horg Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 (redigert) Her #3, Lars H. sin "Selvlagde Smarte Oppfinnelser" Redigert 22.Januar.2010 av horg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Ved bortfall av 12 volten brytes vel strømkretsen? Ved å bruke et vekselrelè, kan du velge om du bryter eller slutter. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Takk for svar. Da tror jeg at jeg har forstått hvordan det skal gjøres. 12 volt veskselrele eller 12 volt NC rele sammen med batterieliminator. Kan dette kjøpes hos Clas Ohlson? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 (redigert) Har du ikke en batterieliminator liggende i skrotekassen fra ett eller annet utstyr som er kaputt... Avhengig av hvor mye releet trenger for å holde kontakten åpen eller lukket er det jo ikke absolutt nødvendig med 12 volt. Redigert 22.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fjellbonden Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Det kan kanskje være en idè å bruke begge alternativene på relèet for å få melding for "landstrøm til" og "landstrøm fra". Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Har flust med eliminatorer av ymse slag også 12 volt. Hadde vært fint om Fjellbonden hadde forklart litt detaljert om sitt forslag. Jeg er ikke helt stø på dette med releer. Hvor kan dt kjøpes og hvordan kobbles de for å få ønsket effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Hadde vært fint om Fjellbonden hadde forklartlitt detaljert om sitt forslag. Nå er ikke jeg hverken elektriker eller pedagog, men prøver likevel: Batterieliminatoren kobles til en stabil 240 forsyning ombord (ikke inverteren), og videre til spolen på vekselrelèet (som 12 v). Relèet vil nå slutte eller bryte etter hvilke poler du bruker når landstrømmet kobles til og motsatt når den kobles fra. Bruker du to alarminnganger med enten NO(normally open) eller NC(normally closed), vil du få alarm både ved innkobling og utkobling av landstrøm. Ser for meg at man må prøve seg frem med hvem som blir hvem hvis man befinner seg på mitt nivå........ På min alarm (Mosaic) vil alarmen sende kun en melding for hver bevegelse. Relèet kan kjøpes på Biltema for en liten decibåtlapp. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Takker for gode råd. Jeg skal innom Biltema i morgen å så for jeg prøve det som du har forklart. Takk så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Relèet som jeg har brukt heter Art. 42-134 hos Biltema. Videre kobling er vel best forklart på utsiden av relèet. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Er det noen som har greie på hvordan man tilkobler CO tråkkematte til en alarm? kontaktmatten er i utgangspunktet en komplett enhet med en sirene, jeg ønsker å bruke matten som giver til en alarmsentral. Tror kansje matten er NO men her er det kansje noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Jeg hadde en slik matte fra CO. Den skulle i utgangspunktet ha både NO og NC kontakter, men desverre fungerte bare NO kontakten. Måtte derfor legge opp matta via et venderele som ga NC kontakt i serie med magnetkontakter som deretter var tilkoblet alarmmodulens NC alarm-inngang. Husker ikke hvilke koblinger som ble brukt i modulen, men der skal finnes en bruksanvisning på denne i arkivet. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
free Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Fant mye fint i arkivet men ikke den matta. gikk du bare rett på to lederen fra matta da eller innom kortet i sirena? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 (redigert) Her finner du bruksanvisning til CO gsm modul i dokumentarkivet. Dvs. den utgåtte modellen som jeg benytter. Jeg mener å bruke klemme 3 og 4 til modulens NC alarminngang. Når det gjelder matta så husker jeg ikke så godt. Mener det var 3 ledere. En felles, en NC og en NO, men er ikke helt sikker. Prøv med en multitester og mål gjennomgang mens du trykker på matta! Lykke til ! Bjørn Redigert 31.Oktober.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
free Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Takk Bjørn. jeg har sett litt på den uten å bli klokere, jeg har en helt annen alarmsentral men jeg tenker at vi kansje ikke snakker om samme matte fra CO, de har muligens tatt inn en annen modell, den har bare to ledere, mulig at den må ha litt volt for å lukke. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Nå er jeg sikker, matten er NO så da blir det releløsningen over til NC. sirenen kan jeg og bruke etter litt modifisering. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Jeg har alarm i båten med avtale med alarmselskap. Jeg har flere ganger opplevd at alarmen ikke fungerer, og at alarmselskapet kan fortelle meg at det har den ikke gjort på en stund. Dermed vurderer jeg å skifte system. Jeg ønsker også sporingssystem. Hva er "state of the art" akkurat nå? Jeg er i kontakt med forsikringsselskapet for å få en oversikt over hva jeg sparer i forsikringspremie, og hvilke systemer de har godkjent. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.