Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Interessant Lars - med din gode overtalelsesevne (jfr at jeg anskaffet ICE) klarer du kanskje å få en avtale hvor du skal teste ut denne enheten. Jeg synes i tillegg at det er en spennende utvikling av trådløse sensorer i 433 MHz og 315 MHz området. I prinsippet kan jo slike trådløse sensorer måle mye "rart" ombord?

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er noe snakks, skal investere i en hovedenhet pluss 1-2 slavenheter i første omgang. Savner imidlertid muligheten å styre disse med vanlig fjernkontroll e.l. når man er i nærheten.

 

Men bra nok til at de er verdt litt leking - og så motvirker jeg da jo også den kommende økonomiske nedgangen :lol:

Link to post
Share on other sites

Interessant Lars - med din gode overtalelsesevne (jfr at jeg anskaffet ICE) klarer du kanskje å få en avtale hvor du skal teste ut denne enheten.

Tror neppe mitt "blide og vinnende vesen" he, he klarer å få til noe slikt hos ELFA. Men ELFA har faktisk ganske mange alarmer og fjernstyringer for GSM, IR og RF. Kikk på denne adressen og litt rundt den. Når det gjelder prisen på enheten, er 1130,- det hittill billigste jeg har funnet. Det er andre som også selger enheten, og jeg har funnet priser opp til 1999,-!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ser nå at denne enheten er omtalt tidligere i denne tråden, 26/1. Der står det at den også finnes hos Clas Ohlson med art.nr. 36-2405

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du kan selv velge hva alarmen skal sende av info til deg når 220v adapteret mister strømmen, og alarmen fortsatt får 12v fra båtens annlegg.

 

Det setter du i konfig programmet:

Ref bilde under:

 

coalarmen.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Ulven - jeg trenger det hele med dråpeteller:

 

gsmalarm2.jpg

 

Da er det antageligvis slik at jeg aktiverer mottagernummer og mottagertekst og lagrer dette på CO-enheten. Deretter fjerner jeg strømtilkoblingen, kobler denne opp på ny, og dermed er den nye programmeringen aktivisert?

I så fall tusen takk for informasjonen.

Link to post
Share on other sites

ir_detektor321627.jpg

ir_detektor.jpg

 

Hei,

 

Finnes det noen ledninger med 5 ledere i, dvs tynne ledere..

 

jeg tenkte å legge opp ledningsnett med både pluss, minus, Normal Åpen, og Normal Lukket (sabotasje sikring) i en og samme ledning rundt til sensorene mine i båten.

Men i stedenfor å tvinne sammen 5 stk tynne kabler, skulle jeg gjerne hatt alt dette i en og samme kabel, men som ikke er tykk som fy..

Finnes det noen som har utvalg i slike ledninger?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ahh.. Elfa ja.. hadde helt glemt den sjappa der.. hehe..

 

Denne hadde vært noe å strekt rundt til alarm sakene.. :)

20408310-79e6-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg

 

Ellers så har jeg ca 300 meter med CAT6 kabel her, men blir det nok 12v å strekke via de tynne kablene der tro?

Er jo ikke så mye strøm som skal til for å drive disse PIR sensorene vel?

Hmm.. lurer på om jeg skal teste litt på mekkebenken her med AT6 kabelen.. :crazy:

 

:drink:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

hmm.. :rolleyes: knekke.. tja.. kanskje med årene, men det er jo ikke så mye vibrasjoner vel? De tåler jo litt da.. og selve kabelstrømpen er jo isolert og det beskytter jo lederne litt da.. hmm. siden jeg har masse gratis kabel her, kan jo være verdt å prøve.. om ikke så er det jo bare å bruke disse til å strekke rundt nye pfk kabler. ;)

Det fine med å ha både N/C og N/O samt pluss og minus i en og samme kabel, er at om noen skulle klippe den, så vil sabotasje kretsen gjøre at alarmen går. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

gsmalarm2.jpg

 

Du må begynne med å legge inn nummerne som skal kunne styre alarmenheten under "Access/Settings" fanen.

Deretter kan du legge inn teksten og nummerne som skal få meldingene under "messages" fanen.

Bare husk, ikke ÆØÅ, og nummerne må begynne med +47

Så skal det gå bra..

Det fine er at jeg kan legge inn f.eks min far sitt mobil nummer på alarm, for han bor nærmest båten og kan rykke raskt ut.. men han trenger f.eks ikke å kunne skru av og på alarmen, styre rele'ene osv.

kjekt..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ja, det var midt i blinken for meg, men 3000 kroner blir mye. Fant en annen, Ontech GSM Mini 9009 til 1130,- ink.moms hos Elfa.

Og for å holde meg litt til denne tråden, så har den to alarminnganger også, og kan tilkobles via 2,4GHz til opp til 7stk tilsvarende slaveenheter, kr.399,- pr stk.

Noen som har vært borti denne?

 

Her litt data:

Funksjoner (gjelder både GSM 9009 hovedenhet og GSM 9010 slaveenhet):

• Fjernstyr hovedenhet og opp til 7 tilleggsenheter via GSM nettet

• 230 V, 16A

• Styr manuelt eller via telefonsamtale eller via SMS.

• Timer funksjon

• To alarminnganger på hovedenhet, og ytterligere to på hver tilleggsenhet

• Ved alarm sendes SMS til opp til 10 ulike mottakere

• Automatisk temperaturvakt gir beskjed når temperaturen synker under 5 grader C

• Du kan også få status SMS når som helst, som inneholder følgende:

1.Om alarmen er aktivert

2.Hvilken enhet som alarmen er gått på

3.Hvilke ekstraenheter hovedenheten har kontakt med, og status for hver enhet

4.Om temperaturvakten er aktivert

5.Aktuell temperatur

• Ingen separat strømforsyning trengs, men batteribackup mulig å koble til

• Enkel installasjon på få minutter

• Kontantkort fungerer utmerket

Lars H.

Den ser ut til å bruke 230v. Jeg leter etter en på 12v med tempovervåking eks. som den som gir alarm når tempuraturen har synket ned til 5 grader men fare er vis den har sunket de langt ned er å strømmen har gått.

Link to post
Share on other sites

Hei, har koblet opp alarmen i helgen, fungerte bra, bruker det medfølgende adapteret, og koblet et lite 12v batteri på 1 og 2 på kontakten med 12 pinner, koblet så i fra landstrømmen og fikk sms med en gang, men nå har dette sluttet og virke. Kobler jeg i fra landstrømmen så slutter alarmen og virke.

Så leser jeg i bruksanvisningen at hvis jeg kobler strøm på 12 pinners kontakten så må ikke 2 pinns kontakten brukes.

dette har jeg gjort, har jeg ødelagt den???

hvordan skal dette kobles hvis man ikke kan bruke 2 og 12 pinns kontaken samtidig??????

Link to post
Share on other sites

Det er bra, for jeg sitter her å mekker på den nå og det skal gå å kjøre 12v fra batteriet, i tillegg til 12v fra nettspenningen samtidig.

 

Men jeg sliter litt med å koble det PIR-9822 mot alarmen.

 

Jeg har satt at kanal 1 på alarmen skal være N/C (normalt lukket).. og på sensoren så står det at den er N/C den også, men likevel får jeg beskjed når jeg aktiverer alarmen om at sone 1 er åpen.

Jeg har strøm på sensoren, og det blinker i LED lampene ved bevegelse osv..

Noen som har koblet dette som har noen forslag?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg fått skikk på GSM alarmen fra Clas Ohlson, nr 36-1647. Det viste seg at når jeg gikk utenom hærverksalarmen ("tamper"), så fungerer alt greit. Alarminngangen må settes til N/C. Legger ved to bilder som viser henholdsvis tilkobling til IR-detektor og melding på SMS for de som mågtte ønske å montere slik sentral. De tre ledningene som går til IR-detektoren best. nr 32-1627 er fra venstre minus 12 volt (violett, fra GSM alarmen), pluss 12 volt (grønn, fra GSM alarmen), blå ledning gir pluss 12 volt til releet. Hvit ledning går tilbake til GSM alarmen.

 

Ahh, så denne meldingen etterpå..

Da har jeg fått den til å virke, også med sabotasje sikring :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Mosaic båtalarm?

Disse er på tilbud, 5000,- ink. mva

 

Standard i pakken er;

 

Standarpakken inneholder:

Display og sentralenhet

Telefon

GSM og GPS antenner

Kobling for 2 stk startsperre

Mulighet for å styre 2 stk relè pr SMS. Styr feks lensepumpe, varme el.

Mulighet for overvåking av landstrøm (via eksternt relè).

Mulighet for oppkobling mot kartprogram på PC.

Bevegelsessensor (IR)

Brann/røykdetektor

Vannivåsensor

Backup batteri

Sirene

Alarmkabel

Som tilleggsutsyr kan nevnes: Gassdetektor, rele for overvåking av landstrøm,

temperatursensor, magnetkontakt, fotoceller, tråkkematter etc.

Link to post
Share on other sites

Har du også sjekket ut at du får alarmmelding fra CO alarmen når 230 volt faller ut? Jeg har ikke tatt sjansen på å koble til 230 volt når jeg bruker 12 voltsystemnet ombord.

 

Det har jeg, og det fungerer ypperlig! :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...