Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Nei nå må du bremse litt. Her er det helt klart at du ikke hvet hva du snkker om. Her er det ikke snakk om hekkbølger i det hele tatt. Her er det snakk surfing, og det er en skipsled. Du må ikke komme med ting som du selv ikke har peiling på.

 

 

Unnskyld meg, men jobber du som diesel filter? i ett innlegg skriver du at hekkbølger ikke er noe å ta hensyn til sålenge man fortøyer for storm. I neste inlegg er du oppgitt over skjærgårds jeeper som passerer deg i 14 knop. for så å lire av deg en kommentar om at folk ikke vet hva de snakker om???? denne tråden handler om nettop hekkbølger. ikke så veldig mye annet.

 

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Dette tyder på å bli nok en interessant diskusjon hvor ingen kjenner sakens faktum, men har sterke meninger om den. :rolleyes: Jeg har ikke tenkt å la meg rive men, men for dem som bekymrer seg for stor hekksjø om alle skal holde 12 knop så er det verd å huske på at det er mer enn en regel avgangen som gjelder. Fartsgrense på 12 knop betyr ikke at du har rett til å kjøre i 12 knop.

Link to post
Share on other sites

Det virker som om en del av våre venner på sjøen ser på slike fartsbegrensinger som minmumshastigheter, eller i beste fall som anbefalte hastigheter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke bedømt kvaliteten på politiets arbeid utfra "historier som verserer". De er sjelden objektive, men kom gjerne med eksempler på slike historier.

 

Har opplevd mye rart i Tromøysundet, men det har gått mest på båtførers mangende evne til å følge vanlige sjøveisregler.

 

Jeg har mange historier, både selvopplevde samt gode venner av meg (les. pålitelige kilder) som har blitt utsatt for direkte tåpeligheter av sjøpolitiet i Arendal. Vi snakker her om alle typer farkoster fra rosjekter via snekker og til cabin cruisere. En ting er hva som er loven, noe annet er hva som har vært gjeldende praksis gjennom alle år på sjøen. Her har også enkeltelementer i politiet hatt sine egne spissformuleringer av et romslig lovverk og laget egne "varianter" som de har utøvd med stor myndighet uten direkte forankring i lovverket. Det er vel derfor saken er havnet der den er i dag, i retten.

 

Når det er sagt så ønsker jeg ikke å henge ut offentlige tjenestemenn på et åpent forum som båtplassen da det er med enkle midler kan spores til aktuelle personer samt at min generelle holdning er at politiet bør ha synlighet på sjøen i tillegg til at de også representerer en sikkerhet som kommer til gode for båtfolket.

 

Det dere som ikke er lokale må ta til dere i denne tråden er at den har mange flere sider enn det som kommer frem i pressen uten at noen skal henges ut for det. De lokale skjønner nok hva jeg mener.

 

På generelt runnlag som tidligere innbygger av byen kan jeg meddele forumet at Sjøpolitiet i Arendal har hatt en tendens til å ta de som "ikke er tøffere enn dem selv" dvs. unger i joller med 9,9 HK, familiefedre i "vanlige" båter etc. De som har båter som går raskere enn 36 knop og som "gir f**n" går fri. De kjører bare fra politibåten... Jeg har selv bodd helt nede i havkanten i Tromøysund nær byen og hørt båter kommer fra byen i 5 knops-sonen i 40-50 ++knop, midt på natten, uten lanterner, med full fest ombord. Politiet har ligget i hekksjøen med blålys til etter tromøybrua, kanskje til Eydehavn. Problemet for de er at de har ingen sjanse å ta de p.g.a. farten på politibåten. Hvis politiet hvirkelig ønsker å rydde opp hadde de anskaffen en værstingbåt med fart på +65 knop a'la Oslobåten og ryddet opp. Slik de holder på nå er som ellers i samfunnet, de tar de som ikke er tøffere enn dem selv og da mister funksjonen troverdighet spør du meg.

Link to post
Share on other sites

politiet tar ikke dem som kjører fort midt i sundet. Jeg har selv kjørt forbi politibåten i 25+ knop, under tromøybrua, midtsunds. De reagerer ikke på dette, så lenge det ikke er til sjenanse for noen.

Aha!!! Så politiet driver forskjellsbehandling. De lar de lokale kjøre så fort de vil, og tar heller turistene. Den var ny for meg. :headbang:

 

Jeg blir bare minder og mindre imponert over slik opptreden fra de som egentlig skal passe på oss.

Og når nå Alvito også mer eller mindre bekrefter mine mistanker her i sitt innlegg over, så kan jeg ikke annet enn å riste oppgitt på hodet. Dette virker rett og slett tragisk.

 

Jeg er i utgangspunktet positiv til mere politi på sjøen. For det trengs. Ihvertfall mere synlig politi. Det har jeg sikkert nevnt før også. Men de bør ihvertfall ha en felles mal for hva de skal slå ned på. Og sist men ikke minst, de bør kunne regelverket og lokale bestemmelser før de slår til mot noen!

Link to post
Share on other sites

Når folk ikke kan bruke sund fornuft og vise respekt for andre når de passerer trange sund og båthavner går det jo ann å bruke VHF og kalle dem opp- eller gi beskjed til nærmeste radio stasjon tilknyttet VHF og få gitt beskjed eventuelt anmelde dem. For det er en sann Ukultur som vi alle er nødt til å ta innover oss og få handle når vi ser det.

 

Det handler om verdiene for mennesker som kan bli skadet og båtene våre kan ta skade av det.

Så da vil jeg bare oppfordre alle til å handle på VHF ettersom dette er en PAN PAN mld.

Det har hjulpet tidligere. Folk flest tror de ikke blir oppdaget men et kall om å roe seg i havne området gir dem en tanke om at det er noen som ser deg :nono: .................. :cool:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest mye tåpeligheter men den greia i Nettavisen tar kaken.

:eek::yesnod::yesnod:

Helt enig. Og i tillegg påstå at disse båtene er svære plastuhyrer som dundrer gjennom Tromøysundet med fråden fossende om baugen og lager digre hekksjøer, er i beste fall svada.

Hva vet disse folkene egentlig om båtstørrelser, motorer, fart hekkbølger osv? Båter på den størrelsen er da ikke noe uvanlig i dag. Jeg synes selv at jeg har liten båt i dagens målestokk. Hadde det vært for 20 år siden, hadde nok min også virket som en litt større sak, men i dagens målestokk er den liten.

 

Hele greia oser av misunnelse lang vei!!!!

Link to post
Share on other sites

Sitat tatt ut fra nett avisen

For å kjøre en Princess P42 kreves det ikke sertifikat, og ingen båterfaring. Det holder at du er 16 år.

Foto: Princess

 

Setter ting i perspektiv og slik er det i dag.

Dette er jo et problem som er tatt opp her inne gjentatte ganger- Det er jo en grunn for at reglene for lappe på motorsykkel ble endrett.

:flag: Noe slikt burde vi få på sjøen oxo :flag:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel...at 3 slike båter i følge kan lage en sinnsyk hekksjø regner jeg vel ikke med at noen som har vært på sjøen betviler? Utrolig hva en slik ulveflokk kan sette opp av sjø. Var jo ikke tilstede så kan jo ikke uttale meg om hva som skjedde i Tromøysund denne dagen. Godt mulig de putret rolig avgårde uten å lage sjø eller bryte fartsgrensen...hva vet jeg...

Link to post
Share on other sites

Sitat tatt ut fra nett avisen

For å kjøre en Princess P42 kreves det ikke sertifikat, og ingen båterfaring. Det holder at du er 16 år.

Foto: Princess

 

Setter ting i perspektiv og slik er det i dag.

 

:nono:

 

Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne: Dette er fullstendig feil!! I tillegg til aldersgrensen må man ha nødvendige ferdigheter med bruk av båt, det står bent frem i forskriften og det må pinadø gå an å lese en enkel forskrift loddrett!!

 

Og de "nødvendige" ferdigheter er relative i forhold til det fartøy man skal føre. Det kreves som kjent litt mer for å føre en Princess 42 enn en 14-foter med 15 hk.

 

Det store spørsmålet er: Når skal vi slutte med å finne oss i at tullinegr som kaller seg journalister bedriver skriverir om båt og båtliv, når de ikke har peiling??? Vi VET jo hvor farlig slike skriverier er ... politikerne sluker jo denne propagandaen rå.

 

Verst av alt: FOlk tror jo gjerne at det er slik som det sies i propagandaen, NETTOPP fordi de har lest det i avisen, altså at man bare behøver å være 16 år og det silles ingen andre krav ... snart er fjorden full av hekkbølgemonstre ført av hormonelt ustabile 16-åringer ... :eek:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:nono:

 

 

....

Verst av alt: FOlk tror jo gjerne at det er slik som det sies i propagandaen, NETTOPP fordi de har lest det i avisen, altså at man bare behøver å være 16 år og det silles ingen andre krav ... snart er fjorden full av hekkbølgemonstre ført av hormonelt ustabile 16-åringer ... :eek:

 

...og svært mange 16 åringer har råd til å kjøpe en P42... :eek: . Hva blir det neste? En trenger ikke å være mer enn 17 år for å fly men Gardermoen er ikke fyllt opp av kvisete 17 åringer med egen Jumbojet for det.

Link to post
Share on other sites

Nedenfor har jeg klippet inn et utdrag fra den aktuelle forskriften (utheving er gjort av meg). Her er linken til den aktuelle forskriften.

 

Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto.

Fastsatt ved kgl.res. 11. desember 1981 med hjemmel i lov av 5. juni 1981 nr. 42 om sertifikatpliktige stillinger på norske skip, borefartøy og andre flyttbare innretninger i sjøen. Fremmet av Departementet for handel og skipsfart. Endret ved forskrift 6 april 1987 nr. 234.

 

§ 1. Anvendelse

 

Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som:

 

1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller

2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller

3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot).

 

§ 2. Kvalifikasjonskrav

 

Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.

Link to post
Share on other sites

:nono:

 

Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne: Dette er fullstendig feil!! I tillegg til aldersgrensen må man ha nødvendige ferdigheter med bruk av båt, det står bent frem i forskriften og det må pinadø gå an å lese en enkel forskrift loddrett!!

 

Og de "nødvendige" ferdigheter er relative i forhold til det fartøy man skal føre. Det kreves som kjent litt mer for å føre en Princess 42 enn en 14-foter med 15 hk.

 

:smash: Vel en bot på 3500 bekrefter jo ferdighetene til føreren i det tilfelle som kommer fram av nettavisen :smash: :smash:

En annen ting er at en sak har 2 sider :cryin:

 

Har selv vært vitne til en princes 48 holdt på å kjøre seg på land fordi CBC dekket hans var så stort at når han gikk bak for å se om dreggen sin fulgte med opp i det HAN TRODDE HAN BAKKET, så han ikke fram for CBC dekket tok utsikten hans. Mens jeg står og skriker til ham fordi han går på fram og jeg hadde nettopp sluppet fortøyningene hans.

Kan ikke si at han heller viste noe særlig ferdigheter til annet en nettopp en gummibåt, og da ikke større en CBC dekket sitt.

 

Så uten tvil at det ikke er mange som har nødvendige ferdighetene til å føre det de fører.

 

Hadde man begynt sertifikat på en båt fram til 8 meter og hatt dette i 2 år, for så å utvide sertifikatet for 12 meter og da hatt dette i 2år. For så å utvidet til fører av en båt på 20 meter.

Da vil kan man si at man har de nødvendige ferdigheter på det man fører av båt.. :nono:

 

Tror alle er tjent med å få en bedre skolerte båtmennesker- forsikringspremiene går ned, vi slipper å sløse med ressursene og pengene til staten for mye mer hygge på sjøen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så uten tvil at det ikke er mange som har nødvendige ferdighetene til å føre det de fører.

Det er jeg enig i. Men problemet er ikke, slik Nettavisen antyder, at lovverket er mangelfullt. Lovverket krever at du har nødvendige ferdigheter til å føre det du fører, enten du er 16 eller 60 år. Problemet er at lovverket ikke blir håndhevet.

Tror alle er tjent med å få en bedre skolerte båtmennesker- forsikringspremiene går ned og mye mer hygge på sjøen.

Jeg tror ikke mangel på skolering er hovedproblemet, det er mer et problem med holdningene til enkelte båtførere. Og jeg er slett ikke sikker på at holdningene endrer seg nevneverdig selv om man besitter et stykke papir utstedt av en eller annen offentlig myndighet.

Link to post
Share on other sites

Kravet om "nødvendige ferdigheter" bør være helt greit, om hovedargumentet er å fore advokater med arbeid. Det finnes nok av folk med store raske båter, hvor nivået på ferdighetene er omvent propesjonalt med betalingsevnen til å hyre inn advokater for å argumentere for at ferdighetene er tilstede. Håndheving av denne paragrafen vil være svært mye mer ressursjkrevende enn endrede krav til minstealder og sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Kravet om "nødvendige ferdigheter" bør være helt greit, om hovedargumentet er å fore advokater med arbeid.

Det er nok ikke det som er meningen, Sofaseileren. Tvertimot er det frihet med ansvar. Dvs. at man selv er ansvarlig for å forsikre seg om at man har de ferdigheter som skal til for å føre den aktuelle båt det er tale om. At der finnes enkelttilfeller hvor det skorter på ferdighetene betyr slett ikke at slik "underdekning" av ferdigheter er en problemstilling for flertallet. Denne generaliseringen bygget på anekdotiske fortellinger om enkelte hendelser er helt meningsløs.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette med nødvendige ferdigheter er ikke tull. Spørsmålet kan gjerne komme opp når det har skjedd en ulykke eller forsikringssak.

 

Husk også

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Regel 55. Straffebestemmelser

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av sjøveisreglene straffes med bøter i henhold til Almindelig borgerlig Straffelov av 22. mai 1902, § 418, 1 og/eller § 339 nr. 2, hvis ikke strengere straff kommer til anvendelse i henhold til annen lovbestemmelse.

Link to post
Share on other sites

...men greia er at forseelsen skjedde i en skipsled som er sonet til 12 knop.....selv for en 30.000 tonner.... og gjeldende praksis for lystbåter er og blir fri fart. Leden kan godt sammenlignes med Bergen - Flesland der du har et smalt parti gjennom vatlestraumen eller for den saks skyld karmøysund. At leden på noen få hete sommerdager fylles opp av kaffedrikkende sjekteskippere på familietur skal ikke sette agendaen for bølgehøyden på aktuelt sted.

 

De aller fleste lokale jeg kjenner til benytter Tromøysund kun som transportetappe og at noen forvirrede turister vil nyte idyllen og sakke av farten....ja så må de gjerne gjøre det men da skjønne og forstå at leden er ren transportetappe for de aller fleste andre.

 

Enkelte her sammenligner Tromøysund med Blindleia noe som er jo helt skivebom da bBindleia ikke er definert som noen skipsled (kommer ikke noen skip gjennom der for den saks skyld heller) og er sonet til 5 knop.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kravet om "nødvendige ferdigheter" bør være helt greit, om hovedargumentet er å fore advokater med arbeid. Det finnes nok av folk med store raske båter, hvor nivået på ferdighetene er omvent propesjonalt med betalingsevnen til å hyre inn advokater for å argumentere for at ferdighetene er tilstede. Håndheving av denne paragrafen vil være svært mye mer ressursjkrevende enn endrede krav til minstealder og sertifikat.

Helt enig. :yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

...........og gjeldende praksis for lystbåter er og blir fri fart. ....... At leden på noen få hete sommerdager fylles opp av kaffedrikkende sjekteskippere på familietur skal ikke sette agendaen for bølgehøyden på aktuelt sted.

 

Trodde man skulle avpasse farten etter forholdene? Er leia full av kaffedrikkende sjekteskippere må da vel dette hensyntaes? Dersom gjeldene praksis er fri fart og grensen 12 knop kan jeg ikke helt se at politiet gjør noe voldsomt overgrep mot båtfolket i området om de faktisk håndhever dette.

Link to post
Share on other sites

...men greia er at forseelsen skjedde i en skipsled som er sonet til 12 knop.....selv for en 30.000 tonner.... og gjeldende praksis for lystbåter er og blir fri fart. Leden kan godt sammenlignes med Bergen - Flesland der du har et smalt parti gjennom vatlestraumen eller for den saks skyld karmøysund. At leden på noen få hete sommerdager fylles opp av kaffedrikkende sjekteskippere på familietur skal ikke sette agendaen for bølgehøyden på aktuelt sted.

 

De aller fleste lokale jeg kjenner til benytter Tromøysund kun som transportetappe og at noen forvirrede turister vil nyte idyllen og sakke av farten....ja så må de gjerne gjøre det men da skjønne og forstå at leden er ren transportetappe for de aller fleste andre.

 

Enkelte her sammenligner Tromøysund med Blindleia noe som er jo helt skivebom da bBindleia ikke er definert som noen skipsled (kommer ikke noen skip gjennom der for den saks skyld heller) og er sonet til 5 knop.

 

Dette er så langt det einaste fornuftige innlegget i heile tråden, takk Alvito :cheers:

Forøvrig er debatten akkurat så navlebeskuande som årstida skulle tilsei for båtsjuke fritidsbåtredarar!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...