Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Jeg har nå hatt de "orginale" SMF batteriene (Sleipners Delphi/Delco Freedom Marine 170 Ah) i 2 båter.

Og det skal svært mye til før jeg går for noe annet når den tid kommer.

Beste batteriene jeg har hatt. Ladevillige til tusen. Selvutladning nærmest=0. Kan også brukes til start.

Kostet ca. 2000.- pr stykk sist jeg kjøpte for noen år siden.

Verdt hver krone. :smash:

Er kanskje noe dyrere nå ?

 

PS Har ingen tilknytning til Sleipner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ved bruk av vanlige "åpne" bly/syre-batterier begynner gassutviklingen ved 14,4 volt ved 20 grader og ved enda lavere spenning ved høyere temperatur. Hvis man da skal lade med 15 volt må man kanskje regne med betydelig gassutvikling, varmeutvikling og mer slitasje på batteriene, og derfor må det vere mulighet for å etterfylle vann. Men det blir en raskere opplading. Ventilregulerte batterier skal lades med 14,2 og noen 14,4 volt,slik jeg har forstått det, og blir fort ødelagt med 15 volt ladespenning.

Link to post
Share on other sites

lukkede eller SMF er vistnok ventilstyrte for og ungå gass!

hvordan det virker vet jeg ikke

:nonod:

Vanligvis er dette en "virvelsystem/labyrint" (håper dere skjønner) som skal både holde tilbake væsken

og holde gassen tilbake, slik at gassen kan kondensere igjen.

I tillegg virker det som en ventil i mot overtrykk, slik at batteriet ikke sprenger hvis det blir for mye trykk.

Fordi de gasser også.

Ulempen er at man ikke "kan" påfylle batteriet igjen.

Så er den kaputt når den tørker for mye.

 

Jeg har nå hatt de "orginale" SMF batteriene (Sleipners Delphi/Delco Freedom Marine 170 Ah) i 2 båter.

Verdt hver krone. :smash:

Fint, da har vi allerede førstemannen her som er fornøyt.

Dette viser allerede at den batteri ikke er bare d....årlig.

 

Takk for svar Jørg!

Smilet sitter alltid løst når jeg leser dine innlegg, og det verste er at jeg TROR PÅ DEG også. :smiley:

Jeg har skumle planer ...

Ben Sin

Jeg håper det, både at man tror på det jeg sier og kan smile likevel :smiley:

Som Thor sa: man skal jo ikke bare har morro, det skal også være gøy ! :yesnod:

Velkommen: i hvert fall kan vi tar en telefon og diskutere litt om skumle ting.

Ring opp når det passer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delphi Freedom er ventilregulerte og tåler fint ladespenning opptil 15,85 Volt.

Hvor lenge, er jeg ikke helt oppdatert?

Altså ber jeg alle:

Vennligst send meg helt usjenert linkene til batterikildene som Dere har, fordi jeg sjekker det ikke så ofte.

Kanskje at jeg skal lære noe om nye typer batterier. (eller fortelle "sannheter" etter hvert om hvordan jeg oppfatter det :cool:).

 

Takk per forhånds !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fint, da har vi allerede førstemannen her som er fornøyt.

Dette viser allerede at den batteri ikke er bare d....årlig.

Igjen, og ja. Jeg trenger ikke hverken regulatoren eller skillediodene dine med de manuelle

bryterne uten spenningsfall og de ladevillige batteriene mine, Joerg.

Dynamo leverer det den klarer.

Beklager at det er en show stopper for deg. Det var ikke meningen. :lol:

Produktene dine er topp de. :seeya:

 

 

Link to post
Share on other sites

Igjen, og ja. Jeg trenger ikke hverken regulatoren eller skillediodene dine med de manuelle

bryterne uten spenningsfall og de ladevillige batteriene mine, Joerg.

Dynamo leverer det den klarer.

Beklager at det er en show stopper for deg. Det var ikke meningen. :lol:

Produktene dine er topp de. :seeya:

 

..hehehe, showstopper. :smiley:

Poenget er at jeg ikke gjør en show, jeg er akkurat så siden ca. 30år OG prate like gjerne om slik som Dere.

Og litt bortlæring er heller ikke verrst.

Spesiellt når man også kan tar i mot igjen, fordi dummer blir heller ikke jeg på den fine forum her.

 

 

Men: ...du trenger en slik regulator, om det er Sterling, Goch, Ladac, en av de gode australiske.....,,,, :yesnod:

 

Du vet det bare ikke bedre til nå ! :lol:

Men det kommer, baaaare vent du. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men: ...du trenger en slik regulator, om det er Sterling, Goch, Ladac, en av de gode australiske.....,,,, :yesnod:

 

Du vet det bare ikke bedre til nå ! :lol:

Men det kommer, baaaare vent du. :wink:

 

:seeya:

Jørg

:lol:

Nei, igjen...

Vi hadde denne diskusjonen sist vinter også, husker du ?

Behovet er ikke blitt større i år.

 

Skal jeg ha større effekt av dynamoen min må jeg lage dobbelt reimhjul eller bygge om til multirib/Serpentine.

Og da kan jeg like godt kjøpe en 145 Amp hos deg. (Kanskje med PDAR) :wink:

Jeg driver og undersøker litt rundt dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

:lol:

Nei, igjen...

Vi hadde denne diskusjonen sist vinter også, husker du ?

Klart husker jeg, og den diskusjonen har vi i neste vinter igjen, og jeg vet også at du har en 80A Hitachi.

Hitachi lader meget effektivt allerede, men likevel bare med W-karakteristikk og det er forskjellen.

Hvis du ville bruke en Amperemeter med Ah-timeteller og klokka, da ser du forskjellen.

Poenget er at dine store batterier ikke kommer så lett på en nivå der W-regulatoren skjønner at det er behov for ladning.

 

Men hvis den gjør det så "pumper" den kraftige Hitachi veldig rask spenning på batteriene,

som resulterer at W-regulatoren regulerer ned for tidelig igjen.

Med det får du aldri toppladete batterier, hvis ikke du kjører lenge.

Her snakker vi selvfølgelig bare om ladning fra dynamo, men ikke om mellomladning fra landladeren.

Med eksternt regulator må dynamoet jobbe etter behov av batteriene, og dette er det det kommer an på.

Det er altså ikke viktig at dynamoet er kraftig, men måten av ladningen er det som teller.

 

Men som du sa, ser litt rund selv.

Det beste er hvis du skaffer deg en Amperemeter, hvis du ikke har allerede, der du kan se

hvordan regulatoren oppfører seg.

 

Men en både liten og "grøvt" regnestykke tillatter jeg meg uansett,

bare for morro skyld og for å se om du gi meg rett senere.

 

Utgående fra 250 til 600Ah-batterikappasitet jeg kan nesten vedde at du leser på Amperemeteren

ca. 80 til 65A i første ca. 20 minutter;

ca. 35 til 22A i neste ca. 30 minutter;

ca. 15 til 9A etterpå over hele tida der motoren går, si 12A for å være realistisk.

Med det leverer Hitachien i første time ca. 23A pluss 12,5A pluss 1,8A = 37Ah.

 

Regner vi nå en uttapt batteribenk som skal lades med bare 100Ah så kjører du motoren:

1 time for å få 37Ah pluss 5,25 timer for å få resterende 63Ah igjen.

 

Men denne regningen stemmer ikke helt fordi i tillegg kommer utgjevningsladningen av de siste 20%

som behøver det samme tid igjen.

Så må du faktisk kjøre "rund" 10 timer med motoren din for å få virkelig toppladete batterier.

 

Gjør du det ikke, så sulfaterer batteriene dine stykke om stykke og gang på gang.

Selvfølgelig gjelder dette bare hvis man ikke regelmessig landstrømladning.

Men det blir verre mht. batteriene hvis man bare har 1 batteribenk / til felles med start /

batteriene er utladet på 11,6 allerede og hvis man starter etterhvert.

Da blir det dyper sulfatering med en gang, fordi starteren suger batteriene minst om ca. 0,3V (og mye mer) ned igjen.

For gjennomsnittlig bare en til fire sekunder, men det holder allerede til å komme på lavere enn 11,6V.

 

Hvor mye batterikappasitet sa du du har på båten din? :rolleyes:

Men egal nå, hvis vi er halvveis enig om det da er det bare å beregne realiteten.

Og deretter skulle det bare blir noe "forandring", fordi enkle mathematikk kan ikke bortdiskuteres, vet du.

Selv hvis det er ganske grøvt ved dette eksempel her :smiley:

 

Et tips pga. Hitachien din, hvis du gjør det en gang.

Hitachienen din er fastinstillt på 14,4 Volt og den tar bare av på 14,1 / 14,2 Volt.

Dette er egentlig for mye over lengre tid når batteriene er toppladet og absolut ikke nødvendig.

Hvis du bestemmer deg en gang for en flertrinns-regulator med vedlikeholdsspenning og eksternt sense på batteriene,

så skulle du montere en enkle skillediode (130A permanent) med spenningsfall, slik at vedlikeholdsspenningen kan oppnærs.

En parallelregulator overstyrer, men kan ikke regulere ned i mot standardregulatoren.

I så fall ville standardregulatoren overtar styring på dynamoet igjen og lade vidre med 14,2 Volt,

selv om batteriene er "knallfulle" allerede.

Dette gjør som sagt ikke alt for mye, men er mht. alt-i-alt-levetiden av batterier ikke nødvendig.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: MANGE takk for din ekstrainformasjon bl.a. om Delphi som du har send meg per IM !

Jeg svarer om en liten stund :yesnod: .

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du har nesten rett i alt du sier her Joerg.

Men det finnes forskjellige type båter og måter å bruke båten på.

Jeg har en hurtigående båt med stor batteri bank, og lite gangtid i timer for lading.

 

Problemet mitt er at dynamoen min aldri klarer å lade batteribanken i ferien.

Det er sjelden mer gangtid enn et par timer mellom hver uthavn

Fakta er at dynamoen lader med ca. 60-75 A mesteparten av gangtiden hele sommeren.

Målt med amperemeter.

Så 100 % lading fra dynamo er matematisk umulig.

 

Redningen min er landstrøm/aggregat og 45A lader innimellom, kun da får jeg toppet batteriene mine.

At Hitachi'n min uten ekstern regulator ikke går over i vedlikeholdslading når battriene er 100 % ladet, anser jeg ikke som et stort problem. Delphi batteriene har vist seg robuste, og tåler jo lading på opptil 15,8 Volt.

 

Jeg har egentlig ikke strømproblemer i det hele tatt i båten.

Men batteriene ligger nok ofte på 50-80% fylling deler av ferien.

Ting fungerer helt fint. Dynamoen leverer det den har forutsetninger til å klare på standard v-reim.

 

Skal jeg ha mer dynamolading må jeg gjøre noe med kapasiteten her.

Dynamoen lever et knallhardt liv, v-reim må stadig etterstrammes, reimstøv så det holder.

 

Skal jeg gjøre noe i det hele tatt blir det enten inn med en 145 A dynamo fra deg, og ombygging til Multirib/Serpentine

Eller ekstra brakett for en dynamo til. Yanmar Norge har lagd løsning for dette til 6LY og 6LY2 motorene.

Og da trenger jeg nok en PDAR. :wink:

Jeg får se om jeg gidder å gjøre noe i det hele tatt.

Men punkt 1 blir mer dynanokapasitet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk....men nå hater du meg sikkert snart.

Men tar det sånt, er du snill: det skal bare vise hvordan jeg tenker og dette hjelper kanskje også andre igjen.

Derfor tilatter jeg meg noen kommentarer

...fordi det skal jo være litt spennende her også :smiley:

Dere skal si i fra hvis det høres for frekk ut, så bremser jeg meg igjen, men det er meningen min.

 

 

Jeg har en hurtigående båt med stor batteri bank, og lite gangtid i timer for lading.

Akkurat dette er hovedproblemet av nesten alle.

Er man ute på f.eks. ferie- eller helgtur så har man ofte bare korte etterladningstider.

Med det klarer en dynamo skjelden å lade batteriene for mer enn bare en bruddel man har tapt ut bateriene.

(Til andre: les "grøv-beregningen" i innlegg https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;st=110 en gang til)

Så uttapper man batteriene sine mer og mer.

Problemet mitt er at dynamoen min aldri klarer å lade batteribanken i ferien.

Det er sjelden mer gangtid enn et par timer mellom hver uthavn

Fakta er at dynamoen lader med ca. 60-75 A mesteparten av gangtiden hele sommeren.

Målt med amperemeter.

Dette er bevis for mitt antakelse fra før, utgående i fra at kablene dine er o.k.

W-regulatoren skjønner at det mangler spenning og så leverer den også strøm.

Batteriene dine er enten nesten permanent-sultne, eller tar ikke i mot ladningen som de skal.**

Hadde det vært omvent så ville spenningen øke og strømmen minke pga. W-reguleringen etter senest en times tid.

 

**Dette skulle du sjekke fordi jeg har mange kunder med Hitachi og der kunne man registrere minkende Amperetall etter senest litt over en time.

Men de har mellom 200 og 400Ah, og en har også 600Ah.

Så hvis du kjører f.eks. i to timer og det skjer ikke noe særlige forandring mht. Amperetallet,

da antar jeg nesten at det er noe smårart.

 

Så 100 % lading fra dynamo er matematisk umulig.

Du har rett hvis du utgår fra standard-W-regulering, ja.

Med fornuftig regulator stemmer det ikke lengre, nei.

I så fall er det ikke skjelden med 105% prosent fra dynamoet og i hvert fall 100% ladning av batteriene.

Dette er jo vitsen med hele opplegget.

 

I tillegg er måten av ladningen viktig for batteriene, ikke bare for ladningstiden.

Som jeg sa: opp til 400% korterte ladningstid er til å forventes med DAR/PDAR i forhold til standardregulering.

Pga. bra effekt som Hitachi tilbyr likevel, vil jeg være litt forsiktig.

Men 200% er minnimalt hvis det finnes stort batterikappasitet.

En annen ting er at du aldri kan nyte hele batterikappasiteten som du har, hvis du ikke lader med 100%.

Om sulfatering må vi da ikke snakke, det vet du og alle andre allerede.

Redningen min er landstrøm/aggregat og 45A lader innimellom, kun da får jeg toppet batteriene mine.
Det er både klok og faktisk en må for deg, som det ser ut nå.
At Hitachi'n min uten ekstern regulator ikke går over i vedlikeholdslading når battriene er 100 % ladet, anser jeg ikke som et stort problem.

Det stemmer, selv om det hadde vært bedre på langtur.

 

Delphi batteriene har vist seg robuste, og tåler jo lading på opptil 15,8 Volt.
Hvis det stemmer, som vi har snakket om, da er det bra. (i hvert fall for levetiden av batteriene).
Jeg har egentlig ikke strømproblemer i det hele tatt i båten.

Men batteriene ligger nok ofte på 50-80% fylling deler av ferien.

Enten har man riktig og på forbruk tilpasset ladning, eller ikke.

Med 50% ligger spenningen allerede på nederste grensen til allvorlige problemer,

slik at......

Ting som fungerer helt fint til nå.

....kanskje snart ikke lengre fungerer i det hele tatt, hvis man ikke forandrer minst noe.

Med det mener jeg enten ladning, kappasitet, eller forbruk, eller alle tre forholdene.

 

Dynamoen leverer det den har forutsetninger til å klare på standard v-reim.

Skal jeg ha mer dynamolading må jeg gjøre noe med kapasiteten her.

Dynamoen lever et knallhardt liv, v-reim må stadig etterstrammes, reimstøv så det holder.

 

 

Skal jeg gjøre noe i det hele tatt blir det enten inn med en 145 A dynamo fra deg, og ombygging til Multirib/Serpentine

Eller ekstra brakett for en dynamo til. Yanmar Norge har lagd løsning for dette til 6LY og 6LY2 motorene.

Og da trenger jeg nok en PDAR. :wink:

Jeg får se om jeg gidder å gjøre noe i det hele tatt.

Men punkt 1 blir mer dynanokapasitet.

Hadde du nå vært kunde til meg så ville jeg anbefale det litt omvent.

1. laderen som du sa likevel.

Anbefaling fra meg 1250CED med 50A.

Holder det ikke (f.eks. pga. at du sover lite og laderen gi enda ikke nok effekt) så kan du tar en lader til

etter tidsavhengig beregnet behov fordi de kan alle kombineres.

 

2. PDAR på Hitachien som du har allerede,

fordi det koster ikke mer uansett pga. at du allerede tenker om ekstradynamo; større dynamo; flatreim osv.

PDAR kan brukes igjen, uansett hva du planlegger å forandre senere.

 

3. en prøve over lengre tid om hvordan det virker på båten din (!), fordi allminnelig finnes ikke.

Du sa at du har en Amperemeter, har den også Ah-telleren? Det hadde vært viktig, ellers blir det for mye gjetting.

 

4. Bråker reimen fortsatt med utsliting da kan du gå på bedre reim som finnes hos riktige ikke-biltema-leverandører.

:eek:...har jeg spøket igjen om tema biltema? Jeg må vel snart snakke med en psykolog. :crazy:

I hvert fall kan man spørre f.eks. Bosch-tjenester, som også finnes flere steder i Norge, eller spesialbutikker for sportbiler m.m. om reimene,

fordi de kan sikkert bestille for deg.

 

5. Hvis alt dette ikke skulle holde, slik at du kommer fornuftig gjennom neste sesongen,

da kan du fortsette med å tenke om dyre løsninger som andre/større dynamoer m.m.

T.o.m. punkt 4 hadde dette ikke kostet mye ekstra, over det du har tenkt deg allerede, i så fall.

Men det er vert en prøve først og jeg synes ikke at du virkelig har behov for mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Puh, det var litt av et langt innlegg Jørg, takker for det.

Takk....men nå hater du meg sikkert snart.

Nei på ingen måte.

Bare fint med heftig diskusjon.

Det er derfor vi er her på BP. :cheers:

 

Dette er bevis for mitt antakelse fra før, utgående i fra at kablene dine er o.k.
Det er de.

 

Batteriene dine er enten nesten permanent-sultne, eller tar ikke i mot ladningen som de skal.**

De er nærmest konstant sultne ja.

Tappes ned på 3-5 døgn til ca 50%.

Så må en enten ut å gå noen timer, søke landstrøm, eller fyre opp aggregat og lade med 45A laderen.

Dette er jo normal batteribruk

 

**Dette skulle du sjekke fordi jeg har mange kunder med Hitachi og der kunne man registrere minkende Amperetall etter senest litt over en time.

Men de har mellom 200 og 400Ah, og en har også 600Ah.

Jeg har 3x170. Dvs. 510 Ah.

Så de er nok nesten alltid sultne ja.

Når motor startes mangler det nok ofte opptil 250 Ah som skal fylles opp.

Derfor nytter det ikke med 2 timers kjøring og 70-80 A dynamo for å fylle opp alt.

Det sier seg selv.

 

1. laderen som du sa likevel.

Anbefaling fra meg 1250CED med 50A.

Jeg skulle gjerne hatt 1250CED. på 50A

Men det får duge med 45A Mobitronic.

Det blir nok CED neste gang. :yesnod:

 

2. PDAR på Hitachien som du har allerede,
Tja, jo det kan friste å prøve.

Men jeg er redd som sagt at dynamoen sliter nok allerede, den går på høygir !

 

3. Nei, jeg har ikke Ah teller. Bare Volt og Amp meter.

 

4. Bråker reimen fortsatt med utsliting da kan du gå på bedre reim som finnes hos riktige ikke-biltema-leverandører.

Dette er et stort problem. Mitt eneste egentlige strømproblem som jeg ser det nå.

80 A er max anbefalt grense på standard V-belt. Ref Balmar og andre dynamoprodusenter.

Jeg har prøvd flere spesialreimer.

Optibelt, Contitech, og Gates.

 

5. Hvis alt dette ikke skulle holde, slik at du kommer fornuftig gjennom neste sesongen,

Jeg har da kommet meg trygt igjennom 25 sesonger uten PDAR eller andre eksterne regulatorer til nå.

Uten strømproblemer. :wink:

Som sagt jeg klarer meg fint, og har igrunnen ikke strømproblemer.

 

Men, Punkt 6 : Ikke kødd med Delphi Batteriene. De er bra ! :smash::lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Puh, det var litt av et langt innlegg Jørg, takker for det.

Nei på ingen måte.

Bare fint med heftig diskusjon.

Det er derfor vi er her på BP. :cheers:

Fint det, men Dere må bare si i fra hvis jeg maser for mye.

Jeg synes bare at vi har massevis plass og da kan man også bruke den for litt mer omfattende info.

..hehe, vi må jo ikke betale som ved å sende et telegram :smiley::cheers:

 

Jeg har 3x170. Dvs. 510 Ah.

Så de er nok nesten alltid sultne ja.

Da blir det så laangsomt klart hvor problemet henger.

...og dette med standard-W... :sleep:

 

Tja, jo det kan friste å prøveMen jeg er redd som sagt at dynamoen sliter nok allerede, den går på høygir !.

Dynamoen sliter ikke mer med, enn uten regulator.

Poenget er bare reim og temperatur.

Men reimene er billige og om temperaturen bekymrer seg regulatoren (slå av ved 90grad og på ved 65grader igjen).

Så, unntatt støv av reimen er det ikke noe fare.

 

3. Nei, jeg har ikke Ah teller. Bare Volt og Amp meter.

Dette er et stort problem.

Ja, spesiellt med en stor batteribenk.

Da blir det virkelig bare gjetting hvis man ikke har Ah i tillegg.

Husk ordet "kompensasjonsberegning" hvis du kommer til å kjøpe en på en fin dag.

 

Men, Punkt 6 : Ikke kødd med Delphi Batteriene. De er bra ! :smash::lol::lol::lol:

...hehehe... aldri ville jeg angripe en religion, eller snakke øffentlig om sport & politikk, aldri mer !

Spørr Ingar :smiley: ...som jeg fortsatt skylder noen øl for bruk av flere slemme settninger :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hvordan blir levetiden hvis man kobler batterier med forsjellig str amp timer sammen?? til forbruk.. har to 65 ah vil gjerne sette på ett 85 i tilleg som jeg har. noen erfaringer ang dette???

Det blir ikke noe stort forskjell mht. levetiden, i hvert fall ikke særlig hvis disse batterier er av samme

type og nesten på samme tilstands.

Det mener at du ikke skulle kople en helt ny batteri til en som allerede er på vei nede.

I så fall tærer den gamle på livet av den som er nytt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hvordan blir levetiden hvis man kobler batterier med forsjellig str amp timer sammen?? til forbruk.. har to 65 ah vil gjerne sette på ett 85 i tilleg som jeg har. noen erfaringer ang dette???

Er det dette spørsmålet ?

Ta et søk på forumet,dette har vært diskutert mange ganger.

 

Jeg ville ikke koplet sammen ulike batterier i samme forbruksbank.

De må ihverfall være samme type.

Det er min personlige mening.

Det er ikke bra ifølge guruer som Paul Ladac, Per Smith etc.

 

Problemet er at et dårlig batteri kan tappe fra det friske.

Og dra det friske nye ned på nivå med det gamle f.eks.

 

Men det er forskjellige meninger om dette her.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, uenige er vi ikke.

Jeg sa jo at de må være av samme type og at de ikke være for forskjellige mht. tilstands.

Men lading og utladning gjør ved parallelkobling ikke noe problem.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vist man da setter inn et nytt batteri som forbruk og beholder det gamle til startbatteri med en batterivender noe som gjør at jeg da vil hente strøm kun i fra det nye batteriet men lader begge 2 samtidig blir det noe problem :confused:

Nei det er ikke noe problem med det Espen.

Da står de ikke i samme bank.

Helt OK.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det så laangsomt klart hvor problemet henger.

...og dette med standard-W... :sleep:

:lol::lol::lol:

OK. OK.

 

Jeg avventer svar fra Yanmar som jeg fortalte deg pr IM.

Hvis ikke går jeg for en Sterling PDAR som første skritt.

Har du en installasjons veiledning for Hitachi du kan sende på IM ?

Hitachi'n må vel åpnes, eller ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du en installasjons veiledning for Hitachi du kan sende på IM ?

Hitachi'n må vel åpnes, eller ?

Ja, den må åpnes.

Sender deg en IM.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...