Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Om lovteksten er utformet slik at kravene kanskje ikke er så lett objektivt målbare, ligger de jo der like fullt. Du skal ”inneha nødvendige ferdigheter” heter det.

Da er det jo ganske åpenbart at journalisten er på jordet når han skriver at: ” for å kjøre en Princess P42 kreves det ikke sertifikat, og ingen båterfaring. Det holder at du er 16 år.”

Har du ingen båterfaring, innehar du heller ikke nødvendige ferdigheter til å føre en Princess 42.

 

Ellers er jeg tilhenger av friske diskusjoner. Det kan lett bli for mye God Jul, godagmann økseskaft og gratulerer med ny båt. Da blir forumet ensformig og kjedelig og det vil dø ut etterhvert. Alikevel, angrep på personer vitner om mangel på nødvendige ferdigheter i å oppføre seg blandt folk. Diskusjoner må gå på sak, ikke person.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg tilhenger av friske diskusjoner. Det kan lett bli for mye God Jul, godagmann økseskaft og gratulerer med ny båt. Da blir forumet ensformig og kjedelig og det vil dø ut etterhvert. Alikevel, angrep på personer vitner om mangel på nødvendige ferdigheter i å oppføre seg blandt folk. Diskusjoner må gå på sak, ikke person.

 

:lol: Ellers synes jeg debatten er bra. Det er jo enkelte tilfeller hvor det er såkalt fri fart, hvor man bør være

varsom. I forbindelse med rekrasjonsområder, hvor vi vet det ligger mange båter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Angående "Nødvendige ferdigheter". Kurslederen vi hadde når jeg tok fritidsbåtskipperen sa det på denne måten: "Hvordan kan man bevise nødvendige ferdigheter? Jo, ved å ha f.eks båtførerprøven. Båtførerprøven er i seg selv ikke noe egentlig sertifikat, men den beviser til en viss grad at du har peiling på det du driver med"

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...men greia er at forseelsen skjedde i en skipsled som er sonet til 12 knop.....selv for en 30.000 tonner.... og gjeldende praksis for lystbåter er og blir fri fart. Leden kan godt sammenlignes med Bergen - Flesland der du har et smalt parti gjennom vatlestraumen eller for den saks skyld karmøysund. At leden på noen få hete sommerdager fylles opp av kaffedrikkende sjekteskippere på familietur skal ikke sette agendaen for bølgehøyden på aktuelt sted.

Ifølge kystdirektoratets forskrifter om fartsbegrensning vil faktisk de kaffedrikkende sjekteskipperne sette agendaen for tillatt bølgehøyde. Sitat fra nevnte forskrifter:

§ 2. (generell fartsbegrensning)

 

Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig.

Som du ser skal det tas hensyn til andre fartøyer, og det gjøres ikke unntak verken for kaffedrikkende sjekteskippere eller forvirrede turister

Link to post
Share on other sites

Angående "Nødvendige ferdigheter". Kurslederen vi hadde når jeg tok fritidsbåtskipperen sa det på denne måten: "Hvordan kan man bevise nødvendige ferdigheter? Jo, ved å ha f.eks båtførerprøven. Båtførerprøven er i seg selv ikke noe egentlig sertifikat, men den beviser til en viss grad at du har peiling på det du driver med"

 

Men for å bøtelegge uvettig ferdsel på sjøen er det vel snakk om strafferett, og da er det påtalemyndighetene som skal bevise at man ikke har nødvendige ferdigheter.

 

Og dersom man, fritt sitert etter Nettavisen, "brøler av gårde i tretti knop slik at toåringene i oransje redningsvester dupper som garnbøyer etter å ha blitt sugd ut fra leken i fjæren" er det etter min mening bevis godt nok for at man ikke har nødvendige ferdigheter, uansett om man innehar båtførerbevis eller ei.

 

Dersom man ferdes fornuftig uten å volde fare eller sjenanse for omgivelsene mener jeg det burde være "bevis" godt nok på at man har de nødvendige ferdigheter. Å måtte vise fram et stk. papir mener jeg burde være unødvendig.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifølge kystdirektoratets forskrifter om fartsbegrensning vil faktisk de kaffedrikkende sjekteskipperne sette agendaen for tillatt bølgehøyde. Sitat fra nevnte forskrifter:

 

Som du ser skal det tas hensyn til andre fartøyer, og det gjøres ikke unntak verken for kaffedrikkende sjekteskippere eller forvirrede turister

 

Det er heldigvis berre på baatplassen.no at forskriftene blir lese, tolka og "iverksett" på same måten som ein viss mann les Bibelen.

All nyttetrafikk ville lagt til kai dersom synspunkta på forumet skulle vera retningsgjevande, og det igjen hadde gått direkte ut over oss fritidsbåtredarar i tilfelle vi trong frakt av den nyinnkjøpte tonnasjen, ikkje?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Som du ser skal det tas hensyn til andre fartøyer, og det gjøres ikke unntak verken for kaffedrikkende sjekteskippere eller forvirrede turister

 

Det er helt korrekt, og overtredelse er straffbart slik det fremgår av bl. a. Straffeloven § 418 og § 339. Det er ingen som er fritatt for å vise hensyn til sine omgivelser, hva enten det er badende, seilende, eller fortøyde farkoster.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

All nyttetrafikk ville lagt til kai dersom synspunkta på forumet skulle vera retningsgjevande,

 

Mnja, fornuften skal rimeligvis råde. Før man er i overtredelse av Sjøveisreglene, forskriften eller Straffeloven, må det vurderes hva som er "tålegrensen". Det sier seg selv at man, ved f. eks. å fortøye i en hurtigbåtled/trafikert led, selvsagt er innforstått med risikoen for hekksjøer m.v. og må "tåle" slike i stor utstrekning. Dette er det samme som snekkeførerne tre i bredden i trange sund i seks knop. De kan ikke forvente å bli latt i fred for nærgående hekksjøer når de selv ikke gir rom for at andre skal kunne vise hensyn. Sjøen er nå en gang for alle, og de saktegående må være like forpliktet til å vise hensyn til de hurtiggående som det omvendte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Angående "Nødvendige ferdigheter". Kurslederen vi hadde når jeg tok fritidsbåtskipperen sa det på denne måten: "Hvordan kan man bevise nødvendige ferdigheter? Jo, ved å ha f.eks båtførerprøven. Båtførerprøven er i seg selv ikke noe egentlig sertifikat, men den beviser til en viss grad at du har peiling på det du driver med"

 

Eg vil sei motsett: Båtførarprøven er i seg sjølv eit slags sertifikat, men beviser i forsvinnande liten grad at du har peiling på det du driv med.

Den beviser berre at du har deltatt på eit kurs og på eit gitt tidspunkt kunne svare på ei rekke tilfeldig utvalde spørsmål frå kurset.

 

Er det nokon her som trur at ein med fersk skippereksamen på høgaste nivå har nokon som helst kompetanse på å føre eit fartøy?

Eksamenspapiret er inngangsbilletten du må ha for å kunne tileigne deg kompetansen over tid.

 

Ikkje dermed sagt at skipperskulen og båtførarprøven er utan verdi, berre ikkje blande teoretisk kunnskap med måling av kompetanse når det gjeld utføringa av eit av verdas mest praktiske yrke

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat vært en rettsak hvor en eier av en Princess 40 foterer, fikk dom etter å ha kjørt full fart fra

indre Son havn, forbi Kambo, Mossekanalen ble stoppet ved utaskjærs. Det gikk så båter ble løftet opp på

bryggekanter. Her var det selvfølgelig også alkohol inne i bildet.

 

Løftet også en bekjent sin Fairlane Targa, slik att badeplattform fikk store skader.

 

I fjor ble en Hallberg som hadde gått på land i leia til Strømstad, hevet opp av hekkbølgene til Fredrikstadferja.

som passert 30 m unna. Det ble varslet på VHF, men ferjen rakk ikke å reagere. Faktisk, det var vel eneste båt som ikke så det tidsnok.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Angående "Nødvendige ferdigheter". Kurslederen vi hadde når jeg tok fritidsbåtskipperen sa det på denne måten: "Hvordan kan man bevise nødvendige ferdigheter? Jo, ved å ha f.eks båtførerprøven. Båtførerprøven er i seg selv ikke noe egentlig sertifikat, men den beviser til en viss grad at du har peiling på det du driver med"

 

Du tenker vel da først og fremst på den praktisk prøven? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det nokon her som trur at ein med fersk skippereksamen på høgaste nivå har nokon som helst kompetanse på å føre eit fartøy?

 

Ja det vil jaeg absolutt tro. Kompetanse består av teoretiske og praktiske ferdigheter. Har du skippereksamen på høyeste nivå har du betydelige teoretiske ferdigheter, samt noe praktiske ferdigheter. For du få vel ikke Løse D1, uten noe fartstid? Man lærer så lenge man lever, men å tro at de som skippereksamen, bare er noen teoretiske nerder, blir feil. At de tilegner seg betydelig praktisk erfaring etter som årene går er en annen sak.

Om ditt utsagn var riktig, ville det ikke være noe poeng i teoretisk utdannelse....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

...men greia er at forseelsen skjedde i en skipsled som er sonet til 12 knop.....selv for en 30.000 tonner.... og gjeldende praksis for lystbåter er og blir fri fart. Leden kan godt sammenlignes med Bergen - Flesland der du har et smalt parti gjennom vatlestraumen eller for den saks skyld karmøysund. At leden på noen få hete sommerdager fylles opp av kaffedrikkende sjekteskippere på familietur skal ikke sette agendaen for bølgehøyden på aktuelt sted.

 

De aller fleste lokale jeg kjenner til benytter Tromøysund kun som transportetappe og at noen forvirrede turister vil nyte idyllen og sakke av farten....ja så må de gjerne gjøre det men da skjønne og forstå at leden er ren transportetappe for de aller fleste andre.

 

Ok, så når man suser avgårde i 80km/t på landeveien, og ser en skokk med unger langs veikanten, så er det bare å peise på fordi det er jo 80 her og veien er jo laget for biler!

Jeg er en kaffedrikkende skjekte-skipper, som liker å ta livet med ro. Og jeg blir forbanna når jeg må utføre et C-moment for å beholde kaffen når en halvplaner fosser forbi på 20 meters avstand! Det må jo gå an å ta hensyn, selv om en har retten på sin side, eller...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Eg vil sei motsett: Båtførarprøven er i seg sjølv eit slags sertifikat, men beviser i forsvinnande liten grad at du har peiling på det du driv med.

Den beviser berre at du har deltatt på eit kurs og på eit gitt tidspunkt kunne svare på ei rekke tilfeldig utvalde spørsmål frå kurset.

 

Er det nokon her som trur at ein med fersk skippereksamen på høgaste nivå har nokon som helst kompetanse på å føre eit fartøy?

Eksamenspapiret er inngangsbilletten du må ha for å kunne tileigne deg kompetansen over tid.

 

Ikkje dermed sagt at skipperskulen og båtførarprøven er utan verdi, berre ikkje blande teoretisk kunnskap med måling av kompetanse når det gjeld utføringa av eit av verdas mest praktiske yrke

 

o ibland så hjelper varken teori eller fartstid.................

 

Ferjeføraren sovna - ferja på land

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.1623012

 

men det er klart...det hjelper mot hekkbølger..... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja det vil jaeg absolutt tro. Kompetanse består av teoretiske og praktiske ferdigheter. Har du skippereksamen på høyeste nivå har du betydelige teoretiske ferdigheter, samt noe praktiske ferdigheter. For du få vel ikke Løse D1, uten noe fartstid? Man lærer så lenge man lever, men å tro at de som skippereksamen, bare er noen teoretiske nerder, blir feil. At de tilegner seg betydelig praktisk erfaring etter som årene går er en annen sak.

Om ditt utsagn var riktig, ville det ikke være noe poeng i teoretisk utdannelse....

 

Og kor skulle ferskingen ha fått denne kompetansen frå då Hallaron?

 

Han har ikkje eit einaste maritimt sertifikat fordi han i staden for å reisa til sjøs etter ungdomsskulen gjekk på gymnaset og derifrå vidare på maritim høgskule.

 

Han manglar altså dei grunnleggjande 36 månadane for å løyse kl 4, sjølv om noko av fartstida kan erstattast med 1 årig grunnkurs mekaniske fag! Når kl 4 sertifikatet er i baklomma kan han søkje hyre som navigatør og begynne på vegen mot å løyse kl 1.

 

På høgskulen har 90 % av tida i navigasjon gått med på å rekne astronomisk navigasjon, er han heldig har dei kikka på kart no 17 i eit par timar berre for å få sjå korleis norskekysten kan sjå ut.

 

Han har veldige teoretiske kunnskaper mellom anna innan administrasjon, økonomi, sjøloven, stabilitet, medisin, forretningsengelsk, skipsteknikk osv osv.

 

Alt dette er positivt og legg eit godt bakteppe til den kompetansen han nå skal begynne å tileigne seg som underbetalt kadett, men ville du sagt at han hadde kompetanse til å føre eit fartøy frå a til b?

 

Sjå berre vekk frå at det ville vera ulovleg sidan han ikkje har sertifikat enno.

 

Og nei, du får ikkje D1 utan noko fartstid. Alle begynner på D4 uansett kva eksamen dei har i baklomma.

 

Og nei, dei som tar skippereksamen er så langt frå teoretiske nerdar som det er mogleg å komme.

 

Og mnjaei, eg veit sanneleg ikkje om det er så mykje mon i mykje av den teoretiske utdanninga i samfunnet vårt i dag, men det er ein annan og mykje større diskusjon.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Du mener vel 120 som praksis sier? Er jo ingen som holder fartsgrensen på den veien likevel.... :crazy:

Tror jeg skal prøve meg på den hvis jeg blir tatt i xx km/t på E18 inn mot Oslo. "Sedvane, herr konstabel, er å kjøre i minst 100 km/t på denne strekningen. Du kan vel ikke mene at vi er nødt til å forholde oss så strengt til den fartsgrensen som faktisk gjelder". Lurer på hva som hadde skjedd da! :eek:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal prøve meg på den hvis jeg blir tatt i xx km/t på E18 inn mot Oslo. "Sedvane, herr konstabel, er å kjøre i minst 100 km/t på denne strekningen. Du kan vel ikke mene at vi er nødt til å forholde oss så strengt til den fartsgrensen som faktisk gjelder". Lurer på hva som hadde skjedd da! :eek:

ja....eller dra förbi en olykksplass på motorvegen i 110 !!!

med motivet att jag er ju kortare tid i vegen för ambulanspersonalen......

 

det er samme argument som jag lagar mindre hekkbölger om jag kjör fortare........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat vært en rettsak hvor en eier av en Princess 40 foterer, fikk dom etter å ha kjørt full fart fra

indre Son havn, forbi Kambo, Mossekanalen ble stoppet ved utaskjærs. Det gikk så båter ble løftet opp på

bryggekanter. Her var det selvfølgelig også alkohol inne i bildet.

 

Løftet også en bekjent sin Fairlane Targa, slik att badeplattform fikk store skader.

 

Denne saken har ingen relevans med saken i Arendal da hverken Son indre havn eller Mossekanalen, så vidt meg bekjent, ikke er definert som noen skipsled slik som Tromøysund er.

 

Hvis en skal bruke bil-analogien som enkelte på denne tråden gjør så raster de færreste på veiskulderen på E18 ved f.eks. Slependen. Da drar en til tilhørende egnede rasteplasser og gjør det en skal gjøre. Her slår jo veitrafikkloven inn og sier at det faktisk ikke er lov med div skilting og at vegen er klasset til motorvei. Hvis det skjer en ulykke derimot eller en toåring, elg, katt/hund, full mann (velg det som passer) forviller seg utilsiktet inn på vegen vil en stoppe og tilby sin hjelp evt. slakke ned og passere hendelsesstedet med avpasset fart.

 

I et boligfelt derimot med sone 30-40 vil en ikke bli så ovverasket av å se katt/hund, elg, 2-åringer, fulle menn etc. i veien og avpasse farten. Her er det også et sjeldent syn med f.eks. tungtrafikk. (les Skip, større båter)

 

Hvis en overfører analogien til sjøen så vil jeg si at kajakker, svømmende, kaffedrikkende sjektekapteiner etc. blir å betrakte som rastende langs veiskulderen på E18 og må ta innover seg at plasen de har valgt for sin aktivitet ikke er optimal og har ulemper (trafikk, hekkbølger etc.) men hvis en overfører Scenarioet til f.eks. Blindleia eller Sørlandsleia som begynner på enden av Tromøysund så vil dette bli å betrakte som veiens 30-40 sone der kajakker, svømmende og kaffedrikkende sjekteeiere med rette kan klage over hekkbølger.

Link to post
Share on other sites

ja....eller dra förbi en olykksplass på motorvegen i 110 !!!

med motivet att jag er ju kortare tid i vegen för ambulanspersonalen......

 

det er samme argument som jag lagar mindre hekkbölger om jag kjör fortare........

 

Eksponeringstiden din fpr å bli utsatt for en ulykke går jo ned omvendt proposjonalt med farten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...