Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Jeg benytter et DEFA relè til å styre mine to termostatstyrte DEFA slangevarmere (en på hver motor)

 

Defa relè koster 419,-, styres av 12VDC, har to "Defa"-utganger for 220VAC, max 16A , er sprutsikkert.

Fungerer utmerket på CO GSM modulens relè utgang.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har testet den som fjernstyring av varme til bilen i garasjen, og den fungerer helt fint. Skal sjekke litt hvordan alarmfunksjonen funker før jeg kommer med fler kommentarer. Takk for at du minnet meg på det.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her litt om Ontec GSM Mini 9009 fjernstyring og alarmenhet. Slik ser enheten ut:

 

gsm_mini_9009_a.jpg

 

Den er i første hånd ment til å brukes på hytter ol. for å kunne slå på en varmeovn på 230v, pluss at den kan gi alarm ved f.eks. innbrudd.

 

Enheten styres via GSM-nettet (den krever et SIM-kort som ikke følger med) ved at man sender en SMS fra en mobiltelefon. Den kan også styres fra en vanlig tonevalgtelefon. Alarmer osv. kan kun mottas på mobiltelefon som SMS. Enheten drives av 230v, men kan også tilkobles et 12v ladbart batteri for nødstrøm. Dette vil lades når 230v er til stede. Skal en ikke bruke enheten til å slå av/på ovner på 230v, men kun som en alarmsender, kan en tydeligvis koble den rett på båtens 12v.

 

Så hvordan er jeg fornøyd så langt? Jeg har ikke tatt den i bruk til annet enn testing ennå. Senere skal jeg ha den i garasjen for å styre motorvarmer. I båtsesongen har jeg planer om å ha den i båten. Så langt virker den lovende. Signalering til og fra med telefon og mobil funker uten problemer.

 

En kan sende SMS om å slå på en ovn, slå den av, slå den på for å stå på et visst antall timer, en kan be om status på alarmer pluss få lest temperaturen. Alarmrapport sendes så snart en av de to alarminngangene er aktivert, eller når temperaturen synker under +5gr. (dersom dette siste er aktivert).

 

Hvilke funksjoner en vil ha aktive, setter en ved å montere SIM-kortet i en vanlig mobiltelefon og sette dette opp der sammen med en selvvalgt PIN-kode. Slik legger en også inn opp til 10 mobilnummer den skal ringe opp ved alarm. Så er det bare å sette SIM-kortet inn i enheten. Det plasseres bak en liten luke som er festet med en miniskrue. Her nytter det ikke med en skrutrekker fra "snikkarbuen"!

 

Enheten har to lysdioder. Den røde er på når en har satt enheten til å gi strøm til f.eks. en varmeovn. Den blinker ved alarm. Den grønne blinker ved oppstart, og lyser hele tiden når den har fått kontakt med GSM-nettet. Før en viss batch slutter ikke lampen å blinke når den har fått kontakt dersom mobiloperatøren ikke har eget mobilnett. Hos meg som har Tele2 som bruker NetCom, blinker den hele tiden, men alt funker likevel. Etter batch ON-2017 er dette fikset.

 

De to alarmingangene som kan velges til å være NO eller NC (individuelt) kan ikke drive noe som krever strøm. Men dette kan løset med eksterne reléer. Under vises to enkle koblinger, og en der enheten er koblet til to Clas Ohlson bevegelsessensorer.

 

gsm_mini_9009_sensor.png

 

Er det ikke noe negativt å fortelle om? Egentlig ikke. Det eneste måtte være tilkoblingen til alarm. Her synes jeg det er en liten "fisete" kontakt. Og så kunne jeg tenkt meg en mulighet til at den sendte melding ved egenprogamert temperatur, ikke bare ved +5gr.

 

gsm_mini_9009_b.jpg

 

Enheten kan også kobles trådløst 2,4GHz til opp til 7 slaveenheter med hver sine to alarminnganger. Her kan en velge 16 forskjellige frekvenser for ikke å bli forstyrret/forstyrre nærliggende WLAN-utstyr. Ved alarm vil en da få beskjed om fra hvilken enhet alarmen er utløst. Jeg har ikke slike enheter, så dette er ikke testet. Er det noe mer noen lurer på, er det bare å spørre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min hos Elfa i Oslo for kr.1130,- ink. moms. Har ikke funnet den billigere noe annet sted. Har sett den priset opp til 1999,- på nettbutikker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada, de fungerer de, men jeg fant ikke noe egnet plass til å ha dem, for det var ikke tepper i båten min.

Under puta så ble ledningene litt for enkelt å klippe.

Men har du teppe i båten, eller litt mer permanente puter så vil dette fungere.

 

Jeg koblet dem til for å teste, og de virket helt som de skulle. :)

 

De kostet 229,- stk, så hvis du får begge samlet for 400,- + 50 lapp i konvolutt og frimerker.. så ta kontakt på im om det er interessant. :)

(må jo ha en på hver side i båten)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, den har ingen alarmutgang, alarm sendes vha. SMS. Men akustisk alarm fikser du med en magnetisk bryter på f.eks. døren koblet til et relé. Et kontaktsett går så til en sirene, og et annet til GSM Mini 9009.

 

Kan ikke se at jeg har fått noen IM fra Ulv I.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

dobbeltrele.jpg

 

Har vært innom Elfa i Sandakerveien 76A (god parkering) i Oslo i dag og handlet 2 stk dobbeltreleer nr 37-196-30. Så blir det å prøve dem ut på alarmen i morgen. Jeg er nå litt usikker på hvordan jeg skal koble det hele. Jeg antar at jeg legger opp to separate stikkontakter for henholdsvis hvert av releene. Dermed kan jeg styre forskjellige 230 volt brukere.

Link to post
Share on other sites

Til dere som handler hos ELFA: I butkken har de to køsystemer, et for bestilte varer, og et for alle andre kunder. Køen for bestilte varer går alltid mye raskere enn den andre. Så Bestill varene på internett med henting i butikken. Da går besøket i butikken myyye raskere. Ellers er det selvfølgelig mulig å få tilsendt varene dersom en ikke har anledning til å hente de selv i Oslo.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...