Jump to content

Kjøper GSM alarm fra Clas Ohlson imorgen ......


Tine IV

Recommended Posts

Du legger opp en 2 ledninger som går inn til motoren, skjult i strømpa med ledninger.. denne kretsen koblet til den N/C (normalt lukket) kretsen, hvis noen kutter ledningene, så blir det brudd på sløyfen og alarmen går. Det er en mulighet.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Lars H. mulig jeg var for snar. . . er det ikke alarmutgang på gsm minien?
Nei, den har ingen alarmutgang

Her må jeg komme med en liten/stor korreksjon.

Ved alarm slår 230v reléet inn, slik at dersom en f.eks. har en sirene som går på 230v tilkoblet enheten, vil den ule til du sender en SMS om å slå alarmen av.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke godt å si, men det kobler i hvert fall 230v tvers gjennom boksen. Og å legge 12VDC inn der en normalt har 230VAC inn for å få 12VDC ut til en 12volt sirene ved alarm, har jeg ikke tenkt å prøve på. Reléet skal jo kunne svitsje 230v 16A, så da trekker det nok en del strøm når det opereres. Og med de tynne ledningene for ekstern 12volt, er det vel kanskje usansynlig at det vil operere i batteridrift. Men jeg kan forsøke å koble enheten til 12voltdrift og høre om reléet slår til. Men ikke i kveld.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hei,

 

Er det noen som har testet ut denne enheten:

GPS Tracker/Logger fra Clas Ohlson?

 

Lurer også litt på det.

Denne i kombinasjon med den diskuterte 36-1647 alarmen her, så er systemet nesten komplett.

Noen som vet om den trackeren kan settes opp til å sende GPS possisjon med faste mellomrom når den har blitt aktivisert? På den måten går det å ha kun 1 tvilling abonnement på kortet som står i 36-1647.

 

Hvis ikke så frister det å heller gå for en Mosaic alarm.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hallo!

Jeg har testet Ontech GSM Mini 9009. Jeg bruker den kun på 12v og bruker den til å slå på en Eber vannvarmer. Har koblet +12v til den polen i 220v utgangen som blir lagt inn av releet.

Jeg ringer eller sender SMS til båten for å slå på Eber vannvarmeren ca. 1-2 timer før jeg går på sjøen. Da har motoren en temp. på ca 60 grader. (AQAD40B)

Motoren starter starter med en gang og uten røyk.

:sailing: SigurdH

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

sireneinne120db.jpg

 

Jeg har montert en slik sirene inne i kabinen i dag. Den sender ut lyd med 6 forskjelloige lydbilder med 120 dB.

 

sireneinnendoers112db.jpg

 

Fra før har jeg to slike på 112 dB og et strobelys.

Jeg har nå koblet alt sammen via et rele slik at det blir strøm nok til alle fire enhetene.

Nå bråker det sæ fælt innvendig at det til og med er veldig støyende utenfor kabinen. Dette anbefales på det sterkeste.

Klin umulig for inntrengere å oppholde seg inne i båten når alarmen går.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg har en tanke om å oppgradere alarm systemet ombord ytterligere. Jeg er ikke så glad i å trekke kabler. Til hus finnes trådløse alarmer. Noen som kjenner til trådløse GSM alarmer til båt? Kan jeg eventuelt bruke trådløs GSM alarm til hus så lenge jeg bare bruker alarmen innendørs?

Vi har inverter ombord - så vi kan kjøre 220V alarm sentral også om ikke den drar altfor mye strøm.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du velger Bitteliten, så er mitt råd å montere sterke sirener ombord. Sønnen vår forsøkte å gå inn i båten uten at alarmen var deaktiviert.

Det var ikke mange sekundene han klarte å være i cabinen.

Jeg har tre lydalarmer inne i kabinen.

Ulempen min er at jeg nå har fire systemer som står på kontinuerlig:

- ICE router

- AIS sender

- to alarfmsystemer

Tilsammen trekker disse omlag 0.8 A. På ei uke blir dette omlag 140 Ah.

Vi har ikke ladestrøm på brygga - noe som gjør det vanskelig å toppe batteriene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hva er en "glassensor" ?

 

Generelt så kan alle type sensorer som bryter (NC) eller slutter (NO) en av de to alarmkretsene brukes.

 

Modulens to rele'er kan brukes til å slutte strømførende kretser opptil en viss Volt/Ampere -styrke. Husker ikke maksverdiene i skrivende stund.

 

:flag:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte i dag en Ontech 9009 mini, men angrer litt på at jeg ikke kjøpte modell 9020. Jeg ser nå at den er mye bedre når det gjelder temperaturovervåkning bl.a. Jeg har en trebåt som ligger på vannet hele året og ønsker å overvåke vannivå, temperatur i motorrom/bunnvann og jeg ønsker å få alarm hvis strømmen (230volten) blir brutt. Vannnivå og temperatur er greit. men hvordan kan jeg bruke den ene alarminngangen til å overvåke 230 volten. Inngangen må antagelig stå i "NORMALY OPEN" siden den andre inngangen er koblet til nivåbryter. Finnes det noe utstyr som kan kobbles til 230 volten og kan "lukke" alarmkretsen ved strømbrudd. Håper noen kan gi meg et tips om dette. Jeg er ikke elektriker så det må være plug & play.

Link to post
Share on other sites

...men hvordan kan jeg bruke den ene alarminngangen til å overvåke 230 volten.

 

Lars H har jo en unik ide på dette.

 

Bruk en batterieliminator 220V inn og 12V ut.

 

220 volten brytes og 12 volten brytes med at signalet legges dødt til ett rele e.l.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Lars H har jo en unik ide på dette.

 

Bruk en batterieliminator 220V inn og 12V ut.

 

220 volten brytes og 12 volten brytes med at signalet legges dødt til ett rele e.l.

 

Jeg har leita etter innlegget til Lars H, men finner ikke noe som jeg skjønner. Må nokk ha det inn steg for steg. 12 volts batterieliminator kan muligens brukes på slave-relet hvor alarminngangene settes til "NORMALY CLOSED". Ved bortfall av 12 volten brytes vel strømkretsen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...