Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke sett denne enheten tidligere. Interessant at den kan alarmere for svak batteristatus. Får vurdere om jeg skal benytte denne i tillegg til GSM-alarmen. Med kontantkort knyttet til fri familie blir det ikke noen ringekostnad. Jeg har nå brukt GSM-alarmen i hele sommer uten at det hittil har blitt utløst noen feil-alarm. Jeg er derfor stor-fornøyd med GSM-alarmen. Deler Ulvens interesse for å høre om noe har testet ut GSM trackeren/loggeren.

Link to post
Share on other sites

Min har også fungert greit i sommer, uten feilalarmer. Nå i høst, da sola står lavere tidligere på dagen har jeg begynt å få feilalarmer ca kl 1400, spesiellt ved sterk sol. Dette har resultert i at jeg har sjaltet ut den IR sensoren som trigges av sola. Ingen feilalarmer etter dette, men jeg har jo en sensor mindre da.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I min gamle båt har jeg kun magnet kontakter, og i den har jeg ikke hatt en eneste feilvarsling.. bank i bordet.. men i den nye skal jeg ha et par slike bevegelsessensorer som dere har.

Jeg har bestilt opp den fra Clas som har 2 sensorer, som kan programmeres til at den må ha 2 bevegelser innen 10 sekunder for å utløse seg. Er det slik dere har satt den opp?

Hvordan utløser sola den, er det fordi sola skinner rett på sensoren, eller er det generell sol/skygge bevegelse inne i båten som gjør det?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er slike 2 dioders IR sensorer jeg har. Det blir påstått at disse kan gi feilvarslinger ved raske temperaturskift. Jeg trodde lenge at den trigget på skyggebevegelser. men dette er vistnok ikke tilfelle. Jeg ligger nok ugunstig til med hekken (der sensoren sitter) pekende mot sør. Nå på høsten står sola relativt lavtr også midt på dagen. og dette medfører direkte solinnstråling på sensoren fra tidlig ettermiddag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ok, så under monteringen bør jeg plassere den slik at den ikke kommer i direkte stråling fra sola, dvs under benken eller et slikt sted der sola ikke vil kunne gi direkte treff på sensoren ? :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut til at det hjelper. Hvis jeg avskjermer sensoren med puter oa. ser det ut til å fjerne feilalarmene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og nå fant jeg et GSM kamera, som sender bilde ved bevegelse.. :D

Kjekt å ha i båten..

 

Har bestilt opp dette, skal teste litt strømforbruk på det og se litt hvordan dette kan best brukes i båten.. :-D

Må ha klistremerke med "kamera overvåket" på båten også da.. :-D

 

Dette produktet skal jeg teste ut: http://smartprodukter.com/product_info.php...sCsid=5a1db1d06

bare jeg kjøpte det fra et annet sted..

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Interessant, gi rapport så snart du har noe konkret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Interessant, gi rapport så snart du har noe konkret.

 

Selvsagt.. SIM kort er også i bestilling nå, så da er det bare å vente på utstyret og sette i gang å teste.. :)

 

Det er vist batteri i kameraet også, og da holder det i ca 24 timer for egen strøm, men man kan koble til 5v strømkilde til det for kontinuerlig strøm.

Dvs jeg må finne en 12 til 5v overgang. Spørsmålet er hvor mye dette trekker av batteriene.

Har ikke landstrøm der jeg har båt nå, men skulle kanskje sett meg etter et sted som hadde dette.. så hadde jeg sluppet å tenkt på forbruket. det får jeg tygge litt på i vinter.

 

men jeg skal holde dere oppdaterte vedr. dette kameraet.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har opprettet en egen tråd for oppfølging av dette da denne ikke direkte er alarm, men en mer overvåkings alarm..

 

Tråden finner du her --> https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46651

 

Jeg kommer til å oppdatere den etterhvert som jeg har mer erfaring med det.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei jeg har kjøpt denne co alarmen i dag, vill ha den til og sende melding hvis landstrømmen forsvinner, mitt spørsmål

hvis jeg bruker strømforsyningen som fulgte med, kan jeg da koble 1og2 på den grønne 12 pins rekka til 12v fra båtens batteri?? og få melding hvis strømmen til 220 omformeren som fulgte med blir brutt. Eller kan jeg bare koble et lite batteri på denne kretsen???? (12 pins rekka)

håper noen skjønte hva jeg mener

jdahl

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener. For at CO-alarmen skal fungere må den ha strømforsyning inn på eksempelvis inngang 1 og 2 på 12 pinnskontakten. Jeg ville tro at du må gå veien om et rele for å trigge alarmfunksjonen til CO. Du kan da evt. koble flere alarmfunksjoner i serie - men da vet du ikke hva som har utløst alarmen. Et enklere og billigere system er kanskje V900 kameraet vi skriver endel om - her har du mulighet for flere alarminnganger.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har kjøpt denne co alarmen i dag, vill ha den til og sende melding hvis landstrømmen forsvinner, mitt spørsmål

hvis jeg bruker strømforsyningen som fulgte med, kan jeg da koble 1og2 på den grønne 12 pins rekka til 12v fra båtens batteri?? og få melding hvis strømmen til 220 omformeren som fulgte med blir brutt. Eller kan jeg bare koble et lite batteri på denne kretsen???? (12 pins rekka)

håper noen skjønte hva jeg mener

jdahl

 

 

Hei,

Ja, jeg mener at om du bruker den 220v adapteren som følger med og kobler til, og samtidig kobler 1 og 2 til båten batteri, så mener jeg å huske at alarmen sendte en tekstmelding om at external power lost eller noe slikt.

Jeg har en slik liggende i eske hjemme som skal monteres i nye båten, og jeg har samme alarmen i den gamle båten, og før jeg koblet den opp der så satte jeg den sammen på skrivebordet (kontorplassen/mekkebordet) for å teste at den virket osv.

For å være 100% sikker må jeg teste det ut, men er ganske sikker på at den sender en sms når 220v'en forsvinner, og når den kommer tilbake igjen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at den ikke har noe batteribackup.. men man kan koble til både 12v strømforsyning, OG 220v strømforsyning samtidig.

Dette er 2 forskjellige plugger.

Når du drar ut 220v'en, så forsynes den med strøm fra 12v batteriet.. og da sier den i fra at 220v'en ble borte. Mener jeg..

Hvis både 12 og 220 blir borte, så sier den ikke noe.. :)

 

Hvis du ser på bildet under her..:

361647_x_20060630_092456_480.jpg

Nederst står det - og + , dette er strømmen fra 220v->12v omformeren..

Mens kontaktene 1 og 2 er pluss og minus for 12v strømmen.

Når du drar ut den lille grønne kontakten (med + og - symbolet på), og du har 12v inn på punkt 1 og 2, (pluss og minus), så mener jeg at den skal si i fra med en melding.

Jeg kan godt dobbeltsjekke dette i løpet av helgen!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av dette med alarmer, men jeg er på jakt etter en enhet som kan slå på motorvarmeren i bilen trådløst. Tidligere brukte jeg tidsur, jeg skulle jo på jobb samme klokkeslett hver dag, men som pensjonist er det ikke noe fast mønster. Forstår at CO enheten har en slik mulighet, men er det noen som har link til en rimelig ren enveis greie uten alarmfunksjoner, via mobil, radiosender el.? Garasjen er et par hundre meter unna med en trebygning imellom.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hukser ikke kontaktpunktene, men boksen har to innganger for strømforsyning.

 

En for normaldrift og en for backup dersom hovedstrømmen blir borte.

 

Jeg laget meg en "dings" som baserte seg på at når landstrøm er på så er også vedlikeholdslading av batteribanken på. Når vedlikeholdsladingen forsvinner så synker spenningen på batteriene ned til hvilespenning.

 

Når så hovedstrømforsyningen er på hvilespenningsnivå eller lavere så kutter dingsen hovedstrømforyningen og går over på backup.

 

Dermed slipper jeg å få alarm dersom landstrømmen skulle være borte noen minutter. Det tar kanskje 10 minutter før spenningen på batteribanken har sunket ned mot hvilespenning.

 

Dette har fungert greit

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av dette med alarmer, men jeg er på jakt etter en enhet som kan slå på motorvarmeren i bilen trådløst. Tidligere brukte jeg tidsur, jeg skulle jo på jobb samme klokkeslett hver dag, men som pensjonist er det ikke noe fast mønster. Forstår at CO enheten har en slik mulighet, men er det noen som har link til en rimelig ren enveis greie uten alarmfunksjoner, via mobil, radiosender el.? Garasjen er et par hundre meter unna med en trebygning imellom.

 

Lars H.

 

Hei Lars H.

Se denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32326

 

Men ikke heng deg opp i selve tråstarten og koblingsskjemaet der. Misforstod bruksanvisningen i begynnelsen!!!

 

Fikk omsider kobla riktig og Defa-relet fungerer 100% sammen med CO modulen som styrer motorvarmerne!

 

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da er det flere som jobber med saken knyttet til alarmfunksjon når 230 volt landstrøm faller ut.

 

coalarm.jpg

 

Dersom du kobler til begge begge strøminngangene på CO, dvs både via adapter med tilknytning til 230 volt på den 2-polige kontakten, og batteri fra 12 volt anlegget ombord på kontakt 1 og 2 på den 12 polige kontakten, vil du i alle fall kunne ringe til alarmen og be om status, jfr innlegg #73 i denne tråden. Du vil da kunne lese om Ext Power er on eller off.

Dersom du skal ha alarmfunksjon når 230 volt faller ut må du nok benytte en av de to inngangene fra sensorer som aktiveres via en lavspennings releutgang koblet til eksempelvis batterielimintor og 230 volt landstrømsanlegget ombord.

 

Dersom Ulven finner at det er unødvendig å aktivere sensorinngangene for å få alarm er jo det utmerket.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal ha alarmfunksjon når 230 volt faller ut må du nok benytte en av de to inngangene fra sensorer som aktiveres via en lavspennings releutgang koblet til eksempelvis batterielimintor og 230 volt landstrømsanlegget ombord.

 

Dersom Ulven finner at det er unødvendig å aktivere sensorinngangene for å få alarm er jo det utmerket.

Du vil automatisk få alarm når batterielimintor faller ut dersom du har koblet batteriet inn på 1 og 2.

Link to post
Share on other sites

Noe slikt kanskje? Sicom GSM Mini Ikke spesielt rimelig, men enkel er den da...

Ja, det var midt i blinken for meg, men 3000 kroner blir mye. Fant en annen, Ontech GSM Mini 9009 til 1130,- ink.moms hos Elfa.

Og for å holde meg litt til denne tråden, så har den to alarminnganger også, og kan tilkobles via 2,4GHz til opp til 7stk tilsvarende slaveenheter, kr.399,- pr stk.

Noen som har vært borti denne?

 

Her litt data:

Funksjoner (gjelder både GSM 9009 hovedenhet og GSM 9010 slaveenhet):

• Fjernstyr hovedenhet og opp til 7 tilleggsenheter via GSM nettet

• 230 V, 16A

• Styr manuelt eller via telefonsamtale eller via SMS.

• Timer funksjon

• To alarminnganger på hovedenhet, og ytterligere to på hver tilleggsenhet

• Ved alarm sendes SMS til opp til 10 ulike mottakere

• Automatisk temperaturvakt gir beskjed når temperaturen synker under 5 grader C

• Du kan også få status SMS når som helst, som inneholder følgende:

1.Om alarmen er aktivert

2.Hvilken enhet som alarmen er gått på

3.Hvilke ekstraenheter hovedenheten har kontakt med, og status for hver enhet

4.Om temperaturvakten er aktivert

5.Aktuell temperatur

• Ingen separat strømforsyning trengs, men batteribackup mulig å koble til

• Enkel installasjon på få minutter

• Kontantkort fungerer utmerket

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...