute i sundet. Så ble den lydløs og båten har vært sporløst borte siden. Så mye var den greia verdt. Nei kjør sirene og blinklys!

 

Det blir ikke store utgiften for å få denne alarmen til å fungere. Trampematte, magnetkontakter og sirene er jo bare småpenger. Styr unna PIR sensorer, de er ubrukelige i båt.

 

Alarmen fungerer meget bra. Feilfritt i 2 år (sesonger) nå uten en eneste feilalarm. Den har dessuten skræmt vannet av en skurk som hoppet ned i båten etter å ha åpnet kalesjen. Naboen til brygga hadde våknet klokka to på natten av infernalsk sirene og sett en bleik mann med MC-hjelm halveis på hodet beinfly over brygga og spurtet nedover veien med motorsykkelen ved siden... Ingen skade skjedd på båt og utstyr. Melding om innbrudd kom straks inn på familiens 3 mobiltelefoner.

 

Synes også det er veldig flott å kunne bruke mobilen som "fjernkontroll". Greit å skru på alarmen når jeg "parkerer" båten ved gjestebrygga en lørdag kveld for restaurantbesøk og slikt. Gir ekstra trygghet for at ingen går ned i båten og stjeler den eller ødelegger noe når man sitter og hygger seg andre steder. Gir ekstra trygghet.

 

Redigert: Når det gjelder den nye "billige" gsm alarmen 36-2405 ser jeg ikke at den har noen sireneutgang. Den styrer dessuten 230V relee og du kan kjøpe trådløse og dyre 230V releer til den. Er den egnet i 12 v båt da?

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Her er adressen til manualen for Ontech 9009 mini GSM alarm + rele, Clas Ohlson produktnummer 36-2405.

 

:smiley:http://www.ondico.se/index.php?page=3&...rmsändare%20GSM

 

Alarmen har 2 porter for NO (normaly open ) eller NC (normaly closed) kontakter. Disse kan antakelig også trigges av 12v som tilføres gjennom en 10K ohms mostand.

 

Fordelen med denne alarmen er at du kan styre et sterkstrømsrele for på/av en varmeovn etc.

Alarmen kan også drives av 12v DC, (event. som backup. strømforsyning)

 

Haba :smiley:

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hatt min i et snaut år jeg også. Fungerer aldeles utmerket. Har to bevegelsessensorer og en magnetføler på porten inn til akterdekket. I tillegg har jeg to sirener, og et blitzlys. Har fått feilalerm to ganger på IR sensoren som sitter ute og overvåker akterdekket. Tror det er sola som spiller meg et puss?

Link to post
Share on other sites

Har fått feilalerm to ganger på IR sensoren som sitter ute og overvåker akterdekket. Tror det er sola som spiller meg et puss?

 

Har også fått noen feilalarmer, fant ut at jeg hadde montert den ene sensoren slik at morgensolen treffer den, og når båten beveger seg litt

blir det vekselsvis sol og skygge. Sensoren oppfatter det som bevegelse.

Link to post
Share on other sites

Som dere skjønner i en annen tråd , så blei det ikke slik alarm på meg .Bor så nærme havna at hvis jeg får sms alarm og kommer ned før dem har dratt ,da for jeg et større problem .Veit nemlig ikke hva jeg hadde gjort med han som evt rota rundt ombord , er kjempe fornøyd med den jeg kjøpte fra Maritim til 750 spenn på tilbud. Så håper den gjør nytta si da ...

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Jeg har avventet litt det endelige alarmsystemet ombord og har brukt mellomløsninger. Er det slik at COs nr 36-1647 er å anbefale? Jeg er ikke så interessert i å styre prosesser ombord men hovedsakelig overvåking av aktiviteten om noen gjør mer en å gå ombord for å inspisere båten. Jeg har ikke lett etter manuler enda - men ligger brukermanual for COs 36-1647 tilgjengelig på nettet?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg har også vurdert alarm etter vi kjøpte ny båt i høst.
Så jeg søkt selvfølgelig litt på Ebay
virker jo kanske greie disse men om kvaliteten er noe å skryte av vet jeg ikke.


Eneste er at det kan bli hassel ved service og support på den, hvis feil etc..
kanskje ikke så lett å få til god service fra utlandet som å gå ned i en butikk i norge..

Men sier bare kanskje.. vet at ofte er det bedre support i utlandet enn her hjemme, men sier at det kan bli.. :-)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også vurdert alarm etter vi kjøpte ny båt i høst.

Så jeg søkt selvfølgelig litt på Ebay

virker jo kanske greie disse men om kvaliteten er noe å skryte av vet jeg ikke.

Er det ikke slik at USA følger en annen GSM standard enn Europa? I så fall kan vi vel risikere at GSM utstyr kjøpr fra USA ikke vil fungere mot nettet her eller...? Er det nooen som vet hvilke spesifikasjoner som må tilfredsstilles for at det skal virke her?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at USA følger en annen GSM standard enn Europa? I så fall kan vi vel risikere at GSM utstyr kjøpr fra USA ikke vil fungere mot nettet her eller...? Er det nooen som vet hvilke spesifikasjoner som må tilfredsstilles for at det skal virke her?

 

USA kjører GSM på 1900 Mhz, Europa kjører på 900/1800 Mhz. En rekke mobiltelefoner kjører alle tre frekvensene. Kan jo være mulig at alarmer beregnet for salg internasjonalt også har trippelband. Sjekk spek.

Link to post
Share on other sites

Jeg tester nå ut CO GSM alarmen, nr 36-1647. Jeg ser at den bl.a. kan drive sirene max 500 mA. Jeg har koblet et strobelys på 150 mA samt en sirene til utgangen. Sirenen er på 8 ohm, CO nr 32-2325. Har noen erfaring med denne sentralen og denne type sirene? Er det noen risiko for at jeg skader utgangen på alarmen med disse to signaltypene? Jeg har endel magnetkontakter - er det nærmest ubegrenset hvor mange magnetkontakter (ca 10 stk) som kan kobles i serie til alarmen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...