Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

jeg bruker ikke 12v fra båtens anlegg,men et lite 12vbatteri 2ah dette blir ladet fra alarmen, dette er koblet på 1-2 på 12 pinns kontakten,og adapteret koblet til 1-2 på 2 pinns kontakten, trekker noen ut landstrømmen så får jeg sms med en gang.

er jeg redd noe skal fryse i stykker på båten, kan jeg bare "ringe" til varmeren :seeya:

Link to post
Share on other sites

Slik ble det når jeg koblet inn alarmen ved hjelp av CAT5e UTP kabel.

en stk 6mm kabel med flere ledere i.

 

Her har jeg koblet opp sensoren, og sabotasjen på hver sin kanal på alarmen, dvs jeg får beskjed om det er sabotasje eller om det er sensor som har trigget alarmen.

 

pirsensor.jpg

 

Ble ryddig å greit det da :-)

 

Har i tillegg laget meg et word dokument hvor jeg beskriver hvilke fargekombinasjoner som skal hvor osv, slik at når jeg skal koble dette i båten er det bare plug'n play. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje ikke.. men kan hende at det vil fungere.. :)

Hvis det viser seg at det ikke funker over tid er det vare å strekke opp noen andre kabler i stedenfor.

Men siden jeg har noen hundre meter med det her, og det er såpass enkelt å strekke rundt, så er jeg villig til å ta den sjangsen. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

ok, så du har koblet R1 eller R2 til varmeren i båten? ja varmeren har inngang for slik styring

 

Blir ladet fra alarmen, mener du at det lades når alarmen står på landstrøm? ja batteriet blir ladet når den er på landstrøm, tengte først og bruke båtens 12v som backup, men redd dette ikke hadde vært lurt. 345ah backup :eek:

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor mange kilometer det er av cat5 i et moderne skipsbygg, eks. offshore?

Vet du hvor mye problemer vi har med dette? :eek:

I boligkvarter og avgrensede områder fungerer dette greit, men ellers er det kun fiberoptikk som er "duganes".

 

Problemet med standard Cat 5 kabel er vel at lederne er "solid"; disse brekker lett ved mekaniske påkjenninger.

Hvis man evt. bruker patchkabel hvor en leder er oppbygget av flere kobbertråder, blir det straks meget bedre. :)

 

Selv bruker jeg hvit telefonkabel ombord til dette formålet; oppbygget av flere ledere - er hvit - er flat. (Lett å få til en fin/"usynlig" installasjon.)

Link to post
Share on other sites

Det er samme kablene, bare tvunnet litt annerledes, og bedre skjermet :-)

Fortsatt den ene kobberlederen, ikke flertvunnet. :)

Nå finnes det flertråders cat kabler om man på død og liv skal bruke denne kabelen. Men den er først og fremst bergnet på RJ plugger og kroneplint, ikke til skrukoblinger. Spesiellt den med enkle ledere knekker lett og er ikke noe bra for skrukoblinger. Står litt her om selve kebelen for de som skulle ha interresse for det. Cat 5 Cat 6 Cat 7

 

...Det er kanskje realiteten i Norge, men ikke her i Asia. Ikke til å tro, kanskje - men sånn er det. :nonod:

Jo det er ikke vanskelig å tro det, jeg har sett radarinstallasjoner der det kun var brukt cat 5 på nmea signalene. Merkelig nok hadde de mistet gps signalet. Bruk gjerne kabelen men ikke bli overrasket av brudd på kabelen etter en tru med båten. Jaja, nå var det val nok avsporing :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei, har ikke testet den, men lurer på å anskaffe.

 

Den har to alarmporter (som i følge fabr. kan trigges fra 12v gjennom 10k ohm.) Kan trigge disse gjennom reed-rele eller andre sensorer. Liker også at jeg kan kople til/fra nettbasert utstyr bla. el. varmeovner.

 

Tror jeg vil anskaffe denne.

 

haba

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik i bestilling og får den vel litt over helgen. Skal komme tilbake til saken da.

 

Ellers har har jeg bestilt Sim-kort fra Tele2 (hvor jeg har min og konas mobil) med "Champion" abonnement. Dette er helt uten faste avgifter. Minuttpris samtale: 0,39, SMS: 0,39 og startpris: 0,89. Så dersom ikke simkortet brukes en periode, koster det heller ingenting. I tillegg har jeg gratistjenesten "Mobil Familie" hvor opp til 6 nummer kan være samlet. Og da er det 100% gratis å ringe og sende SMS mellom medlemmene. Dermed blir det helt gratis å gi GSM alarmen beskjed om å slå av eller på motorvarmeren, eller for alarmen å sende meg SMS!

 

En litt på siden sak ang. Tele2 Mobil, er at Norge og Sverige sees på som et stort lokalområde. Så for de av oss båtbrukere som frekventerer svenske farvann, er det samme takster for å ringe hjem fra Sverige som en lokal samtale her hjemme. Det var reklamen! Og, obs, jeg har ingen tilknytting til Tele2.

 

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Noen som vet hvor en kan få tak i 220v rele'er som har 12v som styrestrøm?

 

Dvs, jeg ønsker at gsm alarmen min skal kunne styre et par rele'er slik at jeg kan skru av og på ting med mobilen.

F.eks greit å kunne skru på frostvakta når en ser på kvelden at det fryser på, men når mildværet kommer kan det være greit å skru den av igjen. Uten å måtte dra innom båten. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har nettopp kjøpt et slikt fra ELFA, en-polet 30A art.nr. 37-196-06. Det finnes også i 2-polet versjon, 25A art.nr. 37-196-30. Begge har flatstiftkontakter for tilkobling. Pris: 139,- og 134,- pluss moms

 

dd428500-783b-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bildet er av et en-polet relé. Det to-polte har to kontaktstifter til, 2 kontakter for 230v inn, og 2 kontakter for 230v ut. Pluss 2 for 12v styring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

coalarm.jpg

 

Hei Lars H. Siden du nå jobber med 220 volt releer og det forhold at denne alarmen kan styre 2 releer:

Finnes det 2-polete releer for 2 uavhengige 220 volt brukere? Jeg tenker meg nå i vinter på å kunne fjernstyre to uavhengige varmeelementer ombord med denne alarmen avhengig av temperatur.

 

Redigert: Oj, så at du alt har beskrevet dette i ditt siste innlegg. Da er det en tur innom Elfa.

Link to post
Share on other sites

Bildet er av et en-polet relé. Det to-polte har to kontaktstifter til, 2 kontakter for 230v inn, og 2 kontakter for 230v ut. Pluss 2 for 12v styring.

 

Genialt.. da er det 2 stk av de to-polte jeg trenger.

Men er det godt nok å lede 220v igjennom kontaktstifter? Trodde 220v burde skrues fast.. eller?

 

Roaldbj: Vi tenker vist i samme baner.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...