Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Kjøp IR sensorer med to dioder, så slipper du for mange feilmeldinger. Selv med to-dioders sensorer må du regne med en og annen feilmelding, hvis sola kommer forkjært inn. Det påstås att sensorene reagerer på endring i temperatur, slik at vekselvis lys og skygge kan skape problemer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det ble for mye komplisert trekking av ledninger ved å montere mange magnet-kontakter ombord, så jeg har nå gått for løsningen til rem. Jeg har anskaffet noen IR sensorer med dobbel optikk type AEI PIR-9822 fra CO. Formoder at jeg fører frem 12 volt til de jeg benytter, og videre kan seriekoble de passive IR sensorene fra rele NC utgangen til alarmsentralen tilsvarende slik jeg tidligere koblet magnet-kontaktene. Det ble nevt at IR sensorene kan være sensitiv for kontrastvirkninger. Hva innebærer dette i forhold krav til plassering?

Link to post
Share on other sites

Jeg fant litt mer informasjon om IR detektoren: http://www.tyvstop.dk/aei-dobbel-passiv-in...stent-p-34.html

Jer ser at detektoren beskrives slik: Immunitet overfor falske alarmer er et af de vigtige områder for designeren af bevægelsesfølere. En god PIR bevægelsesføler skal være stabil og pålidelig selv i de mest rå miljøer, men dette kan ikke blive efterlevet ved at benytte den konventionelle enheds- og designindfaldsvinkel. PIR-9822 anvender Dobbet-Tvillinge-Optik teknologi som signalbehandling og AEI's propæritær ASIC opfindelse som sikkerhedslogik og omgivelseskontrol. Det Dobbelte-Tvillinge-Optik system indeholder to optiske opbygninger og to støjdæmpet termofølere i eet kabinet, hvilket giver et detektionsmønster som kun reagerer på en ubuden gæst og ikke på kæledyr eller gnavere. Det Dobbelte-Tvillinge-Optik system bliver kontrolleret af ASIC opfindelsen. Den vekslende signalpolaritet beregnes i ASIC og giver meget høj afvisning af almindelig (elektromagnetisk) svingningsstøj, hvilket skyldes den høje immunitet mod radiointerferens eller strømtransienter på begge kanaler. ASIC opfindelsen styrer også funktionerne med digital impulstælling, temperaturkompensation, opvarmningsforsinkelse, og tidskontrol på alarm udgangen. Alt er det med til at maksimerer sikkerhed og uforlignelig falsk alarm immunitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå forsøkt å koble flere PIR-9822 i serie (bevegelsessensorer). Ser at rem skriver at disse kan utløse falske alarmer, bl.a. ved sterke skyggevirkninger forårsaket av varmeforskjeller. Jeg har forsøkt å simulere lys/skygge ved bruk av sterkt lys, men har ikke klart å fremkalle feilsignaler. Er det varmen eller skyggevirkningene som kan slå ut? Jeg tror at jeg klarer å montere sensorene slik at det ikke vil falle direkte solstråler på dem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik alarm med samme sensoran som du roaldbj, har brukt denne i 1 år nu men ikke fått noen falske alarmer og dermed er jeg ganske fornøyd med den. Har koblet den slik att den ene inngangen er brukt ute på dekk under kalesje til flybrigde og den andre utgangen inne i båten. Hvis noen da kommer bak på dekk går alarmen (jeg får sms) og hvis dem stikk da er det jo greit men hvis alarmen går inne i båten (jeg får sms igjen) så vet jeg att det er ett komplett innbrudd og dem ble ikke skremt av alarmen bak på dekk. Sensoren bak på dekk har jeg montert nesten helt nede ved dekk for att den ikke skal bli påvirket av noe utenifra men

Link to post
Share on other sites

Er det varmen eller skyggevirkningene som kan slå ut? Jeg tror at jeg klarer å montere sensorene slik at det ikke vil falle direkte solstråler på dem.

 

Jeg fikk montert den ene sensoren slik at jeg fikk skyggevirkning, og fikk da noen feilmeldinger.

Det var gjerne om morgnen, rett etter at sola sto opp.

Har ikke merket at varmen gjør noe.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har idag montert alarmen provisorisk i båten. Jeg hadde en utfordring med å tolke instruksjonene og legger derfor ut et par bilder. Først et bilde av selve Claes Ohlson GSM alarmen, nr 36-1647, sammen med et strobe lys, nr 32-7716-8.

 

alarm2.jpg

 

Her er sensoren (Clas Ohlson nr :32-1627)

 

alarm3.jpg

 

 

Her er nærbildet av koblingene på printkortet til bevegelsessensoren. De to jumperne var ikke koblet til og var noe uklart beskrevet i instruksjonen til alarmen. En telefon til rem løste saken. Han åpnet sin egen sensor og beskrev hvordan jumperne var koblet. Jeg har forsøkt å løse ut sensoren ved kraftig lysblinking mot sensoren. Men dette gir ingen effekt på sensoren. Jeg lette etter forskjellige plasseringer av sensoren fordi vi har mange store vinduer i salongen. Det "rare" var imidlertid at alarmen ikke ble utløst når jeg beveget meg utenfor vinduene selv om jeg var i alarmens "synsfelt". Er det andre som har samme erfaring? Nå virker alt perfekt. Så må jeg bare huske på å fylle opp ringekortet. Dette er hittil det beste alarmsystemet jeg har hatt ombord.

 

alarm1.jpg

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring har jeg. Alarmen inne slår ikke ut selv om jeg beveger meg utenfor skyvedørene bak, rett i synsfeltet for sensoren. Så snart jeg åpner døra derimot, går alarmen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da gjenstår minst en utfordring. rem har tidligere orientert om to (?) feilmeldinger som visstnok kunne tilskrives skyggeeffekter forårsaket av sollys/solvarme (?) Jeg har brukt sterkt lys mot sensoren uten at dette har blitt registrert av sensoren. Kan det være noe annet enn sollys som har utløst sensoren?

Link to post
Share on other sites

Drivhuseffekt :yesnod:

 

På alvor: drivhuseffekt :yesnod:

 

Glassruter sperrer infrarødstråler til å slippe gjennom (det hva dere utstråler utenforvinduene). Derfor utløser dere ikke alarmen når dere er utenforvinduet.

 

Og derfor blir det varm i et drivhis: det slipper vanlig lys inn, som omformes til varme(-stråling) men denne varmestrålingen slippes ikke ut gjennom glasset (hhv gjennom CO2 i atmosfæren).

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen feilalarmer.

Det er om våren og høsten når sola står lavt, da om morgenen.

Da kommer sola inn sidevinduet i kallesja, samtidig som båten beveger seg litt.

Det blir da en bevegelse med sollys som kommer og går på den ene sensoren som utløser alarmen.

Prøvde å henge noe for vinduet på den ene siden, ingen feilarm.

Det var ikke spesielt varmt i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to bevegelsessensorer koplet i serie. En inne som forklart over, og en på uteplassen bak. De få feilalarmene jeg har fått stammer fra utesensoren, og gjerne som bao sier, når sola står lavt og fra en gjenstand som gir skygge som beveger seg over sensoren.

Om det er bevegelsen i skyggen, eller den plutselige temperaturforskjellen som utløser alarmen vet jeg ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert et strobe lys inne i cabinen som aktiveres av alarmen. Jeg skal nå montere en "dual piezo sirene" (fra Claes Ohlson - PS-202, 112 dB, high pitched tone). Sirenen er oppgitt å trekke 200 mA. Jeg ser at det er to utganger på alarmenheten som tåler maks 800mA for sirene. Antar at jeg kan koble sirenen direkte til alarmenheten?

En annen ting: Jeg har nå fått registrert SIM-nummeret på GSM-alarmen som familienummer. Innebærer dette at alarmenheten kan sende nærmest ubegrensede meldinger uten at vi faktureres for dette (har et opplegg for registrering av batterienes spenningstilstand)?

Link to post
Share on other sites

Jeg tar denne saken litt videre.

Jeg har nå kjøpt et SIM kort med kontantkort abonnement.

Jeg har registreret nummeret som familiemedlem.

Hver gang jeg skal ombord i båten må jeg sende SMS melding til alarmenheten ombord om at den skal slå seg av.

Hver gang jeg går fra båten må jeg sende SMS om at jeg forlater båten.

Det er spennende å se hvilket abonnement som blir billigst all den tid at jeg fra ca 15.mai til ca 15.oktober daglig sender SMS til alarmsentralen. Mange ganger i Sverige, Danmark og Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Når du ringer opp sentralen for å be den aktivisere/deaktivisere alarmen går det ingen tellerskritt fra apparatet du ringer fra. Alarmen kvitterer ved å sende deg en tekstmelding. Det koster deg noen øre (kroner?) og det debeteres din kontantkortkonto.

Jeg har også kontantkort, men vet ikke hvor mye en kvittering/tekstmelding koster. Jeg ladet opp kontantkortet med kr 100,- i august i høst, og har enda tellerskritt igjen. Hvor mange vet jeg ikke. Skal sjekke det i helga ved å flytte kortet over i min mobil og be om saldo fra "Telenor"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når du ringer opp sentralen for å be den aktivisere/deaktivisere alarmen går det ingen tellerskritt fra apparatet du ringer fra. Alarmen kvitterer ved å sende deg en tekstmelding. Det koster deg noen øre (kroner?) og det debeteres din kontantkortkonto........

Enig i at det ikke er så dyrt å aktivisere alarmen. I Sverige og Danmark koster hver sending nær 4 kroner (Tyskland 7,50). Jeg ser for meg at jeg kommer til å aktivisere og deaktivisere alarmen flere ganger om dagen i løpet av den kommende sesongens ferie. Jeg er ikke så opptgatt av de kronene som renner, men mer opptatt av at kontantkortet er tilstrekkelig ladet. Når kortet nå er registrert som Fri Familie antar jeg at jeg kan aktivere alarmen kostnadsfritt i Norge - så slipper jeg å tenke så mye på lading av kortet. Sjekket saldoen på kortet i forrige uke - den var da 39.50. Fylte umiddelbart opp kontoen. I dag monteres i tillegg sirene til alarmen. Jeg er glad for at dette alarmsystemet ser ut til å virke som forespeilt. Erfaringene hittil er i alle fall svært gode.

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var jeg å så på den gsm alarmen. Den var ikke stor :cool: Men det er jo mye annet som må til da.(den var dyr også)

 

Også så jeg på en annen som egner seg som båtalarm 32-5168 den koster 349 uten noe og er ikke utstyrt med GSM sender i den lille saken da.

Tror ikke det blir noe slik enda om bord.

 

 

Og roald: Husk at hvis du ikke lader kontantkortet innen hver 12 måned slettes alle pengene! Og nummeret slettes etter 15 måneder

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei.

Sit. "Når det gjelder den nye "billige" gsm alarmen 36-2405 ser jeg ikke at den har noen sireneutgang. Den styrer dessuten 230V relee og du kan kjøpe trådløse og dyre 230V releer til den. Er den egnet i 12 v båt da? "

 

"Alarmen har 2 porter for NO (normaly open ) eller NC (normaly closed) kontakter. Disse kan antakelig også trigges av 12v som tilføres gjennom en 10K ohms mostand.

Fordelen med denne alarmen er at du kan styre et sterkstrømsrele for på/av en varmeovn etc.

Alarmen kan også drives av 12v DC, (event. som backup. strømforsyning)"

Her er adressen til manualen for Ontech 9009 mini GSM alarm + rele, Clas Ohlson produktnummer 36-2405.

 

http://www.ondico.se/index.php?page=3&...rmsändare%20GSM

 

 

Noen som har prøvd denne enkle GSM strømstyring/alarmen ? Du trenger ikke kjøpe slaveneheter, reedreeler og andre billige 12v reeler gjør vel nytten.

 

haba

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptgatt av de kronene som renner, men mer opptatt av at kontantkortet er tilstrekkelig ladet.

Da kan du jo bare lade opp med 500 eller1000 kr. Problemet da blir at kontoen nulles ut en gang i året. Det som måtte ligge inne etter et år mister du, og du må lade opp på nytt med "friske" tellerskritt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da kan du jo bare lade opp med 500 eller1000 kr. Problemet da blir at kontoen nulles ut en gang i året. Det som måtte ligge inne etter et år mister du, og du må lade opp på nytt med "friske" tellerskritt.
Det er vel ikke slik at pengene forsvinner om man sørger for å bruke SIM-kortet minst en gang i året? I alle fall forsvinner ikke pengene jeg har på telefon i Sverige og Danmark som jeg bare bruker hver sommer. Jeg ser nå at jeg ikke trekkes for penger etter at abonementet ble registrert under FriFamilie. Dermed kan jeg også bruke alarmen til noen andre ting jeg planlegger - og å ringe så mye jeg vil uten at det koster en krone. Alarmen virker nå så bra at jeg kommer til å benytte den ofte/daglig. Det blir spennende å se kostnadene når jeg er i Sverige, Tyskland og Danmark.
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke fyller på penger minst hver 12 måned blir pengene slettet.

Og hvis du ikke da fyller på penger selv om du bruker den innen 15 måneder blir nummeret slettet hos telenor.

 

Det har ingen ting å si om du bruker SIM kortet. :smiley: Det er hvor ofte du fyller på penger som Gjelder.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...