Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

La oss inderlig håpe at det blir en dom i saken, når gangsynet mangeler hos enkelte båtførere må nok rettsvesnet inn og vurdere dette med briller

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uttalelser av typen "kjørte i plan for å unngå å lage hekkbølger" (underforstått i trangt/trafikert farvann) er jo ganske bra. Havner i samme kategori som rederen som i samme området "satte ned farten til 13 knop og satt kursen mot leia" når han ikke lenger visste hvor han var i sin 58 fots båt.

Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk sant at man "bølger" mindre når båten planer, skulle faktisk ønske det var flere som forstod dette. Men dette er jo ikke grunn til å steame avgårde å bryte f.eks en 5 knops grense, eller passere badestrender i uforsvarlig stor fart. Spennende å se hva utfallet blir i denne saken. Men på en måte så håper jeg at de blir frifunnet, på en annen måte hadde det kansje vært bra om de ble dømt.

Jeg for min del snur meg og skjekker hekkbølgen når jeg er på plasser hvor bølger kan skape problemer. F.eks i nærheten av en båthavn, håper alle her inne tenker som meg!!

Når det gjelder en badestrand er jeg ikke så nøye på det, barna synes jo det er kjempemorro med bølger... ;) Men jeg kjører selvfølgelig forsiktig i tilfelle det skulle dukke opp en klin gal svømmer midtfjords.

Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk sant at man "bølger" mindre når båten planer, skulle faktisk ønske det var flere som forstod dette.

 

Det forstår jeg godt...men blir jo litt som å kjøre grisefort fordi vindusviskeren på bilen ikke virker slik at vannet skal prelle av....

 

Er tross alt snakk om motorbåter på 35 fot her...ikke en GH 11.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig ? Jeg har selv planende båt, men kan da aldri få meg selv til å tro at den bølger mindre dersom båten legges i plan...!!

 

Dessuten dersom man ligger innaskjers er det ikke noe poeng å ligge å grave i 9 til 11, 12 knop. Ligger jeg i 7 knop lager jeg ikke rare krusningen på havet bak meg. Ligger jeg i plan lager jeg bølger. Ikke gigantiske, men de er mye værre enn om jeg velger å ligge i lavere fart. Dessuten kommer de mye fortere, så kraften blir større.

 

****************************

Jeg for min del snur meg og skjekker hekkbølgen når jeg er på plasser hvor bølger kan skape problemer. F.eks i nærheten av en båthavn, håper alle her inne tenker som meg!!

Når det gjelder en badestrand er jeg ikke så nøye på det, barna synes jo det er kjempemorro med bølger... ;) Men jeg kjører selvfølgelig forsiktig i tilfelle det skulle dukke opp en klin gal svømmer midtfjords.

****************************

Håper så få som mulig tenker på denne måten...!!

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig dette ja, de fleste normal båter lager minst bølger når de ligger i en hastighet som er lavere enn skroghastigheten. Som er rundt 6 knop for en 20 foter og opptil rundt 9 for en 45 foter. Så om en holder seg rundt 5 knop i områder som har dette som maks hastighet så blir det nok ikke rare bølgene, selv ikke de største bølegmaskinene vi lage mye bølger i slike hastigheter.

 

Men et fotoapparat/video blir jo kjekt å ha lett tilgjengelig til sommeren, slik at man kan forevige slike krabater som ikke kan lese en fartsgrense eller utviser total mangel på sjømannskap. Jeg er ganske sikker på at en kan tømme kameraet for bilder daglig om en er ute på fjorden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener at så få som mulig bør tenke som meg så bør du kansje lese det jeg skrev en gang til. Sundt bondevet kalles det, og det kommer seff an på hvilken båt man kjører. Og hvis det er det med badestranden du tenker på så snakker jeg ikke om å lage en sunami eller hva det het. Der igjen, snu litt på hode å ta en hekkbølgestatus.... PS: Det har aldri vært noen som har blitt sint eller irritert over mine akter i båt, heller tvert om. Jeg har fått skryt for å være det man kan kalle overhensynsfull...

Link to post
Share on other sites

Tromøysund har 5 knops begrensning nærmere land en 100 meter, og sundet er bredere en 200 meter de aller fleste steder. Utover det er det vedtatt en 12 kops grense for det meste av sundet - fremgår av denne forskrifte. Selv i 12 knop planer vel neppe disse fartøyene...... I tillegg er det heldigvis lov å tenke selv - personlig så har jeg gått Tromøysund mange ganger, og om sommeren er det et svært trafikert område hvor det nærmest er køkjøring. Å komme planende igjennom der er med en større båt er utenkelig for mitt vedkommende.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye synsing og fordømming her, bare på en avisartikkel eller to ... Hva saken angår, er hverken det rettslige (om det er lov å lage hekkbølger overalt) eller det moralske (om man bør gjøre alt man har "lov" til) eller den voldsomme generaliseringen (at "alle" med ditt-og-datt båter lager voldsomme hekkbølger og hels burde ha vært korporlig straffet). Derimot angår saken et rent faktisk spørsmål, nemlig det bevismessige spørsmål om hvorvidt en eller flere av disse tre båtførerne "under navigeringen handler slik at fartøyer volder [...] fare eller skade" som det heter i loven. At noen "hytter med knyttnever" er åpenbart langt fra hva som er tilstrekkelig til å bevise dette utenfor enhver rimelig og forstandig tvil; særlig når det ikke kom noen anmeldelse etterpå. At politiet hevder å ha sett en meter høye hekkbølger og påstår at dette er det verste de har sett, er heller ikke tilstrekkelig, for dette er ren "synsing" og øyemål som ikke kan etterprøves og det er derfor et helt uholdbart grunnlag å bygge en fellende straffedom på. Vi får se om ikke det går an å få tak i dommen in extenso når den foreligger, så får vi se hva saken egentlig gjelder og hva den egentlig blir avgjort etter. Det kan bli spennende, det!

 

(Disclaimer: Begynn nå ikke å tyte om at Worse er hekkbølgeprodusent. Jeg er antakelig den eneste på BPL som faktisk har fått båten skadet, havarert og satt ut av drfit av andres hekksjøer og den eneste som har anmeldt samme til det kongelige norske politivesen)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er jo derfor videokamera og bilder kan være greit å ha fra episoder som oppstår, så får retten avgjøre om dette kan brukes som bevis i saken eller ei.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å ta bilder og kommer selvsagt til å gjøre det, alle som skaper problemer for meg på grunn av de ikke fører sin skute i henhold til sjøveisregelene vil bli behørlig fotografert :yesnod: Jeg er også inneforstått med at det samme vil kunne hende om ikke jeg føler de samme regler.

 

Da er det nok lettere å sannsyliggjøre at en handlig kan ha funnet sted. Da blir det påstand mot bilde, den gamle speilrefelksen ligger i båten og råfilmen vil bli overlevert politiet sammen med anmeldesle om det blir aktuelt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å ta bilder og kommer selvsagt til å gjøre det, alle som skaper problemer for meg på grunn av de ikke fører sin skute i henhold til sjøveisregelene vil bli behørlig fotografert :yesnod: Jeg er også inneforstått med at det samme vil kunne hende om ikke jeg føler de samme regler.

 

Da er det nok lettere å sannsyliggjøre at en handlig kan ha funnet sted. Da blir det påstand mot bilde, den gamle speilrefelksen ligger i båten og råfilmen vil bli overlevert politiet sammen med anmeldesle om det blir aktuelt.

 

He...he..... skøyer'n!! :lol::lol::lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

(Disclaimer: Begynn nå ikke å tyte om at Worse er hekkbølgeprodusent. Jeg er antakelig den eneste på BPL som faktisk har fått båten skadet, havarert og satt ut av drfit av andres hekksjøer og den eneste som har anmeldt samme til det kongelige norske politivesen)

 

Der tar du feil, i alle fall på det sist punkte. Jeg lå i den beryktete kragerøskjærgården, bak en odde med dregg bak og baugen i land. Kragerøskjærgården er beryktet pga hekkbølger fra taxibåtene i Kragerø.

Der kommer det en i 130 knop, kuttet neste akterfortøyningen - heldigvis var hele familien strategisk plassert og hindret en katastrofe, bare småskader. Jeg ringte politiet i Kragerø og forklarte hendelsen - bl.a. at pøblen var gikk innenfor kartets grunnlinje med 130 knop. Grunnlinjehvaforno? spurte han i andre enden :crazy:

Det har styrket min tro på at det kongelig vesen bør holde seg på landjorda.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

Greit å være glad i ta bilder, men ser du ingen problemstillinger med det?

 

Tar du bare av lovbrytere? Hva med evnt alle de uskyldige som ikke har gjort noe ulovlig? Jeg for min del vil ha meg frabedt å bli tatt bilder av en tilfeldig ivrig "paparazzzia"!

 

La politiet gjøre sin jobb med sine arbeidsmetoder.

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert leste så tar jeg kun bilder av den skaper problemer for meg, de som ikke gjør det tar jeg heller ikke noen bilder av. Da er det jo ikke noe problem for hverken deg eller meg. En båt vanlig i vanlig hastighet finner jeg lite spennende med mindre båten er spesiell på noen måte da, og dermed kan jeg vanskelig se at du faller inn under mitt interesseområde.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del håper at det blir slått hardt ned på dette slik at mange flere hekkbølgemonstre begynner å vise litt mere hensyn,

vi var ute for en spesielt ubehagelig opplevelse på vei inn til Fredrikstad da en stor båt dro opp i plan forbi oss med kjempebølger. :boxing:

Det var så ille at minstemann falt ut av setet han satt på og jeg trodde båten skulle velte flere ganger,

etter slike hendelser hvor minstemann helst ikke ville være med på båtturer noe mer ønsker jeg disse personene straffet ja :smash:

Link to post
Share on other sites

Tar du bare av lovbrytere? Hva med evnt alle de uskyldige som ikke har gjort noe ulovlig? Jeg for min del vil ha meg frabedt å bli tatt bilder av en tilfeldig ivrig "paparazzzia"!

Driver du så lyssky virksomhet når du er utpå du da? Hvis du er så redd for at noen kanskje skal ta bilde av båten din at du omtaler det som paparazzi-foto, skjønner jeg ikke hvordan du tør å gå på gata. En vanlig sommerdag blir jeg sikkert foreviget 10 ganger og plassert i japanske fotoalbum. Jeg mister da ikke nattesøvnen av det.

 

Sydvesten har helt sikkert annet å drive med enn å ta bilder med telelinse av alle han ser.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...