Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Bare et lite spørsmål.

 

Disse "store" 12v batterier på biltema som er vedlikeholdsfri - er de "ok" å bruke i båten min til en 24v anlegg (serie-kobelet).

 

Lurer på om det er en grunn til at jeg IKKE skal velge de som mine nye batterier til skuten min...

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hvis det f.eks. er 80-421 du tenker på så får jeg håpe de er OK. Jeg installerte nettopp 6 av disse ombord. Sendte en forespørsel til Biltema før kjøp men det tok så lang tid før jeg fikk svar at jeg handlet det jeg syntes så best ut for meg. En liten måned etterpå fikk jeg følgende svar fra Biltema:

Hej!

 

Ursäkta dröjsmålet.

 

80-120 eller 80-31201 rekomenderas.

 

MVH

 

Biltema kundservice

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Från: Svein Hauge [mailto:sveinha@mail.com]Skickat: den 5 oktober 2006 13:37

Till: kundservice

Ämne: Batterianbefaling.

Prioritet: Hög

 

 

Hei.

 

Er på jakt etter nye forbruksbatterier til båten min. Skal ha ca. 500Ah. Har sett meg ut f.eks 4 stk av hhv. 80-120, 80-31201 eller 80-421. I manualen til 80-421 (den eneste jeg fant på nett) står der eksempel på kapasitet til en spenning på 10.5V. Vet enkelte batterier har et problem med at spenningen synker litt langt ned før batteriet er tomt. Dette blir et problem med kjøleskap o.l. som stopper når spenningen synker under en viss verdi. Hvordan er det med Biltemabatterier av de forskjellige typer, hvilke av de nevnte batterier "holder spenningen best"?

 

Prismessig er der jo ikke den helt store forskjellen, hva anbefaler dere til forbruksbatterier?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Bra - fordi de er nok så billig i forhold til andre "store" vedlikeholdsfri batterier...

 

Hei SF.

Har ikke fått gjørt noe med dynamoen "endå" - men ser at det er anbefalt utveksling på 2.0-3.0x for min dynamo, og jeg har 1-1:7 som er dårlig og helt sikker (besten) forklaringen til problemet - spesielt når jeg bruke lav turtall svært mye. Tror nok at de to batteriene på denne banken er skutt i og med de har vært på 12.1-12.2v (resting voltage) for 2 år. Men jeg gjør ikke noe med det med det første - heller ikke med batteriene - men ville bare vite om det var noe i veien for å bruke biltemas store båtbatteriene når tiden er inne for å skifte de (når dymanoen få nye skive og ladespenningen er "godt nok" for lav turtall).

 

Ellers:

Til Jul få båten en helt nye splitt-mesan, reparert autpiloten (nye rudeer feedback unit) og en helt nye jord-kabel til min Kaijo ekkolodd som tuller.

 

Tja, det svir med båt visst - men på en deilig måte! Legge til et Norske flag siden det ikke finns "union jack" her... :flag:

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

:santcheers:

Har hatt et par Biltemabatterier på hytta på fjellet til solstrømanlegg.Disse har fungert meget bra i flere år.

Ser ellers her på forumet at det er mange som sier negative ting om saker fra Biltema.Har kjøpt masse produkter herfra.

Bare vært misfornøyd med en ting.Det var en vannkran til båten som var hånddrevet.

 

Ellers god jul til alle!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et Biltema batteri til en gammel Volvo Amazon jeg har for mange år siden. Tror jeg betalte rett over 200,- kroner for dette. Og det var faktisk i bruk i nesten 12 år før det måtte skiftes ut igjen! Ikke verst det!! Og dette i en bil med likestrømsdynamo, og dermed rimelig dårlig lading. Så hvis alle Biltema batterier er like bra som dette skulle det ikke være noe problem å anbefale nei!

 

Lurte på Biltema selv når jeg skulle til med nye batterier i båten i vår, men størrelsen passet dårlig i batterikassene hos meg. Så jeg endte opp med Sønnak Freeline i stedet. Så får tiden vise om det var et bra valg..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

... Og dette i en bil med likestrømsdynamo, og dermed rimelig dårlig lading. ....

Dette medfører ikke nødvendigvis riktighet!! Den gamle ladevippa kunne være vel så bra som dagens regulatorer; Den "pøste innpå" 15-16 volt i perioder, noe som viste seg å være bra! Batteriene kunne vare lenge på det system. :wink:

 

Redigert:

Det gamle rådet om å ta med badevekt under innkjøp av batterier, er ikke så dumt. Jo tyngre dess bedre...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette medfører ikke nødvendigvis riktighet!!

 

Mulig det! Men så mange ampere å skryte av gir den i alle fall ikke! Vindusviskere og vifte må brukes med forsiktighet, da ladelampa gløder som bare det når disse er på. Men man lærer seg å være nøysom med strømmen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av bil, modell, dynamostørrelse og all gimmic som ble hekta (les herpa) på i ettertid :wink:

Forresten litt O.T.: Nå er juleribba i ovnen og etter utsagn på Matprat.no er det best å passe på.

God Jul

(Nam-nam!!)

 

Redigert etter juleribba: (Som forøvrig hadde Sprø svol!!)

Litt mindre O.T.: Batterier fra Biltema... De gule AA-batteriene (pen-light) fra Ikea er faktisk de beste og rimeligste tørr-batterier som selges i dag...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Pris ble vektlagt ganske mye leste jeg..
Det er mulig det men batterier er forbruksvare betydelig lavere pris for litt kortere levetid er god butikk spør du meg....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er mulig det er god butikk for oss forbrukere, men hvordan oppleves disse "billigbatteriene" den siste tiden før utskifting?

 

Mine "kvalitetsbatterier" fra Sønnak har vært fullstendig problemfrie i 8 år. Har ikke merket noen redusert kapasitet i praksis. Det siste året, det 9. altså , har jeg irritert meg litt over redusert kapasitet ved langhelger og kulde med mye forbruk.

 

Hvordan oppfører så "billigbatteriene" seg? problemfritt i 4 år, og så et "irritasjonsår" før skifte? Altså et år å plages med dårlig kapasitet hvert 5. år mot hvert 9. år med dyrere "kvalitetsbatterier"?

 

Lars H.smily842.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mine "kvalitetsbatterier" fra Sønnak har vært fullstendig bånn i bøtta fra dag 1 og i de 2 årene jeg har hatt dem. I løpet av våren vil de bli erstattet av biltema-batterier. Mine forrige batterier var biltemabatterier. De holdt i 5 år og kostet pr stk 298 for 75Ah. Hadde jeg den gang hatt et bedre ladesystem og også unngått et par stygge "helt utladet batteribank"-situasjoner, hadde de nok vart et par år til. Ikke verst for en batteribank på 300Ah til 1200 kroner totalt.

 

Min neste batteribank blir med forseglede vedlikeholdsfrie fritidsbatterier fra Biltema.

Om det er det beste kjøpet i forhold til pris, levetid og kapasitet vet jeg ikke, men de blir neppe så vanvittig dårlige som mine 2 år gamle Exide/Sønnak Nautilus Freeline 115Ah.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Levetiden på dine Exide/Sønnak Nautilus Freeline 115Ah er IKKE normalt, det sier seg selv. Enten har du misshandlet batteriene (og kan skylde på deg selv), eller så har det vært en fabrikasjonsfeil som skulle gitt deg nye batterier etter garanti/forbrukslov osv. Jeg tror heller ikke at mine 3 Exide/Sønnak Nautilus Freeline 115Ah som nå etter 9 år er litt, og jeg mener litt redusert, er representativt for alle Sønnaks batterier av denne typen, kanskje 8 år med godt stell er mer på gjennomsnittet.

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det ser ut som biltema batterier er i allefall god valuta for pengene uansett.

 

Kan de batteriene som var nevnt i en av de tidlig postene her brukes som start batterier også? Har to banker og den til start er ok, men lurer på allikevel om de batteriene kan brukes til start?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Biltema 80-421 på 135 Ah har oppgitt max 2700A/5 sek, 1350A/30 sek men det er nok ikke beregnet til startbatteri.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser på Biltema sine sider at batteria toler 45 graders helling før det er fare for lekasje. Då er dei vel utrygge å bruke i seilbåt? 45 grader høyrast kanskje mykje ut, men krenging pga vindpress kombinert med store bølgjer gjer at dette kan hende rett som det er (i alle fall om ein seiler på havet)

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vedlikeholdsfrie batterier.

 

For det føste så kommer det an på væskenivået på batteriet. Biltema batterier har vel heller ikke noe spesiell annerledes kasse enn andre syrebatterier. Skal man bedrive seiling som stort sett betinger at kjølen er i luften, bør man nok av sikkerhetshensyn finne en annen batteriløsning. For min del vil jeg hevde at seiling med 45 grader er noe i overkant. Jeg foretar korrektive før jeg kommer til 25 grader.

 

Jeg har aldri opplevd at batterier som er festet til båten har tømt seg, eller lekket via korkene.

Link to post
Share on other sites

OK.. Er enig at seiling med 45 graders helling ikkje er "standard prosedyre". Men har du ein normal seilbåt med vanlig skrogform og "normal" kjølvekt, vil du oppleve denne krenginga til havs. Sjølv om båten ligg med krenging på 25 grader pga vind, vil bølger og sterkere vindkast kunne påvirke dette mykje og krenging på 45 grader er slett ikkje uvaneleg.

Link to post
Share on other sites

Biltema 80-421 på 135 Ah har oppgitt max 2700A/5 sek, 1350A/30 sek men det er nok ikke beregnet til startbatteri.

 

Nei, man burde kanskje heller brukt f.eks. 80-605072 på 105 Ah som koster det samme. Hulda med V8'er og gløding starter greit på det batteriet. I tillegg har jeg to stk 80-720072 som kan kjøres inn på samme kretsen som startbatteriet. Men det er vel ikke det jeg svarer på nå som trådstarter lurer på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...