Jump to content

Dieselaksjonen: VI VANT !


hjalmar

Recommended Posts

Du må lese hva andre skriver før du kritiserer. KNBF vil jobbe for denne saken og jeg er helt enig i at denne avgiften burde vært unntatt båtbensin.

 

Det korrekte tidspunktet for å ta tak i denne urettmessige avgiften er NÅ. Ikke om 2 år, 4 år eller når saken har "ligget lavt" lenge nok etter KNBF's forgodtbefinnende.

 

Jeg har således mine ord helt på det tørre, KNBF er for feige/makelige/dieselorienterte/korrupte til å ta tak i dette nå når problemstillingen er dagsaktuell i lignende sammenhenger. (Stryk det som ikke passer.)

 

Kanskje du burde lese hva andre skriver?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

De som har dieselmotorer har ingen interesse av å bidra til at avgiften blir fjernet på bensin av frykt for at det kan få negative konsekvenser for demselv!

Hvor tar du dette fra? er det en speilvending av din egen holdning til den avblåste dieselavgiften, kanskje?

 

Når KNBF forteller at det er lurest å ligge litt lavt i terrenget akkurat nå, så kan du antakelig føle deg trygg på at de har en grunn til å si akurat det. KNBF har nok en meget god grunn til sin holdning her ... kanskje av varianten "inside information".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er bare, nok en gang, tydelig å se at "solidaritetten" strekker seg helt til (egen) lommebok!

 

De som har dieselmotorer har ingen interesse av å bidra til at avgiften blir fjernet på bensin av frykt for at det kan få negative konsekvenser for demselv!

...og det kom fra den rette mannen ja... synd du ikke kan slette tidligere innlegg...

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende og se om bensinavgiften kan samle like mange... Tviler vel egentlig på det.

Men jeg jeg registrerer uansett at solidariteten i oss, ble fremkalt av kapitalistiske motiver...

 

Om vi skal dømme etter antall bensindrevne båter i kongeriket kontra antall dieseldrevne, burde grunnlaget være større for en bensinaksjon enn en dieselaksjon.

 

Men jeg er enig i din tvil, av en enkelt årsak: Den økende klasseforskjellen i landet.

 

Den gjennomsnittlige dieselbåten i landet er 26 fot, har en verdi mellom 110 og 170 tusen, og eies av en ressurssterk mellomleder eller leder i enten offentlig eller privat næring.

 

Den gjennomsnittlige bensinbåten er 17 fot, har en verdi mellom 30 og 60 tusen, og eies av en som arbeider på gulvet i privat næringsliv.

 

Den typiske bensinbåteieren har et mindre fanatisk forhold til båten sin, han fokuserer mer på fisket han utøver ombord enn på selve båten. Ikke unaturlig, han har heller ikke plassert like mye penger i skuta som dine dieselbrødre. Han er mindre ressurssterk ift det offentlige, lite opptatt av båtforeninger og organisjoner sålenge båtplassen er i orden, og har knapt nok løftet et øyebryn ift den varslede dieselavgiften.

 

Denne likegyldigheten vil også gjøre det vanskelig å samle troppene for en effektiv aksjon mot bensinavgift på sjøen.

 

Men rettferdiggjør dette avgiften? Er ikke dette bare beviset på at regjeringens politikk er usosial?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har ingen link.

 

Jeg har resonnert på hvordan bensinavgiften i det hele tatt kunne bli igjen da dieselbåtene fikk rimeligere drivstoff, i tillegg til at jeg har diskutert dette 3 timer i går kveld med mellomledere fra If og Sparebank 1 forsikring. Gjennomsnittsprofilene kommer fra dem.

 

Og begge disse har dieselbåter...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

...og det kom fra den rette mannen ja... synd du ikke kan slette tidligere innlegg...

 

Jeg velger å ta det som en bekreftelse på at du gjerne vil være i "første linje" hva angår kampen om å få fjernet avgiften på bensin til fritidsbåter? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den gjennomsnittlige dieselbåten i landet er 26 fot, har en verdi mellom 110 og 170 tusen, og eies av en ressurssterk mellomleder eller leder i enten offentlig eller privat næring.

 

Vil bare nevne at det finnes da en "massevis" av snekker med diesel motorer fra sent 70 tall, tidlig 80 tall, Nidelv, Joda, Hanto, Skilsø, Sandvik, Scand, for nevne noen, pluss en haug av tresnekker.

 

Jeg vil påstå at dette ikke er typiske båter for "ressurs sterke mellomledere".

 

Diesel båter på opptil 26 fot i den prisklassen er da den mest "vanlige" folkebåten i Norge vil jeg tro!

Link to post
Share on other sites

Nettopp derfor er gjennomsnittsverdien satt til mellom 110 og 170 tusen.

 

Om det ikke var for snekkene, ville gjennomsnittsverdien vært langt høyere på dieselsiden. Sånn sett er jeg enig i at den typiske snekkeeier ikke forsterker klasseskillet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt klart et klasseskille her. Den enkleste dokumentasjonen ser vi jo her på forumet?

 

I kampen mot dieselavgiften, som jo førte frem, var kun et fåtall av landets bensinbåteiere representert. Om vi ser på argumentasjonen som ble ført, har en stor del av landets dieselbåteiere skrevet leserinnlegg, argumentert og drevet lobbyvirksomhet fra PC over internett. Gjerne i beste kontortid. Og de har fremprovosert reaksjoner fra offentligheten, først i form av dieselaksjonen, og deretter ble avgiften skrinlagt i denne omgang. For å oppnå dette kommer man hvertfall under min definisjon av ordet "ressurssterk".

 

Ser vi på argumentasjonen her i etterkant, hvor et par-tre bensinbåteiere har prøvd å stable en lignende argumentasjon på bena for å protestere mot bensinavgiften, blir vi kun rakket ned på. Vi er heller ikke like mange som deltar i argumentasjonen, til tross for at det er flere båter med bensinmotor i landet. Og vi har egentlig ikke oppnådd annet enn å skape splid her inne på Båtplassen. Altså kommer bensinbåteierne, inkludert meg selv, i båsen som i mitt hode er merket "ressurssvak". For vi har ikke oppnådd noe, og kommer heller ikke til å gjøre det.

 

Når vi ikke en gang klarer å overbevise dieselbåteierne om at noe bør gjøres med bensinavgiften, trenger vi hvertfall ikke kaste bort tid på høyere instanser.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det å eie en diesel motor betyr at en stiller i en høyere klasse?
Nei, det er feil, men det blir lett oppfattet slik når man som dieselmotorbåteier er nødt til å dampe noe forskrekkelig på Cigarrer for å kamuflere motorenes ubendige oppstartsrøk. :smiley:

 

Når vi ikke en gang klarer å overbevise dieselbåteierne om at noe bør gjøres med bensinavgiften, trenger vi hvertfall ikke kaste bort tid på høyere instanser.
Jeg tror du maler en viss mann litt for tydelig på veggen her. :eek: Det er ikke mitt inntrykk, i alle fall, at dieselmotorbåteierne er noe annet enn innstilt på også å ta kampen opp for å få vekk avgiften på bensin. Det vil nemlig på lengre sikt være en fordel også for dieselmotorbåteierne. Dersom vi får fjernet bensinavgiften også, skal det jo desto mere til for at ideen om diselavgift skal komme frem igjen, ikke sant? :wink:

 

Edit: Og her sitter jeg ... i arbeidstiden ... :rolleyes: og nærmest bekrefter de kjetterske teorier. Det var slett ikke meningen!! :flag: (Det var bare en kaffepause)

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Voldsomt til kaffepauser på deg da Worse :lol::lol::lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vi har hverken hatt julebord eller julegratiale i KNBF i de 12 årene jeg har vært i forbundet og vi har definitivt ikke tenkt å begynne i år...

 

Slutt med den puritanske haldninga! :cheers:

Etter denne sigeren har de i år verkeleg fortent eit skikkeleg julebord. KNBFs sekretariat er ikkje blant dei største, så noko stor utgift kan då ikkje dette bli. Det er dykk vel unt!

 

Og når det gjeld ein evt. kampanje mot bensinavgift, trur eg syvert har presantert ei klok realpolitisk vurdering.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...