Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Da får jeg fylle på kortet med minst en krone hvert år - det skulle vel gå bra. Lett å fylle på fra internett.

Har i dag montert High Pitch Dual Piezo sirene til GSM alarmen. Skal si den støyet fælt. Den er oppgitt 112 dB lydnivå - og dette skjærer virkelig i ørene. Tror det blir slitsomt for eventuelle inntrengere i båten å jobbe under dette lydnivået. Nå er utfordringen å finne mer permanente plasseringer av GSM antenne, GSM alarmenhet, bevegelsesdetektorer, lydsirene og strobelys. Under vises sirenen. Den har målene 85x55x33 mm.

 

dual_piezo_sirene.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på problemstillingen Mix.

Jeg kan koble alarmen slik at jeg utelukkende får stille alarm-melding. Det er forskjellige type sensorer som kan aktivere alarmenheten. Jeg er usikker på om jeg kan sende forskjellige typer GSM meldinger til alarmen for å kunne aktivere den med forskjellige innstillinger. Jeg er så langt så fornøyd med at den virker at jeg ikke har studert ulike innstillingsmuligheter.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på problemstillingen Mix.

Det jeg så for meg var å bruke inngang 1 med f.eks bevegelsesdetektor for innbrudd.

Når denne ble aktivert vil jeg ha sms om dette + at sirenen går.

 

Inngang 2 ville jeg brukt til lekkasjesensor, når denne går ville jeg hatt sms om dette.

Men her vil jeg ikke ha noen sirene som går.

 

Etter det jeg så sist jeg kikket på denne saken, så var dette ikke mulig.

Koplet man inn sirene, vil denne aktiviseres på alt.

Er det slik ennå, eller har det kommet noen sw oppdatering som fikser dette ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor rart det enn høres ut forstår jeg spørsmålet Mix. Det er dette jeg nå forsøker å teste ut ved å sende flere meldinger til GSM alarmen. Jeg bataler nå ingenting for alle meldingene. Dermed kan jeg forsøke ulike oppsett.

Jeg har i tillegg under utprøving et bevegelsessystem ombord hvor den som kommer ombord får 500 watt lys "rett i trynet". Dette er førsate ledd i en opptrappingsplan for å påvirke inntrengerne. Håper at jeg senere ikke blir saksøkt for å skade syn, hørsel og en annen sans til inntrengere. Om det skulle skje tror jeg at jeg har glemt hvilke alarmsystemer jeg har hatt ombord. Så langt jeg kjenner til er det ingen lov i Norge som rammer Alzheimer. Gleder meg til en ny sesong på sjøen.

Link to post
Share on other sites

jeg har Redknows alarm med gps og sms varsling. Så har jeg kjøpt en AEI sentral til ca kr 350. Den benytter jeg til magnet og microbrytere som trigger sirene, strobolys og signal til redknows . Den har forsinket og momentan sløfer, ekstern utgang for LED status. CO har en noe enklere variant av denne AEI sentralen. Redknows kjører jeg som stille med inngang fra AEI sentralen og vannalarm, batteri. Kan også styre rele fra sms . Redknows har også geofence med sms varsling. Med dette opplegget får jeg dekket det jeg har behov for og som jeg ser andre også er på jakt etter når det gjelder blanding av alarm og stille alarm.

Redigert av topa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter nå å fikler og mekker litt med alarmen til CO, egentlig ganske genial sak i grunn.. eneste minuset er at man kan ikke sette at brudd på sone 1 = alarm i sirene og sms, mens brudd på sone 2 = kun sms.

Men det er jo genialt ved at man f.eks sender R2=60 så aktiverer rele nummer 2 seg i 60 sekunder og slår seg av igjen.

F.eks meg, som kjører forbi båten flere ganger om dagen også når det er mørkt, hvis jeg tar ei lampe som lyser opp i båten og kobler denne til et rele som er koblet til R2 f.eks, så kan jeg sende en tekstmelding til båten og si R2=120, da tenner det lyset seg i 2 minutter og jeg kan se fra veien om ting er i orden. :-)

Alternativt så kan jeg få pumpa til å gå i et par minutter i tilfelle det er kommet litt vann inn. og siden pumpen tåler å kjøres tørr så skader det ikke noe om det ikke er noe der..

i grunn ganske mange muligheter med tilkoblinger.. enten normal åpen, eller normal lukket.. og de to sonene kan man velge tekst uavhengi hvilken sone som brytes.

Det er også 2 strøm innganger på den, den ene er for 12-15 volt, beregnet på batteri osv..

Den andre er for ekstern strøm, dvs fra 15 til 30 volt. Her kan du sette opp at den skal si i fra om den andre strømmen forsvinner og når den kommer tilbake.

Synd det ikke er 12-30 på begge, for da kunne vi fått varsel om noen forsøkte å koble fra hovedbatteriene.

 

Men men.. artig å leke litt her på pulten før den kommer i båten i hvertfall. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser litt videre på manualen til CO-alarmen. Ulven har skrevet ganske inngånende om mulighetene. For det første må jeg rette opp en feil jeg har beskrevet tidligere. Dersom man utelukkende ønsker å aktivere eller deaktivere alarmen, ringer man mobilnummeret på SIM-kortet. Denne funksjonen er helt kostnadsfri uavhengig av abonementstype, idet alarmenheten bare identifiserer oppringt nummer og sammenholder det med tilknytningsnummer som er lagt inn i enheten med det softwareprogram som følger med alarmen.

Kostnadene er forbundet med selektive tekstmeldinger som kan åpne og lukke to uavhengige releutganger. Jeg forstår det slik at den ene utgangen kan aktivere et annet rele som eksempelvis slår på en varmeovn og det andre releer eksempelvis en batterilader. Releene på alarmen kalles henholdsvis R1 og R2. R1 aktiveres ved å sende SMS til mobilnummeret med følgende tekst: R1=ON (med store bokstaver). Man kan få tilgang til innstilling av releene med å sende spørsmålstegn (?) til telefonnummeret.

Jeg har enda ikke prøvd ut hva som skjer dersom alarmen mister kontakt med mobilnettet eller mister 12 volts driftsspenning. Jeg ser at det kunne være ønskelig at de to inngangene kunne aktivert sirenen på forskjellig vis. Imidlertid kan hver av dem sende opp til 4 SMS-meldinger når de aktiveres.

Når jeg sender "?" til alarmen får jeg en statuskvittering bestående av 10 linjer.

Jeg synes at denne alarmen gir brukbar valutta for pengene. Nå gjenstår å finne forskjellige bruksområder.

Link to post
Share on other sites

Denne funksjonen er helt kostnadsfri uavhengig av abonementstype, idet alarmenheten bare identifiserer oppringt nummer og sammenholder det med tilknytningsnummer som er lagt inn i enheten med det softwareprogram som følger med alarmen.

Kostnadene er forbundet med selektive tekstmeldinger som kan åpne og lukke to uavhengige releutganger.

 

Det er vel ikke forbundet kostnader på abonnementet i alarmen ved selektive tekstmeldinger som styrer releer. Det er bare kostnader på din egen mobil som sender en sms for å aktivere releer. Denne kostnaden har du jo også på din egen telefon ved å slå av og på alarmen. Kostnader på abonnementet i alarmen får du først ved sms som sendes til deg ved status og alarmer.

Link to post
Share on other sites

Nå klarer jeg foreløbig ikke å finne ut av kostnadene ved å slå på de forskjellige releene og å få tilbakemelding om status på alarmen. Nummeret er definert som fri familie og dermed er vel alt kostnadsfritt. Det er først når jeg seiler ut av landet til sommeren at jeg kan følge kostnadsutviklingen. Uansett synes jeg CO alarmen gir meg endel av de mulighetene jeg ønsker.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg og samboeren min ordnet oss djuice zero, dvs 0,- mnd men minimumfakturering på 99 kroner. Da betaler vi 0,49 minutter, og 0,49 pr sms, og 1.99 for mms.

Så hadde jeg et annet kort liggende som jeg bruker til overvåking, dette sender kun sms og ringes ikke til eller fra.

Jeg fikk ordnet et tvilling kort til dette og Telenor FriFiks abb. som koster 29,- mnd. Her koster sms'ene 0,54 og mms 1.99, og 0,54 å ringe pr. minutt.

Tvillingkortet kostet 187,50 i opprettelse og 31,25 i måneden.

Men, så opprettet vi fri familie mellom våre kort, dvs tvillingkortene og mitt og samboers kort, dermed ringer vi og sender sms og mms gratis mellom hverandre.

Dermed koster det meg ikke noe å sende sms til båten, eller ringe for å skru av eller på alarmen for noen av oss.

Selv syntes jeg dette virket som en grei deal, og det har fungert fint til nå (har testet alarmen hjemme på mekke-pulten noen dager nå og sender litt meldinger for å teste osv..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har målt hvor mye strøm denne alarmen trekker? Jeg finner ikke noe om dette på C.O. sine sider.

 

Så vidt jeg forstår, kan den kun aktiveres/deaktiveres ved å sende en SMS melding. Finnes det noen mulighet å gjøre dette på med en liten sender på f.eks. nøkkelknippet (som en bilalarm)? Dette synes jeg er langt mere praktisk enn å finne frem mobilen og sende meldinger.

-battello

Link to post
Share on other sites

Når du skal slå alarmen av eller på sender du ikke meldinger, du ringer, alarmen kviterer med en melding.
Og denne oppringningen er kostnadsfri. Alarmenheten sammenligner oppringt nummer med nummer som er lagt inn vis softvare., Dersom den finner lagret nummer vil den aktiveres eller deaktiveres. Dette krever ingen telerskritt. Jeg har nå utforsket alarmen. Det har hittil ikke oppstått noen feilmeldinger eller funksjonssvikt. Det er enkelt å aktivere eller deaktivere de to utgangene slik at disse styrer releer. Dette kan være greit for de som bor langt unna båten og som vil sette på eksempelvis batterilader fra tid til annen.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har brukt alarmen ganske aktivt de siste ukene. Når jeg står utenfor båten og ringer den opp får jeg et kort pipesignal som tegn på aktivering/deaktivering. I tillegg får jeg SMS melding. Så langt har denne alarmen fungert svært bra. Jeg har forsøkt styring av rele for start/stopp av batterilader og ovn. Dette har også fungert greit. Jeg har en invendig sirene som støyer så mye at det er umulig å utføre målorienterte aktiviteter ombord mens denne går. Jeg er litt usikker på hvor lang tid jeg skal programmere for den interne alarmen. Er det noen som har forsøkt om det er mulig å reaktivere den ved å sende melding til alarmen? Jeg skal ha båten liggende ved Son Spa Hotell og da kan det være greit å vekke opp de besøkende om jeg får innbrudd, se http://www.sonspa.no/

 

soonspa.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har brukt GSM alarmen fra CO ganske mye etter at jeg kjøpte den i januar i år.

Nå har den plutselig sluttet å virke og jeg trenger tenkekraft til å finne ut hva som er grunnen til funksjonssvikten.

1) Jeg har CO type nummer 36-1647 som ser slik ut:

361647_x_20060630_092456_480.jpg

 

 

2) Her er koblingene på 12 pins kontakt til 36-1647: alarm2.jpg

 

3) Her er sirenen: dual_piezo_sirene.jpg

 

4) Her er sensoren (Clas Ohlson nr :32-1627) alarm3.jpg

 

5) Her er bilde av printkortet for sensoren alarm1.jpg

 

 

6) Her er bilde jeg får på mobilen når jeg sender forespørsel "?" til alarmen: nokiaalarm1febr2008.jpg

 

 

Like fullt virker ikke alarmen: Når jeg går inn i båten blinker sensoren - men alarmen går ikke.

Når jeg tar opp dekslet til sensoren og trykker på sensorfjæra går alarmen.

Hva er feil?

Jeg har forsøkt to sensorer og to GPS alarm sentraler.

Jeg mottar gjerne råd om hvor jeg skal starte feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at sensoren er koblet til inngang 1. Ser på mobilen at den er satt opp som NC. Mao skal alarmen utløses hvis kontakten åpnes. Har du testet at dette fungerer?

Er sensoren satt opp slik at begge kretser på aktiveres før alarmen utløses? (anbefales....)

Isåfall skal kontakten åpne idet den røde dioden tennes.

Link to post
Share on other sites

Eventuelt kan du bruke noe ala denne.

 

pe-1113.jpg

 

Da får du plutselig en seriell fra USB.

 

Vær obs på at det er ikke alltid handshaking fungerer med slike overganger. Dvs. overgangen simulerer til en viss grad funksjonen til en RS-232 port, men kan komme til kort avhengig av hva RS-232 enheten krever.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hva som har blitt feil mede Clas Ohlson alarmen min. Jeg har byttet både GSM enhet og IR sensdor uten at det hjelper. Når jeg fjerner lokket på IR sensoren og tykker flere ganger på "tamper" bryteren som overvåker om dekslet står på, utløses alarmen. Jeg undrer på om jeg har koblet IR sensoren feil. Under er bilde av tilkoblingspunktene. IR detektoren er fra Clas Ohlson nr 32-1627 med doble sensorer. Det er 6 tilkoblingspunkter på sensoren. Spenning går inn på "-" og "+". Jeg har videre hatt en "jumper" mellom "+" og TAMP, og en annen jumper mellom TAMP og RELAY. Detektor-signalet har jeg tatt ut fra RELAY helt til høyre på bildet. Dette mener jeg er i henhold til anbefalingene i manualen for GSM alarmen.

 

 

ir_detektor321627.jpg

 

 

Fra manualen til GSM alarmen. Merk at dette er 36-1647 detektor som synes å ha noe annen tilkobling enn den jeg har.

 

 

ir_detektor.jpg

 

 

Jeg ville tro at min opprinnelige kobling er korrekt siden alarmen virket til for litt siden, men nå undres jeg mye på hva jeg har gjort feil?

Link to post
Share on other sites

Her er litt mer opplysning om IR-detektoren, se evt. http://www.tyvstop.dk/dobbel-passiv-infrar...stent-p-34.html .

Under vises noen av spesifikasjonene til IR detektoren. Informasjonen skulle vel bety at det er en N/C type detektor? Sitter i båten og grubler litt på dette. Jeg vil helst ha alarmen til å virke før jeg reiser på ferie. Jeg lurer nå på om det kan være "hærverksalarmen" som jeg bør kutte ut? Jeg lurer da på om jeg skal trekke en jumper fra pluss 12 volt til releet og signalledning fra detektoren til GSM alarmen?

 

ir_detektorspesifikasjon.jpg

Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg fått skikk på GSM alarmen fra Clas Ohlson, nr 36-1647. Det viste seg at når jeg gikk utenom hærverksalarmen ("tamper"), så fungerer alt greit. Alarminngangen må settes til N/C. Legger ved to bilder som viser henholdsvis tilkobling til IR-detektor og melding på SMS for de som mågtte ønske å montere slik sentral. De tre ledningene som går til IR-detektoren best. nr 32-1627 er fra venstre minus 12 volt (violett, fra GSM alarmen), pluss 12 volt (grønn, fra GSM alarmen), blå ledning gir pluss 12 volt til releet. Hvit ledning går tilbake til GSM alarmen.

 

 

ir_detektor321627b.jpg

 

 

Her er SMS meldingen fra GSWM alarmen ved å sende tekstmelding "?".

 

alarmsmsb.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er like før jeg seiler sørover og jeg jobber nå med de siste forberedelsene. Med GPS alarmen får jeg beskjed om når noen trenger seg inn i båten. Det er ingen tvil om at høy lyd (sirene) er det som "stresser" inntrengere mest og som forhåpentligvis får dem til å forlate båten (dersom de ikke leser dette og tar med hørselsvern). Jeg vurderer å montere flere støygivere ombord i båten. Jeg har nå en High Pitch Dual Piezo sirene fra CO med oppgitt lydnivå på 112 dB, se innlegg # 51. Jeg vurderer tilleggssirener og ser for meg minst tre muligheter:

1) En eller flere High Pitch Dual Piezo sirener som da trolig må drives via rele.

2) Andre typer sirener uten tilleggsrele, f.eks. sirene fra CO med pulserende lyd. 12 V DC/100 mA, artikkelnummer 36-1742. Se bildet under.

361742_x_20070626_083835_914.jpg

3) Annen type lydsterk alarm som drives av rele. Jeg regner med at utgangen på GPS alarmen kan aktivere rele som deretter kan gi tilstrekkelig strøm til lydgiver.

Noen synspunkter og erfaringer?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har glemt å fortelle at alarmen vi har skrevet så mye om i denne tråden forutsetter at man har abonnement for det enkelte land man ferdes i. Jeg har betalingstjenste for mobil både i Sverige og Danmark og må bytte om til sim-kort for disse for at alarmen skal fungere. Jeg koser meg nå meg å installerte et mer støyende alarmsystem ombord. Jeg må da benytte releer idet GSM alarmen har begrensninger på hvor mye den kan drive av strømkrevende enheter. Er jeg heldig er utstyret montert før jeg ankommer Norge om en måneds tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...