Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Kanskje ikke relevant for denne tråden men her er et bilde av båten som jeg setter ut ikveld så fremt jeg ikke blir for trøtt, er avhengig av nesten full flo noe det ikke er før 0130 ca

 

baat_klar_til_utsett.jpg

 

Vinterlagringen ute i vinter har fart stygt åt med båten så det eneste jeg er fornøyd med sålangt er skroget, innvendig og vindskjerm blir vinterarbeid hvis motoren funker, Får lite lyst til å gjøre noe så lenge jeg ikke vet at motoren som er et av hoved elementene funker som den skal

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva tomgangsturtallet på en iveco 2,5 turbodisel motor skal være, greit å ha et utgangspunkt for innstilling av turtelleren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke men tipper 800rpm. Nyere diesel motorer ligger mye på det tomgangsturtallet.

 

Audi'en min med 2,0TDI har 800rpm mens Steyr'en i båten har 600rpm. Sistnevte på 600rpm er mot normalt lavt sammenlignet med andre produsenter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Der var den på vannet, klokken ble 0300 før jeg var ferdig

 

paa_vannet.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg er spent som bare det men den skal nok liggen iallefall en uke å trutne før jeg vrir om nøkkelen. Har og kobling av det elektriske og varmeveksler igjen før det kan være snakk om noe starting. Pumpen går nå hvert 12-13 minutt mot hvert 4-5 klolkken 0430 imorges men ser jeg har en lekkasje som neppe trutner så jeg må vel en tur opp på vogna hvis jeg ikke prøver å maure først

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da var en liten prøvetur gjenomført, liten fordi at oljeslangene mellom oljekjøler og filteradapter ikke holdt seg på plass slik at det ble noen liter olje i båten. Idioter som vi er har vi brukt glatte rør og der sklir slangen av. Det er ikke det væreste for det er at jeg kun oppnår 17 knop. Mangler da 500 omdreininger noe som vel har med proppelen å gjøre. Mener maks skal være 4000. Noe annet en proppelen som kan ha innvirkning her??

Hva har utvekslingen å si for farten jeg har 1:1,89 eller var det 1,89:1 :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg gratulere deg med prøveturen. Slikt går aldri helt prikkfritt etter et slikt prosjekt som du har hatt forr deg.

Hvis du mangler 500rpm så vil jeg tro du må gå ned 2 tommer på stigningen.

Med en god trekantfil så klarer du å file mothaker på disse rørene dine. Hjemmelaget slangestuss. Tegn en strek rundt røret og fil langs streken.

Link to post
Share on other sites

Får vel ikke tid til å gjøre noe som helst før etter helgen men skal prøve å lagge noen rifler nede på røret. Jeg får ikke demontert dette da det er for trangt men hvis jeg i tilegg til å lage riffler med en fil får satt på noen sveise perler på enden så skulle vel slangen holde. Skal og bytte til skikkelig gumi salnge som nok biter seg mere fast en den armerte plastslangen jeg har der nå.

 

Så var det dette med farten da?

 

Jeg oppnåde 3500 omdreininger på motoren og der var ingen svart røyk som tydet på at motoren dro tungt. Det kan vel tyde på at det ikke er proppelen som er for tung. Kan det da være en ide å prøve å stille noe på diesel pumpen? Er det noen som vet hvordan jeg stiller den på en iveco motor.?

Turbo trykket kan det vel og være? Turboen plystrer fint men jeg har ikke noe måling på den så jeg vet vel ikke om den leverer det den skal?

 

Turtallet på fullt var som sagt 3500. Tror turtelleren er koblet til dynamoen, skal sjekke dette opp da jeg ikke har spurt om dette. Men hvis så er kan det bli feilvisning etterhvert som turtallet øker grunnet reimhjlets størrelse?

Tomgangsturtallet var på 740 O noe som skal være riktig

 

Det som og undrer meg noe er disse beregninger gjort av Sydvesten på gammelmotoren på 78 gamp

 

Dette gir en propell på 15,6x16

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 76.0 SAE hp ( 56.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.8 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 61 SAE hp ( 45.4 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 17.7 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.6 in. Pitch: 16.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

 

Antar vi at skroget er ev "Average planning"

Så sier den en propell på 15,6x18

 

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 76.0 SAE hp ( 56.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 22.8 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 61 SAE hp ( 45.4 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 20.4 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.6 in. Pitch: 18.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

 

Hvis man tenker seg at nåværende motor leverer det den skal skulle jeg oppnå langt over 20 knop med nåværende motor?

 

Båten ble og i sin tid levert med 85hk bensin som grumeste alternativ og skulle da toppe på 24knop ihht datidens brosjyre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det ligger en formel for å beregne forventet fart med ny motor hos http://www.maritimstart.no/.

 

Direkte link HER. Er ikke noe presisjonsberegning, men gir en god pekepinn.

 

Antall HK ny motor / Antall HK eksisterende motor = X

 

Ta kvadratroten av X = Y

 

Multipliser Y med eksisterende toppfart = Ny fart med ny motor.

 

 

I praksis kan ny toppfart fravike noe fra svaret,

men tilnærmet skal dette være riktig - Husk ny propell !

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da jeg mariniserte en Nissan SD33T så satte jeg et lite manometer på innsugsmanifolen, da hadde jeg god kontroll på turbotrykk. Måtte kun lette litt på lokket over motorkassa for å sjekke. Selve manometeret kostet et par hudrelapper.

 

Jeg justerte opp turbotrykket på den fra orginalt 0,55 til 0,6 samt en halv omdreining på diesel skrua. Ikke så mye med andre ord men det gjorde susen :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du har ikke et bilde til en motor ukyndig som viser hvor du satte dette manometeret?

 

Og hvor på turboen justerer jeg dette trykket

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom båten på hjem veien og så etter hvor jeg eventuelt kunne sette dette manometeret. Eneste plassen jeg så var på innsuget der det er plassert kaldstarts ordning. En eller annen slags glødeplugg tror jeg samt en dieselslange som er koblet her. Denne kan jeg skru ut og skru manometeret (turbotrykk måleren) inni ? :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det er rette filmen du har lagt inn Bastard, det ser ut til at youtube har sensurert den :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nei eller kanskje du har bytta det virker nå iallefall, takk skal du ha

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du har ikke et bilde til en motor ukyndig som viser hvor du satte dette manometeret?

 

Og hvor på turboen justerer jeg dette trykket

 

 

På min manifold var det en liten rørstuss som var ment til lufring fra veivhus. Etter at jeg hadde bygd om til turbo kunne ikke luftingen gå inn der så jeg monterte på en slange her og over til et manometer.

 

Justeringen av turbotrykk avhenger av hvilken turbo du har. Denne er normalt regulert med en waste gate. Waste gaten er en ventil som slipper eksos forbi turboen når maks ladetrykk er oppnådd. På min var det et justerbart stag mellom denne og aktuatoren som åpnet og lukket den. Ved å korte inn dette staget så øket du ladetrykket.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...