Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

...siden de dyre fine GEL batteriene mine ikke varte lenger enn 3 båtsesonger, så frister det med et besøk på Biltema. :lipseal:

Noen som evt. kan argumentere for evt. litt dyrere batterier ? ( Varta, Sønnak, etc )

 

Hvilken Biltema modell egner seg best som forbruksbank ?

Link to post
Share on other sites

:flag: Har ikkje lest denne tråden...så kanskje det er nevnt.

Men eg har "hørt" at biltema sine batterier kan være samme som hvilket som helst anna merke, og skifter fra tid til annen. De lages på anbud. Slik som biltema sine pipenøkler som masseproduseres i spania sammen med de dyre fra Kongsberg feks....(iaffal tidligere)

Så ein tre-fire år gammel test eller erfaring kan være uvesentlig.....?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min oppskrift er for mye batterier(amph), riktig lading. Denne oppskriften har jeg fulgt de siste 15 årene og det har fungert godt. Jeg har stort sett gått etter mest amph/kr. og det har funket fint. Har ikke noe fancy batt. meter men sjekker jevnlig med multimeter. Det hjelper ikke å kjøpe dyre batterier hvis det er noe feil med ladingen, eller at man kjøper for lite amph.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med gel batterier er at de slett ikke egner seg i bevegelige miljø som båt/bil ol. De har det best i hytte eller som nødstrømssystemer. Og liger slett ikke utladning i det heletatt. Men heller å stå det de vedlikeholdlades permanent.

Link to post
Share on other sites

GEL banken min ble oppskriftsmessig ladet etter alle kunstens regler, og aldri ladet ut mer enn ned mot 50 %, så dette var skuffende...

Jeg fristes til å handle Biltema batterier nå. Vil nr 804861 fungere som forbruk ?

 

Jeg hadde tidligere 2 batterier (180 Amph), som dessverre har tatt kveld. Jeg har nå satt inn 4 stk av nettopp dette batteriet som forbruks batteri. Fordelen er jo at de tar i mot mer strøm enn ett stort batteri.

Men en annen ting som er bra er at det er 3 års garanti på disse batteriene. Og det er jo bra, med andre ord ta vare på kvitteringen. :smiley:

 

En annen ting, jeg hadde to nye batterier, ett "SØNNAK NAUTILUS FREELINE/MARINE" og ett av Biltema sine batterier av nevnte type. Fruen tok ut båten, men glemte å slå av inverteren. Den gikk på tomgang og etter 1 uke så var spenningen nede i 9.2Volt når jeg kom hjem. Sønnak batteriet har tatt kveld, mens biltema sitt taklet dette. Begge batteriene var koblet sammen.

 

Så jeg er ikke redd for biltema sine batterier for å si det slik, iallefall ikke med 3 års garanti.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Mitt 90A biltema batteri er klar for sesong nr4 og viser ingen tegn til slitasje eller kapasitets problemer. Overvinter ute (under tak) om vinteren og trenger ikke vedlikeholdslading før bruk. Tommel opp :smiley:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Låner tråden litt.

 

Nå var tiden moden for at jeg måtte skifte batteribanken i båten. Jeg har alt-i-ett med start og forbruk fra en og samme bank. Denne var på 270ah.

 

For å finne rett batteritype sjekke jeg ut en del på nettet. Tradisjonelle blysyre/åpne batterier kunne benyttes, men så så jeg at Maritim hadde en egen label med AGM ventilregulerte batterier.

Denne batteritypen skal også fungere bra både til forbruk og start. Jeg sjekket også GEL batterier, men fant ut at GEL er best egnet til f. eks. truck hvor man lader helt opp og forbruker 70-80 % av kapasiteten for så å lade helt opp igjen. GEL er vistnok dårlig egnet på steder hvor man har vedlikeholdslading over lang tid.

 

Jeg endte altså opp med disse Maritim AGM batteriene, 3 x 120ah. Batteriene var sykt tunge sammenlignet med f. eks. et 115ah. åpent blysyre som var en av de jeg kvittet meg med.

Disse Maritim batteriene har en veldig spesiel tilkobbling(3mm høy pol med gjenget hull i midten) noe som medførte at jeg måtte skifte til flate kabelsko på alle kablene. Det ble for øvrig en veldig bra tilkobling når man skrudde til bolten som skrues i senter av polen. Tidligere leverte vist Maritim disse batteriene med løse poler til å skru på, men de var av dårlig kvalitet og leveres derfor ikke lengre. Nå MÅ det benyttes flate kabelsko og senterbolt.

 

Grunnen til at jeg nevner dette batteriskiftet i denne tråden er at disse AGM batteriene var gunstige på pris (120ah til Kr. 1690,-) og at de skal fungere bra både på start og forbruk, samt fordelen med AGM da det tåler langt flere sykler og mer dyputlading enn tradisjonelle åpne blysyre batterier. Så har man fordelen med at det tåler helling uten problemer.

Hvorvidt batteriene som sådan har en god kvalitet vil jeg jo ikke få svar på før om mange år, men jeg håper. Kanskje et godt alternativ til Biltema.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...