Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hadde eit biltema vedlikeholdsfritt batteri 135 amp, holdt eit år. Trur ikkje det er alle som egner seg til start. Brukte det som begge deler, tror det var eit forbruks batteri .

 

Tar du knekken på eit forbruks bateri om du bruker det til start?

 

Har i dag Apollo batteri 70 amp kjempe fornøyd, normalt hadde eg ikkje fått i gang med eit så lite. Men starter lettere enn det på 135 amp. Og mye mindre halparten i kg

Apollo gode og dyre.

 

Kjøpte eit Apollo 48 amp som resærve, 15kg lett å bære med seg. Hiver lett igang volvo 165 AQ-TAMD, og det er bittelite.

Link to post
Share on other sites

Tommy R:

det er en helt vanlig misforståelse at det trengs store batterier for å starte motorer. Dette er ikke korrekt. Det som trengs, er en evne til å levere MYE strøm på kort tid, for å " banke" igang motoren.

Det er her forskjellen mellom start og forbruksbatterier kommer inn. Denne forskjellen var mye større før.

 

Det finnes batterier på bare 50Ah, som er egnet til å starte digre lastebilmotorer og traktormotorer. Optima 800 er et sånt batteri. Helt forseglet, og ekte vedlikeholdsfritt. Dyrt som pokker, men superbra kvalitet. Påvirkes nesten ikke av kulde. Har hatt traktorer hjemme vi har startet ned i 32 minusgrader uten motorvarmer. Bakdelen med et sånt Optima, er at grunnet batteriets kapasitet ( 50Ah ) får man gjerne bare ETT forsøk på start.

Man bruker altså ALL strømmen på en gang. Vinn eller forsvinn... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke premie til de som gjetter at jeg er en av dem :rolleyes: Tror jeg burde bytte nick til strømhedningen.

Hvorfor det?

For min skyld er det bedre hvis en ikke gjør det selv hvis en ikke syns at det finnes nok kunnskap; dårlig tid; eller bare ikke særlig mye lust.

Det er verre hvis noen mener at han kan alt, men vet ikke i det hele tatt om det man snakker om.

Man kan godt prøve seg også hvis man både vil lære noe og har god tid, fordi beskrivelsen er egentlig mer enn detaljert.

Ellers kan man også gi jobben borte, fordi den er ikke dyrt heller.

En som ikke har særlig mye erfaring skal tar seg 5 kopp kaffe og ca. 2 timers tid.

Altså gaaaanske rolig.

Men en "proff" skulle ikke bruke særlig mer enn 1 time inkl. kaffe og sigarett rent for tilkoblingen,

avhengig arbeidsområdet selvfølgelig.

 

De som er interessert i mer kan god lese på båtplassens markedet.

Der finnes også en "grøv" forklaring om monteringen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vi har nylig kjøpt ny båt,Bavaria 44AC. Der er det dårlig batterikapasitet og dårlig lading. 280 AH batteri og 60 Amp dynamo med skillediode. Når det gjelder denne problematikken har jeg prøvd det meste fra det enkleste til det mest avanserte.For oppgradering på Bavariaen har jeg tenkt å bruke KISS metoden(keep it simple stupid). Jeg vil kjøpe 5 stk.110 AH Biltemabatterier,145 Amp lader med PDAR regulator,ikke eget startbatteri eller skillediode / rele.Med batterimonitor vil jeg sørge for å aldri tappe ned batteribanken mer enn ca 50%,det vil da være rikelig strøm igjen til å svive i gang en lettstartet Volvo. Solsellepaneler eller vindgenerator koster mer enn det gir igjen av strøm.Blir det krise i ei uthavn vil en time lading, med en motor som nesten ikke høres, gi et døgns strømforbruk. Noen motforestillinger?

Redigert av gunped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke syns at det finnes nok kunnskap; dårlig tid; eller bare ikke særlig mye lust.vet ikke i det hele tatt om det man snakker om.

 

Alt passer. Også har jeg adskillig mere ro i sjelen og betviler ikke at det virker som det skal når du har gjort jobben og testet det heller. I tillegg så tar vi nok en overnatting i Larvik eller Sandefjord og spiser og drikker litt godt så blir det jo reneste turen ut av det også. En skal ikke bare ha det moro,det skal jo være litt gøy også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi har nylig kjøpt ny båt,Bavaria 44AC. Der er det dårlig batterikapasitet og dårlig lading. 280 AH batteri og 60 Amp dynamo med skillediode. Når det gjelder denne problematikken har jeg prøvd det meste fra det enkleste til det mest avanserte.For oppgradering på Bavariaen har jeg tenkt å bruke KISS metoden(keep it simple stupid). Jeg vil kjøpe 5 stk.110 AH Biltemabatterier,145 Amp lader med PDAR regulator,ikke eget startbatteri eller skillediode / rele.Med batterimonitor vil jeg sørge for å aldri tappe ned batteribanken mer enn ca 50%,det vil da være rikelig strøm igjen til å svive i gang en lettstartet Volvo. Solsellepaneler eller vindgenerator koster mer enn det gir igjen av strøm.Blir det krise i ei uthavn vil en time lading, med en motor som nesten ikke høres, gi et døgns strømforbruk. Noen motforestillinger?

Lite i mot, men alltid noe å si.

Jeg vet ikke hvilke batterier fra Biltema du ønsker å velge, men sjekk at det ikke er rene startbatterier.

Alternativt kan du god diskutere priser med andre leverandører også, hvis du ønsker å kjøpe 5 batterier samtidig.

Så kan du kanskje få tak i rene forbruksbatterier som kommer å passe bedre i bruksmønsteren din.

Ingenting i mot KISS, men med det du planlegger kommer det ikke an på en stykke rent startbatteri i tillegg.

Den kan jo bli ganske smått bare at startstrømmen stemmer, ellers blir du uavhengig av å bruke forbruksbenken.

Men det bestemmer du.

 

Ang. regulator.

Uansett til hvilken regulator man ønsker å bestemme seg:

uten en slik er det bare tull med en stor batteribenk, fordi ingen standardregulator klarer å hantere en større forbruksbenk.

 

Men et tips hvis du bestemmer deg for en PDAR: kjøp i så fall best åpne bly/syrebatterier som kan påfylles med vann.

I så fall kan både PDAR og dynamoet jobbe mest effektivt.

Bortsett av det er åpne bly/syrebatterier den billigste (og for min skyld beste..) alternative av alle som finnes.

 

Ang. 145A dynamo.

Sjekk først om motoren din kan overhodet bære en slik dynamo.

I tillegg bør du sjekke om du får reimskiver for flatreim/dobbeltreim for motoren din også, og hva de koster (!),

fordi 145A kan slett ikke drives med en enkelt kilereim.

En spesiell holdere kan også koste mye.

Hvis dette overstiger en visst grense så klarer du deg kanskje også ganske bra med en standard-90A dynamo.

Husk i så fall at det du kjenner til ang. dynamoladning til nå, er "snø fra i går" hvis du bruker PDAR.

 

Og hvis du også har en fornuftig batterimonitor, da kan du jo også spare strøm i uthavn fordi man ser hva som trekker mest.

 

Ellers er jeg enig.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er ikke SMF-batterier best til forbruk da :confused:

 

Batteriene bygger på kalsium/kalsium-teknologien, de har lang levetid, de er vedlikeholdsfrie, og de er utstyrt med en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for at damper kan trenge ut. SMF-batteriene lades på vanlig måte, og ladingen holder lenger enn i et konvensjonelt batteri.

Link to post
Share on other sites

Men et tips hvis du bestemmer deg for en PDAR: kjøp i så fall best åpne bly/syrebatterier som kan påfylles med vann.

I så fall kan både PDAR og dynamoet jobbe mest effektivt.

Bortsett av det er åpne bly/syrebatterier den billigste (og for min skyld beste..) alternative av alle som finnes.

 

 

Hvorfor er åpne bly/syrebatterier best? Du er en gud for meg angående lading og elektrisk, men du er også den eneste jeg vet om som anbefaler disse batteriene til båtbruk.

 

Har du et enkelt svar kjære Joerg?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Er ikke SMF-batterier best til forbruk da :confused:

 

Batteriene bygger på kalsium/kalsium-teknologien, de har lang levetid, de er vedlikeholdsfrie, og de er utstyrt med en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for at damper kan trenge ut. SMF-batteriene lades på vanlig måte, og ladingen holder lenger enn i et konvensjonelt batteri.

 

Best....ja.

Hva er best, hvorfor er det bedre og best og hva koster en SMF-batteri i motsettning til vanlige, åpne bly/syre?

Jeg ser på pris, nytte, levetid og hvordan man kan lade batterier.

Vanligvis er en batteri som er åpent 1/3 billigere enn lokkete.

Gel er dobbelt så dyrt enn åpne bly/syre og AGM koster tre ganger så mye.

 

Men har man fornuftig ladning så lever en åpent bly/syre batteri det samme tid som en av de andre.

Så, hvorfor noe annet enn åpne bly/syre hvis det ikke finnes en spesiellt grunn?

Noen % mer mulighet for utladning spiller ikke noe rolle for meg, fordi for meg teller kontroll og mulighet for rask ladning.

Og bortsett fra det: HVIS en av mine åpne bly/syre skulle svikte på en fin dag,

da spaserer jeg bare til neste "bensinstasjonen" og kjøper en ny, for billige penge,

som jeg nesten garantert får der og som igjen passer rett inn i mitt forsyningskonsept.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Becker kommer sikkert med riktig svar. Men en så lenge kan jeg referere en lærer på bilelektero sa en gang.

Et helt vedlikeholdsfritt batteri fins ikke pr dd. ( 20 år siden ).

Det som kalles vedlikeholdsfritt burde betegnes som vedlikeholdsfattig.

Det er derfor en stor fordel å kunne kontrollere / etterfylle vann på batteriet. Noe fordamper alltid i den kjemiske prosessen som fåre går i batteriet. Det er bare prat om mere eller mindre.

Link to post
Share on other sites

Vi har nylig kjøpt ny båt,Bavaria 44AC. Der er det dårlig batterikapasitet og dårlig lading. 280 AH batteri og 60 Amp dynamo med skillediode. Når det gjelder denne problematikken har jeg prøvd det meste fra det enkleste til det mest avanserte.For oppgradering på Bavariaen har jeg tenkt å bruke KISS metoden(keep it simple stupid). Jeg vil kjøpe 5 stk.110 AH Biltemabatterier,145 Amp lader med PDAR regulator,ikke eget startbatteri eller skillediode / rele.Med batterimonitor vil jeg sørge for å aldri tappe ned batteribanken mer enn ca 50%,det vil da være rikelig strøm igjen til å svive i gang en lettstartet Volvo. Solsellepaneler eller vindgenerator koster mer enn det gir igjen av strøm.Blir det krise i ei uthavn vil en time lading, med en motor som nesten ikke høres, gi et døgns strømforbruk. Noen motforestillinger?

 

Det er omtrent slik jeg er i ferd med å legge det opp, jeg har imidlertid to, tre små detaljer som jeg gjør anderledes, så kan vi jo diskutere hvem som gjør det riktig...:cheers:.

Jeg har bare en 40A dynamo, og skal det inn noe større må jeg bygge om fester og motorkasse. Prøver slik i år bare med denne så får vi se hva erfaringene blir.

Jeg har grei tilgang på landstrøm og har derfor montert en skikkelig landstømlader i tillegg. Da har jeg smekkfulle batterier når jeg går ut. Vi bruker båten mye til dagsturerer eller med en overnatting, og da er det greit å gå ut med kald kjøleboks varmt vann og fulle batterier. Jeg gjør som deg og satser på start og forbruk i samme bank, alt styrt av en hovedbryter, men i tillegg vil jeg ha et lite nødbatteri som kobles inn med en egen hovedbryter, dersom forbruk blir tappet for mye. Dette har ikke så med ladingen å gjøre, men jeg kommer til å ta ut et uttak som ikke kobles ut med den "vanlige" hovedbryteren. Dette uttaket skal levere strøm til minnet på radioen, kjøleboksen, batterimeteret og evnt annet som trenger å stå på hele tiden. Det blir da tre hovedbrytere. En for forbruk/start bank. En for nødstartbatteri. til slutt en som bryter absolutt all 12 V strøm. Feks om jeg skal være borte over lengre tid og ikke vil at båten skal ha noe strøm på. Har tatt en del bilder underveis, skal lage en komplett beskrivelse av prosessen når jeg er ferdig.. En gang ut på forsommeren :nonod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Perfekt, Sandvik(a), jeg kunne ikke si det bedre.

Ben Sin (forresten en fin navn :smiley: ):

fikk du ut, tilsammen med det jeg har skrevet før, hvorfor jeg forsvarer åpne bly/syre?

 

Dette er meningen av de fleste som verken selger, eller må drømme om batterier.

Tenk enkelt, tenk ladning, det er det som teller.

 

 

 

:rolleyes: ...skal jeg sier det så høyt i et område der det finnes så mange med andre meninger om batterier ?! :rolleyes:

 

 

JA !

Fordi jeg selger jo ikke noe batterier :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Perfekt, Sandvik(a), jeg kunne ikke si det bedre.

Ben Sin (forresten en fin navn :smiley: ):

fikk du ut, tilsammen med det jeg har skrevet før, hvorfor jeg forsvarer åpne bly/syre?

 

Takk for det Jørg, men skal si deg det navnet var belastende under dieselaksjonen! :wink:

 

Hvis vi sier at alle typer batterier koster det samme. Vil du fortsatt anbefale bly/syre?

Jeg tenker gassing og slike ting.

 

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hvis vi sier at alle typer batterier koster det samme. Vil du fortsatt anbefale bly/syre?

Jeg tenker gassing og slike ting.

Ben Sin

I så fall måtte jeg orientere meg på nytt, fordi det finnes jo allerede f.eks. en type AGM-batterier som takler high-charge-rate.

 

Så la oss si det slik:

Hvis alle batterier koster det samme så ville det viktigste være for meg at det finnes mulighet for fritt og problemløst ladning,

slik at man kan bruke både kraftige ladere og dynamoets hele kappasitet (som er flest tydelig mer effektivt enn den beste lader som finnes).

 

Jeg synes at ikke gassing er en sånt stor problem, fordi det finnes fysike muligheter til å unngå brannfare.

Forresten skulle man også Gel og AGM lagere i en kasse som er sikkert mot brann og gas.

fordi verken Gel eller AGM er mindre farlig hvis disse batterier få for høyt ladning.

Tro på meg, kjære venner...det ser ikke mindre "upent" ut, hvis en slik batteri først begynner å "puste".

Med det altså en vennlig varsling til alle som kjøper "blindt" Gel og AGM,

uten å sjekke skikkelig hva både dynamo og batterilader leverer til batteripolene.

 

Tibake til gassing må jeg si at også dette bare avhenger fra type ladning.

Litt gassing er ikke noe problem, fordi konsentrasjonen kan holdes lavt.

Jeg f.eks. kjører høyeffektladning (opp til 15V) siden mange år, men påfyller bare to ganger med vann per år.

Ville det ha vært et stort problem så ville jeg være en av de første som hadde blitt blåst enten til Valhalla eller Zeuss.

 

Men: forskjellen er ordet "kontroll", over både ladning og gassing.

Hvordan jeg lader må jeg vel ikke fortelle en gang til.

Men ang. gassing finnes det en liten slange som går fra innsug av motoren til både dypeste punkt av kjølen og batterikasser.

Det holder at hydrogen blir suget gjennom motoren og at konsentrasjonen aldri kommer for høyt.

(...jaja, jeg hører Dere: skomakers sko... Men jeg forteller dette jo ikke øffentlig, baaare til Ben Sin som har det samme problem med bensin. :yesnod: )

 

Men, og ganske høyt igjen: det er ikke noe å tulle med :nono:

Ellers kan man bruke "tenkekassen" som sitter på halsen, lete etter en bra løsning for den lokale problemstilling,

og så går det bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Må bare ta med at på Biltema er det ganske lik pris på smf batteri kontra syrebatteri det skiller ca 100kr på et 120 a,

gjør det noe om man blander disse batteriene da :confused: for det har jeg tenkt til å gjøre.

Jeg har prøvt å finne tekniske data, men finner ikke noe :nonod:

Det jeg kan lese er at det er lokkete syrebatterier som har kalsiumteknik.

Men untatt "Vi har det beste" dessverre ikke mer.

 

Vet du mer om disse batterier, kanskje om det finnes en datablad?

Jeg er kanskje for blind å finne noe .

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...