Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Du har nok fått en kortslutning i en celle på det ene batteriet som har tappet det ned. Men det var jo veldig snodig at det ikke har tappet ned det andre batteriet i samme banken da... Var de kanskje frakoplet da dette skjedde?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg stjeler denne tråden litt, da jeg har Biltema batteri... Jeg har et batteri som står i båten min nå. Batteriet er koblet, men hoedstrømbryteren er slått av. Det jeg lurer på er: MÅ jeg lade dette batteriet iløpet av vinteren, eller kan det stå slik frem til våren og bare lades da, før jeg skal ha båten på vannet? Batteriet er en sesong gammelt. (Det har nok ikke blitt ladet så mye iløpet av sesongen, da det er koblet til en '97 model 75hk Yamaha)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Lad det opp for sikkerhets skyld. Jeg lader batteriene ved opplag,skrur av batteribryterene, og lar batteriene stå sånn til våren. Sikkert ikke vitenskapelig korrekt men det funker ok syntes jeg. Og som nevnt tidligere i tråden,Sønnak skyr jeg som pesten. 2 batterier døde ganske raskt. De beste jeg har hatt var noen gule billige batterier fra Mekonomen til under halv pris av Sønnak. De holdt i nesten 7 år hvilket var nesten 3 ganger lenger en hva Sønnak batteriene klarte. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Finner ikke igjenn 180 ah startbatteriene på hjemmesiden til Biltema.

Tenker da på blyakkumulatorbatterier med påfylling av batterivann/syre.

 

Flere av nr. som er nemnt tidligere i innleggene kommer heller ikke opp.

Har de gått ut av sortemanget??

 

Vist du ser på side 51 i denne pdf fila så finner du det du leter etter tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten historie fra virkeligheten...

 

Vi hadde en liten sesongstart med båten nå i påsken - en overnattingstur i vinden.

Dagen før avreise så satte jeg på batteriladeren til batteriet jeg har som startbatteri til dieselgeneratoren. Både batteriladeren og batteriet er fra Biltema av disse typene:

batteri.jpg

tn_lader.jpg

 

Da vi ankom båten for å legge ut på tur så ble vi møtt av en skikkelig "råttent egg" lukt. Jeg fryktet at lukta kom fra hovedbatteribanken eller startbatterienen. Heldigvis var det ikke noe lukt derifra. Da jeg åpnet luka hvor generatoren står forsto jeg imidlertid raskt at det var her noe hadde skjedd...

 

Ladeindikatoren på Biltema batteriet funker i alle fall - den står på "replace batteri"..... Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor, og er ikke spesielt mye brukt.

 

Tusenkronersspørsmålet blir om det er laderen eller batteriet som har skylden for dette? Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund?

Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med... :crazy:

Link to post
Share on other sites

a) Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor

 

b)Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund?

c) Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med... :crazy:

Hei Goggen,

b) det må du vel, hvis du du ønsker å finne feilkilden. Laderen må belastes og så må du se hvor hvilespenningen havner.

Og så må du samligne resultatet med det som batteriet er beregnet for.

 

a & c)

Det finnes jo garanti, ikke sant?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra virkeligheten...

 

Ladeindikatoren på Biltema batteriet funker i alle fall - den står på "replace batteri"..... Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor, og er ikke spesielt mye brukt.

 

Tusenkronersspørsmålet blir om det er laderen eller batteriet som har skylden for dette? Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund?

Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med...

 

Jeg tror det er laderen. Den du avbilder er antakelig 37-709. Jeg tror denne er av typen 'uintelligent', dvs. at den lader full pakke uten hensyn til hvilken spenning batteriet etter hvert kommer opp i. Altså er dette i såfall ikke en lader man setter på uten at man kjenner tilstanden til batteriet. For 'ukritisk' lading kan man bruke f.eks. 37-7136.

 

Batteriet som du avbilder er lukket og har fargekode som viser om det er fulladet eller ikke. Du har trolig ødelagt batteriet med overlading, men du kan jo prøve om det funker. For syrebatteier med propper kan man bruke syrevektmåler for å sjekke batteriene. For alle batterier kan man kontrollere ved å måle spenningen.

Link to post
Share on other sites

Her er utdrag fra laderens brukerveiledning:

laderinfo.gif

 

Det kan se ut til at Hulda har rett dersom jeg har hatt laderen på MAKS, men dersom den står på MIN så skulle den vel fungere med innkobling over lenger tid? Basert på lukt og batteriets tilstand så er det nok sansynlig at det er overladet ja.. Det virker uansett helt kaputt. Det er vel da sansynlig at jeg har latt laderen stå på maks, og at det har medført overlading - min feil altså....

 

Jeg får prøve å sjekke spenning på batteriet og laderen mot et annet batteri. Synes imidlertid det virker rart at et batteri skal bli ødelagt etter mindre en 20 timers lading uansett innstilling. Er det å forvente?

 

I fremtiden skal jeg være forsiktig med denne laderen, og i allefall sjekke at den ikke står på maks....

 

Så får jeg se om jeg gidder å kontakte Biltema - hadde det vært et av Jørgs mer kostbare kvalitetsprodukter så hadde det selvsagt blitt en reklamasjon, :wink: - men her er det jo tross alt snakk om lader og batteri som tilsammen koster under tusen kroner. Det kan jo også se ut som om det er feilbruk fra min side dersom jeg har satt laderen på maks og batteriet har vært fulladet.

 

(Heldigvis ble ikke båtturen ødelagt heller - hadde tilfeldigvis et ladet batteri ekstra stående i båten.)

Link to post
Share on other sites

Så får jeg se om jeg gidder å kontakte Biltema - hadde det vært et av Jørgs mer kostbare kvalitetsprodukter så hadde det selvsagt blitt en reklamasjon, :wink: - men her er det jo tross alt snakk om lader og batteri som tilsammen koster under tusen kroner. Det kan jo også se ut som om det er feilbruk fra min side dersom jeg har satt laderen på maks og batteriet har vært fulladet.

For min skyld har dette ikke noe å gjøre med prisen.

Forresten er en tusenlapp også mye penge som kan brukes for noe bedre også.

 

Men jeg kan ikke se at der står at laderen må tas borte fra tid (eller spenning) "X".

Så er det for min skyld klart en grunn for reklamsjon.

...du kan jo levere dette tilbake og kjøpe deg en Sterling med disse penger :wink:

 

Nei, men det jeg vil ut i fra: jeg vet ikke om du fortsatt hadde tatt det med slik humør hvis båten hadde blitt aske.

I så fall er det deg som kanskje må føre bevis at ikke du har gjort grøv feil,

hvis du skal få erstattning fra forsikringen din.

Og 36 ft. brenner både kraftig og lenge.

...må man prøve det pga. en lader man kanskje ikke kan satse på? :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du har som vanlig rett Jørg :flag:

 

Skal jammen ta en sjekk med Biltema så får vi se hva de sier. :yesnod:

 

Jeg har bra lading i båten ellers, men jeg har av og til behov for å toppe startbatteriet til generatoren - derfor var det greit med en noe rimeligere løsning der... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har bra lading i båten ellers, men jeg har av og til behov for å toppe startbatteriet til generatoren - derfor var det greit med en noe rimeligere løsning der... :rolleyes:

Finnes det ikke noe mulighet med å "stjele" litt fra hovedladeren, eller fra dynamoet mens du kjører motoren?

Ellers, hvis det er ikke for forsyning, kan du godt bruke en annen vedlikeholdslader med lite Ampere.

Bare kjøp en som man kan stole på, ellers minst en som er angitt for permanent tilkobling/vedlikeholdslading allerede.

...og som passer til spenningsbehovet av generatorbatteriet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Kan vel såvidt nevne grunnen til at Biltema batterier ikke bør være nevneverdig dårligere enn andre.

Det finnes nemlig snart ikke batterifabrikker igjen i Europa.

Dette gjør at de fleste batteriene vi har tilgjengelig, er produsert ved samme fabrikk, men under eget navn.

Selvfølgelig finnes det fabrikker utenfor europa, men dog...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...